جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنی و تفسیر عبارت "يكسب خطيئة" در قرآن چگونه است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 14 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    5

    معنی و تفسیر عبارت "يكسب خطيئة" در قرآن چگونه است؟




    سلام
    یکی از عبارات جالبی که در قرآن توجهم را جلب کرده عبارت " و من يكسب اثما" و "و من يكسب خطيئة" بوده که در آیات 111 و 112 سوره نساء قرار دارند.

    110- و من يعمل سوءا او يظلم نفسه ثم يستغفر اللّه يجد اللّه غفورا رحيما

    111- و من يكسب اثما فانما يكسبه على نفسه و كان اللّه عليما حكيما
    112- و من يكسب خطيئة او اثما ثم يرم به بريئا فقد احتمل بهتانا و اثما مبينا

    بلى ، كسى كه احيانا عمل بدى مى كند و يا به خود ستم روا مى دارد و سپس از خدا طلب مغفرت مى كند، خدارا آمرزگار و رحيم مى يابد(110)
    و هر كس قلب خود را با ارتكاب گناه آلوده سازد، دودش به چشم خودش مى رود و علم و حكمت از طرف خدا است (111)
    و كسى كه خود مرتكب خطائى يا گناهى مى شود، سپس آن را به گردن بى گناهى مى اندازد بهتان و گناهى آشكار گردن گرفته است (112)

    در واقع آنچه برایم جالب بوده اینست که چرا
    خداوند از فعل "کسب" یعنی "کسب کردن یا بدست آوردن چیزی" برای گناه در چند جای قرآن استفاده کرده.در حالیکه برای عمل صالح یا کار خیر از لفظ "عمل" استفاده کرده.فعل "عمل" برای کار نیک و فعل"کسب" برای کار بد.
    البته تا آنجا که من دیدم این قاعده کلی نیست اما قابل توجه و بحث هست.
    اما نمیدانم چرا در ترجمه معنی" ارتکاب به گناه" را بکار میبرند.

    نکاتی که این کلمه به ذهن میاورد اینست که:
    ما تلاش میکنیم چیزی را کسب میکنیم که آنرا نداریم پس این کلمه میتواند شاهد خوبی باشد برای اینکه انسان پاک و بی گناه خلق شده!
    ما وقتی میخواهیم چیزی را کسب کنیم باید چیزی در عوضش بدهیم تا بتوانیم آنرا بدست بیاوریم پس انسانی که گناه میکند در واقع چیزی را از دست میدهد تا بتواند گناه را بدست بیاورد. که آن چیز میتواند درجه ای از قرب الهی باشد.

    آیا چنین چیزی صحیح است؟
    متشکرم.



    .... دوست میدارید دنیای شتابنده را (20)
    و وامیگذارید آخرت را (21) ..
    ...
    سوره قيامت



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 11 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست




    معنی و تفسیر عبارت  "يكسب خطيئة" در قرآن چگونه است؟






    کارشناس بحث: استاد صدیقین



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171

    کسب گناه




    احسنت احسنت احسنت
    حقیر استفاده کردم بسیار زیبا
    استاد عزیزم امر فرموده انددرباره قرآن تا میتوانید تفکر و تدبر کنید و از تفکر و تدبر نترسید
    زیرا خود قرآن میفرماید افلا یتدبرون القرآن یعنی آیا در قرآن تدبر نمی کنند این عبارت بدون
    هیچ شرطی بیان شده است.
    ایشان فرمود که تفسیر به رای آنست که بخاهی کارها را با آیات قرآن توجیه کنی . . .

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    واژه «عملوا» هم برای سیئات استعمال شده




    نقل قول نوشته اصلی توسط سحرناز نمایش پست
    در واقع آنچه برایم جالب بوده اینست که چرا خداوند از فعل "کسب" یعنی "کسب کردن یا بدست آوردن چیزی" برای گناه در چند جای قرآن استفاده کرده.در حالیکه برای عمل صالح یا کار خیر از لفظ "عمل" استفاده کرده.فعل "عمل" برای کار نیک و فعل"کسب" برای کار بد. البته تا آنجا که من دیدم این قاعده کلی نیست اما قابل توجه و بحث هست.
    سلام

    همان طور که خودتان هم اشاره داشتید این مطلب کلیت ندارد و برای بدی ها در همه آیات از واژه «کسب» استفاده نشده، مانند:

    وَ الَّذينَ عَمِلُوا السَّيِّئاتِ ثُمَّ تابُوا مِنْ بَعْدِها وَ آمَنُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحيمٌ (اعراف/153)
    و آنها كه گناه كردند، و بعد از آن توبه نمودند و ايمان آوردند، (اميد عفو او را دارند زيرا) پروردگار تو، در پى اين كار، آمرزنده و مهربان است

    فَأَصابَهُمْ سَيِّئاتُ ما عَمِلُوا وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ (نحل/34)
    و سرانجام بدي هاى اعمالشان به آنها رسيد و آنچه را (از وعده ‏هاى عذاب) استهزا مى‏ كردند، بر آنان وارد شد

    ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذينَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحيمٌ نحل(نحل/119)
    امّا پروردگارت نسبت به آنها كه از روى جهالت، بدى كرده‏ اند، سپس توبه كرده و در مقام جبران برآمده‏ اند، پروردگارت بعد از آن آمرزنده و مهربان است

    مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزَى الَّذينَ عَمِلُوا السَّيِّئاتِ إِلاَّ ما كانُوا يَعْمَلُونَ(قصص/84)
    كسى كه كار نيكى انجام دهد، براى او پاداشى بهتر از آن است و به كسانى كه كارهاى بد انجام دهند، مجازات بدكاران جز (به مقدار) اعمالشان نخواهد بود

    وَ بَدا لَهُمْ سَيِّئاتُ ما عَمِلُوا وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ (جاثيه/33)
    و بدي هاى اعمالشان براى آنان آشكار مى‏ شود، و سرانجام آنچه را استهزا مى‏ كردند آنها را فرا مى‏ گيرد

    در همه این آیات، برای ارتکاب عمل بد و گناه، از واژه «عملوا» استفاده شده. آیات دیگری هم قابل ذکر بود اما به همین موارد اکتفا می کنم.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۰۳/۲۰ در ساعت ۰۰:۲۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    واژه «کسب» برای نیکی ها هم استعمال شده




    از سوی دیگر واژه «کسب» برای نیکی ها هم استعمال شده و مختص اعمال سیئه نیست:

    ... أَوْ كَسَبَتْ في‏ إيمانِها خَيْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ (انعام/158)
    ... يا در ايمانشان عمل نيكى انجام نداده‏ اند

    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ... (بقره/267)
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! از قسمتهاى پاكيزه اموالى كه (از طريق تجارت) به دست آورده‏ ايد انفاق كنيد...

    البته بنده تمام آیاتی که واژه «کسب» در آنها استعمال شده بود را به طور اجمال بررسی کردم و به نظر می رسد که استعمال واژه «کسب» در بدی ها و سیئات بیشتر است.
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط سحرناز نمایش پست
    فعل "کسب" یعنی "کسب کردن یا بدست آوردن چیزی" برای گناه در چند جای قرآن استفاده کرده...اما نمیدانم چرا در ترجمه معنی" ارتکاب به گناه" را بکار میبرند.
    مصباح المنیر در واژه «کسب» می گوید: َ و (كَسَبَ) لِأَهْلِهِ و (اكْتَسَبَ) طَلَبَ الْمَعِيشَةَ و (كَسَبَ) الإِثْمَ و (اكْتَسَبَهُ) تَحَمَّلَهُ. کسب لاهله را به معنای طلب روزی و کسب الاثم را به معنای [بارِ] گناه بر دوش کشیدن معنا می کند.

    راغب اصفهانی هم در مفردات در ماده «کسب» می گوید: الكَسْبُ: ما يتحرّاه الإنسان مما فيه اجتلاب نفع، و تحصيل حظّ، كَكَسْبِ المال، و قد يستعمل فيما يظنّ الإنسان أنه يجلب منفعة، ثم استجلب به مضرّة؛ یعنی کسب، چيزى است كه انسان مى‏ خواهد و دنبال مى‏ كند تا در آن، جلب منفعت و تحصيل بهره‏ اى نمايد مثل كسب مال. واژه كسب گاهی در چيزى كه انسان گمان مى‏ كند منفعتى برایش دارد اما زيانى عايدش می نماید نیز استعمال می شود.

    با توجه به این معانی، معنای «ارتکاب گناه» که در ترجمه ها آمده در واقع نوعی ترجمه آزاد است و ترجمه دقیقی نمی باشد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۹/۲۲ در ساعت ۰۶:۵۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط سحرناز نمایش پست
    نکاتی که این کلمه به ذهن میاورد اینست که: ما تلاش میکنیم چیزی را کسب میکنیم که آنرا نداریم پس این کلمه میتواند شاهد خوبی باشد برای اینکه انسان پاک و بی گناه خلق شده! ما وقتی میخواهیم چیزی را کسب کنیم باید چیزی در عوضش بدهیم تا بتوانیم آنرا بدست بیاوریم پس انسانی که گناه میکند در واقع چیزی را از دست میدهد تا بتواند گناه را بدست بیاورد. که آن چیز میتواند درجه ای از قرب الهی باشد. آیا چنین چیزی صحیح است؟ متشکرم.
    وقتی می خواهیم یک واژه عربی را معنا کنیم و آن را مستند استنباط و استدلالمان قرار دهیم، باید به کتب لغت عربی مراجعه کنیم و ببینیم آن واژه در لغت عربی اصیل، چه معنایی می دهد.

    در پاسخ قبلی، معنای یکسب را از مفردات راغب و مصباح المنیر نقل کردم و خلاصه اش این شد که «کسب» نوعی بهره بردن است، اما در این بهره بردن و بدست آوردن، لزوما معنای طرفینی لحاظ نمی شود که مثلا چیزی بدهد، تا در عوض آن، چیزی بگیرد و بهره ای کسب نماید.

    شما واژه «یکسب» را به معنای کاسب بازاری گرفته اید که جنسی می دهد و در قبالش پولی می گیرد و بده بستانی دارد، در حالی که در معنای لغوی این واژه _که در پست قبلی عرض شد_ بده بستانی دیده نمی شود، بلکه تنها بستان و بهره بردن لحاظ شده است. (این برداشت بنده است و ممکن است اشتباه باشد).

    البته اصل نکته ای که اشاره داشتید درست به نظر می رسد با این بیان که: اثم و سیئه و گناه خارج از وجود انسان است و انسان بی آلایش و صاف و پاک، به خاطر هوی و هوس و فریب شیطان آن گناهان را بدست می آورد تا بهره ای نقد و زودگذر ببرد، غافل از اینکه جان پاک خویش را با تاریکی های آن گناهان آلوده می نماید و از تقرب به سوی حق تعالی باز می ماند.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۹/۲۲ در ساعت ۰۷:۳۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط سحرناز نمایش پست
    ما تلاش میکنیم چیزی را کسب میکنیم که آنرا نداریم پس این کلمه میتواند شاهد خوبی باشد برای اینکه انسان پاک و بی گناه خلق شده!
    با آیات زیر به راحتی می توانید بر سرشت الهی و پاک انسان استدلال کنید:

    فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (روم/30)
    پس روى خود را با گرايش تمام به حقّ، به سوى اين دين كن، با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرينش خداى تغييرپذير نيست. اين است همان دين پايدار، ولى بيشتر مردم نمى‏ دانند.

    مطابق این آیه کریمه، این سرشت پاک و خدایی در جان همه انسان ها به ودیعت نهاده شده.

    دلیل دیگر بر سرشت پاک و بی آلایش انسان ها، آیاتی است که روح انسان _که حقیقت وجودی اوست_ را از جانب حق تعالی معرفی می کند:

    فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدينَ (حجر/29)
    هنگامى كه كار آن را به پايان رساندم، و در او از روح خود (يك روح شايسته و بزرگ) دميدم، همگى براى او سجده كنيد»

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا در آیات قرآن، واژه «عمل» همواره برای کار نیک، و واژه «کسب» همواره برای کار بد به کار رفته؟ واژه کسب به چه معناست؟

    پاسخ:
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    خیر، این مطلب کلیت ندارد و برای بدی ها در همه آیات از واژه «کسب» استفاده نشده بلکه از «عملوا» هم استفاده شده؛ مانند:

    وَ الَّذينَ عَمِلُوا السَّيِّئاتِ ثُمَّ تابُوا مِنْ بَعْدِها وَ آمَنُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحيمٌ (اعراف/153)
    و آنها كه گناه كردند، و بعد از آن توبه نمودند و ايمان آوردند، (اميد عفو او را دارند زيرا) پروردگار تو، در پى اين كار، آمرزنده و مهربان است


    نیز واژه «کسب» تنها برای انجام کارهای بد به کار نرفته، بلکه برای انجام کارهای نیک هم به کار رفته؛ مانند:

    ... أَوْ كَسَبَتْ في‏ إيمانِها خَيْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ (انعام/158)
    ... يا در ايمانشان عمل نيكى انجام نداده‏ اند

    بنده تمام آیاتی که واژه «کسب» در آنها استعمال شده بود را به طور اجمال بررسی کردم و به نظر می رسد که استعمال واژه «کسب» در بدی ها و سیئات، بیشتر است.


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. اگر " نه " بشنوم ........... چيكار مي كنيد ؟
    توسط rana_ در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 44
    آخرين نوشته: ۱۳۸۷/۱۲/۱۸, ۲۰:۱۹

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود