جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقد حکمت متعالی-ضرورت نبوت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقد حکمت متعالی-ضرورت نبوت




    مذهبیون بر اساس منابع دینی شان از برای ضرورت بعثت پیامبران از جانب خدا، دلایلی را بیان داشته اند.معروفترین و محکم ترین این دلایل دلیلی است با عنوان حکمت الهی.به نظر من این دلیل مذهبیون در حد یک ادعاست و به درد این می خورد که پای منبر برای جمع خودشان بیان شود چرا که تنها خودشان آن را باور می توانند بکنند.
    من می خواستم بدانم کسی هست که از این دلیل(حکمت متعالی)دفاع کند؟اگر هست و مایل به بحث است(تا آخر)بیاید حکمت متعالی را بیان کند تا من نظرم را در مورد بدهم(البته من از منابعی کمک می گیرم)اگر کسی نبود خودم حکمت متعالی را بیان و نشان خواهم داد(از نظر خودم) چقدر بی اعتبار بوده و ما چه ساده فریب خورده و آن را باور کرده ایم(حکمت متعالی بارها در سخنرانی ها و رسانه های ملی وکتاب های درسی بیان شده)
    خواهشن ساده و صریح سخن گفته و اگر حکمت متعالی را می خاهید بیان کنید دقیق و همان شکل که علما آن را بیان می کنند بیان کنید(حکمت متعالی دارای مقدمه و نتیجه است)
    (البته من احتمال می دهم شاید بر خطا باشم و آخر بحث متوجه شوم که بر خطا فکر می کردم)
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام

    یکی از برهان هایی که برای اثبات ضرورت بعثت انبیاء میتوان اقامه کرد به این صورت است.

    * هدف از افرینش انسان این است که با انجام افعال اختیاری، مسیر تکامل خود را به سوی کمال نهایی بپیماید.

    * انتخاب آگاهانه، علاوه بر قدرت بر انجام کار و فراهم شدن زمینه های بیرونی برای انجام کارهای گوناگون و میل وکشش درونی به سمت آنها، نیازمند شناخت صحیح نسبت به کارهای خوب و بد و راه های شایسته و ناشایسته است.

    * شناختهای عادی و متعارف انسان از همکاری عقل و حس به دست می اید که نقش مهمی در تأمین نیازمندیهای زندگی ایفا میکند.

    * اما این شناختها، برای بازشناختن راه کمال و سعادت حقیقی در همه ابعاد فردی و اجتماعی، و دنیوی و اخروی کافی نیست.

    بنابراین، اگر راه دیگری برای رفع این کمبودهای شناختی وجود نداشته باشد، هدف الهی از افرینش انسان تحقق نخواهد یافت.
    و به همین جهت مقتضای حکمت الهی این است که راه دیگری ورای حس و عقل برای شناختن مسیر تکامل همه جانبه در اختیار بشر باشد تا اناسنها بتوانند مستقیما یا با وساطت فرد یا افراد دیگری از ان بهره مند گردد.

    این راه همان راه وحی است که در اختیار انبیاء علیهم السلام قرار داده شده و ایشان به صورت مستقیم و دیگران به واسطه ایشان از آن بهره مند میشوند و امور لازم جهت سعادتمندی انسان را فرا میگیرند.


    موفق باشید

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقد حکمت متعالی-ضرورت نبوت

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    حکمت ضرورت نبوت را تبیین نمایید.


    پاسخ:
    یکی از برهان هایی که برای اثبات ضرورت بعثت انبیاء می توان اقامه کرد به این صورت است.

    هدف از آفرینش انسان این است که با انجام افعال اختیاری، مسیر تکامل خود را به سوی کمال نهایی بپیماید.
    انتخاب آگاهانه، علاوه بر قدرت بر انجام کار و فراهم شدن زمینه های بیرونی برای انجام کارهای گوناگون و میل و کشش درونی به سمت آنها، نیازمند شناخت صحیح نسبت به کارهای خوب و بد و راه های شایسته و ناشایسته است.
    شناخت های عادی و متعارف انسان از همکاری عقل و حس به دست می آید که نقش مهمی در تأمین نیازمندی های زندگی ایفا می کند.
    اما این شناخت ها، برای بازشناختن راه کمال و سعادت حقیقی در همه ابعاد فردی و اجتماعی، و دنیوی و اخروی کافی نیست.

    بنابراین، اگر راه دیگری برای رفع این کمبودهای شناختی وجود نداشته باشد، هدف الهی از آفرینش انسان تحقق نخواهد یافت. به همین جهت مقتضای حکمت الهی این است که راه دیگری ورای حس و عقل برای شناختن مسیر تکامل همه جانبه در اختیار بشر باشد تا انسان ها بتوانند مستقیما یا با وساطت فرد یا افراد دیگری از آن بهره مند گردد.

    این راه همان راه وحی است که در اختیار انبیاء (علیهم السلام) قرار داده شده و ایشان به صورت مستقیم و دیگران به واسطه ایشان از آن بهره مند می شوند و امور لازم جهت سعادتمندی انسان را فرا می گیرند.
    (1)

    _____________
    (1) آموزش عقائد، مصباح یزدی، تهران، نشر بین الملل، 1377، درس22، ص177-180.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۱۹ در ساعت ۱۰:۳۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود