جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر درست این حدیث چیست؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    103
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسیر درست این حدیث چیست؟





    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام به کارشناسان و دوستان عزیز
    یکی از احادیثی که از امام شهیدان حضرت سید الشهدا حسین بن علی علیه السلام نقل شده است این روایت شریف است که حضرت فرمودند:
    «انا قتیل العبرة لا یذکرنی مومن الا استعبر».

    تفسیر درست این کلام امام چیست؟
    دوستان مرا یاری کنید
    .
    تفسیر درست این حدیث چیست؟



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171

    معنای «انا قتیل العَبَرَه» چیست؟




    معنای «انا قتیل العَبَرَه» چیست؟
    اضافه شدن «قتیل (کشته)» به العبره (اشک)» ، اضافه­ی سبب به مسبب است. بنابراین، جمله­ی «من کشته­ی اشکم» بدین معناست که کشته شدن من، سبب جاری شدن اشک است. این جمله در احادیث نیز چین تفسیر شده است:الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ (علیه­السلام) : أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ.[1]من کشته­ی اشکم. مؤمنی از من یاد نمی­کند، جز این­که می­گرید.در واقع «أنا قتیل العبره» به یک پدیده­ی مهم و تنبّه آفرین اجتماعی و تاریخی اشاره دارد که کشته شدن هیچ کس در طول تاریخ، به اندازه­ی کشته شدن سید الشهدا، غم انگیز و گریه آور نبوده و نیست. … درباره­ی هیچ کس جز امام حسین (علیه­السلام) گزارش نشده است که همه­ی پیامبران از آدم ابوالبشر تا خاتم الأنبیاء (صلی­الله­علیه­وآله) و خاندان پیامبر و جمعی از اصحاب پیامبر خدا قبل از تولدش، بر او گریسته باشند و نیز فرشتگان، پریان، حیوانات و زمین و آسمان بر او گریه کرده باشند و حتّی دشمن هم بر او گریسته باشد. در طول تاریخ کسی را سراغ نداریم که مردمی بیش از یک­هزار و سیصد سال، بر او بگریند.آری! سید الشهدا «کشته­ی اشک» است؛ اشکی که تا وقتی انتقام خون همه­ی مظلومان تاریخ را از ستمگران باز نستاند و آرمان­های حسینی را به رهبری فرزند بزرگوارش مهدی آل محمد، در جهان تحقق نبخشد، همچنان بر گونه­های مؤمنان راستین و علاقمندان به خاندان رسالت، جاری خواهد بود.
    برگرفته از کتاب «گزیده­ی دانشنامه­ی امام حسین (علیه­السلام)». صفحات 803 و 804
    [1] . بحارالأنوار، ج44، ص284.




  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171

    من کشته شدم تا عبرتی باشم و …




    روایت فوق را مرحوم شبخ صدوق چنین بیان می فرمایند:
    «حدثنا الحسين بن أحمد بن إدريس ( رحمه الله ) ، قال : حدثنا أبي ، عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب ، عن الحكم بن مسكين الثقفي ، عن أبي بصير ، عن الصادق جعفر بن محمد ، عن آبائه ( عليهم السلام ) ، قال : قال أبو عبد الله الحسين بن علي ( عليهما السلام ) :انا قتیل العبرة لا یذکرنی مؤمن الا استعبر»
    [1].

    مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حسین عندلیب همدانی «رحمه الله»در کتاب گرانقدر «ثارالله» در توضیح این فقره فرموده اند:
    «این جملات بدان معنا نیست که امام «علیه السلام» شهید شدند تا مردم گریه کنند وبه اجر و ثوابی برسند .

    بلکه «قتیل العبرة»حاکی از آثار قهری شهادت آن حضرت می باشد.وآن سرشک ناشی از عشق فطری هر مؤمن به اوست .
    ************************************************** ******************
    [1].امالی صدوق ،ص200،مناقب ابن شهر آشوب،ج3ص239.بحار الانوار :ج98ص295.روضة الواعظین،فتال نیشابوری،ص170.

    ذیل تفسیر سوره مبارکه آل‏ عمران آيه 13 میخوانیم:
    " عبرة" در اصل از ماده" عبور" گرفته شده است كه به معنى گذشتن از حالى به حال ديگر يا از جايى به جاى ديگر است، و به اشك چشم" عبرة" (بر وزن حسرت) مى‏گويند زيرا از چشم عبور مى‏كند و به كلمات كه از زبانها و گوشها مى‏گذرد نيز عبارت مى‏گويند، و عبرت گرفتن از حوادث نيز به خاطر آن گفته مى‏شود كه انسان از آنچه مى‏بيند مى‏گذرد و از حقايقى در پشت سر آن آگاه می‏شود.

    آیا نمی توان حدیث شریفی که از حضرت حسین بن علی علیه السلام نقل شده است که فرمودند:
    «انا قتیل العبرة لا یذکرنی مومن الا استعبر»
    را این طور تفسیر کرد که: "من کشته شدم تا عبرتی باشم و …من کشته عبورم هیچ مومنی مرا یاد نمی کند مگر اینکه ( از مقامی به مقام بالاتر ) عبور می کند ( و نشانه آن اشک است) معنی قتیل العبرات این می تواند باشد كه حتی از راه احساسات و عواطف خالصانه می توان به اهداف اصلی امام حسین(ع) رهنمون شد كما اینكه مردم ایران در همین جلسات برپایی عزاداری امام حسین(ع) آگاه شدند و نسبت به رژیم شاه به پاخاستند. شهدای هشت سال دفاع مقدس نیز به عشق امام حسین (ع) و دفاع از نوامیس با چشمانی گریان که نشان از تحول و بروز احساسات و عواطف انسانی آنها بود به سوی جبهه ها رفتند و امروز اینگونه همه ما برایشان احترام قائلیم و به آنها افتخار می کنیم. در حال حاضر وظیفه هر فرد شیعه است که این تحولات را پاس دارد و علاوه بر احترامی که قائل می شود از آنها دفاع کند و ارزشها را حفظ و پاسداری نماید.چرا به امام حسین قتیل العبرات گفته می شود؟فرق عبر و دمع و بکی چیست و چرا به امام حسین قتیل العبرات گفته می شود؟ چرا از بین این سه واژه که به معنای اشک هستند عبر انتخاب شده؟اين سه واژه در مفهوم عمومي خود به معناي اشك گريه و اندوه مي باشد، يعني "عبر"، "دمع" و "بكي" به معناي اشك است با اين حال معاني هر كدام در كتاب هاي لغت با تفاوت هاي اندكي بيان شده است. "عبره" با فتح عين و سكون باء، به معناي جلب اشك يا تردد بكاء در سينه است.(1) (يعني موضوعي كه موجب اشك همراه با گريه و اندوه در سينه انسان شود به اين حالت مي گويند عبره) البته در بعضي ديگر از كتاب هاي ديگر لغت "عبره" چنين معنا شده است: و العَبْرة: الدَّمْعة، و قيل: هو أَن يَنْهَمِل الدمع و لا يسمع البكاء، و قيل: هي الدمعة قبل أَن تَفيض، و قيل: هي تردُّد البكاء في الصدر، و قيل: هي الحزن بغير بكاء، و الصحيح الأَول و اسْتَعْبَر: جرَتْ عَبْرتُه و حزن"(2) عبره يعني اشك و گفته شده است عبره به معناي گريه آرام همرا ه با اشك ريختن است كه صداي گريه را كسي نشنود و گفته هم شده است اشك چشم قبل از جاري شدن است و نيز گفته شده است كه عبره به معنا تردد بكاء و گريه در سينه است و نيز بيان شده است اندوه بدون گريه را عبره مي گويند كه قول صحيح همان قول اول است كه عبره به معناي اشك ريختن و گريه كردن آهسته است بدون آن كه صداي گريه شنيده شود و"استعبر"يعني اشك هايش همراه با حزن و اندوه جاري شد. "دمع" در كتاب هاي لغت به معناي اشك چشم و جاري شدن آن است. (3) "دمع العين و الدمعة: القطرة منه".(4) يعني اشك چشم كه دمعه به معناي قطره اشك است. "و بكى يبكي بكى و بكاء- بالقصر و المد- قيل: القصر مع خروج الدموع، و المد على إرادة الصوت "(5) "بكاء" اگر به قصر خوانده شود(يعني بدون حالت مد باشد) به معنى گريه و اشك ريختن است و اگر با مدّ باشد به معنى صداي همراه با گريه است. و اما در روايات متعددي از امام حسين(ع) نقل شده است كه فرمود: "أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ"(6) من كشته اشك مي باشم، هيچ مؤمنى ياد آور من نمى‏شود مگر اينكه گريان(و اشك از چشمانش جاري) خواهد شد. 2. أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا بَكَى(7) من كشته اشك هستم و هيچ مومني ياد مرا نمي كند، جز آن كه مي گريد. در توضيح اين مطلب كه چرا حضرت فرمود(من كشته اشك هستم) مي توان گفت: يعني من كشته مظلومي هستم، هر كسي به ياد من بيفتد، بي اختيار بر من مي گريد، مظلوميت من به اين اندازه تاثر برانگيز است.

    ویرایش توسط کیمیای محبت : ۱۳۹۲/۰۹/۲۳ در ساعت ۱۰:۵۸


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    تفسیر این فرمایش امام حسین چیست که فرمودند: «انا قتیل العبرة لا یذکرنی مومن الا استعبر».


    پاسخ:
    عبارت «انا قتیل العبره» یا «قتیل العبرات» راجع به امام حسین (علیه السلام) بوده و از القاب ایشان است. در جاهای مختلفی از آن جمله زیارت اربعین وارد شده است.(1)
    ظاهرا جمله بعدی "لا یذکرنی مؤمن الا استعبر" تفسیر جمله "انا قتیل العبرات" است و امام آن لقب را معنا کرده است. پس "من کشته اشکم"، یعنی من کشته شده مظلومی هستم که هر کس به یاد من بیافتد، بی اختیار بر من می­ گرید. مظلومیت من به این اندازه تاثر برانگیز است.
    علامه مجلسی در معنای این جمله (من کشته اشکم ) می­ فرماید: هیچ مومنی به یاد من نمی افتد مگر این که گریه می کند یا بغض گلوی وی را می­ گیرد.(2)
    بنا بر این معنای لقب این نیست که:"امام کشته شد تا ما بگرییم".

    کلمه‌ «العبرة» از ماده «ع ب ر‌» در زبان عربی به معنای اشک است.(3) یکی از حالات جمع این کلمه «العبرات» است که مورد بحث ما نیز می‌باشد.
    گفتار معروفی وجود دارد که امام حسین (علیه السلام) را به عنوان «کشته شده‌ اشک‌ها» یاد می‌کند. برای تبیین و فهم این کلام، روایاتی که این تعبیر در آن نقل شده بیان می‌شود.
    آن صفتی که از امام حسین‌ (علیه السلام) نقل شده و ایشان به خود استناد داده‌اند، کلمه‌ اشک به صورت مفرد است که در جملاتی متفاوت نقل شده، از جمله: «من کشته شده‌ اشک هستم؛ هیچ مؤمنی مرا یاد نمی‌کند، مگر این‌که در مصیبتم اشک می‌ریزد.»(4)
    «أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إلا استعبر»(5)،کلمه‌ استعبر به معنای جاری شدن اشک است.(6) بنابراین، معنای روایت چنین است: «من کشته شده‌ اشک هستم، مؤمنی مرا یاد نمی‌کند مگر این‌که اشک بر چشمانش جاری می‌شود.»

    اما به ‌کارگیری «العبرة» به صورت جمع؛ یعنی «أنا قتیل العبرات» در متون حدیثی از امام حسین (علیه السلام) یافت نشد، بلکه امامان (علیهم السلام) به ایشان لقب «قتیل العبرات» را داده‌اند. به عنوان نمونه، در زیارت اربعین از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: «السَّلَامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلَامُ عَلَى ... وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ ...»(7)
    همچنین در روایت دیگری به ‌صورت مفرد نیز به ایشان خطاب شده است؛ امیر المؤمنین علی‌ (علیه السلام) خطاب به امام حسین‌ (علیه السلام) فرموده‌اند: «یا عبرة کل مؤمن»؛ ای اشک هر مؤمن.(8)

    اما در باب معنای «کشته شده اشک‌ها»؛ احادیث فوق می‌توانند معنای این تعبیر را به وضوح بیان دارند، به این‌که؛ امام کشته شده‌ای است که مؤمن یا هر شخص آزاده‌ای این مصیبت را بشنود، محزون و گریان شود و اشک‌هایش جاری گردد. عالمان نیز چنین معنایی را برای این تعبیر آورده‌اند؛ مانند این‌که طریحی می‌گوید: «معنای أنا قتیل العبره این است که این مصیبت وقتی بر کسی ذکر شود، آن شخص حالت حزن و اندوه را به خود می‌گیرد و اشک می‌ریزد.»(9)
    علامه مجلسی می‌گوید: «قتیل العبرات»؛ یعنی کشته‌ای که اشک‌ها برای آن جاری می‌شود.»(10)

    البته این معنایی است که از ظاهر متن و به حسب برخی از روایات به دست می‌آید. اما هیچ‌گونه حصری بر این معنا نیست و می‌توان معانی و تحلیل‌های دیگری نیز عرضه داشت که بسیار آموزنده و نشانگر شخصیت امام حسین (علیه السلام)، قیام او و آنچه ایشان خواهان آن بوده است، باشد. به همین جهت، به بسیاری از معانی که بین علما و عموم مردم است نیز می‌توان استناد کرد و تا زمانی‌که آن معنا با این کلمات سازگار باشند و منافات با عقاید دیگر نداشته باشند، قابل پذیرش هستند.

    __________
    (1) امالی، شیخ صدوق، ص118؛ منتهی الامال، محدث قمی، ص 538؛ بحارالا نوار، علامه مجلسی، ج44، ص279.
    (2) بحارالانوار، ج 11، ص 356.
    (3) ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق و مصحح: فارس صاحب الجوائب، احمد، ج 4، ص 532، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق.
    (4) «أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إِلَّا بَکَى‏»؛ محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 10، ص 311، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1408ق.
    (5) شیخ صدوق، الأمالی، ص137، اعلمی، بیروت، چاپ پنجم، 1400ق.
    (6) فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، محقق و مصحح: مخزومى، مهدى، سامرائى، ابراهیم، ج 2، ص 129، انتشارات هجرت، قم، چاپ دوم، 1410ق.
    (7) شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حس ن، ج 6، ص 113، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
    (8) ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق و مصحح: امینی، عبد الحسین، ص 108، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول، 1356ش.
    (9) ‏طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی‏، سید احمد، ج 3، ص 393، کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم، 1375ش.
    (10) مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 98، ص 355، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.

    در این لینک از انجمن هم بحث خوبی در این رابطه مطرح شده که توصیه می کنم مطالعه شود:

    http://www.askdin.com/thread9369.html
    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ در ساعت ۲۰:۳۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    تفسیر درست این حدیث چیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود