صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تکرار آیات در قران از برای چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تکرار آیات در قران از برای چیست؟




    سلام....خواهشن علمی و بدونه اشاره به روایات و احادیث کسی به سوال زیر پاسخ بده:
    وَلَقَدْ يسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ(القمر/17)ما قرآن را براي تذکر آسان ساختيم؛ آيا کسي هست که متذکر شود؟!--
    وَلَقَدْ يسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ(القمر/22)ما قرآن را براي تذکر آسان ساختيم؛ آيا کسي هست که متذکر شود!--
    وَلَقَدْ يسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ(القمر/32)ما قرآن را براي يادآوري آسان ساختيم؛ آيا کسي هست که متذکر شود؟! --
    وَلَقَدْ يسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ(القمر/40)ما قرآن را براي يادآوري آسان ساختيم؛آيا کسي هست که متذکر شود؟!--
    مثل اینکه جبرئیل یک آیه رو چند بار به پیامبر وحی کرده آیات بالا نمونه ای از دسته آیاتی اند که در قران به صورت نکراری بیان شده اند!!ولی این تکرار ها از برای چیست؟مثلا در نمونه های بالا چهار آیه عین همند در حالی که توجیهی معقول برای آن نیست
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله




    تکرار آیات در قران از برای چیست؟




    کارشناس بحث: استاد یاسین



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام



    «وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ»[1](ما قرآن را براى تذكّر آسان ساختيم آيا كسى هست كه متذكّر شود؟!)



    آيه مباركه بالا در سوره قمر چهار مرتبه تكرار شده است و هر يك راجع به حكايت يك پیامبر است، یعنی در هر يك از اين حكايات پند و اندرزى است كه انسان متفكر بايستى متنبه شود و بداند كه كيفر اعمال بد منحصر به قيامت نيست بلكه در اين عالم هم نيز كم و بيشى هر كسى مكافات اعمال خود را خواهد ديد.[2]


    یکی از فواید تکرار آیه مذکور این می تواند باشد که انسانها توجه بیشتری به مطالب درس آموز آن داشته باشند. اولین مورد مربوط به داستان حضرت نوح(علیه السلام) و تکذیب قومش می باشد که آن پیامبر را تکذیب کردند و پس از آن عذاب شدند.



    مورد دوم مربوط به قوم عاد است که پیامبرشان حضرت هود(علیه السلام) را تکذیب کرده و گرفتار عذاب شدند.



    سومین تکرار آیه پس از ذکر داستان قوم ثمود است که پیامبرشان حضرت صالح(علیه السلام) را تکذیب کردند.



    تکرار چهارم آین آیه پس از ذکر داستان قوم لوط(علیه السلام) است که پیامبرشان را تکذیب کرده و به فساد پرداختند.


    می توان نتیجه گرفت که عذاب های الهی مخصوص یک قوم یا گروه نیست بلکه هر قومی که دچار انحراف و فساد شود وعده الهی در مورد آنان محقق می شود و این مساله استثنی پذیرفت، بنابراین مناسب است از تذکرات قرآن بهره مند شویم.




    [1] - سوره قمر،آیه17.

    [2] - مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج‏13، ص: 437.







  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون از جناب کارشناس
    (هرچند من کمی مخالفم...)ولی بر فرض 4 آیه هریک راجع به حکایت یک پیامبر باشد و ...به هر حال هریک یک مفهوم و پیام را در خود جای داده اند، و این آیه را خدا می توانست یکبار در پایان آن حکایت ها بیان کند.
    اینجا ما داریم قران،سخن خدا را بررسی می کنیم.اگر کتاب، کتاب فردوسی یا کتابی از نویسندگان معاصر بود مثلا می شد خیلی راحت توجیهی مثلا از برای تکراری بودن جملات آن کتاب ها داد و از آن گذشت.ولی اینجا کتاب،کتاب خداست.در این کتاب نباید کوچکترین عیبی و نقصی وجود داشته باشد:
    همان طور که اشاره کردم آیات بالا نمونه ای بودند از انبوه ایات تکراری...
    دو مورد دیگر از میان ده ها مورد دیگر:عبارت اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيامٍ:

    إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يدَبِّرُ الْأَمْرَ مَا مِنْ شَفِيعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ
    --------
    ان ربكم الله الذي خلق السماوات والارض في سته ايام ثم استوى على العرش يغشي الليل النهار يطلبه حثيثا والشمس والقمر والنجوم مسخرات بامره الا له الخلق والامر تبارك الله رب العالمين
    --------
    ان ربكم الله الذي خلق السماوات والارض في سته ايام ثم استوى على العرش يدبر الامر ما من شفيع الا من بعد اذنه ذلكم الله ربكم فاعبدوه افلا تذكرون
    -------
    وهو الذي خلق السماوات والارض في سته ايام وكان عرشه على الماء ليبلوكم ايكم احسن عملا ولئن قلت انكم مبعوثون من بعد الموت ليقولن الذين كفروا ان هذا الا سحر مبين
    ------
    الذي خلق السماوات والارض وما بينهما في سته ايام ثم استوى على العرش الرحمن فاسال به خبيرا
    ------
    الله الذي خلق السماوات والارض وما بينهما في سته ايام ثم استوى على العرش ما لكم من دونه من ولي ولا شفيع افلا تتذكرون
    --------
    ولقد خلقنا السماوات والارض وما بينهما في سته ايام وما مسنا من لغوب
    --------
    هو الذي خلق السماوات والارض في سته ايام ثم استوى على العرش يعلم ما يلج في الارض وما يخرج منها وما ينزل من السماء وما يعرج فيها وهو معكم اين ما كنتم والله بما تعملون بصير
    --------
    ______________________________
    بعد به فرشتگان گفتيم: «براي ادم خضوع كنيد!» انها همه سجده كردند؛ جز ابليس كه از سجده‌كنندگان نبود.(الاعراف)
    فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ(الحجر/30)
    همه فرشتگان، بي استثنا، سجده کردند...
    إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى أَنْ يكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ(الحجر/31)
    جز ابليس، که ابا کرد از اينکه با سجده‌کنندگان باشد.
    وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا(به ياد آوريد) زماني را که به فرشتگان گفتيم: «براي آدم سجده کنيد!» آنها همگي سجده کردند، جز ابليس که گفت: «آيا براي کسي سجده کنم که او را از خاک آفريده‌اي؟!»(الاسراء)
    وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ(البقرة/34)
    و (ياد کن) هنگامي را که به فرشتگان گفتيم: «براي آدم سجده و خضوع کنيد!» همگي سجده کردند؛ جز ابليس که سر باز زد، و تکبر ورزيد، (و به خاطر نافرماني و تکبرش) از کافران شد.
    وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى و به ياد آور هنگامي را که به فرشتگان گفتيم: «براي آدم سجده کنيد!» همگي سجده کردند؛ جز ابليس که سرباز زد (و سجده نکرد)!)(طه-116)
    إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ(ص-74)
    و چندین بار دیگر....
    _________________________


    می بینید باز تکرر جملات.خدا می توانست اصلا به کل نحوه نگارشش را عوض کرده و از ایات تکراری و جملات تکراری جلو گیری کند.مثلا ده دفعه نگوید ابلیس راگفتیم سجده کند اما سجده نکرد.!!!
    البته من منظورم از آیات تکراری تنها آیاتی نیستند که عینا مشابه و کاملا کپی هم باشند.خیلی آیات تکراریند ولی در حد دو سه کلمه با هم تفاوت دارند.مثلا داستان قوم لوط دو سه بار (شایدم بیشتر)تکرار شده.همچنین بسیار آیات پیام و مفهوم تکراری دارند!!!
    با یک بررسی و کاوش فکر می کنم به این این نتیجه برسیم که با حذف موارد تکراری می توانیم حجم کنونی قران را به یک پنجم حجم آن برسانیم بدونه آسیب زدن به آن!!بدونه آن که گمراه شویم.(البته این نظر من است)
    من در تایپیک دیگری هم اشاره کردم.اینکه گروهی می گویند تکرار در ایات از برای این است که توجه بیشتری به آن آیات تکراری(که احتمال زیاد پند آموز یا ارزشمندند)شود و این لازم بوده که در کتاب رعایت شود،تنها در حد یک ادعاست!این ادعا باید ثابت شود.یعنی شما می گویید اگر آن آیات مکررا تکرار نمی شدن ما پند نمی گرفتیم؟ما متذکر نمی شدیم؟ما به ارزش آن آیات پی نمی بردیم؟ما کل قران را می خوانیم...ما کل آیات را می خوانیم.تک تک آیات را وارسی می کنیم و همیشه جلوی چشم داریم.پس من فکر می کنم اگر مثلا یک بار هم آن آیه 17 القمر تکرا می شد ما متذکر می شدیم.من فکر می کنم اتفاقا اگر آیات تکرار نمی شدن حجم کتاب به شدت کاهش پیدا کرده و خواندنش راحت تر می شد.پس من فکر می کنم با این حساب نیازی به تکرار آیات آن هم چندین مرتیه نیست.اگر آیه مهم است با شدت و تاثیر گذاری بیشتر می شد بیان شود.نه که ده دفعه تکرار شود.
    در میان آیات تکراری یک آیه کمی مشکوک است.آیا کارشناس پاسخی برای آن دارند؟
    وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ(آل عمران/133)
    و شتاب کنيد براي رسيدن به آمرزش پروردگارتان؛ و بهشتي که پهنه آن، آسمانها و زمين است؛ و براي پرهيزگاران آماده شده است.
    ---
    سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِ...(الحديد/21)
    به پيش تازيد براي رسيدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتي که پهنه آن آسمان و زمين است و براي کساني که به خدا و رسولانش ايمان آورده‌اند؛ آماده شده است...
    در دو ایه بالا در مورد عرض بهشت سخن به میان آمده.در یکی گفته شده پهنه آن آسمان ها و زمین است و لی در دیگری گفته شده پهنه آن آسمان و زمین است.
    --->آیا آسمان و زمین مساوی است با آسمان ها و زمین؟
    ویرایش توسط منطقی : ۱۳۹۲/۱۰/۰۴ در ساعت ۰۰:۱۴
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    123
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اتفاقا در سوره الرحمن هم ما یک آیه داریم که 50درصد سوره رو تشکیل میده:
    فبای آلاء ربکما تکذبان
    شما اگر در نگاه اول به این سوره چشمت به این آیه و تکرارهای این آیه بیفته به خودت میگی چرا انقدر این آیه تکرار شده ولی وقتی با صوت عربی 2یا 3 بار به طور کامل بخونی متوجه میشی اصلا ریتم و ضرباهنگ اون سوره باید اینجوری ادامه پیدا میکرد و انگار این تکرارها مکمل زیباییه اون آیه بودن..یک بار حتما نگاه میکنید متوجه منظورم میشید.
    سپاس



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این که می کویید تکرار آیه فبای آلاء ربکما تکذبان مکمل زیبایی سوره الرحمن است.فکر کنم دلیل قانع کنده ای از برای تکرر این آیه در سوره نیست.اگر این کتاب کتاب شعر بودوکتابی همچون کتابهای سعدی و حافظ بود.می شد این تکرار ها را پذیرفت.ولی اینجا سخن سخن خداست.خدا نباید آیه ای را مکررا در حالی که سودی ندارد مدام بیان کند از برای آنکه نثر قرانش زیبا و دلنشین شود.مگر قران کتاب شعر است.خدا می توانست آن آیه ای را که به قول شما 50 درصد سوره را تشکیل داده تنها یکبار تکرار کند و لی در عین حال سوره را طوری بیان کند که همچنان ریتم و زیبایی آن پا برجا بماند.این تکرار آیات به قصد زیبایی بی فایده اند.
    ویرایش توسط منطقی : ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ در ساعت ۰۰:۱۶
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    123
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خب اشتباهتون همین جاست.گفتم که شما برو بخون متوجه عرائض بنده میشی.وقتی به نوع کلمات و اینکه دقیقا بعد از یاد آوری نعمات خدا این آیه شریفه نازل میشه نگاه کنی میبینی چقدر زیبا این آیه تکرار شده.منم دفعه اول همین فکرو میکردم که چرا خدا هی یه چیزو باید تکرار کته.ولی وقتی دفعات بعد خوندم دیدم به راستی قرآن کلام خداست...البته حرف من علمی نیست شایدم به نظر شما منطقی نباشه.



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من خوندم.شاید تکرر این آیه از برای تذکر لازم بوده باشه(هرچند فکر می کنم شاید یکبار هم می آمد کافی بود).من گفتم اگر تکرار این آیه که اشاره کردید در سوره الرحمن تنها و تنها برای زیبایی و دلنشینی سخن بوده باشه بی فایدست و نباید در سوره می اومد...

    حالا جناب عقلانیت جدا از این ها شما در تاپیک تناقض در قران....یک سوال پرسیدید.اگر درست متوجه شده باشم منظورتون این بود که چرا پیامبر داستان لوط رو به اون شکل مثال زده.اگر منظورتون این بود.من به نظرم پیامبر از برای این اون مثال لوط رو زده که به قرانش اعتبار بخشیده و یهودیان را طرفدار خود کنه.البته این یک احتماله .شاید بپرسید چطور...باید بگم ماجرای لوط،اینکه دخترانش را به مشرکان عرضه کرد...عینا در کتاب تورات سراسر خرافات آمده.(مثلا در تورات اومده که لوط به افرادی که دم خانه اش آمده اند گفته:من دو دختر باکره دارم.آنها را به شما می دهم.هر کاری خواستید با آنها بکنید...گویا پیامبر همین را از تورات شنیده در کتابش نقل کرده)
    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۴/۰۵/۲۹ در ساعت ۰۹:۴۲ دلیل: عدم ارتباط با تاپیک
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    453
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    ایا کسی هست در این دنیا که ادعا کند قران را کاملا میشناسد و جوابی برای هر سوالی داشته باشد نه ما فقط مجاز به درک قران در منطق هوش خود هستیم و به ان عمل میکنیم بلی حال اگر ما به درجه ای از فهم و ادراک این کتاب مقدس رسیده شده باشیم ان زمان است که سوال ها را بیان و جوابها را نیز درخواست نماییم مگر این نیست که ما باور داریم هیچ برگی از درخت بدون اجازه خداوند بر زمین نمی افتد لذا تکرار ایات هم دلیل خود را دارد .
    تنها اوست که میداند و امام اوست که نقل کننده و توضیح دهنده اسرار این کتاب است پس خدایا ظهورش را سریعتر کن که نیازمندش هستیم. امین


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خدا خود می گوید که در قران تفکر کنید اگر از غیر خدا بود در آن اختلاف(نقص) زیاد بود.یا در جایی مخالفان را به مبارزه طلبیده و می گوید اگر می توانید ده سوره به مانند قران بیاورید....پس با این توضیحات ما باید که از قران را بشناسیم.باید که بتوانید ثابت کنیم در آن نقصی نیست.باید ثابت کنیم که این تکرر آیات تا این حد عیب و ایرادی از برای قران نیست
    ویرایش توسط منطقی : ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ در ساعت ۲۰:۵۶
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود