صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دیدگاه فلسفی امام خمینی (ره)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13

    دیدگاه فلسفی امام خمینی (ره)




    امام خمینی (ره) همان گونه كه فقیهی ژرف اندیش، اصولی متبحر و عارفی وارسته بود در حكمت و فلسفه نیز دستی توانا داشت. سابقه تدریس طولانی و تدوین كتب وزین وی در این رشته، گواه بر این مدعاست.
    گرچه دیدگاههای فلسفی این فیلسوف فرزانه در این مختصر نمی گنجد ولی از باب نمونه، مروری داریم به برخی از دیدگاههایی آن؛ البته دیدگاههایی كه به مسائل تربیتی، ارتباط بیشتری دارند:
    الف : هستی شناسی (جهان شناسی)
    1- جمیع ابعاد وجود از اعلی مراتب غیب تا ادنی منازل شهود، عین تعلق و ربط محض و وابسته به قیوم مطلق اند.[1]
    2- جهان، نه تنها در پیدایش خود محتاج و وابسته به خداست بلكه در همه لحظه های تداوم وجود خویش نیز محتاج به اوست كه اگر لحظه ای فیض حق دریغ شود، نابود خواهد شد.[2]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    3- ارتباط میان ذات حق و جهان، از نوع ارتباط تعلقی است كه پروردگار متعال احاطه قیومی بر همه ابعاد آن دارد[3]
    4- جهان و همه ابعاد آن دارای شعورند و تسبیح همه موجودات، تسبیح شعوری است نه تكوینی؛ چون از حیات و شعور، نشأت یافته اند[4] و البته این تسبیح را برخی از انسانهای كامل، ادارك می كنند (كما قال عبد الله بن مسعود و لقد كنا تسمع تسبیح الطعام).[5]
    5- وجود جهان و هستی آن، وجودی ظلی و سایه گونه است و در واقع هستی آن مجزا، مستقل و غیر وابسته نیست و هویت وجودی جهان رامی توان به وجود سایه بالنسبه به صاحب آن تشبیه كرد.[6]
    6- در جهان جز اراده او (خدا) چیزی حاكم نیست و همه گونه آفرینشها و تأثیر بخشی در اصل متكی به قدرت اوست (لا موثر فی الوجود الا الله).[7]
    7- ما فقط از آثار وجود خدا به وجود او پی می بریم، ولی در باب درك چگونگی او، ما را توانی نیست؛ چرا كه او غیب الغیوب است، و از تیر رس عقل ما به دور می باشد[8] و البته از طریق شهود باطنی نیز نمی توان ذات احدیت را مشاهده كرد؛ زیرا انسان، حجاب خود است او از درك حقیقت وجودی خود عاجز است پس چگونه می تواند از پشت پرده حجاب وجودی خود، ذات احدیت را ادراك نماید؟.[9]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    عنقا شكار كس نشود دام بازگیر كانجا هنوز باد بدست دام را
    8- جهان به خاطر اشتداد فقری جز از مجرای وسایط فیض، نمی تواند از فیض الهی برخوردار شود و آن وسایط، جز، همان حقیقت لیله القدر و اسم اعظم الهی نمی باشد كه از آنان به عنوان (خلیفه الله) یاد می شود كه دارا بودن دو صبغه و وجهه (یلی الخلق)و (یلی الرب)از ویژگی آن است. (خلیفه الله)هم مقام عندیت و شهود را دارا می باشد و هم متصل به خلق است؛ یعنی از سویی متصل به حق و خالق و از سویی متصل به مخلوقات است و او همان نورانیت ولایت كبری محمدی صلی الله علیه و آله و خلافت عظمای حضرت خاتم الانبیاست[10] كه اولین مخلوق الهی نیز می باشد[11] و گاهی به عنوان (عقل)از او یاد شود.[12]
    (و مشكل ربط حادث به قدیم از غامض ترین مسائل فلسفی است، از این راه حل می گردد)
    9- وجود كمال را در جهان نمی توان انكار كرد و در این صورت باید دانست كه خدا نه تنها منشاء همه گونه كمالات است بلكه وجود كمالات برای او ذاتی (یعنی عین ذات اوست) است نه زاید بر ذات و وارد بر ذات او غیر از او منشاء كمالی نیست به دلیل آنكه منشاء كمال، یا وجود است یا عدم و نیستی و یا ماهیت. نیستی و عدم هیچگاه نمی تواند منشاء آفرینش و پیدایش چیزی باشد. ماهیت نیز پیراسته از وجود و عدم است و قهرا مبداء پیدایش جز امری وجودی نمی تواند باشد.
    در نتیجه؛ وجود است كه مبداء همه گونه كمالات است و از اینكه كمالات برای آن وجود ذاتی اند نه زاید و حادث بر آن؛ به دلیل آنكه اگر چنین نباشد لازم می آید:
    اولا: ذات خدا مركب باشد كه این خود نشانه امكان است.
    ثانیاً: مبداء آفرینش متعدد باشد كه با توحید ناسازگار است.
    و ثالثا: ذات خدا محتاج باشد كه این مساله نیز با غنی بالذات بودن خدا ناسازگار است[13] پس همه كمالات از اویند و برای او نیز ذاتی می باشند.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    10- در جهان، آنچه از خدا نشاءت می گیرد و از اوست، همان كمال یعنی وجود است، ولی نقایص، برخاسته از نفس ماهیات اند، نه از قادر متعال.[14]
    11- تأثیر و تأثر میان خالق و مخلوق از مقوله تضایف میان علت و معلول متعارف نیست و از مقوله اضافه و تضایف میان علت و معلول متعارف نیست بلكه از مقوله اضافه و تضایف اشراقی است؛[15] زیرا پروردگار، قیوم بذاته است و سایر موجودات متقوم به او و احتیاج و فقر محض اند:
    (ان الوجود... لیس له ماهیه بل هو وجود محض متعلق بالواجب تعالی و ربط محض و تعلق صرف و معنا حرفی و بهذا یفرق بیته و بین الواجب تعالی فان الواجب قیوم بذاته مستقل فی هویته والوجود العام المتقوم به ذاتا صرف الاحتیاج و محض الفاقه)[16]
    ب : شناخت شناسی
    موضوع فوق، دارای ابعاد گوناگونی است كه بناچار در محدوده چار چوب این نوشتار به برخی از مسائل كه ارتباط بیشتری با مسأله تعلیم و تربیت دارند، اشارتی داریم :
    شناخت و دریافت حقایق هستی و راهیابی به اسرار نهفته در گیتی برای انسان از راههای گوناگون صورت می پذیرد و آن راهها عبارتند از:
    1- حواس ظاهر
    معرفت برخی از حقایق از راه حواس انجام می گیرد و در این رابطه كسی كه حسی از حواس را فاقد باشد از معرفت حاصله از راه آن نیز بی نصیب است[17]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    2- عقل و اداراكات عقلی
    استفاده از عقل، مورد توجه اكید اسلام است. و روایات شریفه از جمله (دین الله لا یصاب بالعقول) مربوط به احكام تعبدی دین است و گرنه در باب اثبات صانع، توحید و تقدیس، اثبات معاد و نبوت بلكه مطلق معارف، از عقل می توان استمداد جست و كلام برخی كه می گویند در اثبات توحید، فقط باید به دلیل نقلی اعتماد جست، از مصایب است.[18]
    3- فطری و بینشهای فطری
    در انسان، بینش های فطری وجود دارد، از جمله : توحید، معاد بلكه رئوس همه معارف و عقاید ما فطری می باشند.[19]
    4- رؤیاهای صادقه
    عامل اصلی مشاهدات نفسانی و اطلاع و آگاهی از حقایق هستی، انقطاع و انسلاخ نفس انسان از پرداختن و توجه به طبیعت و زندگی طبیعی است و این انقطاع، گاهی از راه خواب صورت می پذیرد.[20]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    5- مكاشفات و شهود باطن [21]
    چنانكه در باب رؤیا خاطر نشان كردیم، آنگاه كه روح انسان از سرگرمی ها و اشتغالات بركنار ماند، می تواند از حقایق جهان، آگاهی یابد (المكاشفه المعنویه للحقایق بالاطلاع علی عالم الاسماء و الاعیان)[22] او می تواند نادیدنی ها را ببیند و حتی از گذشته و آینده با خبر شود و این فراغت در صورت حصول انقطاع است و انقطاع نیز:
    گاهی در پرتو وقوع امور هولناك در زندگی،
    گاه از طریق و اشاره ولی الله و انسان كامل،
    و نیز گاهی از راه كمالات نفسانی برای آدمی حاصل می شود كه در پرتو آن (انقطاع) گاهی انسان به مشاهده بخشی از حقایق هستی نایل می گردد. گاهی نیز جمیع حقایق از ازل تا ابد را مشاهده می كند.[23]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    6- وحی و مكتب انبیا
    از راه وحی و مكتب انبیا نه تنها فطرت و بینشهای فطری انسان به فعلیت و تجلی در می آیند[24] و افق عقل و میدان دید آن نیز گسترده تر می گردد[25] بلكه انسان به بسیاری از حقایق فراتر از تیررس حس و عقل آدمی دست می یابد[26] زیرا رسولان، منصوب از طرف خدا و مجری احكام او در جهان اند بر این اساس اینان امانتدار اسرار اویند و از ابعاد هستی با خبرند. [27]
    ج : انسان شناسی (خودشناسی)
    انسان شناسی و معرفه النفس، در نظر امام - سلام الله علیه - از اهمیت ویژه ای برخوردار است او همواره در نوشتار، گفتار و رهنمودها بدین مهم توجه می داد و ابعاد مختلف وجود انسان، حقیقت نفس و اهمیت آن را خاطر نشان ساخته اند، از جمله :
    1- (معرفه النفس) نردبان راهیابی به آسمان معارف و حقایق است و كسی كه نقش خویش را شناخت، خدای خود را شناخته است. [28]
    2- مراد از (نفس) همان عنصر ملكوتی است كه در عین ارتباط با بدن، وجودی مستقل از آن دارد؛زیرا موجودی مجرد یعنی غیر مادی است، ولی بدن موجودی است مادی و غیر مجرد. [29]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    3- (نفس)ویژگی هایی دارد كه بدن فاقد آنهاست. نفس پس از جدایی از بدن به حیات خویش ادامه می دهد [30] این ویژگی انسان است [31] نفس موجودی با شعور و آگاه است [32] و در آن واحد صور مختلفی را می پذیرد [33]؛در حالی كه بدن در آن واحد بیش از یك صورت را نمی تواند دارا باشد.
    هر چه عمر نفس بگذرد، قویتر می گردد، در حالی كه بدن فرسوده گشته و رو به كهولت می رود [34]
    نفس از بدن به عنوان یك ابزار استفاده می كند و نفس است كه بدن را از نابود شدن حفظ می كند. [35]
    4- انسان، عصاره ای از تمام اسماء و صفات الهی است [36]
    5- انسان موجودی برگزیده شده و انتخاب گشته است. [37] و اسرار الهی فقط توسط انسان آشكار می گردد.
    6- انسان پرتوی از جمال است، ولی باید توجه داشت كه آدمی عین ذات حق نخواهد بود بلكه نسبت میان او و ذات پروردگار متعال، تباین ذاتی است [38] و مسأله یگانگی كه اهل مكاشفه می گویند، مربوط به تجلی است نه در مرتبه ذات. [39]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    7- غیر از انسان هیچ موجودی مظهر تام اسمای الهی نیست و این مسأله فقط به انسان اختصاص دارد. [40]
    8- آفرینش انسان، مقصود اصلی خلقت جهان است؛یعنی پیدایش اصلی از آفرینش همه موجودات جهان؛(انسان)است و با پیدایش انسان، آفرینش به تمامیت و اكمال خود دست یافت [41]
    (چنانكه در حدیثی قدسی آمده است یابن آدم خلقت الاشیاء لا جلك و خلقتك لا جلی) [42]
    9- اسرار الهی، فقط توسط انسان آشكار می گردد [43]
    10- انسان در آغاز، حیوان بالفعل و انسان بالقوه است [44]
    هر گاه تمام بالقوه و استعدادهای نهفته و گرایش ها و بینش های فطری او به فعلیت در آمده باشد و شكوفا گردد؛ [45] (انسان) به مقام خلاف (خلیفه اللهی) نایل می آید لذا سید بن طاووس سالروز مكلف شدن خود را جشن می گرفت. [46]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13




    [1] . ر. ك آداب الصلوه، امام خمینی، ص 95 و 131.
    [2] . ر. ك آداب الصلوه، امام خمینی، ص 95 و 131.ر. ك آداب الصلوه، امام خمینی، ص 95 و 131.
    [3] . چهل حدیث امام، حدیث 18، ص 228.
    [4] . آداب الصلوه، ص 256. مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص 187.
    [5] . ر. ك تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 89.
    [6] . همان مدرك : ص 149.
    [7] . سر الصلوه، ص 9 و آداب الصلوه، ص 131.
    [8] . مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص 25 - 28.
    [9] . ر. ك تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 70- 71.
    [10] . مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص 30، 50 و 53.
    [11] . مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص 30، 50 و 53.
    [12] . تعلیقات علی مصباح الانس، ص 233.
    [13] . ر. ك : طلب واراده، ص 12و 16.
    [14] . تعلیقات علی مصباح الانس، ص 268 و 287.
    [15] . تعلیمات علی مصباح الاءنس، ص 268 و 287
    [16] . تعلیمات علی مصباح الاءنس، ص 268 و 287
    [17] . ر. ك مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص 27 و 37.
    [18] . آداب الصلوه، ص 200.
    [19] . صحیفه نور، ج 14، ص 134. طلب و اراده، ص 154 و 155. چهل حدیث، حدیث 10، ص 168. و حدیث 11ا، ص 180: (... فطره الله، ای العش باكمال المطلق... و یتبع هذه الفطره اخری فیها هی فطره الانزجار عن النقص... الفطره الاصیله هی فطره باكمال المطبق و الفطره التبعیه هی فطره الانزجار عن النقص... و هما جناحان یطیر الی الله بهما الی و كره و هو فناء الله و جنابه)، طلب و اراده، ص 152و 153)
    (ثم ان الله لم یترك الانسان بفطرته لعملمه تعالی بانه سیحجب عن الفطره المخموره بابتلائه الحیوانیه و و الشهویه و الغضبیه و القوه الوهمیمه الشیطانیه و هذه القوی فطره الیها فی عیشه و بقائه شخصا و نوعا و فی رقاه و سلوكه الی الله تعالی....الخ)، (ر. ك : طلب و اراده، ص 154- 155)
    [20] . ر. ك : شرح اسفار نسخه خطی در آستانه طبع)، مبحث معاد و تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 136.
    [21] . سر الصلوه، ص 19-20.
    [22] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 179
    [23] . آداب الصلوه، ص 284 و 344.
    [24] . چهل حدیث، حدیث 11 ص 180.
    [25] . صحیفه نور، ج 17، ص 250.
    [26] . صحیفه نور، ج 19، ص 250 - 251.
    [27] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 198.
    [28] . ر. ك مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص 32.
    [29] . چهل حدیث، حدیث اول، ص 5 و 33.
    [30] . چهل حدیث، حدیث 4، ص 19.
    [31] . مبارزه با نفس یا جهاد اكبر، امام خمینی، ص 55.
    [32] . صحیفه نور، ج 21، ص 67.
    [33] . چهل حدیث، حدیث 12، ص 198 و 199.
    [34] . چهل حدیث، حدیث 12، 198و 199.
    [35] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 61 و 88 /
    [36] . چهل حدیث، حدیث 15، ص 256. و حدیث 16، ص 258.
    [37] . صحیفه نور، ج 13، ص 130.
    [38] . مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص 25 و 32.
    [39] . مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص 25 و 32.
    [40] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 161.
    [41] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 60 -61.
    [42] . آداب الصلوت، ص 263.
    [43] . تعلیقات علی شرح الحكم، ص 161.
    [44] . چهل حدیث، حضرت امام خیمنی - سلام الله علیه -، حدیث دهم، مقام اول، ص 168ص 144. تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 190.
    [45] . چهل حدیث، حدیث 150، ص 227. وحدیث 16، ص 260 و 261.
    [46] . مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص 57، 82 و 196. چهل حدیث، حدیث 16 ص 261.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود