جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شناخت امام زمان (عج)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    35
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شناخت امام زمان (عج)




    با سلام و احترام
    آیا از روی نشانه ها و علایم می توان به طور قطعی از امام زمان (عج) شناخت پیدا کرد؟
    تا خواست نقطه ضعفش بنگارد بیچاره ندانست علی (ع) نقطه ندارد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله




    شناخت امام زمان (عج)




    کارشناس بحث: استاد مسلم

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۱۱/۱۱ در ساعت ۰۵:۴۷


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط safareeshghe نمایش پست
    با سلام و احترام
    آیا از روی نشانه ها و علایم می توان به طور قطعی از امام زمان (عج) شناخت پیدا کرد؟
    با سلام و احترام و تشکر از سوال شما:

    اگر منظورتان شناخت قبل از ظهور است، که شناخت شخصی آن حضرت(ع) لزومی ندارد، بلکه همین که به وجود امام غائب، اما واجب الاطاعه
    که شاهد بر اعمال ماست و از نسل پیامبر(ص) و فرزند امام عسکری(ع) است اعتقاد داشته باشید کفایت میکند، اما اگر منظورتان شناخت بعد از ظهور است، بله، با توجه به روایات علائم بسیاری وجود دارند که راه را برای شناخت امام زمان(ع) هنگام ظهور هموار می‌سازند، به طوری که در تشخیص آن حضرت(ع) جای تردید نمی‌گذارند، این علائم را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:

    مشخصات ظاهری:

    خصائص ظاهری حضرت(ع) یکی از علائم تشخیص می‌باشند، اوصافی مانند رنگ صورت عربی، خال صورت و هیکل درشت و چارشانه مانند بنی اسراییل (اثبات الهداة، شیخ حر عاملی، ج5، ص223؛ کشف الغمة، اربلی، ج2، ص469)، حدود چهل ساله نشان دادن حضرت(ع)(اثبات الهداة، ج5، ص233)

    نام و نشان حضرت(ع):
    نام و نشان امام مهدی(ع) روشن است( کمال الدین، شیخ صدوق،ص424 الی 434) و حضرت پس از ظهور خود را با نسب خویش معرفی می‌کند، و این ادعا در مورد مدعیان دروغین با محدودیت‌های متعددی همراه است، چون بالاخره هر کسی نسبش مشخص است، و اطرافیانی به عنوان خانواده، دوست، و فامیل، همسایه، و... او را می‌شناسند و ادعای مهدویت و فرزندی امام حسن عسکری(ع) از طرف چنین شخصی با انکارهای دیگران همراه خواهد بود، و اقناع ساختن تمام دوستان و اقوام برای سکوت در مقابل این ادعا عرفا بعید می‌نمایاند.

    خصیصه های باطنی حضرت مهدی(ع):

    علم امام(ع)
    امام زمان(ع) با ظهور، ابواب علم را که بر اندیشمندان بسته مانده است می‌گشاید، و شخص مدعی در صورتی که به دروغ ادعا نموده باشد، باید از چنان نبوغی برخوردار باشد که بتواند به همه زبان‌ها سخن گفته و مشکلات علمی در علوم مختلف، خصوصا علوم اسلامی و دینی را حل نماید، این نبوغ و آگاهی علمی باید به اندازه‌ای باشد که مجتهدین بزرگ اسلامی در برابر او سر تواضع فرود آورند و حداقل تعداد قابل توجهی از آنها در برابر صحت ادعای او دچار تردید شوند، امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند:
    «الْعِلْمُ سَبْعَةٌ وَ عِشْرُونَ حَرْفاً فَجَمِيعُ مَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ حَرْفَانِ فَلَمْ يَعْرِفِ النَّاسُ حَتَّى الْيَوْمِ غَيْرَ الْحَرْفَيْنِ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَخْرَجَ الْخَمْسَةَ وَ الْعِشْرِينَ حَرْفاً فَبَثَّهَا فِي النَّاسِ وَ ضَمَّ إِلَيْهَا الْحَرْفَيْنِ حَتَّى يَبُثَّهَا سَبْعَةً وَ عِشْرِينَ حَرْفاً» (بحار الانوار، علامه مجلسی، ج52، ص336)
    علم بيست‏ و هفت‏ حرف‏ است. آنچه پيغمبران آورده‏اند دو حرف است و مردم هم تا كنون بيش از آن دو حرف ندانسته‏اند، پس موقعى كه قائم ما قيام ميكند بيست و پنج حرف ديگر را بيرون مى‏آورد و آن را در ميان مردم منتشر ميسازد و آن دو حرف را هم بآنها ضميمه نموده تا آنكه بيست‏ و هفت‏ حرف‏ خواهد شد.

    اخلاق امام(ع)
    حضرت مهدی(ع) پس از ظهور، با اخلاق پیامبرگونه خود انسان‌ها را جذب خویش می‌کند، همانطور که پیامبر(ص)فرمودند:
    «خَلْقُهُ كَخَلْقِي‏» (دلائل الامامة، ابن جریر طبری «شیعی»، ص445)
    اخلاق او مانند اخلاق من است.

    ویژگی های قیام حضرت مهدی(ع):

    اهداف قیام:
    قیام مدعی کاذب یقینا به نیت مقاصد دنیوی خواهد بود، و طبیعتا نمی‌تواند به مدت طولانی بر خلاف اهافش گام بردارد، و بالاخره در لابه لای رفتار و موضع‌گیری‌های خویش اهداف دنیوی خویش را آشکار خواهد نمود. علاوه بر این که انسان‌هایی که با نیات دنیوی قدمی بردارند از جدایی از دنیا بیم دارند، لذا در مقابل سختی‌ها تحمل نداشته و از اقدامات خطر آفرین پرهیز می‌کنند، اما آن حضرت(ع) هرگز از مسیر مستقیم خارج نشده، و در این راه هر سختی را تحمل خواهند نمود.

    جغرافیای ظهور:
    امام زمان(ع) در مسجدالحرام ظهور نموده (اثبات الهداة، شیخ حر عاملی، ج5، ص217)، و اهداف جهانی دارد(الکافی، شیخ کلینی، ج1، ص341) و مدعی دروغین بر فرض موفقیت در ایجاد اوصاف ظاهری، و مخفی ساختن نسب خویش تازه باید در خفقان عربستان، آن هم در مسجدالحرام قیام نموده و قیامش با موفقیت و ایجاد موج ابتدایی همراه باشد.

    موفق باشید

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۳/۱۱/۱۲ در ساعت ۰۵:۵۸


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا از روی نشانه ها و علایم می توان به طور قطعی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) را شناخت؟


    پاسخ:
    اگر منظور شناخت قبل از ظهور است، که شناخت شخصی آن حضرت (علیه السلام) لزومی ندارد، بلکه همین که به وجود امام زنده غائب، اما واجب الاطاعه که شاهد بر اعمال ماست و از نسل پیامبر (صلی الله علیه و آله) و فرزند امام عسکری (علیه السلام) است اعتقاد داشته باشید کفایت می کند، اما اگر منظورتان شناخت بعد از ظهور است، بله، با توجه به روایات علائم بسیاری وجود دارند که راه را برای شناخت امام زمان (علیه السلام) هنگام ظهور هموار می‌سازند، به طوری که در تشخیص آن حضرت (علیه السلام) جای تردید نمی‌گذارند، این علائم را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

    الف) مشخصات ظاهری:
    1- خصوصیات چهره:
    خصائص ظاهری حضرت (علیه السلام): یکی از علائم تشخیص می‌باشند، اوصافی مانند رنگ صورت عربی، خال صورت و هیکل درشت و چارشانه مانند بنی اسراییل (1)، حدود چهل ساله نشان دادن حضرت (علیه السلام).(2)

    2- نام و نشان حضرت (علیه السلام):
    نام و نشان امام مهدی (علیه السلام) روشن است.(3) و حضرت پس از ظهور خود را با نسب خویش معرفی می‌کند، و این ادعا در مورد مدعیان دروغین با محدودیت‌های متعددی همراه است، چون بالاخره هر کسی نسبش مشخص است، و اطرافیانی به عنوان خانواده، دوست، و فامیل، همسایه، و... او را می‌شناسند و ادعای مهدویت و فرزندی امام حسن عسکری (علیه السلام) از طرف چنین شخصی با انکارهای دیگران همراه خواهد بود، و اقناع ساختن تمام دوستان و اقوام برای سکوت در مقابل این ادعا عرفا بعید می‌نمایاند.

    ب) خصیصه های باطنی حضرت مهدی (علیه السلام):1- علم امام (علیه السلام):
    امام زمان (علیه السلام) با ظهور، ابواب علم را که بر اندیشمندان بسته مانده است می‌گشاید، و شخص مدعی در صورتی که به دروغ ادعا نموده باشد، باید از چنان نبوغی برخوردار باشد که بتواند به همه زبان‌ها سخن گفته و مشکلات علمی در علوم مختلف، خصوصا علوم اسلامی و دینی را حل نماید، این نبوغ و آگاهی علمی باید به اندازه‌ای باشد که مجتهدین بزرگ اسلامی در برابر او سر تواضع فرود آورند و حداقل تعداد قابل توجهی از آنها در برابر صحت ادعای او دچار تردید شوند، امام صادق (علیه السلام) در این باره می‌فرمایند:
    «الْعِلْمُ سَبْعَةٌ وَ عِشْرُونَ حَرْفاً فَجَمِيعُ مَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ حَرْفَانِ فَلَمْ يَعْرِفِ النَّاسُ حَتَّى الْيَوْمِ غَيْرَ الْحَرْفَيْنِ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَخْرَجَ الْخَمْسَةَ وَ الْعِشْرِينَ حَرْفاً فَبَثَّهَا فِي النَّاسِ وَ ضَمَّ إِلَيْهَا الْحَرْفَيْنِ حَتَّى يَبُثَّهَا سَبْعَةً وَ عِشْرِينَ حَرْفاً»؛ علم بيست‏ و هفت‏ حرف‏ است. آن چه پيغمبران آورده‏ اند دو حرف است و مردم هم تا كنون بيش از آن دو حرف ندانسته‏ اند، پس موقعى كه قائم ما قيام می كند بيست و پنج حرف ديگر را بيرون مى‏ آورد و آن را در ميان مردم منتشر می سازد و آن دو حرف را هم به آن ها ضميمه نموده تا آن كه بيست‏ و هفت‏ حرف‏ خواهد شد.(4)

    2- اخلاق امام (علیه السلام)
    حضرت مهدی (علیه السلام) پس از ظهور، با اخلاق پیامبرگونه خود انسان‌ها را جذب خویش می‌کند، همانطور که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «خَلْقُهُ كَخَلْقِي‏»؛ اخلاق او مانند اخلاق من است.(5)

    ج) ویژگی های قیام حضرت مهدی (علیه السلام):

    1- اهداف قیام:
    قیام مدعی کاذب یقینا به نیت مقاصد دنیوی خواهد بود، و طبیعتا نمی‌تواند به مدت طولانی بر خلاف اهدافش گام بردارد، و بالاخره در لابه لای رفتار و موضع‌گیری‌های خویش اهداف دنیوی خویش را آشکار خواهد نمود. علاوه بر این که انسان‌هایی که با نیات دنیوی قدمی بردارند از جدایی از دنیا بیم دارند، لذا در مقابل سختی‌ها تحمل نداشته و از اقدامات خطر آفرین پرهیز می‌کنند، اما آن حضرت (علیه السلام) هرگز از مسیر مستقیم خارج نشده، و در این راه هر سختی را تحمل خواهند نمود.

    2- جغرافیای ظهور:
    امام زمان (علیه السلام) در مسجد الحرام ظهور نموده (6)، و اهداف جهانی دارد(7) و مدعی دروغین بر فرض موفقیت در ایجاد اوصاف ظاهری، و مخفی ساختن نسب خویش تازه باید در خفقان عربستان، آن هم در مسجدالحرام قیام نموده و قیامش با موفقیت و ایجاد موج ابتدایی همراه باشد.

    اگر چه شاید تک تک این اوصاف به تنهایی نتواند ملاک تشخیص امام (علیه السلام) باشد اما جمع این اوصاف به صورت یک جا در یک فرد، دیگر جای تردید نمی‌گذارد که او امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) است.

    _________________
    (1) اثبات الهداة، شیخ حر عاملی، نشر اعلمى‏، چاپ اول،1425ق، بیروت، ج5، ص223؛ کشف الغمة، اربلی، نشر بنى هاشمى‏، چاپ اول، 1381ش، تبریز، ج2، ص469.
    (2) اثبات الهداة، ج5، ص233.
    (3) کمال الدین، شیخ صدوق، اسلاميه‏، چاپ دوم، 1395ق، تهران، ص424 الی 434.
    (4) بحار الانوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي‏، چاپ دوم، 1403ق، بیروت، ج52، ص336.
    (5) دلائل الامامة، ابن جریر طبری(شیعی)، نشر بعثت‏، چاپ اول، 1413ق، قم، ص445.
    (6) اثبات الهداة، ج5، ص217.
    (7) الکافی، شیخ کلینی، دار الكتب الإسلامية، چلپ چهارم، 1407ق، تهران، ج1، ص341.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۲۷ در ساعت ۲۳:۱۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود