جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر آخرین آیه سوره حشر در حل نظریه تکامل داروین

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 14 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    5

    پرسش تفسیر آخرین آیه سوره حشر در حل نظریه تکامل داروین




    تفسیر آخرین آیه سوره حشر در حل نظریه تکامل داروین سلام، هو اللّه الخالق البارى ء المـصـور له الاسـمـاء الحـسـنـى يـسـبـح له مـا فى السموت و الارض و هو العزيز الحكيم (24)(سوره حشر) او اللّه اسـت كه آفريننده و پديد آورنده و صورتگر است او اسمائى حسنى دارد آنچه در آسمانها و زمين است تسبيح گوى اويند و او عزيزى است حكيم (24). بر طبق تفسیر المیزان که مینویسد: كلمه (خالق ) به معناى كسى است كه اشيائى را با اندازه گيرى پديد آورده باشد. و كلمه (بارى ء) نيز همان معنا را دارد، با اين فرق كه بارى ء پديد آورنده اى است كه اشيائى را كه پديد آورده از يكديگر ممتازند. و كلمه (مصور) به معناى كسى است كه پـديـد آورده هـاى خـود را طـورى صـورتـگرى كرده باشد كه به يكديگر مشتبه نشوند.بنابر اين، كلمات سه گانه هر سه متضمن معناى ايجاد هستند، اما به اعتبارات مختلف كه بـين آنها ترتيب هست، براى اينكه تصوير فرع اينكه خداى تعالى بخواهد موجودات را متمايز از يكديگر خلق كند، و اين نيز فرع آنست كه اصلا بخواهد موجوداتى بيافريند. از این تفسیر از آیه فوق این مساله به ذهن متبادر میشود که دلیل شباهتی که موجودات عالم با هم دارند از اسم "خالق" خداوند ناشی میشود.وجود یک سر و تنه و دو دست یا دو پا یا دو چشم و ... در اکثر موجودات که به شکلی عجیب واحد و مشترک بنظر میرسد بیشتر انسان را به خالق مشترک میرساند که در خلق خود اندازه ای قرار داده و این اندازه درتمامشان مشترک و مشهود است. اما این مخلوقات تفاوتهایی هم با هم دارند. ممکن همه دو دست داشته باشند اما دستهایشان با هم متفاوت است ، یا یک سر داشته باشند که در اشکال متفاوت خلق شده باشند که این احتمالا از اسم "باریء" خداوند نشاءت گرفته است. یعنی اشیاءی که پدید آورده را از هم متمایز کرده.جانوران از انسانها متمایزند و حتی جانوران هم گونه های متفاوتی دارند.احتمالا هوش هم جزء این مرحله از خلقت قرار میگیرد. و در انتها این موجودات متمایز را آنچنان صورتگری کرده که ممکن است از یک گونه باشند اما باز هم از هم متمایزند مثل نژادهای انسان یا انواع حیوانات که از یک گونه خلق شده اند. امیدوارم توانسته باشم منظورم را درست برسانم.بهر حال فکر میکنم اگر این سه اسم "الخالق البارى ء المـصـور"درست معنی شود میتواند جواب مناسبی به شباهت موجودات داده شود. آیا این تفسیر صحیح است؟ متشکرم. لطفا قبل از هر گونه برداشتی از گفته های من این بحث کارشناسی شود.
    .... دوست میدارید دنیای شتابنده را (20)
    و وامیگذارید آخرت را (21) ..
    ...
    سوره قيامت



  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود