جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عرض بهشت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عرض بهشت




    سلام.
    من سوال زیر را در تاپیک دیگری پرسیدم و لی جوابی نگرفتم.این سوال رو دوباره تکرار می کنم.
    در میان آیات تکراری یک آیه کمی مشکوک است.:
    وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ(آل عمران/133)
    و شتاب کنيد براي رسيدن به آمرزش پروردگارتان؛ و بهشتي که پهنه آن، آسمانها و زمين است؛ و براي پرهيزگاران آماده شده است.
    ---
    سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِ...(الحديد/21)
    به پيش تازيد براي رسيدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتي که پهنه آن آسمان و زمين است و براي کساني که به خدا و رسولانش ايمان آورده‌اند؛ آماده شده است...
    در دو ایه بالا در مورد عرض بهشت سخن به میان آمده.در یکی گفته شده پهنه آن آسمان ها و زمین است و لی در دیگری گفته شده پهنه آن آسمان و زمین است.من احساس می کنم شاید این یکی از اشتباهات پیامبر در گفتار و سخنش باشد.
    --->آیا آسمان و زمین مساوی است با آسمان ها و زمین؟
    خواهشن از پاسخگو تقاضا دارم با توجه به اینکه من کلام قران رو الهی نمی دونم و... پس برای جواب سوال من به خود روایات رجوع نکنند.یعنی نگویند مثلا فلان امام در توجیه این تناقض چنان گفته اند...!
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله




    عرض بهشت




    کارشناس بحث: استاد یاسین


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام


    «سَابِقُواْ إِلىَ‏ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكمُ‏ْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِه»[1](به پيش تازيد براى رسيدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتى كه پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمين است و براى كسانى كه به خدا و رسولانش ايمان آورده ‏اند آماده شده است).



    «وَ سَارِعُواْ إِلىَ‏ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِين»[2](و شتاب كنيد براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه وسعت آن، آسمانها و زمين است و براى پرهيزگاران آماده شده است).



    منظور از" عرض بهشت"، چيزى در مقابل طول آن نيست، بلكه منظور وسعت آن است، و اين استعمال شايع است ، وگویا تعبير به عرض، كنايه است از اينكه وسعت آن به نهايت درجه است، و يا به قدرى است كه وهم و خيال بشرى نمى ‏تواند آن را بسنجد و برايش حدى تصور كند.[3]



    درسوره ال عمران« عرضها السماوات و الارض» است و در سوره حدید" كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ" و با كمى دقت روشن مى ‏شود كه اين دو تعبير نيز يك حقيقت را بازگو مى‏ كند.



    و نيز در سوره آل عمران مى‏گويد" آماده براى پرهيزكاران است" و در سوره حدید مى‏ فرمايد:


    " براى مؤمنان".



    از آنجا كه پرهيزكارى ثمره درخت ايمان راستين است اين دو تعبير نيز لازم و ملزوم يكديگرند.
    به اين ترتيب هر دو آيه يك حقيقت را تعقيب مى‏ كند با دو بيان متفاوت، به همين دليل آنچه از بعضى نقل شده كه آيه سوره آل عمران را اشاره به بهشت" مقربان" دانسته‏ اند و آيه مورد بحث را اشاره به بهشت" مؤمنان" صحيح به نظر مى‏رسد.[4]


    به تعبیر دیگر بهشتی که برای متقین آماده شده است، وسعتش به اندازه آسمانها و زمین است و بهشتی که برای مومنان مهیا شده است وسعتش مانند آسمان و زمین، با توجه به برتری مقام متقین نسبت به مومنان، بهشت آنها نیز وسیع تر می باشد.




    [1] - سوره حدید،آیه21.


    [2] - سوره آل عمران،آیه133.


    [3] - ترجمه الميزان، ج‏4، ص: 27.

    [4] - تفسير نمونه، ج‏23، ص: 360.


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فکر کردم..فقط یک کوچولو ابهام:در آیه حدید آمده لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِ یعنی کسانی که به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند.خوب در میان کسانی که به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند قطعا پرهيزكاران(مُتَّقِين) نیز وجود دارند،ولی با این حال در سوره حدید کسانی که به خدا و پیامبرش ایمان داشته و پرهیزگارند(مُتَّقِين) را به یک بهشت به قول شما با وسعت کوچتر وعده داده ولی در آیه دیگر همان ها را به بهشتی بزرگتر
    ویرایش توسط منطقی : ۱۳۹۲/۱۰/۱۱ در ساعت ۰۳:۵۶
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از پاسخ کارشناس....
    یک ابهام دیگر هم بود:
    كَذَّبَتْ عَادٌ فَكَيفَ كَانَ عَذَابِي وَنُذُرِ(القمر/18)
    قوم عاد (نيز پيامبر خود را) تکذيب کردند؛ پس (ببينيد) عذاب و انذارهاي من چگونه بود!
    إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ(القمر/19)
    ما تندباد وحشتناک و سردي را در يک روز شوم مستمر بر آنان فرستاديم...
    تَنْزِعُ النَّاسَ كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ مُنْقَعِرٍ(القمر/20)
    که مردم را همچون تنه‌هاي نخل ريشه‌کن شده از جا برمي‌کند!
    ----
    فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ بِغَيرِ الْحَقِّ وَقَالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً أَوَلَمْ يرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِي خَلَقَهُمْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَكَانُوا بِآياتِنَا يجْحَدُونَ(فصلت/15)
    اما قوم عاد بناحق در زمين تکبر ورزيدند و گفتند: «چه کسي از ما نيرومندتر است؟!» آيا نمي‌دانستند خداوندي که آنان را آفريده از آنها قويتر است؟ و (به خاطر اين پندار) پيوسته آيات ما را انکار مي‌کردند.
    فَأَرْسَلْنَا عَلَيهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي أَيامٍ نَحِسَاتٍ لِنُذِيقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْي فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَخْزَى وَهُمْ لَا ينْصَرُونَ(فصلت/16)
    سرانجام تندبادي شديد و هول‌انگيز و سرد و سخت در روزهايي شوم و پرغبار بر آنها فرستاديم تا عذاب خوارکننده را در زندگي دنيا به آنها بچشانيم؛ و عذاب آخرت از آن هم خوارکننده‌تر است، و (از هيچ طرف) ياري نمي‌شوند!
    در دسته آیه اول حرف از یک روز و در دسته آیه دوم حرف از روزهایی زده شده.
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطقی نمایش پست
    فکر کردم..فقط یک کوچولو ابهام:در آیه حدید آمده لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِ یعنی کسانی که به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند.خوب در میان کسانی که به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند قطعا پرهيزكاران(مُتَّقِين) نیز وجود دارند،ولی با این حال در سوره حدید کسانی که به خدا و پیامبرش ایمان داشته و پرهیزگارند(مُتَّقِين) را به یک بهشت به قول شما با وسعت کوچتر وعده داده ولی در آیه دیگر همان ها را به بهشتی بزرگتر
    بسم الله الرحمن الرحیم

    در منطق اصطلاحی داریم به نام عموم و خصوص مطلق و عموم و خصوص من وجه، یعنی گاهی دو مجموعه به گونه ای هستند که همه افراد یکی(مجموعه کوچکتر) در مجموعه دیگر(مجموعه بزرگتر) وجود دارد اما همه افراد آن مجموعه(بزرکتر) در مجموعه دیگر(کوچکتر) وجود ندارد.

    در اینجا نیز می توان گفت، همه افراد متقی جزء مجموعه مومنان هستند اما همه افراد مومن لزوما جزء مجموعه متقین نیستند.

    مثلا گفته می شود به همه پزشکان فلان مبلغ عیدی داده می شود، بعد می گویند به پزشکان متخصص علاوه بر آن مبلغ، مثلا یک کتاب هم داده می شود.

    در این مثال مومنان مانند عموم پزشکان و متقین مانند پزشکان متخصص می باشند.



  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطقی نمایش پست
    در دسته آیه اول حرف از یک روز و در دسته آیه دوم حرف از روزهایی زده شده.
    بسم الله الرحمن الرحیم

    " مستمر" صفتى است براى" يوم" يا" نحس"، در صورت اول مفهومش اين است كه حوادث آن روز هم چنان استمرار يافت، و چنان كه در آيه 7 در سوره حاقه آمده است" هفت شب و هشت روز اين عذاب الهى بطور مداوم بر آنها مسلط بود تا همگى را در هم كوبيد و كسى را زنده نگذاشت" در صورت دوم معنايش اين است كه نحوست اين روز ادامه يافت تا همگى را هلاك كرد.[1]

    یعنی در آیه:« إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيهِْمْ رِيحًا صَرْصَرًا فىِ يَوْمِ نحَْسٍ مُّسْتَمِر»[2]( ما تندباد وحشتناك و سردى را در يك روز شوم مستمر بر آنان فرستاديم).

    به خصوص روز اولی که عذاب نازل شد اشاره می کند و می فرماید این عذاب ادامه داشت و در آیه« فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في‏ أَيَّامٍ نَحِساتٍ لِنُذيقَهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَخْزى‏ وَ هُمْ لا يُنْصَرُونَ»[3]( سرانجام تندبادى شديد و هول‏انگيز و سرد و سخت در روزهايى شوم و پرغبار بر آنها فرستاديم تا عذاب خواركننده را در زندگى دنيا به آنها بچشانيم و عذاب آخرت از آن هم خواركننده‏ تر است، و (از هيچ طرف) يارى نمى ‏شوند).

    تصریح می کند که این عذاب چندین روز ادامه داشت و در آیه« سَخَّرَهَا عَلَيهِْمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَ ثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا فَترََى الْقَوْمَ فِيهَا صَرْعَى‏ كَأَنهَُّمْ أَعْجَازُ نخَْلٍ خَاوِيَه»[4]( (خداوند) اين تندباد بنيان‏كن را هفت شب و هشت روز پى در پى بر آنها مسلّط ساخت، (و اگر آنجا بودى) مى‏ ديدى كه آن قوم همچون تنه ‏هاى پوسيده و تو خالى درختان نخل در ميان اين تند باد روى زمين افتاده و هلاك شده‏ اند).

    تعداد دقیق این ایام را بیان می فرماید.


    [1] - تفسير نمونه، ج‏23، ص: 38

    [2] - سوره قمر،آیه19.

    [3] - سوره فصلت،آیه16.

    [4] - سوره حاقه،آیه7.




    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۲/۱۰/۱۱ در ساعت ۰۷:۰۳

  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یاسین نوشته اند:
    در منطق اصطلاحی داریم به نام عموم و خصوص مطلق و عموم و خصوص من وجه، یعنی گاهی دو مجموعه به گونه ای هستند که همه افراد یکی(مجموعه کوچکتر) در مجموعه دیگر(مجموعه بزرگتر) وجود دارد اما همه افراد آن مجموعه(بزرکتر) در مجموعه دیگر(کوچکتر) وجود ندارد.
    در اینجا نیز می توان گفت، همه افراد متقی جزء مجموعه مومنان هستند اما همه افراد مومن لزوما جزء مجموعه متقین نیستند.
    مثلا گفته می شود به همه پزشکان فلان مبلغ عیدی داده می شود، بعد می گویند به پزشکان متخصص علاوه بر آن مبلغ، مثلا یک کتاب هم داده می شود.
    در این مثال مومنان مانند عموم پزشکان و متقین مانند پزشکان متخصص می باشند.
    --------
    راستش را بخواهید نمی خواهم الکی شلوغش بکنم و اینها...ولی اینجا سخن سخن خداست و سخن خدا حس می کنم نباید هیچ شبهه ای داشته باشد.خوب خدا می توانست در آیه حدید به مومنان بگوید که شتاب کنید به بهشتی که مثلا نیکوست و دیگر به اندازه آن اشاره نمی کرد.خوب وقتی کسی آیه حدید را می خواند این نتیجه می گیرد که خدا از برای متقین هم یک بهشت به وسعت زمین و آسمان فراهم کرده....مثلا اینکه در یکجا به پزشکان و مهندسان هردو بگوییم بشتابید به گرفتن عیدی که به مبلغ دویست تومان برای شما آماده شده و بعد در جای دیگر تنها به پزشکان بگوییم بشتابید به گرفتن عیدی به مبلغ سیصد تومان که برای شما فراهم شده کمی غیر معقول نیست؟احساس می کنم سخن خدا باید بی ابهام باشد.خدا می توانست طور دیگر منظورش را برساند...نمی دانم شاید جواب شما صحیح است....من روش فکر می کنم.
    __________________________________________________ _______________________________________
    ویرایش توسط منطقی : ۱۳۹۲/۱۰/۱۱ در ساعت ۰۸:۳۹
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.

  16. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود