جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بحثی در مورد روزه و اثرات آن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14

    بحثی در مورد روزه و اثرات آن






    با سلام و عرض احترام

    این تاپیک در پاسخ به جناب منطقی ،که مقاله ای دکتر جارویس رو ارائه نموده اند ارسال میشود .


    با نگاهی گذرا به این مقاله نکاتی را عرض میکنم :

    جناب منطقی مهمترین فائده ی روزه و روزه داری بعد معنوی آن ست ، مسلمانان و یا پیروان ادیان دیگر با هدف پالایش تن و یا فوائد جسمی ،روزه نمیگیرند بلکه

    این عبادت راهی برای پالایش روح ست و آنچه مورد توجه مسلمین ست تاثیرات معنوی آن ست

    برای انسانی که دیندار ست توجه به ابعاد مادی انسان ،صرفاً جهت ارتقاء معنوی صورت میگیرد ،جسم کالبدی برای تعالی انسان ست پس در واقع نیازی به توجیه در این باب نیست

    ولی از آنجایی که خوشبختانه آفریدگار هستی که خود این جسم را طراحی نموده ست راهکارهایی هم جهت سلامت آن به طرق مختلف ارائه داده ست ،چون روزه داری.


    در مقاله ی جناب دکتر به مطالبی برخورد میکنیم که عجیب مینماید که تصور میکنم علت اغلب خطاهای ایشان به علت اشراف نداشتن به نکات تکمیلی روزه داری ست

    به طور مثال :

    1-مضراتی که قید شده مثل : احتمال مسمومیتهای استامینوفنی !!

    مگر همه ی روزه داران تحت درمان هستند که بخواهند احیاناً با مصرف داروها و تداخلات دارویی دچار مشکلات از این دست شوند؟

    یکی از شرایط روزه داری سلامت ست و اگر فردی تحت درمان باشد بدون اجازه ی پزشک اقدام به روزه داری نمیکند و یا حداقل بی عارضه بودن روزه داری را با توجه به شرایط درمان از پزشک معالج طلب میکند

    پس بیماری که تحت درمان ست حال هر نوع بیماری ،با پزشک خود در این مورد مشورت میکند .



    2- اشکال دوم که از اشکال اول عجیب تر ست بحث در مورد تجریه ماهیچه ها و بافت پروتینی بدن ست !!

    جناب منطقی هر فردی که حتی با علوم پایه پزشکی هم آشنا ست میداند که وقتی بدن نیاز به انرژی پیدا کند و دریافت غذا نداشته باشد اولین اقدام برای تامین انرژی ،کاتابولیسم چربی ها ست

    و اغلب افراد ذخیره ی چربی دارند و در وصورتی که فردی ذخیره ی چربی نداشته باشد بدن برای تامین به کاتابولیسم پروتئین می پردازد

    که باز هم این مسئله خطری برای بدن ندارد چرا که بعد دوره ی روزه داری بدن مجدد ساختن را آغاز میکند ،مگر فردی دچار سوئ تغذیه شدید باشد که درآن صورت از روزه داری منع میشود.


    3-در عجبم که اینهمه مسلمان سالانه روزه داری را تجربه میکنند و اغلب سالم تر از افرادی هستند که این تجربه ی معنوی را ندارند .

    حال شما آمدید بیماری هایی که ریشه هایی دیگر دارد به این مورد ربط داده اید

    به طور مثال ممنون می شوم بفرمایید چطور در روند روزه داری فردی مستعد هپاتیت میشود !


    4- بله روزه داری به واقع پالایشی برای تمامی بافت های بدن ست

    بازسازی بسیاری از سلول ها و روندی چون جوانسازی


    5- بحث بیماری های روحی و خلق و خوی مطرح شده!

    اگر فردی روزه دار باشد و رفتاریکند که باعث خود آزاری و یا دگر آزاری شود موجبات ابطال روزه را آماده کرده ست

    چه کسی گفته روزه دار فاقد اعتماد به نفس ست ؟

    به عکس فردی که توانایی کنترل اراده ی خود را در باب پرهیز از گناه و همینطور پرهیز از خوردن و لذت بردن از خوردن را دارد واجد اعتماد به نفس ست

    اویی اعتماد به نفس ندارد که نمیتواند مهاری بر نفس خود و غرایز خود داشته باشد و در عجبم که این مطالب متناقض چطور به تحریر درآمده ست !!



    *تاثرات معنوی که هدف اصلی روزه داری ست بحثی مفصل می طلبد که قطعاً مطالب بسیاری در این مورد در فضای مجازی یافت میشود .










  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مقاله مضرات روزه:http://www.askquran.ir/blogs/79480/a-798/
    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    جناب منطقی مهمترین فائده ی روزه و روزه داری بعد معنوی آن ست ، مسلمانان و یا پیروان ادیان دیگر با هدف پالایش تن و یا فوائد جسمی ،روزه نمیگیرند بلکه
    این عبادت راهی برای پالایش روح ست و آنچه مورد توجه مسلمین ست تاثیرات معنوی آن ست
    برای انسانی که دیندار ست توجه به ابعاد مادی انسان ،صرفاً جهت ارتقاء معنوی صورت میگیرد ،جسم کالبدی برای تعالی انسان ست پس در واقع نیازی به توجیه در این باب نیست
    خوب قطعا حرف های شما درست.اینکه مهمترین فایده روزه و روزه داری بعد معنوی آن است که در آن حرفی نیست...ولی قطعا باید بعد جسمی را هم در نظر گرفت.نباید که به بهانه تعالی روح، بدن صدمه ببیند.(شاید مثال خوبی نباشد)مثلا کسی از برای امام حسین قمه بزند و خونش را بریزد به این بهانه که می خواهد روحش را پالایش کند و از این حرفها...آیا شما آن را تایید می کنید؟خواهشن به این سوال پاسخ دهید.(جالب است بدانید بسیاری از مراجع عمل قمه زنی را بی اشکال می دانستند.مثل آیت الله مصباح یزدی...اکنون هم اگر گروهی از علما این کار را حرام دانسته اند از برای این است که این عمل وسیله ای می شود از برای دشمن که از اسلام چهره منفی بسازند ....به هر حال بحث چیز دیگریست..)

    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    مگر همه ی روزه داران تحت درمان هستند که بخواهند احیاناً با مصرف داروها و تداخلات دارویی دچار مشکلات از این دست شوند؟پس بیماری که تحت درمان ست حال هر نوع بیماری ،با پزشک خود در این مورد مشورت میکند .
    در مقاله قید شده که«بسته بر شرایط ارثی و یا نقاط ضعف ساختاری بدن شما»...پس در مقاله همه روزه داران را تحت درمان معرفی نکرده و در مقاله اشاره نشده که همه افراد به یک نحو صدمه خواهند دید.از طرفی بسیار بیماری ها در بدو شروع آشکار نیستند و پنهان اند.و شخص از بیماری ای که دارد با خبرنیست.حال چطور انتظار دارید که شخص با دکتر خود در مورد بیماری ای که روزه گرفتن برای آن مضر است و به احتمال زیاد در شدت گرفتن آن بیماری موثر است با دکتر خود مشورت کند؟....به طور مثال خواهر من در حالی که اصلا متوجه نبود که بیماری ای دارد پس از سه روز روزه داری در هنگام خواب به شدت دچار درد معده شد به طوری که پدرم مجبور شد او را نصف شب به بیمارستان برساند...دکتر نظرشان این بود که روزه ای که خواهرم گرفته برای بدنش همچون سم خطرناک بود....حال فرض کنید بیمارستانی در کار نبود.مثلا ما در روستایی بدون امکانات زندگی می کردیم...


    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    - اشکال دوم که از اشکال اول عجیب تر ست بحث در مورد تجریه ماهیچه ها و بافت پروتینی بدن ست !!
    به هر حال نویسنده مقاله برای خودش دکتریست...شاید چیزی می دانسته...من در مورد این قضیه تحقیق می کنم...

    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    در عجبم که اینهمه مسلمان سالانه روزه داری را تجربه میکنند و اغلب سالم تر از افرادی هستند که این تجربه ی معنوی را ندارند .
    شما بر چه اساس و آماری این حرف را می زنید؟شما مدرکی آماری چیزی برای این حرفتان دارید...خواهشن نروید سراغ سایتهای شیعه نیوز و از این جور سایتها.اگر مدرکی می خواهید نشان دهید از سایتها و مجلات معتبر علمی باشد(نه از این مجلات بیشتر بدانیم و دانستنیها و..)...


    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    گر فردی روزه دار باشد و رفتاریکند که باعث خود آزاری و یا دگر آزاری شود موجبات ابطال روزه را آماده کرده ست
    چه کسی گفته روزه دار فاقد اعتماد به نفس ست ؟
    به عکس فردی که توانایی کنترل اراده ی خود را در باب پرهیز از گناه و همینطور پرهیز از خوردن و لذت بردن از خوردن را دارد واجد اعتماد به نفس ست
    اویی اعتماد به نفس ندارد که نمیتواند مهاری بر نفس خود و غرایز خود داشته باشد و در عجبم که این مطالب متناقض چطور به تحریر درآمده ست
    در مقاله اشاره شده که:روزه از دید مذهبی ارتباط زیادی با خود آزاری دارد....نویسنه با این سخن خواسته به ریشه و تاریخچه روزه داری اشاره کند.می دانید که روزه گرفتن سنتی نبوده که پیامبر پایه گذارش باشد.روزه گرفتن عملیست که در ادیان ابراهیمی پیشین نیز موجود بوده و همچنین در ادیان و مذاهب کفر آلود و مکاتب عرفانی نیز وجود داشته و دارد.در واقع نویسنده منظورش این بوده که ریشه روزه گرفتن ارتباط زیادی با خودآزاری دارد.مثال هم زده،گفته مرتازان معتقدند که بزرگترین رشد و لذت روحی آزار رساندن به خود است.و این اعتقاد مرتازان را ناشی از فقدان اعتماد به نفس می داند و من فکر می کنم حرف درستی می تواند باشد(خود شما هم اشاره کردید کسی که توانایی دارد که از خوردن و آشامیدن بپرهیزد دارای اعتماد به نفس بیشتری است،(و من می گویم روزه دار با روزه گرفتن و اینکه می بیند می تواند نخورد و نیاشامد، اعتماد به نفسش بیشتر می شود)پس نویسنده بی جا نگفته که مرتازان و کسانی که سنت روزه داری را اول بار مطرح کردند از کمبود اعتماد به نفس رنج می بردند و می خواستند اعتماد به نفسشان را تقویت کنند.حال شاید پیامبر این عمل روزه گرفتن را از مذاهب پیشین گرفته با یک قصد و نیت دیگر در دین خود جا داده و برای آن فلسفه جدیدی ریخته و مثلا آن را به مسائل دیگری مرتبط ساخته.
    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    -حال شما آمدید بیماری هایی که ریشه هایی دیگر دارد به این مورد ربط داده اید به طور مثال ممنون می شوم بفرمایید چطور در روند روزه داری فردی مستعد هپاتیت میشود !
    راستش را بخواهید من بیماری ای را به روزه داری ربط نداده ام.این کار را یک متخصص انجام داده.عواملی ;که باعث بیماری خاصی می شوند یا باعث شدت یافتن سرعت رشد یک بیماری می شوند بسیار زیادند.در بین این عوامل نحوه غذا خوردن(اینکه چه می خوریم...کی می خوریم) بسیار مهم است...حالا من متخصص نیستم که مثلا در مورد هپاتیت نظر بدهم.بالاخره نویسنده مقاله چیزی می دانسته احتمالا...من تحقیق می کنم
    ___________
    در کل به نظرم مخصوصا در فصل های تابستان عمل روزه داری یک عمل مضر برای انسان است....حالا جدا از بیماری ها...یک فرد روزه دار مثلا در تابستان که روزه گرفته واقعا از انجام بسیار کارها عقب می افتد:از کار های بدنی...از ورزش کردن،از کتاب خواندن...از نوشتن(حالا شاید پدران ما اهل کتاب و تحقیق و اینها نباشند ولی یک انسان پژوهشگر علاقه مند است که در طول روز کار های مفید که با فعالیت دقیق مغز مرتبط است انجام دهد)من میبینم که مثلا گروهی روزه می گیرند از شدت خستگی چند ساعت بی حال نشسته یا می خوابند و چرت می زنند،این درست است؟...آیا واقعا بدون روزه گرفتن نمی شود روح را تعالی بخشید.چرا می شود اگر به عقل و دانش رجوع کنید.ولی اگر عقل را کنار بگذاریم و به ایمان قلبی و احساسات و عواطف و این جور چیز ها روی بیاوریم ناخودآگاه به سوی اینجور اعمال(روزه داری) کشیده می شویم.

    این قضیه جای بحث دارد که چه چیز اصلا از روزه گفتن نصیب ما می شود.......
    ویرایش توسط منطقی : ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ در ساعت ۱۸:۰۴
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14



    با سلام آغاز میکنم

    1- جناب منطقی مورد قمه زنی ربطی این بحث ندارد و بحث روزه داری متفاوت ست

    فوائد روزه داری را متخصصین تایید کرده اند نه عوام .

    اگر فردی مشکلی دارد و نااگاه از ان ست هر عاملی میتواند بارقه ای باشدکه متوجه مشکلش شود و باز هم این مورد به بحث روزه داری بی ارتباط ست .

    شما که مدعی این مورد هستید باید سندی را نشان دهید که فردی بر اثر روزه داری به طور مثال دچار مشکل و یا بدخیمی شده ست!!


    2-شرایط ارثی و مشکلات ساختاری افراد باز هم ربطی به روزه داری ندارد .


    3-نویسنده خودش دکتریست؟

    معنای متخصص مشخص ست یعنی مهارت و تخصص در رشته ای مشخص و اگر تخصصی تر باشد فوق تخصص و به همین ترتیب

    وقتی شما یک خط فقط در مورد تخصص های فردی میگویید یعنی او متخصص نیست بلکه عمومی تر از این حرفها ست و مطلبی که نقل شده واقعا عجیب ست یعنی بودن قید این مورد

    که در صورت اتمام ذخایر چربی بافت های دیگر تجزیه میشوند!!؟ جناب من ادعایی ندارم ولی این مطلب خیلی پیش و پا افتاده تر از اینهاست که متّوجه نشوم.





    4-آمار ؟

    اینکه مکتوب آماری داشته باشم به شما ارائه بدم نه ولی قاطعانه عرض میکنم تمامی پزشکان در این ماه با رکود مراجع مواجه هستند و این رکود بسیار چشمگیرست

    و صرفا مراکز درمانی که پذیرای بیماران با بیماریهای خاص هستند با رکود قابل توجهی مواجه نمیشوند ،یا متخصصین رشته های لوکسی مثل پوست و مو که بیماران و مراجعین خاص خود را دارند .

    شما اگر قبول زحمت کنید و با متخصصین صحبت کنید قطعا پاسخ مثبت میگیرید .



    5-در مورد مرتاضان سخن گفتید ، مرتاضان یا عابدان و زاهدان ، باز هم ربطی به بحث عمومی روزه داری ندارند

    احکام روزه داری معین ست و اگر فردی بخواهد خارج از زمان معین مبادرت به عبادت کند بحثی جدا دارد و اینکه خود آزاری میکند یا خیر فقط خود میداند ،البته مورد نظر عابدان مسلمان ست ،

    و اینجا هم بحث من بر احکام دین اسلام ست و البته همه میدانند که ادیان و فرقه های دگر هم روزه داری را تجربه کرده و میکنند که در ارسال اول به این مورد اشاره کردم .

    متاسفانه به این قضایا توجه نمیشود که اگر فردی به طور مثال گوشه ی عزلت پیشه کند و کم خوری کند با هر هدفی آزاری به جامعه نمیزند ولی مفاسد و بی اخلاقی های حاکم بر جوامع غربی

    آسیب های جدی به کودکان در درجه ی اول و بعد نوجوانان و ....میزند و شما توان این را ندارید که این موارد را به چالش بکشید و آنقدر وجدان بیداری دارید که افراد بی آزار را مورد هجمه قرار دهیدو

    به باد انتقاد بگیرید حال این آقا گفته ؟ گفته باشد ،وقتی شما سخن ایشان را اینجا نقد میکنید یعنی میخواهید بر این سخن صحه بگذارید .

    شما صفحه ی اول یاهو را روزانه باز کنید با تصاویر نامناسب بسیاری مواجه میشود ولی دل درد نمیگیرد ولی حریم خصوصی فردی که در صدد تزکیه و سلامت خود ست شما را دچار دل درد میکند؟


    6-و پاسخ انتهای ارسالتان :راستش رو بخواهید متاسفانه به همین علت شما این مطلب ضعیف رو ارائه داده اید چون اطلاعات لازم رو در مورد بیماری ها ندارید.

    ------------------------------------------------------------

    اینکه بر اثر روزه داری چه چیزی نصیب یک مسلمان میشود در کلام نمیگنجد

    در صورتی که مایل باشید بدانید تجربه کنید ،واقعا اگر فردی به دنبال حقیقت باشد باید با رعایت کلیه نکات تجربه کند

    و البته فوائد روحی و جسمی آن خارج از وصف ست .



    ویرایش توسط مریم : ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ در ساعت ۲۲:۴۰


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    مورد قمه زنی ربطی این بحث ندارد و بحث روزه داری متفاوت ست
    فوائد روزه داری را متخصصین تایید کرده اند نه عوام
    من منظورم این بود که به خاطر توجه به بعد روحانی و عبادت و این جور موارد نباید به بدن آسیب برسونیم و یا به خودمون ضرر برسونیم.قمه زنی هم مثل روزه گرفتن در عین صدمه زدن به بدن نوعی عبادت و اینها محسوب میشه پس از این دیدگاه که نیگاه کنیم قمه زنی هم با روزه داری یک ارتباطاتی داره...
    منظورتون از متخصص کدوم متخصصه.متخصص هایی که در رسانه های ملی نمایش داده می شه....!!!!به هر حال روزه داری هم مانند هر عمل دیگه در کنار مضرات فوایدی هم داره اکثر متخصص ها در رسانه ملی مجبورن تنها دست بزارن روی یکی دو تا از فواید روزه داری و از ده ها مضرات اون چشم پوشی می کنند...


    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    -شرایط ارثی و مشکلات ساختاری افراد باز هم ربطی به روزه داری ندارد .
    چرا یکی سرطان می گیرد ولی یک نه...یکی پوکی استخوان می گیرد یکی نه... خوب شرایط ارثی و مشکلات ساختاری یکی از موارد زمینه ساز بیماریها به حساب میاد.پس برای کسانی که شرایط ارثی و مشکلات ساختاری ای داشته باشند که در پی اون مستعد بیماری هایی باشند که به روزه گرفتن وابسته است روزه داری مضره...نمی دونم این چیز ساده ایه.
    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    اینکه مکتوب آماری داشته باشم به شما ارائه بدم نه ولی قاطعانه عرض میکنم تمامی پزشکان در این ماه با رکود مراجع مواجه هستند و این رکود بسیار چشمگیرست
    یکی از عیب های اصلی و بزرگ ما ایرانی ها که علمای ما هم از اون بی نصیب نموندن اینه که ما خیلی راحت بدون دلیل هرچیزی رو به هم ربط می دیم!!!اونم ارتباط از نوع علت و معلول!مثلا اگر به شما بگم 90 درصد افرادی که بر اثر بیماری سرطان ریه می میرند سیگار می کشیدند...(یعنی از بین کشته شدگان 90 درصد سیگار می کشیدند)شما به احتمال زیاد خواهید گفت عامل اصلی مرگ اون سرطانی ها سیگار کشیدن بوده.یعنی بین سیگار کشیدن و مرگ و میر سرطانی ها یک رابطه علت و معلول برقرار می کنید.در حالی که این طرز تفکر اشتباهه.شاید مرگ آون 90 درصد سرطانی به خاطر سیگار کشیدن نبود.شاید علت مرگ اونها ناشی از افسردگی بود و این افسردگی اونها رو مجبور به کشیدن سیگار می کرده.به عبارتی اگر اونها سیگار هم نمی کشیدن از برای افسردگی جان می دادند.متوجه منظورم شدید...اینجا هم همین طوره...حال به فرض به قول شما در این ماه پزشکان با رکود مراجع مواجه می شوند...ولی این امر چیزی را ثابت نمی کند.ما باید بررسی کنیم که آیا واقعا این رکود ارتباط مستقیمی با روزه گرفتن دارد یا نه؟شاید بی پولی در ماه رمضان...بی حالی و خستگی که منجر به این می شود که شخص از برای هرچیز کوچکی به دکتر مراجعه نکند و مسائل دیگر باعث این رکود شده باشند...این قضیه باید دقیقا بررسی بشود.از طرفی کاش شما با مدرک حرف می زدید.اینکه پزشکان در ماه رمضان چقدر با رکود مواجه می شوند را با مدرک باید بیان کنید.از طرفی تا آنجا که من می بینم و می شنوم (حداقل در تهران)مردم ما آنقدر ها هم روزه دار نیستند....
    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    اینکه بر اثر روزه داری چه چیزی نصیب یک مسلمان میشود در کلام نمیگنجد
    در صورتی که مایل باشید بدانید تجربه کنید ،واقعا اگر فردی به دنبال حقیقت باشد باید با رعایت کلیه نکات تجربه کند
    و البته فوائد روحی و جسمی آن خارج از وصف ست .
    آیا می توانید ثابت کنید که هر چه یک انسان بر اثر روزه داری تجربه می کند را نمی توان بدونه روزه گرفتن هم تجربه کرد؟...متاسفانه اکثر سخنان افراد مذهبی در حد یک ادعاست و پایه و اساس علمی ندارد.ما می بینیم که چه بسیار افرادی که روزه می گیرند و لی بلا نسبت بلا نسبت نفهمند...این که از روزه داری چه چیز نصیب انسان می شود بیشتر به تلقینات و ارداه روزه دار بر می گردد و روزه دار می تواند بدون روزه گرفتن هم به آن تجربیات دست یابد...
    _______
    از طرفی من که با یکی از متخصصان صحبت داشتم...اظهار شگفتی می کرد...13 الی 15 ساعت گرسنگی!!!!او می گفت همیشه این یک اصله:به مقدار کم ولی در نوبت های منظم و مرتب و کم وعده های غذایی باید مصرف شوند

    از طرفی من اشاره کردم روزه گرفتن واقعا روزه دار ررو از انجام خیلی از کارها مخصوصا اونهایی که با فعالیت های مغز سروکار دارن باز می داره...(مخصوصا در روزه های طولانی مدت)
    ویرایش توسط منطقی : ۱۳۹۲/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۹:۴۳
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطقی نمایش پست
    من منظورم این بود که به خاطر توجه به بعد روحانی و عبادت و این جور موارد نباید به بدن آسیب برسونیم و یا به خودمون ضرر برسونیم.قمه زنی هم مثل روزه گرفتن در عین صدمه زدن به بدن نوعی عبادت و اینها محسوب میشه پس از این دیدگاه که نیگاه کنیم قمه زنی هم با روزه داری یک ارتباطاتی داره...
    منظورتون از متخصص کدوم متخصصه.متخصص هایی که در رسانه های ملی نمایش داده می شه....!!!!به هر حال روزه داری هم مانند هر عمل دیگه در کنار مضرات فوایدی هم داره اکثر متخصص ها در رسانه ملی مجبورن تنها دست بزارن روی یکی دو تا از فواید روزه داری و از ده ها مضرات اون چشم پوشی می کنند...

    با سلام

    نمیدانم سخن من رسا نبود که شما مجدد تکرار کردید!

    جناب منطقی در صورتی که روزه داری باعث اسب شود حرام ست پس این موارد منظور شده ست.

    شما دم از بی طرف بودن میزنید در حالی که ملاک شما از بیطرف بودن معین نیست چرا که پزشکانی که در رسانه ی ملی صحبت میکنند بعضی بسیار حاذق وبعضی معمولی هستند

    در ارائه ی مطالب علمی سمت و سویه بی معنا ست چرا که اطلاعات از این دست بر پایه تجربه حاکم ست .

    در خصوص روزه داری متخصصین غدد و تغذیه میتوانند با حاطه ی بیشتری نظر دهند که برای عموم مفید باشد (بحث بیمارنا که بسته به نوع بیماری زیر نظزر متخصص خاص خود هستند جداست)

    هم متخصصین تغذیه حاذق و هم متخصصین غدد حاذق که همه عضو هیئت علمی هستند بر فوائد روزه داری اذعان دارند .

    به عکس روزه داری ده ها فایده دارد .

    اویی که کار مغزی میکند در ایام روزه داری بهتر میتواند از مغز خود بهره بگیرد البته در ساعات پایانی روز عارض شدن ضعف طبیعی ست و در صورت رعایت نکات در ساعات

    ابتدایی روز تا اتمام ساعات اداری به جهت اینکه معده و دستگاه گوارش انباشت از مواد غذایی نمیشود نیازی هم به سوق دادن خون به سمت جهاز هاضمه نیست پس خونرسانی به دستگاه عصبی بهترصورت میگیرد.




    نقل قول نوشته اصلی توسط منطقی نمایش پست
    چرا یکی سرطان می گیرد ولی یک نه...یکی پوکی استخوان می گیرد یکی نه... خوب شرایط ارثی و مشکلات ساختاری یکی از موارد زمینه ساز بیماریها به حساب میاد.پس برای کسانی که شرایط ارثی و مشکلات ساختاری ای داشته باشند که در پی اون مستعد بیماری هایی باشند که به روزه گرفتن وابسته است روزه داری مضره...نمی دونم این چیز ساده ایه.

    جناب منطقی سلول های سرطانی در بدن همه هستند البته نقش ارث را نمیتوان منکر شد ولی نقش عوامل محیطی بیشتر ست و هر عامل نامناسبی میتواند محرک رشد باشد

    و البته مهمترین عامل چه در باب بدخیمی ها و چه درمورد بیماری های دیگر قدرت سیستم ایمنی برای مقابله با عامل مهاجم ست از هر نوعی ،روزه داری با توجه به بعد عبادی خود باعث افزایش قدرت سیستم

    ایمین میشود ،یعنی صراحت عرض کنم هر چیزی که حال شما را خوب کند در عملکرد مناسب سیستم ایمنی نقش دارد و مسائل عبادی از این دست ست .

    در مورد پوکی استخوان باید عرض کنم که رژیم غذایی و سبک زندگی باعث بروز این مشکل میشود پس در واقع بی توجهی فرد به سلامت عامل ست و برای هر کسی

    که نکته های مهم رعایت نشود پیش می آید (دریافت شیر در دوران شیر خوارگی و بعد آن شیر و لبنیات + فعالیت ورزش که تاثیر بسزایی در افزایش تراکم استخوان ها دارد.)

    بله بزرگوار در روزه داری ما قرار نیست که شرایط سوئ تغذیه را ایجاد کنیم بلکه وعده های دریافت از سه به دو کاهش می یابد ولی دریافت مواد پروتینی و لبنیات برجای خود باقی ست .




    نقل قول نوشته اصلی توسط منطقی نمایش پست
    یکی از عیب های اصلی و بزرگ ما ایرانی ها که علمای ما هم از اون بی نصیب نموندن اینه که ما خیلی راحت بدون دلیل هرچیزی رو به هم ربط می دیم!!!اونم ارتباط از نوع علت و معلول!مثلا اگر به شما بگم 90 درصد افرادی که بر اثر بیماری سرطان ریه می میرند سیگار می کشیدند...(یعنی از بین کشته شدگان 90 درصد سیگار می کشیدند)شما به احتمال زیاد خواهید گفت عامل اصلی مرگ اون سرطانی ها سیگار کشیدن بوده.یعنی بین سیگار کشیدن و مرگ و میر سرطانی ها یک رابطه علت و معلول برقرار می کنید.در حالی که این طرز تفکر اشتباهه.شاید مرگ آون 90 درصد سرطانی به خاطر سیگار کشیدن نبود.شاید علت مرگ اونها ناشی از افسردگی بود و این افسردگی اونها رو مجبور به کشیدن سیگار می کرده.به عبارتی اگر اونها سیگار هم نمی کشیدن از برای افسردگی جان می دادند.متوجه منظورم شدید...اینجا هم همین طوره...حال به فرض به قول شما در این ماه پزشکان با رکود مراجع مواجه می شوند...ولی این امر چیزی را ثابت نمی کند.ما باید بررسی کنیم که آیا واقعا این رکود ارتباط مستقیمی با روزه گرفتن دارد یا نه؟شاید بی پولی در ماه رمضان...بی حالی و خستگی که منجر به این می شود که شخص از برای هرچیز کوچکی به دکتر مراجعه نکند و مسائل دیگر باعث این رکود شده باشند...این قضیه باید دقیقا بررسی بشود.از طرفی کاش شما با مدرک حرف می زدید.اینکه پزشکان در ماه رمضان چقدر با رکود مواجه می شوند را با مدرک باید بیان کنید.از طرفی تا آنجا که من می بینم و می شنوم (حداقل در تهران)مردم ما آنقدر ها هم روزه دار نیستند....

    شما چه حرف های عجیبی می زنید !

    در علت شناسی علت ها به اصلی و فرعی تقسیم میشوند و آنچه مهم ست در وهله ی اول علت یا علل اصلی ست .

    اگه اینطور باشد نوشتن من میتواند به حرکت فلان سیاره ارتباط پیدا کند ،انسان موجود پیچیده ای ست با این تز شما ما هیچکس را نباید مجازات کنیم به این علت که ریشه ی جرمش یک عمل

    و یا حقارتی بوده که از جانب دیگری اعمال شده. اینکه در تحقیقات علمی درصد خطا وجود دارد اجتناب ناپذیر ست به همین جهت ما جمعیت نمونه داریم نه فرد نمونه ، جمعیتی که

    محدود به انگشتان دست نخواهد بود،

    اینکه در ماه مبارک مراکز درمانی خلوت میشوند و مراجعین حداقل 50 درصد کاهش پیدا میکنند را نمیتوان به بی پولی یکباره این تعداد بیمار و مراجع در این ماه ربط داد .

    شما قبول زحمت کنید برای خودتون هم که شده پیگیر باشید ابتدا اینکه ما با بسیاری از پزشکان در این زمینه هم صحبت بوده ایم و خود ما هم با این رکود مواجه هستیم پس این تجربه شخصی ست .

    اینکه مردم تهران خیلی روز بگیر نیستند درست نیست ولی بعضی تظاهر به روزه خواری میکنند که به نوعی تخلیه روان ست ولی اغلب روزه میگیرند پس اینطور ها هم نیست که قضاوت میکنید.

    خودتان چه راحت با دیدن دو روزه خوار به قضاوت می نشینید!



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطقی نمایش پست
    آیا می توانید ثابت کنید که هر چه یک انسان بر اثر روزه داری تجربه می کند را نمی توان بدونه روزه گرفتن هم تجربه کرد؟...متاسفانه اکثر سخنان افراد مذهبی در حد یک ادعاست و پایه و اساس علمی ندارد.ما می بینیم که چه بسیار افرادی که روزه می گیرند و لی بلا نسبت بلا نسبت نفهمند...این که از روزه داری چه چیز نصیب انسان می شود بیشتر به تلقینات و ارداه روزه دار بر می گردد و روزه دار می تواند بدون روزه گرفتن هم به آن تجربیات دست یابد...
    _______

    بدون روزه گرفتن؟چه چیز را تجربه کرد؟

    شما هم باید از گناه خودداری کنید و هم از خوردن چطور میشود؟

    این ربطی به تعصب ندارد ، شما خود زره تعصب به تن کردید ولی متوجه نیستید ملاک بی طرفی چیست؟ شما هستید ؟

    نه نمیشود که جناب منطقی من مسلمانم با عقاید معین و اصولی را پذیرفته ام که متعاقب آن فروعی را باید به جا آورم نام این تعصب نیست

    تعهد ست درواقع ما وقتی خدا را به وحدانیت پذیرفتیم پس اجرای امر الهی برای ما توفیق ست .(ضمنا این عبادات از هر نوعی برای احدی ایجاد مزاحمت نمیکند)

    جناب منطقی متاسفانه علت اینکه شما راحت تسلیم این دست مقالات میشود اطلاعات کم شما در این زمینه ست .

    من از شما درخواست کردم در مورد هپاتیت و اثر روزه داری برآن سخن بگویید ولی هنوز مطلبی ارائه نداده اید

    این مطلب را بخوانید:
    http://www.pezeshk.us/?p=2868 با خواندن دقیق این مطلب متوجه بی ربط بودن هپاتیت با روزه داری میشوید .(روزه داری در این مورد هم نقش بازدارنده دارد.)

    اما نکته ی عجیب اینکه مشروبات الکی عاملی برای سیروز کبدی ست و با وجود مصرف بالای این نوشیدنی کسی دلش برای سلامت نوع بشر نمی سوزد و باز هم عوامل مفید وبی ضرر را نشانه رفته اید!

    میبیند ریشه ی این سخنان به عناد با یک دین بر میگردد.

    ویرایش توسط مریم : ۱۳۹۲/۱۰/۰۴ در ساعت ۲۳:۱۷


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    جناب منطقی در صورتی که روزه داری باعث اسب شود حرام ست پس این موارد منظور شده ست.
    اینکه روزه داری اگر باعث آسیب شود حرام است و شما ادعا می کنید چون حرام نیست پس آسیبی نمی زند زمانی درست است که دین اسلام و در پی آن روزه داری به واقع از جانب خدای حکیم و دانا نازل شده باشد و من فکر می کنم تا به الان باید فهمیده باشید که من به حق بودن دین اسلام و وجود خدایی که پیامبر معرفی کرده اعتقاد ندارم، پس این سخن شما فقط بدرد آن می خورد که پای منبر به مردم مسلمان گفته شود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    شما دم از بی طرف بودن میزنید در حالی که ملاک شما از بیطرف بودن معین نیست چرا که پزشکانی که در رسانه ی ملی صحبت میکنند بعضی بسیار حاذق وبعضی معمولی هستند
    در ارائه ی مطالب علمی سمت و سویه بی معنا ست چرا که اطلاعات از این دست بر پایه تجربه حاکم ست
    در کل هرکسی که در رسانه ظاهر می شود چه دکتر و چه مهندس و چه تاریخدان و چه هرکس دیگر به بی طرف بودن آن اعتمادی نیست.(البته مخصوصا اگر بحث دین و سیاست در میان باشد)نکند شما حواستان نیست که حکومت ما یک حکومت اسلامیست و این حکومت در راستای برتر نشان دادن آیین و منشش هیچگاه بر زد خود سخنی نگفته و نخواهد گفت و از دروغ و فریب هم چشم پوشی نخواهد کرد.وقتی آیت الله های ما دروغ می گوییند(http://www.askquran.ir/thread41906.html)از ) از بقیه چه انتظار می رود.ما در دنیا پر فریبی زندگی می کنیم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    اویی که کار مغزی میکند در ایام روزه داری بهتر میتواند از مغز خود بهره بگیرد البته در ساعات پایانی روز عارض شدن ضعف طبیعی ست و در صورت رعایت نکات در ساعات
    ابتدایی روز تا اتمام ساعات اداری به جهت اینکه معده و دستگاه گوارش انباشت از مواد غذایی نمیشود نیازی هم به سوق دادن خون به سمت جهاز هاضمه نیست پس خونرسانی به دستگاه عصبی بهترصورت میگیرد.
    من نمی دانم واقعا اگر روزه داری انقدر مفید است.می خواهید همیشه روزه بگیریم.چطور است.تجربه کاملا نشان می دهد که روزه داری مخصوصا در فصل تابستان باعث می شود شخص نتواند به فعالیت های دلخواهش برسد(البته متاسفانه خیلی از مذهبیون که کار خاصی انجام نمی دهند،چه ماه رمضان باشد چه نباشد.من منظورم انسانهای عالم است که دوست دارند زمانشان را بی خود از دست ندهند.بسیار کار ها هم مثل کشاورزی،کارگری در ساخت و ساز و این جور مسائل هم با بدن روزه بسیار مشقت بار است.)راه چاره این است که فرد در طول روز چرت بزند و در شب به فعالیت بپردازد...که این عقلانی نیست.چرا بی خود کار بیهوده...حال شما باز چیز دیگر بگو...بدن روزه دار آن شادابی و قدرت کافی را ندارد....البته گفتم بعضی ها که الافن چه روزه باشن چه نباشن فرقی نمی کند!!!!!!
    در مورد سرطان و پوکی استخوان هم فکر نمی کنم به آن تفاسیر نیازی بود...من تنها مثال زدم.حالا پوکی نه یک مرض دیگر...چیزی که زیاد است بیماریست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    شما چه حرف های عجیبی می زنید !
    در علت شناسی علت ها به اصلی و فرعی تقسیم میشوند و آنچه مهم ست در وهله ی اول علت یا علل اصلی ست
    من فکر می کنم شما متوجه حرفم نشدید.من چیز من در آوردی نگفتم.از خودمم تز صادر نکردم.چیز هایی که بیان داشتن را می توانید در کتبی که در باب فلسفه علم...یا چیستی علم سخن به میان آورده اند ببینید.حرف من این بود که شما با داشتن یک آمار خشک نمی توانی تحلیلی داشته باشی.باید ثابت کنید که عدم مراجعه بیمار در ماه رمضان به سراغ پزشکان رابطه مستقیم با تاثیر مثبت روزه داری بر سلامتی افراد دارد.همان طور که گفتم شاید روزه داران در ماه رمضان به پی پولی بر می خورند و این یکی از دلایل عدم مراجعه باشد.ماشاالله نمی بینید که گروهی از روزه داران افطاریشان چه رنگیست.خستگی روزه داران هم می تواند عامل دیگر باشد مخصوصا در گرمای تابستان...همچنین شما آمار مراجعه بیماران در ماه رمضان را قرار ندادی....

    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    اینکه مردم تهران خیلی روز بگیر نیستند درست نیست ولی بعضی تظاهر به روزه خواری میکنند که به نوعی تخلیه روان ست ولی اغلب روزه میگیرند پس اینطور ها هم نیست که قضاوت میکنید.
    خودتان چه راحت با دیدن دو روزه خوار به قضاوت می نشینید!
    شما از کجا می دانید من با دیدن دو روزه خوار به قضاوت نشسته ام.اهل فامیل که در پادگان سربازی اند قسم می خورند تقریبا بالای نود درصد سربازان روزه نمی گیرند.اهل فامیلی که در کارخانه ها کارگرند ناله می کنند که اکثر همکارانشان روزه نمی گیرند.به مطبی می روی به دکانی می روی به بازاری می روی میبینی روزه خواری می کنند.خانواده ما و اقوام و همسایگان نزدیک ما هم از پشت کوه نیامده اند...وقتی به خانواده اقوام می روی اکثر جوانان را می بینی که روزه نمی گیرند...البته اینها شاید بیشتر در فصل گرم تابستان اتفاق می افتد...
    ______
    آن مطالبی هم که در مورد هباتیت در آن لینکی که معرفی کردید بیان شده بود...فکر نکنم از رابطه هباتیت با روزه داری حرفی زده بود...بیشتر بحثش این بود که هپاتیت یک بیماری ویروسیست...در مقاله ای هم که من قرار داده بودم نویسنده ادعا کرده بود که روزه دارری شما را در معرض این بیماری قرار می دهد...شاید ضعف بدن و سست شدن دستگاه های ایمنی باعث این امر باشند.
    متاسفانه در حال حاظر من وقت کافی برای تحقیق ندارم...مشتاق تحقیقم.همین الان می توانم چند لینک معرفی کنم که در آنها در مورد مصرات روزه سخن گفته ولی من آنها را معتبر نمی بینم و نمی خواهم باعث گمراهی شوم!...آن مقاله هم نویسنده اش یک فرد متخصص بود...
    از طرفی باز تاکید می کنم گروهی از بیماری ها که احتمالا قبول دارید به روزه داری و نحوه غذا خوردن مربوطند...در ابتدا پنهانند و فرد روزه گیر از آن بی اطلاع...
    من باز بر سر حرفم هستم...هر آنچه یک فرد روزه دار می تواند در دوره روزه داری تجربه کند را می شود بدون روزه گرفتن و خود را در عذاب قرار دادن هم تجربه کرد،می شود در روز چند لقمه غذا خورد ولی تجربیات معنوی و به مفید روحی یک روزه دار را را تجربه کرد.......

    من فکر می کنم ما خیلی کلی حرف می زنیم... باید جزئی تر حرف زد
    ویرایش توسط منطقی : ۱۳۹۲/۱۰/۰۵ در ساعت ۰۱:۲۰
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله




    بحثی در مورد روزه و اثرات آن




    کارشناس بحث: استاد رئوف


  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    روزه




    با سلام خدمت دوستان گرامی

    لطفا به چند نکته توجه کنید:

    - ابتدا باید در نظر گرفت که تمام خاصیت روزه در سلامت جسمی نیست، و عمده ثمره و خاصیت آن در سلامت روح و روان آدمی است و تقریبا اکثر افرادی که تجربه روزه داری را داشته اند، به حالت معنوی حاصل از آن اقرار دارند. جایگاه روزه و تاثیر معنوی آن بسیار فراتر از آن است که در این پاسخ (که در صدد بیان مطالب دیگری است) بدان بپردازیم با این حال باید در نظر گرفت که عمده خاصیت روزه، بحث معنوی آن است با این حال روزه برای سلامت جسمی نیز مفید است.

    - مسئله دیگر اینکه، باید به این موضوع توجه داشت که یافته های علمی نباید حقایق مسلم انگاشته شوند، اساسا نظریات علمی همواره در معرض حک و اصلاح بوده اند و اموری که امروزه مسلم انگاشته میشوند، چندی بعد مورد نقد و ابطال قرار می گیرد. بنابراین نباید به یافته های امروز به چشم حقایق قطعی نگریست. این مسئله هنگامی مهم تر می شود که بدانیم برخی از فیلسوفان علم اساسا نظریات علمی را کاشف از واقعیت نمی دانند، بلکه تنها بهترین تبیین برای رفع مشکلات موجود می دانند و از همین رو ممکن است چند صباحی دیگر، نظریه ای ارائه شود که مشکلات را بهتر رفع کند و جایگزین نظریه امروزی شود. این مسئله در عالم پزشکی نیز به خوبی خود را نشان داده است، بارها دیده شده است که دارویی که مدتی تبلیغ می شده است، به طور ناگهانی حدف می شود و پزشکان حکم به مضر بودن یا بی خاصیت بودن آن می کنند. بنابراین نباید یافته های علمی را به مثابه امور قطعی تلقی کنیم.

    - مسئله دیگر این است که در میان پزشکان و متخصصان امور سلامت نیز، بسیاری وجود دارند که به اثر مثبت روزه بر سلامت تاکید دارند و این چنین نیست که اجماعی در میان پزشکان وجود داشته باشد که روزه برای انسان مضر است، اتفاقا بسیاری از پزشکان نیز بر مفید بودن روزه تاکید دارند.

    - آنچه که باید بدان توجه کرد این است که نباید روزه را یک دستور مطلق دینی تلقی کرد، بلکه روزه نیز مانند اکثر واجبات و محرمات اگر به مرز ضرورت و عسر و حرج برسد، مرتفع می شود، بنابراین اگر افرادی به هر دلیلی، دچار سختی غیر متعارفی بشوند، اساسا روزه گرفتن برای آنها واجب نیست و ممکن است در برخی شرایط حرام نیز باشد. بنابراین اینکه مثال هایی زده شود که در آن افراد با روزه گرفتن دچار مشکل شده اند، اساسا از بحث ما بیرون است زیرا چنین افرادی از نظر دینی، لازم نیست روزه بگیرند.

    - مطلب پایانی نیز اینکه به صرف اینکه عده ای اندک برای روزه گرفتن مشکل دارند، نمی توان گفت که روزه داری را ممنوع کنیم. شبیه این مسئله در مورد داروها اتفاق می افتد، هنگامی که داروی خاصی که برای مریضی الف خوب است، تولید می شود، در راهنمای استفاده از دارو ذکر می شود که این دارو مثلا برای افرادی که دارای حساسیت هستند و یا برای زنان باردار مناسب نیست. روش درست نیز همین است که دارو تولید بشود ولی برای کسانی که ضرر دارد، اطلاع رسانی شود تا از این دارو استفاده نکنند، در مورد روزه نیز با توجه به خیر عظیم آن، نمی توان به خاطر عده ی معدودی که مشکل دارند، آن را ممنوع کرد بلکه باید روزه همچنان برای همه افراد واجب باشد ولی به افرادی که مشکل دارند، اطلاع رسانی کرد تا به نحوه دیگری عمل کنند.

    موفق باشید



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود