جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسیر




    با سلام به دوستان
    من عضو جدیدم آشنا نیستم با اینجا
    یه سوال داشتم
    تفسیر سوره مدثر آیه 30 رو میخواستم بدونم که منظور از اون عدد 19 چیه
    اگه کسی میتونه راهنماییم کنه ممنون میشم

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    می خواستم تفسیر عدد 19 در
    آیه 30 سوره مدثر را بدانم.

    پاسخ:
    در تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی ذیل این آیه می فرماید:
    گر چه در آيه فوق تنها عدد نوزده ذكر شده، و تصريح به ملائكه ماءمور عذاب نشده است، ولى از آيه بعد به خوبى استفاده مى شود كه اين عدد اشاره به عدد ماءموران عذاب از فرشتگان است.
    بعضى نيز گفته اند اشاره به نوزده گروه از فرشتگان مى باشد، نه نوزده نفر و جمله «وَ مَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُو» لشكريان پروردگارت را جز او كسى نمى داند كه در آيه بعد آمده قرينه اى بر اين معنى مى دانند.

    اما چرا از ميان اعداد تنها عدد نوزده براى ماءموران عذاب الهى انتخاب شده؟ كسى دقيقا به درستى نمى داند، ولى جمعى احتمال داده اند اين به خاطر آن است كه در عدد نوزده بزرگ ترين عدد آحاد (عدد نه ) و كوچك ترين عدد عشرات (عدد ده ) جمع است.
    بعضى نيز گفته اند به خاطر آن است كه ريشه هاى اخلاق رذيله به نوزده خلق ظاهر و باطن باز مى گردد، و از آنجا كه اخلاق رذيله هر كدام يكى از عوامل عذاب الهى است. طبقات دوزخ نوزده طبقه، به تعداد آنها، و در هر طبقه فرشته يا گروهى از فرشتگان ماءمور عذابند.

    اصولا مسائل مربوط به قيامت و بهشت و دوزخ و جزئيات و خصوصيات آنها براى ما كه در محيط محدود دنيا اسيريم دقيقا روشن نيست، آنچه ما مى دانيم
    كليات آن است، و لذا در روايات دارد كه هر يك از اين نوزده فرشته قدرت عظيمى دارند كه مى توانند قبيله بزرگى را به آسانى در دوزخ بيفكنند!
    و از اينجا ضعف و ناتوانى افكار كسانى كه مانند ابوجهل فكر مى كنند روشن مى شود، او وقتى اين آيه را شنيد از روى استهزا به طايفه قريش ‍ گفت مادرانتان به عزايتان بنشينند آيا نمى شنويد «ابن ابى كبشه» (اشاره به پيغمبر اكرم است ) چه مى گويد؟ مى گويد: خازنان دوزخ نوزده نفرند! اما شما گروه عظيمى از شجاعانيد، آيا هر ده نفر از شما نمى تواند يكى از آنها را مغلوب كند؟! «ابو الاسد جمحى» (يكى از افراد زورمند قريش ) گفت: من از عهده هفده نفر از آنها بر مى آيم شما هم حساب دو نفر ديگر را برسيد!.
    اين سبك مغزان مى خواستند با اين سخريه ها جلو نور حق را بگيرند و خود را از نابودى حتمى نجات دهند.

    عدد نوزده، عدد فرشتگان عذاب است.
    در آيات فوق به روشنى عدد خازنان دوزخ را نوزده نفر، يا نوزده گروه و لشكر معرفى مى كند، و در آيات بعد نيز روى همين مطلب تكيه شده است، ولى عجب اين است كه بعضى از فرق انحرافى اصرارى بر مقدس بودن اين عدد دارند و حتى سعى دارند عدد ماه هاى سال، و عدد روزهاى ماه را بر خلاف تمام موازين طبيعى و فلكى بر همين محور نوزده تنظيم كنند! و احكام عملى خود را نيز بر طبق آن قرار داده اند.

    و عجیب تر اينكه نويسنده اى كه شايد بى ارتباط با تشكيلات آنها نباشد، اصرار عجيب و مضحكى دارد كه همه چيز قرآن را بر همين اساس ‍ نوزده توجيه كند، و در بسيارى از موارد كه اين عدد دلخواه او با واقعيات موجود آيات قرآن هماهنگ نيست به ميل خود چيزى كم يا اضافه مى كند تا بر عدد نوزده ، و يا مضربهاى عدد نوزده هماهنگ گردد كه صرف وقت به ذكر مطالب آنها و پاسخگوئى از آن شايد از قبيل اتلاف وقت باشد.
    آرى يك "مذهب دوزخى" بايد بر محور "عدد دوزخى" دور زند، و يك جمعيت دوزخى بايد خود را هماهنگ با عدد فرشتگان عذاب كنند!.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ در ساعت ۲۲:۱۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    تفسیر

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود