جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دیدگاه فقهی امام خمینی (ره)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13

    دیدگاه فقهی امام خمینی (ره)




    تردیدی نیست كه فقه سنتی، در پرتو دیدگاه فقهی امام راحل - سلام الله علیه - پویایی خود را در جزر و مد، تحولات و نیازمندیهای زمان، به نحو آشكار، نمودار ساخته است كه ذیلا به عنوان تبلوری از تجلی دیدگاه فقهی امام به ذكر برخی از آنها می پردازیم:
    1- غالبا در دسته بندی فقهی و ابواب مربوط، بویژه مساءله ولایت فقیه (حكومت اسلامی) و اساسا فقه سیاسی، در ابواب بیع (بیع صغار) از مسائل درجه پنجم به شمار می رفت ولی در دیدگاه فقهی حضرت امام - سلام الله علیه - و تحولی كه او در این باره به وجود آورد، فقه سیاسی و حكومت اسلامی (ولایت فقیه در شمار عبادات بلكه در صدر برترین مسائل عبادی - فقهی اسلام قرار گرفت. حتی بر تمام مسائل اولیه، پرتو افكن می باشد.
    در میان فقهای سلف و دیدگاه فقهی آنان، مسائل حكومتی و اساسا حكومت، نظام، سیاست تحت نام (حفظ بیضه اسلام) به عنوان ثانویه مورد ارزیابی قرار می گرفت، لیكن در دیدگاه فقهی امام خمینی - سلام الله علیه - از اهم واجبات و از عناوین اولیه، حتی مقدم بر سایر عناوین اولیه و مقدم بر تمام احكام اسلامی حتی نماز، روزه بوده و اصل و مبنای همه استنباطهای احكام فقهی، منظور گشته است لذا فرمودند:
    (حكومت كه شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله صلی الله علیه و آله است، یكی از احكام اولیه اسلام است و مقدم بر تمام احكام فرعیه حتی نماز روزه و حج است. [1]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    امام - سلام الله علیه - به مساله حكومت و حفظ نظام امامت، اصالت ویژه ای بخشید و در همین راستا شورایی ویژه در نهاد قانونگذاری كشور به عنوان (مجمع تشخیص مصلحت نظام) در قانون اساسی پیش بینی كرد. [2]
    2- امام راحل - سلام الله علیه - به فقه سنتی[3] اهتمام داشت و درباره آن فرمودند: (این جانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم.) [4]
    امام، دو عنصر (زمان و مكان) را در جهت نقش و اهمیت آن دو در استدلالهای فقهی وارد ساخت: و از این خاطر فرمودند (این جانب معتقدم كه زمان و مكان دو عنصر تعیین كننده در اجتهادند) . [5]
    بر این اساس، تحولی شگرف در فهم و استنباط احكام الهی پدیدار گشت فی المثل مسائل سیاسی كه در زمان صاحب جواهر، [6] در حدود دویست مساله بود: در پرتو این تحول به چهل هزار مساله خواهد رسید[7] و دخالت عناصر زمان و مكان بدین معنی است كه در استنباط احكام الهی از راه اربعه معروف شرایط اجتماعی و تحولات و نیازمندیهای جامعه و نیز شرایط محیطی و موقعیتهای حساس را باید منظور داشت.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13




    [1]. صحیفه نور، ج 20، ص 173.
    [2]. صحیفه، نور ج 20، ص 176. و ج 21، ص 102.
    [3]. وصیتنامه امام، بند (ط) .
    [4]. صحیفه نور، ج 21، ص 8) و ج 17، ص 205.
    [5]. صحیفه نور، ج 21، ص 98. و ج 17، ص 205.
    [6]. (جواهر) یكی از كتب معتبر و مشهور فقهی شیعه است.
    [7]. مجله حوزه، شماره 37، ص 117.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود