صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا خدا ميتواند سنگی بسازد که خود نتواند بلند کند؟

  1. #1
    بی خدا
    شروع کننده موضوع

    آيا خدا ميتواند سنگی بسازد که خود نتواند بلند کند؟




    آيا خدا ميتواند سنگی بسازد که خود نتواند بلند کند؟

  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    711
    مورد تشکر
    1,437 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مردي 1400 سال پيش همين سوال را از امام علي عليه السلام پرسيد . حضرت امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) در پاسخ آن مرد فرمود: قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا یُنْسَبُ إِلَی الْعَجْزِ وَ الَّذِی سَأَلْتَنِی لَا یَکُونُ (توحید صدوق باب 9 حدیث 9)
    یعنی همانا خداوند به عجز و ناتوانی متصف نمی گردد، بلکه آنچه تو از من درباره آن پرسیدی موجود نمی شود (و قابلیت وجود ندارد.)
    در این بیان امام دو مطلب را بیان کرده است الف: عجز و ناتوانی به خداوند نسبت داده نمی شود. ب: آنچه سؤال کردی امری محال و ناشدنی است.
    آیا این دو جمله با هم ناسازگارند؟ نه بلکه به نکته لطیفی اشاره دارند و آن این است که این محال و ناشدنی بودن، ضعف و عجز امری است که ذاتا محال است و این عجز و ضعف به خداوند نسبت داده نمی شود. چون قصور و تقصیر و نقص و عجز متوجه فاعل (خداوند) نخواهد بود؛ بلکه قصور و نقص و نارسایی و عدم قابلیت برای وجود متوجه قابل (امری که ذاتا محال است) می باشد و خداوند هم فرمود ان الله علی کل شیء قدیر؛ یعنی خداوند بر هر چیزی قادر است. اما محال ذاتی، شیء نیست بلکه لاشیء است.
    اگر یک کوزه ساز زبردست از آب یک کوزه خوش رنگ و لعاب نمی سازد ضعف و عجز به کوزه ساز منسوب نیست بلکه به آب منسوب است که قابلیت تبدیل شدن به کوزه (در حالی که مایع است) را ندارد.
    ویرایش توسط بچه با حال : ۱۳۸۷/۰۵/۱۹ در ساعت ۲۲:۵۵


  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2,937 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شما تصمیم دارید با این شیوه بحث علمی کنید ؟
    متاسفانه به هیچ نتیجه ای نمیرسید زیرا این بحث را باید از پایه آغاز کنید تا به فروعاتش برسید . یکی از دوستان مثال خوبی برایتان زده بودند ، شما مختارید ولی عقلا نمی شود اول لوستر را آویزان کرد بعد سقف و دیوار ها را زد حالا یکی بیاید و هی بگوید شما چکار دارید خانه خودم است اول هم می خواهم لوسترش را آویزان کنم ، بسیار خب جناب بی خدا شیوه بحث با شما اما به جهت عقلی و منطقی شیوه درستی نیست اگر جای شما بودم تجدید نظر می کردم .


  4. #4
    بی خدا
    شروع کننده موضوع



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه با حال نمایش پست
    مردي 1400 سال پيش همين سوال را از امام علي عليه السلام پرسيد . حضرت امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) در پاسخ آن مرد فرمود: قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا یُنْسَبُ إِلَی الْعَجْزِ وَ الَّذِی سَأَلْتَنِی لَا یَکُونُ (توحید صدوق باب 9 حدیث 9)
    یعنی همانا خداوند به عجز و ناتوانی متصف نمی گردد، بلکه آنچه تو از من درباره آن پرسیدی موجود نمی شود (و قابلیت وجود ندارد.)
    در این بیان امام دو مطلب را بیان کرده است الف: عجز و ناتوانی به خداوند نسبت داده نمی شود. ب: آنچه سؤال کردی امری محال و ناشدنی است.
    آیا این دو جمله با هم ناسازگارند؟ نه بلکه به نکته لطیفی اشاره دارند و آن این است که این محال و ناشدنی بودن، ضعف و عجز امری است که ذاتا محال است و این عجز و ضعف به خداوند نسبت داده نمی شود. چون قصور و تقصیر و نقص و عجز متوجه فاعل (خداوند) نخواهد بود؛ بلکه قصور و نقص و نارسایی و عدم قابلیت برای وجود متوجه قابل (امری که ذاتا محال است) می باشد و خداوند هم فرمود ان الله علی کل شیء قدیر؛ یعنی خداوند بر هر چیزی قادر است. اما محال ذاتی، شیء نیست بلکه لاشیء است.
    اگر یک کوزه ساز زبردست از آب یک کوزه خوش رنگ و لعاب نمی سازد ضعف و عجز به کوزه ساز منسوب نیست بلکه به آب منسوب است که قابلیت تبدیل شدن به کوزه (در حالی که مایع است) را ندارد.
    همین که میگم 1400 ساله تو توهمات موندید
    نشدنی پس کن فیکون و قرانتونم دروغه اینا قید وشرط نداره بلکه بعدا دیدید جوابی ندارید خاستید برا خودتون توجیح بیارید
    قادر =هر کاری ر وبدون دلیل بتواند انجا م دهد هیچ بند وقیدی هم ندارد اگه دوست دارید میتونید بهش قید وبند اضافه کنید
    ذات خدای شما محدود همگه که این حرفا ر ومیزنید اینم سد ادامه تناقضاتون
    اره چون کوزه گر محدوده ولی خدای شما که محدود نیست حتما اینجا که میرسه محدود میشه خدای محدود دروغین

  5. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    513
    مورد تشکر
    1,094 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    اقای بی خدا
    در جواب اين سؤال، بايد به چند نكته توجه داشت:
    الف) قدرت الهي بي‏نهايت است و حدي براي آن نمي‏توان فرض كرد.
    ب) هميشه قدرت به امر ممكن تعلق مي‏گيرد؛ يعني، هركاري كه امكان انجام آن باشد متعلق قدرت است. و به محالات ذاتی تعلق نمی گیرد
    محال ذاتي، آن است كه اصل فرض آن در ذهن دچار تناقض است؛ مثلاً در جاي خود ثابت شده است كه وجود چیزی که قدرت خدا به آن تعلق نگیرد ممکن نیست و وقتي غيرممكن شد، فرض اين كه «آيا خداوند مي‏تواند این موجود را بسازد " دچارتناقض است" چون امكان وجود ندارد، درحالي كه سؤال مي‏شود آيا مي‏تواند...؟ توجه داشته باشيد كه لفظ "مي‏تواند" در جايي به كار مي‏رود كه امكان انجام آن كار محرز باشد. بنابراين با وصف اين كه بودن "موجودی که قدرت خدا به آن تعلق نگیرد "غيرممكن است، لازم مي‏آيد كه ممكن باشد؛ چون از يك طرف فرض، اين است كه وجود این موجود غير ممكن است. ازطرف ديگر چون لفظ " مي‏تواند" را به كار برده‏ايم، بايد ممكن باشد. سپس در عين امكان شريك عدم امكان آن و درعين عدم امكان شريك، امكان آن لازم مي‏آيد و اين تناقض است و با اين بيان جايي براي طرح سؤال مذكور باقي نمي‏ماند.
    یا حق


  6. تشکر


  7. #6
    بی خدا
    شروع کننده موضوع



    نقل قول نوشته اصلی توسط سخن آشنا نمایش پست
    به نام خدا


    اقای بی خدا
    در جواب اين سؤال، بايد به چند نكته توجه داشت:

    الف) قدرت الهي بي‏نهايت است و حدي براي آن نمي‏توان فرض كرد.
    خب اگه این جوریه پس چرا نمیتونه؟؟ و شماها محدودش میکنید؟؟


    ب) هميشه قدرت به امر ممكن تعلق مي‏گيرد؛ يعني، هركاري كه امكان انجام آن باشد متعلق قدرت است. و به محالات ذاتی تعلق نمی گیرد[/quote]

    کن فیکون بدون قید و شرط راستی جای دیگم میگه من هر کاری بخام میتونم بکنم حتی کارهای غیر ممکن

    محال ذاتي، آن است كه اصل فرض آن در ذهن دچار تناقض است؛ مثلاً در جاي خود ثابت شده است كه وجود چیزی که قدرت خدا به آن تعلق نگیرد ممکن نیست و وقتي غيرممكن شد، فرض اين كه «آيا خداوند مي‏تواند این موجود را بسازد " دچارتناقض است" چون امكان وجود ندارد، درحالي كه سؤال مي‏شود آيا مي‏تواند...؟ توجه داشته باشيد كه لفظ "مي‏تواند" در جايي به كار مي‏رود كه امكان انجام آن كار محرز باشد. بنابراين با وصف اين كه بودن "موجودی که قدرت خدا به آن تعلق نگیرد "غيرممكن است، لازم مي‏آيد كه ممكن باشد؛ چون از يك طرف فرض، اين است كه وجود این موجود غير ممكن است. ازطرف ديگر چون لفظ " مي‏تواند" را به كار برده‏ايم، بايد ممكن باشد. سپس در عين امكان شريك عدم امكان آن و درعين عدم امكان شريك، امكان آن لازم مي‏آيد و اين تناقض است و با اين بيان جايي براي طرح سؤال مذكور باقي نمي‏ماند.

    یا حق
    [/quote]
    شما برا خودتون ثابت میکنید ایا منطقی هم تو حرفاتون هست؟؟؟

    ویرایش توسط بی خدا : ۱۳۸۷/۰۵/۲۰ در ساعت ۰۲:۱۳

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    2,255 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    این نوع سوالات از بی خدا ودارو دسته شون واصرار بر تکرار آن نشانه این است که حضرات اهل بحث تیستند وبا این نوع سخنان مغالطه آمیز مباجث را به انجراف می کشانند....فکر کنم سوال بعدی آنها این باشه که: آیا خدا می تواند تمام دنیا را در یک تخم مرغ جا بدهد؟؟؟؟
    همیشه این سوالات ار افرادی سر می زنه که به نوعی از حقبقت فرار می کنند
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  9. تشکرها 3


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    711
    مورد تشکر
    1,437 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی خدا نمایش پست


    کن فیکون بدون قید و شرط راستی جای دیگم میگه من هر کاری بخام میتونم بکنم حتی کارهای غیر ممکن



    در مورد معناي كن فيكون جناب سخن آشنا توضيح داد. ظاهرا چون متوجه نشده ايد ، سوال را مجددا تكرار كرده ايد. به هر حال مهم نيست. شما جواب سخن آشنا را به نويسنده مقاله نشان بدهيد. ايشان خواهد فهميد.

    شما برا خودتون ثابت میکنید ایا منطقی هم تو حرفاتون هست؟؟؟


    بله . ما علاوه بر اثبات براي خدا باوران براي گروه ديگري را هم در نظر داريم و آن يك گروه آن هايي هستند كه منطق را مي فهمند. كه در اين صورت آن ها بايد پاسخ سوال شما را بدهند آيا جواب ما منطقي بوده است.
    بنا بر اين قضاوت با خوانندگان اهل منطق .


  11. تشکر


  12. #9
    بی خدا
    شروع کننده موضوع



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه با حال نمایش پست

    در مورد معناي كن فيكون جناب سخن آشنا توضيح داد. ظاهرا چون متوجه نشده ايد ، سوال را مجددا تكرار كرده ايد. به هر حال مهم نيست. شما جواب سخن آشنا را به نويسنده مقاله نشان بدهيد. ايشان خواهد فهميد.





    بله . ما علاوه بر اثبات براي خدا باوران براي گروه ديگري را هم در نظر داريم و آن يك گروه آن هايي هستند كه منطق را مي فهمند. كه در اين صورت آن ها بايد پاسخ سوال شما را بدهند آيا جواب ما منطقي بوده است.
    بنا بر اين قضاوت با خوانندگان اهل منطق .




    داری تند میری مراقب رفتارت باش اون وقت منم مثل خودت منطق ر ومیزارم کنار بعد ..........

    گفتم تو یه کلمه از خودت بگو نمیخاد از حرفای دیگران الکی بخای استفاده کنی جوابی که من هم داده ام کاملا منطقی است امیدوارم سعی نکنی کار روبه مغالطه بمشونی چون اینم نوعی ضعفتونه

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    3,021 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط بی خدا نمایش پست
    داری تند میری مراقب رفتارت باش اون وقت منم مثل خودت منطق ر ومیزارم کنار بعد ..........

    گفتم تو یه کلمه از خودت بگو نمیخاد از حرفای دیگران الکی بخای استفاده کنی جوابی که من هم داده ام کاملا منطقی است امیدوارم سعی نکنی کار روبه مغالطه بمشونی چون اینم نوعی ضعفتونه
    بنام خدا
    سلام جناب بيخدا
    جواب بچه باحال براي شما رو خواندم اما چيزي نديدم كه بويي از تند روي باشه .لذا مجددا به شما توصيه مي كنم بجاي طعنه وكنايه و عصبانيت تناه به مطالب علمي بپردازيد.

  14. تشکرها 2


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود