جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: آيا خدا ميتواند سنگی بسازد که خود نتواند بلند کند؟
-
۱۳۸۷/۰۵/۱۹, ۲۲:۰۹ #1
آيا خدا ميتواند سنگی بسازد که خود نتواند بلند کند؟
آيا خدا ميتواند سنگی بسازد که خود نتواند بلند کند؟
-
۱۳۸۷/۰۵/۱۹, ۲۲:۵۴ #2
مردي 1400 سال پيش همين سوال را از امام علي عليه السلام پرسيد . حضرت امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) در پاسخ آن مرد فرمود: قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا یُنْسَبُ إِلَی الْعَجْزِ وَ الَّذِی سَأَلْتَنِی لَا یَکُونُ (توحید صدوق باب 9 حدیث 9)
یعنی همانا خداوند به عجز و ناتوانی متصف نمی گردد، بلکه آنچه تو از من درباره آن پرسیدی موجود نمی شود (و قابلیت وجود ندارد.)
در این بیان امام دو مطلب را بیان کرده است الف: عجز و ناتوانی به خداوند نسبت داده نمی شود. ب: آنچه سؤال کردی امری محال و ناشدنی است.
آیا این دو جمله با هم ناسازگارند؟ نه بلکه به نکته لطیفی اشاره دارند و آن این است که این محال و ناشدنی بودن، ضعف و عجز امری است که ذاتا محال است و این عجز و ضعف به خداوند نسبت داده نمی شود. چون قصور و تقصیر و نقص و عجز متوجه فاعل (خداوند) نخواهد بود؛ بلکه قصور و نقص و نارسایی و عدم قابلیت برای وجود متوجه قابل (امری که ذاتا محال است) می باشد و خداوند هم فرمود ان الله علی کل شیء قدیر؛ یعنی خداوند بر هر چیزی قادر است. اما محال ذاتی، شیء نیست بلکه لاشیء است.
اگر یک کوزه ساز زبردست از آب یک کوزه خوش رنگ و لعاب نمی سازد ضعف و عجز به کوزه ساز منسوب نیست بلکه به آب منسوب است که قابلیت تبدیل شدن به کوزه (در حالی که مایع است) را ندارد.
ویرایش توسط بچه با حال : ۱۳۸۷/۰۵/۱۹ در ساعت ۲۲:۵۵
-
-
۱۳۸۷/۰۵/۱۹, ۲۲:۵۶ #3
شما تصمیم دارید با این شیوه بحث علمی کنید ؟
متاسفانه به هیچ نتیجه ای نمیرسید زیرا این بحث را باید از پایه آغاز کنید تا به فروعاتش برسید . یکی از دوستان مثال خوبی برایتان زده بودند ، شما مختارید ولی عقلا نمی شود اول لوستر را آویزان کرد بعد سقف و دیوار ها را زد حالا یکی بیاید و هی بگوید شما چکار دارید خانه خودم است اول هم می خواهم لوسترش را آویزان کنم ، بسیار خب جناب بی خدا شیوه بحث با شما اما به جهت عقلی و منطقی شیوه درستی نیست اگر جای شما بودم تجدید نظر می کردم .
-
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۰, ۰۰:۵۹ #4
همین که میگم 1400 ساله تو توهمات موندید
نشدنی پس کن فیکون و قرانتونم دروغه اینا قید وشرط نداره بلکه بعدا دیدید جوابی ندارید خاستید برا خودتون توجیح بیارید
قادر =هر کاری ر وبدون دلیل بتواند انجا م دهد هیچ بند وقیدی هم ندارد اگه دوست دارید میتونید بهش قید وبند اضافه کنید
ذات خدای شما محدود همگه که این حرفا ر ومیزنید اینم سد ادامه تناقضاتون
اره چون کوزه گر محدوده ولی خدای شما که محدود نیست حتما اینجا که میرسه محدود میشه خدای محدود دروغین
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۰, ۰۲:۰۲ #5
به نام خدا
اقای بی خدا
در جواب اين سؤال، بايد به چند نكته توجه داشت:
الف) قدرت الهي بينهايت است و حدي براي آن نميتوان فرض كرد.
ب) هميشه قدرت به امر ممكن تعلق ميگيرد؛ يعني، هركاري كه امكان انجام آن باشد متعلق قدرت است. و به محالات ذاتی تعلق نمی گیرد
محال ذاتي، آن است كه اصل فرض آن در ذهن دچار تناقض است؛ مثلاً در جاي خود ثابت شده است كه وجود چیزی که قدرت خدا به آن تعلق نگیرد ممکن نیست و وقتي غيرممكن شد، فرض اين كه «آيا خداوند ميتواند این موجود را بسازد " دچارتناقض است" چون امكان وجود ندارد، درحالي كه سؤال ميشود آيا ميتواند...؟ توجه داشته باشيد كه لفظ "ميتواند" در جايي به كار ميرود كه امكان انجام آن كار محرز باشد. بنابراين با وصف اين كه بودن "موجودی که قدرت خدا به آن تعلق نگیرد "غيرممكن است، لازم ميآيد كه ممكن باشد؛ چون از يك طرف فرض، اين است كه وجود این موجود غير ممكن است. ازطرف ديگر چون لفظ " ميتواند" را به كار بردهايم، بايد ممكن باشد. سپس در عين امكان شريك عدم امكان آن و درعين عدم امكان شريك، امكان آن لازم ميآيد و اين تناقض است و با اين بيان جايي براي طرح سؤال مذكور باقي نميماند.
یا حق
ویرایش توسط سخن آشنا : ۱۳۸۷/۰۵/۲۰ در ساعت ۰۲:۰۳
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۰, ۰۲:۱۲ #6
خب اگه این جوریه پس چرا نمیتونه؟؟ و شماها محدودش میکنید؟؟
ب) هميشه قدرت به امر ممكن تعلق ميگيرد؛ يعني، هركاري كه امكان انجام آن باشد متعلق قدرت است. و به محالات ذاتی تعلق نمی گیرد[/quote]
کن فیکون بدون قید و شرط راستی جای دیگم میگه من هر کاری بخام میتونم بکنم حتی کارهای غیر ممکن
محال ذاتي، آن است كه اصل فرض آن در ذهن دچار تناقض است؛ مثلاً در جاي خود ثابت شده است كه وجود چیزی که قدرت خدا به آن تعلق نگیرد ممکن نیست و وقتي غيرممكن شد، فرض اين كه «آيا خداوند ميتواند این موجود را بسازد " دچارتناقض است" چون امكان وجود ندارد، درحالي كه سؤال ميشود آيا ميتواند...؟ توجه داشته باشيد كه لفظ "ميتواند" در جايي به كار ميرود كه امكان انجام آن كار محرز باشد. بنابراين با وصف اين كه بودن "موجودی که قدرت خدا به آن تعلق نگیرد "غيرممكن است، لازم ميآيد كه ممكن باشد؛ چون از يك طرف فرض، اين است كه وجود این موجود غير ممكن است. ازطرف ديگر چون لفظ " ميتواند" را به كار بردهايم، بايد ممكن باشد. سپس در عين امكان شريك عدم امكان آن و درعين عدم امكان شريك، امكان آن لازم ميآيد و اين تناقض است و با اين بيان جايي براي طرح سؤال مذكور باقي نميماند.
یا حق[/quote]
شما برا خودتون ثابت میکنید ایا منطقی هم تو حرفاتون هست؟؟؟
ویرایش توسط بی خدا : ۱۳۸۷/۰۵/۲۰ در ساعت ۰۲:۱۳
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۰, ۰۴:۰۹ #7
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
این نوع سوالات از بی خدا ودارو دسته شون واصرار بر تکرار آن نشانه این است که حضرات اهل بحث تیستند وبا این نوع سخنان مغالطه آمیز مباجث را به انجراف می کشانند....فکر کنم سوال بعدی آنها این باشه که: آیا خدا می تواند تمام دنیا را در یک تخم مرغ جا بدهد؟؟؟؟
همیشه این سوالات ار افرادی سر می زنه که به نوعی از حقبقت فرار می کنند
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۰, ۰۸:۵۵ #8
در مورد معناي كن فيكون جناب سخن آشنا توضيح داد. ظاهرا چون متوجه نشده ايد ، سوال را مجددا تكرار كرده ايد. به هر حال مهم نيست. شما جواب سخن آشنا را به نويسنده مقاله نشان بدهيد. ايشان خواهد فهميد.
شما برا خودتون ثابت میکنید ایا منطقی هم تو حرفاتون هست؟؟؟
بله . ما علاوه بر اثبات براي خدا باوران براي گروه ديگري را هم در نظر داريم و آن يك گروه آن هايي هستند كه منطق را مي فهمند. كه در اين صورت آن ها بايد پاسخ سوال شما را بدهند آيا جواب ما منطقي بوده است.
بنا بر اين قضاوت با خوانندگان اهل منطق .
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۰, ۰۹:۰۸ #9
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۰, ۰۹:۱۹ #10
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
-
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری