صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نسخ در قران.آیا قران کلامیست بشری؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نسخ در قران.آیا قران کلامیست بشری؟




    سلام
    نسخ بر چند نوع است.یک نوع نسخ که در قران می گویند وجود دارد به این شکل است که آیاتی بوده اند که از قران حذف شده اند ولی حکمشان باقیست.مثلا:گویند آیه ای بوده در مورد سنگساز کردن زن زنا کار که همچنان حکمش باقیست ولی آیه حذف شده...شاید اینگونه نسخ ها زیاد معتبر نباشند و من هم زیاد اطلاعی درباره شان ندارم.به اینها کاری نداریم.اما یک نسخ دیگر وجود دارد و آن به این شکل است که آیاتی در قران وجود دارند که حکمشان نسخ شده یعنی دیگر نباید اجرا شوند ولی همچنان آیاتش در قران باقیست.
    اینکه آیه ای در قران باشد ولی نباید بدان عمل کرد به واقع بیهوده و نمی تواند کار خدا با آن عظمتش باشد.
    به عنوان مثال به آیه زیر نگاه کنید:
    يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَينَ يدَي نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ذَلِكَ خَيرٌ لَكُمْ وَأَطْهَرُ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ(المجادلة/12)
    اي کساني که ايمان آورده‌ايد! هنگامي که مي‌خواهيد با رسول خدا نجوا کنيد (و سخنان درگوشي بگوييد)، قبل از آن صدقه‌اي (در راه خدا) بدهيد؛ اين براي شما بهتر و پاکيزه‌تر است و اگر توانايي نداشته باشيد، خداوند غفور و رحيم است!
    در این آیه حکم آست که به پیامبر در هنگامی که مایل به نجوا با او هستیم صدقه بدهیم....ولی پیامبر وقتی میبیند که این آیه با اعتراض روبه رو شده و گروهی بدان عمل نمی کنند آیه زیر را نازل می کند(تا دیگر باعث اعتراضات بیشتر نشود)
    آيا ترسيديد فقير شويد که از دادن صدقات قبل از نجوا خودداري کرديد؟! اکنون که اين کار را نکرديد و خداوند توبه شما را پذيرفت، نماز را برپا داريد و زکات را ادا کنيد و خدا و پيامبرش را اطاعت نماييد و (بدانيد) خداوند از آنچه انجام مي‌دهيد با خبر است!
    ----
    یک مثال دیگر.پیامبر در آیه زیر سخن از امکان پذیر بودن اجرای عدالت بین همسران می زند:
    وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا(النساء/3)
    و اگر مي‌ترسيد که (بهنگام ازدواج با دختران يتيم،) عدالت را رعايت نکنيد، (از ازدواج با آنان، چشم‌پوشي کنيد و) با زنان پاک (ديگر) ازدواج نمائيد، دو يا سه يا چهار همسر و اگر مي‌ترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نکنيد، تنها يک همسر بگيريد، و يا از زناني که مالک آنهائيد استفاده کنيد، اين کار، از ظلم و ستم بهتر جلوگيري مي‌کند.
    ولی بعد در آیه ای دیگر از عدم امکان عدالت میان همسران به طور مطلق سخن می گوید:
    وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَينَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا(النساء/129)
    شما هرگز نمي‌توانيد در ميان زنان، عدالت برقرار کنيد، هر چند کوشش نماييد! ولي تمايل خود را بکلي متوجه يک طرف نسازيد که ديگري را بصورت زني که شوهرش را از دست داده درآوريد! و اگر راه صلاح و پرهيزگاري پيش گيريد، خداوند آمرزنده و مهربان است.

    آیات مانند آیات بالا کم نیستند.
    به نظر من این دست آیات که اشاره به وجود نسخ در قران دارند نشانه آشکار بر بشری بودن قران است.قطعا خدا حکمی نمی کند که بخواهد آن را عوض بدل کند(البته در حالی که آن حکم را در قران بیان کرده باشد)این نسخ ها تنها می تواند از جانب یک فرد بشری باشد، فردی که نمی تواند کتابی بنویسد که تحت شرایط تغییر نکرده و متناقض نباشد.
    خواهشن کسی هست که روشن گری کند....
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله




    نسخ در قران.آیا قران کلامیست بشری؟




    کارشناس بحث: استاد هدی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط منطقی نمایش پست
    یک نسخ دیگر وجود دارد و آن به این شکل است که آیاتی در قران وجود دارند که حکمشان نسخ شده یعنی دیگر نباید اجرا شوند ولی همچنان آیاتش در قران باقیست.
    اینکه آیه ای در قران باشد ولی نباید بدان عمل کرد به واقع بیهوده و نمی تواند کار خدا با آن عظمتش باشد.
    يكي از انواع نسخ (1) نسخ مشروط است كه در آن آيه باقي است و تلاوت مي شود اما حکم آن بکلي و مطلقا نسخ نمي شود؛ بلکه اگر زماني همان شرايط و اوضاع قبل از نسخ آيه برگردد؛ دوباره همان حکم آيه منسوخ، زنده شده و مورد اجراء قرار مي گيرد. پس نسخ حکم آيه منسوخ، مشروط و وابسته به پيش آمد و تغيير احوال و شرايط است.
    در بسياري از آياتي که جزء ايات منسوخ شمرده شده اند ، نسخ آنها، نسخ مطلق نيست؛ بلکه به شرايط خاص همان دوران بستگي داشته است. به اين معنا که با تغيير آن شرايط خاص و بهبود وضع، حکم سابق ، منسوخ شده و حکم ديگرِ متناسب با شرايط جديد تشريع گرديده است و اگر احياناً همان شرايط زماني و مکاني پيش آيد، حکم آيات مربوطه- يعني همان حكم اولي يا همان حكم منسوخ- از نو قوت گرفته و قابل اجراء است.بنابراين آيات باقي مانده در قرآن كه بظاهر منسوخند ، داراي حكم نسخ مطلق نيستند بلكه نسخ آنها مشروط است و چون با تغيير شرايط حكم آنها نسخ شده ، اگر احيانا شرايطي مانند شرايط ابتدايي حاكم شود ، اين آيات با احياء شرايط قبلي و اوليه ، قابل استفاده خواهند بود .(2)

    (1)- علوم قران ، محمد هادي معرفت ، بحث نسخ مشروط
    (2)- ر.ك: مقاله "نوآوري هاي آيت الله معرفت(ره) در تفسير و علوم قرآني " ، علي جان محمدي(قره باغي)
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۱۰/۱۳ در ساعت ۱۶:۰۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطقی نمایش پست
    به عنوان مثال به آیه زیر نگاه کنید:
    يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَينَ يدَي نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ذَلِكَ خَيرٌ لَكُمْ وَأَطْهَرُ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ(المجادلة/12)
    اي کساني که ايمان آورده‌ايد! هنگامي که مي‌خواهيد با رسول خدا نجوا کنيد (و سخنان درگوشي بگوييد)، قبل از آن صدقه‌اي (در راه خدا) بدهيد؛ اين براي شما بهتر و پاکيزه‌تر است و اگر توانايي نداشته باشيد، خداوند غفور و رحيم است!
    در این آیه حکم آست که به پیامبر در هنگامی که مایل به نجوا با او هستیم صدقه بدهیم....ولی پیامبر وقتی میبیند که این آیه با اعتراض روبه رو شده و گروهی بدان عمل نمی کنند آیه زیر را نازل می کند(تا دیگر باعث اعتراضات بیشتر نشود)
    آيا ترسيديد فقير شويد که از دادن صدقات قبل از نجوا خودداري کرديد؟! اکنون که اين کار را نکرديد و خداوند توبه شما را پذيرفت، نماز را برپا داريد و زکات را ادا کنيد و خدا و پيامبرش را اطاعت نماييد و (بدانيد) خداوند از آنچه انجام مي‌دهيد با خبر است!
    اين تصور و تلقي شماست كه مردم به آيه عمل نكردند و لذا خدا - نه پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم ) زيرا خداوند نازل كننده آيات قران است نه رسول او (ص) ، رسول ، صرفا كار دريافت و ابلاغ وحي را انجام مي دهد - آيه را نسخ نمود ، واقعيت آن است كه دلايل و اقتضائات و حكمت هاي ديگري موجب نزول حكم نجوا و سپس نسخ آن شد كه اين حكمتها و اقتضائات هم عملي شد .
    مثلا از حکمت های دیگر حکم آيه نجوا می شود به مشخص شدن بیشتر فضایل حضرت امیر (علیه السلام) اشاره کرده و یا با یک ازمون اینکه به مردم نشان دهد که حب مال در دلشان بیشتر است یا هم نشینی پیامبر صلی الله علیه و اله. و یا نشان دادن راهی برای معرفی منافقان و...
    اينها حكمتها يا مصالح يا اقتضائاتي هستند كه مي تواند موجب نزول آيه منسوخ و سپس نسخ آن شده باشد . و حكمتهايي هستند كه با نزول ايه و حكم ، و سپس نسخ حكم، محقق شدند نه اينكه خداوند آيه و حكمي نازل كرد و ديد مردم عمل نمي كنند و مجبور شد نسخش نمايد .بلكه يكي از حكمتهاي اين نزول و سپس نسخ حكم اين بود كه مردم ببينند و بدانند كه تنها كسي كه به راستي حب پيامبر ( صلي الله عليه و آله و سلم ) در دلش جاي دارد ، حضرت امير المومنين عليه السلام است و نيز ادعاي خودشان در دوستي پيامبر ( صلي الله عليه و آله و سلم ) به راست آزمايي گذاشته شود و نيز منافقاني كه ادعاي دوستي حضرتش را داشتند ، در عمل ، مشخص شوند و شايد هم حكمتهاي ديگري كه ما به آنها جاهليم .لذا تصور شما از علت تشريع حكم و سپس نسخ آن ، نادرست است .
    در نسخ مشروطي كه استاد معرفت در خصوص آن توضيح دادند ، اين حكمتها يا مصالح در هر زماني رخ داد و شرايط نزول آيه منسوخ ، حاكم شد ، موجب بكارگيري مجدد آيه منسوخ مي شود و مي توان از آن در جهت همان مصالح و اقتضائات بهره برد .
    و لذاست كه آيات منسوخ در قران كريم باقي اند زيرا هر گاه شرايط و مقتضياتي مانند همان زمان نزولشان ايجاد شوند ، اين آيات قابل اجرا و بكارگيري هستند . (1)

    (1)- ايت الله معرفت ، علوم قراني ، مبحث نسخ مشروط
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۱۰/۱۳ در ساعت ۱۵:۴۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطقی نمایش پست
    یک مثال دیگر.پیامبر در آیه زیر سخن از امکان پذیر بودن اجرای عدالت بین همسران می زند:
    وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا(النساء/3)
    و اگر مي‌ترسيد که (بهنگام ازدواج با دختران يتيم،) عدالت را رعايت نکنيد، (از ازدواج با آنان، چشم‌پوشي کنيد و) با زنان پاک (ديگر) ازدواج نمائيد، دو يا سه يا چهار همسر و اگر مي‌ترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نکنيد، تنها يک همسر بگيريد، و يا از زناني که مالک آنهائيد استفاده کنيد، اين کار، از ظلم و ستم بهتر جلوگيري مي‌کند.
    ولی بعد در آیه ای دیگر از عدم امکان عدالت میان همسران به طور مطلق سخن می گوید:
    وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَينَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا(النساء/129)
    شما هرگز نمي‌توانيد در ميان زنان، عدالت برقرار کنيد، هر چند کوشش نماييد! ولي تمايل خود را بکلي متوجه يک طرف نسازيد که ديگري را بصورت زني که شوهرش را از دست داده درآوريد! و اگر راه صلاح و پرهيزگاري پيش گيريد، خداوند آمرزنده و مهربان است.
    اين آيه هم از مصاديق نسخ ايات نيست .
    نقل قول نوشته اصلی توسط منطقی نمایش پست
    به نظر من این دست آیات که اشاره به وجود نسخ در قران دارند نشانه آشکار بر بشری بودن قران است.قطعا خدا حکمی نمی کند که بخواهد آن را عوض بدل کند(البته در حالی که آن حکم را در قران بیان کرده باشد)این نسخ ها تنها می تواند از جانب یک فرد بشری باشد، فردی که نمی تواند کتابی بنویسد که تحت شرایط تغییر نکرده و متناقض نباشد.
    مرحوم آيت الله معرفت مي فرمايند :" کتاب الله يک کتاب دستور العمل عام و جاویداني است و معنا ندارد که درآن، آيه ي منسوخ المعني يافت شود که به غير از قرائت و ترتيل فايده و اثري ديگر نداشته باشد."(1) لذا در بحث نسخ بايد دقت نمود و شرايط نسخ و نيز انواع آن را در نظر داشت تا خداي نا كرده ، راه را به خطا طي نكنيم و از حكمتهاي نسخ، نا دانسته و جاهلانه عبور كرده و نزول قران را از اين ره آورد خطا، به بشر نسبت ندهيم .

    (1)- التفسير الاثري الجامع ،صص 56 و 57
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۱۰/۱۳ در ساعت ۱۶:۰۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست
    يكي از انواع نسخ (1) نسخ مشروط است كه در آن آيه باقي است و تلاوت مي شود اما حکم آن بکلي و مطلقا نسخ نمي شود؛ بلکه اگر زماني همان شرايط و اوضاع قبل از نسخ آيه برگردد؛ دوباره همان حکم آيه منسوخ، زنده شده و مورد اجراء قرار مي گيرد

    در بسياري از آياتي که جزء ايات منسوخ شمرده شده اند ، نسخ آنها، نسخ مطلق نيست؛ بلکه به شرايط خاص همان دوران بستگي داشته است. به اين معنا که با تغيير آن شرايط خاص و بهبود وضع، حکم سابق ، منسوخ شده و حکم ديگرِ متناسب با شرايط جديد تشريع گرديده است و اگر احياناً همان شرايط زماني و مکاني پيش آيد، حکم آيات مربوطه- يعني همان حكم اولي يا همان حكم منسوخ- از نو قوت گرفته و قابل اجراء است
    می شه مثالی بزنید تا روشن بشه کدوم دسته آیات دقیقا منظورتونه.یک مثال بزنید.

    از طرفی به نظر شما برای توجیه آیاتی که به طور کامل نسخ شده اند چه چیز باید گفت.به نظر شما همچین آیاتی نداریم؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست
    واقعيت آن است كه دلايل و اقتضائات و حكمت هاي ديگري موجب نزول حكم نجوا و سپس نسخ آن شد كه اين حكمتها و اقتضائات هم عملي شد . مثلا از حکمت های دیگر حکم آيه نجوا می شود به مشخص شدن بیشتر فضایل حضرت امیر (علیه السلام) اشاره کرده و یا با یک ازمون اینکه به مردم نشان دهد که حب مال در دلشان بیشتر است یا هم نشینی پیامبر صلی الله علیه و اله. و یا نشان دادن راهی برای معرفی منافقان و... اينها حكمتها يا مصالح يا اقتضائاتي هستند كه مي تواند موجب نزول آيه منسوخ و سپس نسخ آن شده باشد.
    اينها حكمتها يا مصالح يا اقتضائاتي هستند كه مي تواند موجب نزول آيه منسوخ و سپس نسخ آن شده باشد . و حكمتهايي هستند كه با نزول ايه و حكم ، و سپس نسخ حكم، محقق شدند نه اينكه خداوند آيه و حكمي نازل كرد و ديد مردم عمل نمي كنند و مجبور شد نسخش نمايد
    یک بار دیگه متن خودتونوبخونید.آیا قبول دارید تنها یک ادعاست و باید ثابت بشه.که واقعا حرفتون منطقی واین کار می تونه کار خدا باشه یا نه؟
    (فکر کنید دارید این قضیه رو واسه کسی بیان می کنید که می خواهید براش ثابت کنید قران معجزه و تناقض نداره)
    فکر کنید من مثلا یهودی باشم.بعد شمای مسلمون بیایید به من اعتراض کنید در باب دینم که مسخرست که خدا با یعقوب کشتی گرفته و بعدشم تازه یعقوب خدارو شکست داده(یعنی به داستانی که در تورات اومده اشاره می کنید)،من می تونم به شما بگم.این داستان یک داستان نمادینه.کشتی گرفتن که واقعا در کار نبوده...منظور از کشتی گرفتن در واقع گفت و گو سر یک قضیه فلسفی بین خدا و یعقوب بوده و اینکه یعقوب برده یعنی در امتحان سربلند بیرون اومده!می بینید من با یک ادعا تناقض موجود در کتابم را توجیه کردم.پس شما هم ادعایی داشتی که باید ثابتش کنی.


    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست
    بلكه يكي از حكمتهاي اين نزول و سپس نسخ حكم اين بود كه مردم ببينند و بدانند كه تنها كسي كه به راستي حب پيامبر ( صلي الله عليه و آله و سلم ) در دلش جاي دارد ، حضرت امير المومنين عليه السلام است و نيز ادعاي خودشان در دوستي پيامبر ( صلي الله عليه و آله و سلم ) به راست آزمايي گذاشته شود و نيز منافقاني كه ادعاي دوستي حضرتش را داشتند ، در عمل ، مشخص شوند و شايد هم حكمتهاي ديگري كه ما به آنها جاهليم .لذا تصور شما از علت تشريع حكم و سپس نسخ آن ، نادرست است .
    شما یا اما و اگر و شاید که نمی تونی به یکی که خارج از دین اومده و می خواد ببینه قران معجزه است یا نه چیزی بگید.این قضیه امام علی مثلا که گفتید یا هرچیز دیگه باید سند معتبر داشته باشه(برای خوانندگان و محققان امروز قران)....به هر حال....
    مثلا در مورد آیه نجوا پیامبر می تونست به شکلی غیر از وحی به مردم دستوری رو صادر کنه و مثلا بگه که ای مردم خواست خدا بر این است که موقع نجوا با من صدقه ای بدهید...بعد وقتی می دید که مردم از این کار خودداری میکنند آیه از برای تذکر از جانب خدا و نسخ این حکم که دیگر نیازی به صدقه دادن نیست و الی آخر...(خدا در یک آیه گفته:قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَیعنی از پیامبر اطاعت کنید)
    حالا منظورم از این مثال این بود که خدا می تونست به شکل دیگه ای آیه در مورد صدقه دادن رو نارل کنه که همچین شبهه هایی پیش نیاد.(که به واغع می تونست)
    دو آیه نازل شده که در مورد صدقه دادن بود به واقع با قضیه ای که من بیان کردم منطقی تر توجیه می شد!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست
    نوشته اصلی توسط منطقی یک مثال دیگر.پیامبر در آیه زیر سخن از امکان پذیر بودن اجرای عدالت بین همسران می زند:
    وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا(النساء/3)
    و اگر مي‌ترسيد که (بهنگام ازدواج با دختران يتيم،) عدالت را رعايت نکنيد، (از ازدواج با آنان، چشم‌پوشي کنيد و) با زنان پاک (ديگر) ازدواج نمائيد، دو يا سه يا چهار همسر و اگر مي‌ترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نکنيد، تنها يک همسر بگيريد، و يا از زناني که مالک آنهائيد استفاده کنيد، اين کار، از ظلم و ستم بهتر جلوگيري مي‌کند.
    ولی بعد در آیه ای دیگر از عدم امکان عدالت میان همسران به طور مطلق سخن می گوید:
    وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَينَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا(النساء/129)
    شما هرگز نمي‌توانيد در ميان زنان، عدالت برقرار کنيد، هر چند کوشش نماييد! ولي تمايل خود را بکلي متوجه يک طرف نسازيد که ديگري را بصورت زني که شوهرش را از دست داده درآوريد! و اگر راه صلاح و پرهيزگاري پيش گيريد، خداوند آمرزنده و مهربان است.
    -------
    اين آيه هم از مصاديق نسخ ايات نيست .
    ببخشید باید بیشتر به آیه توجه کنید(البته قبول دارم باید من روشن می کردم نکته رو)ببینید در آیه نسا 129 خدا حکم داده که اصلا امکان اجرای عدالت در میان زنان نیست.قبول.حالا تو آیه نسا 3 حکم داده شما اگر بیم دارید که نمی تونید عدالت رو برقرار کنید پس یک همسر انتخاب کنید.خوب وقتی اصلا اجرای عدالت امکان پذیر نیست پس چرا آیه نسا 3 رو نازل کرده.خوب این آیه نسخ شده.(شرط عدالت نسخ شده)

    ادامه دارد....
    ویرایش توسط مبارز2 : ۱۳۹۲/۱۰/۱۳ در ساعت ۱۷:۲۷

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست
    يكي از انواع نسخ (1) نسخ مشروط است كه در آن آيه باقي است و تلاوت مي شود اما حکم آن بکلي و مطلقا نسخ نمي شود؛ بلکه اگر زماني همان شرايط و اوضاع قبل از نسخ آيه برگردد؛ دوباره همان حکم آيه منسوخ، زنده شده و مورد اجراء قرار مي گيرد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط مبارز2 نمایش پست
    می شه مثالی بزنید تا روشن بشه کدوم دسته آیات دقیقا منظورتونه.یک مثال بزنید.
    بله . آيت الله معرفت بارزترين مثال اين نوع نسخ ، آيات صفح بيان مي كنند :
    "روشن‏ترين شاهد براى نسخ مشروط آيات صفح(گذشت)و چشم پوشى از آزارمشركان و معاندان اسلام است.مسلمانان صدر اسلام به ويژه در مكه دستور يافتند تا در مقابل آزار مشركان خويشتن‏دارى كنند و صبر و بردبارى از خود نشان دهند،زيرا آنان در مكه در موضع ضعف قرار داشتند و در صورت مقابله به مثل،امكان‏ نابودى آنان مى‏ رفت....
    قل للذين آمنوا يغفروا للذين لا يرجون ايام الله(جاثيه/14) ،[اى پيامبر]به كسانى كه ايمان‏ آورده ‏اند بگو تا از كسانى كه از ايام الله بيمى ندارند در گذرند».مقصود از«ايام الله‏» وقايع هول ناك و كنايه از عقوبت‏هاى سخت الهى است ...و كسانى كه بيم عقوبت الهى را ندارند، يعنى از خدا ترسى ندارند و جانب عقوبت الهى را وقعى نمى‏ نهند،هرگز مستوجب گذشت و رافت اسلامى نيستند.
    لذا دستور گذشت در اين آيه صرفا به جهت ضعف موضع مسلمانان بوده كه بايدرعايت مى ‏كردند.موقعى كه جامعه اسلامى شوكت و قدرت خود را يافت،اذن درقتال صادر شد: اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا و ان الله على نصرهم لقدير ( حج/39)به كسانى كه‏ جنگ بر آنان تحميل شده،رخصت[جهاد]داده شده است،چرا كه مورد ظلم قرارگرفته‏اند و البته خدا بر پيروزى آنان سخت تواناست‏».سپس دستور مقابله آمد وآيه حرض المؤمنين على القتال (انفال/65)،مؤمنان را به جهاد بر انگيز»....
    اين گونه آيات را با عنوان‏«نسخ مشروط‏»مطرح ساختيم،بدين جهت كه آيات منسوخه مربوط به شرايط خاص زمانى و مكانى خويش است و چنان چه در رقعه‏ مكانى يا برهه زمانى آن گونه شرايط پيش آيد،آيات صفح قوت يافته و حاكم خواهد بود.
    اين مراحل ممكن است امروز هم اتفاق بيفتد و هر دستورى متناسب با شرايط زمانى و مكانى خود حاكم است.لذا در اين قبيل آيات،نسخ مطلق انجام نگرفته‏ است."(1)

    (1)- علوم قران ، محمد هادي معرفت ، بحث نسخ مشروط

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۱۰/۱۵ در ساعت ۱۶:۲۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط مبارز2 نمایش پست
    از طرفی به نظر شما برای توجیه آیاتی که به طور کامل نسخ شده اند چه چیز باید گفت.به نظر شما همچین آیاتی نداریم؟
    بحث نسخ در ايات قران كريم ، بحث پر اختلافي در ميان دانشمندان حوزه ي علوم قران است . برخي آمار آيات منسوخ را تا 228 مورد بر مي شمرند كه بنظر مي رسد ايات مندرج تحت نسخ در اين آمار ، با شرايط نسخ سازگار نيست ، برخي نيز مانند مرحوم آيت الله خويي فقط آيه نجوا را جزء آيات منسوخ مي دانند .
    با توجه به بحث نسخ مشروط ، غالب اياتي كه ادعاي نسخ مطلق در آنها شده است ، نسخشان مطلق نيست .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست
    واقعيت آن است كه دلايل و اقتضائات و حكمت هاي ديگري موجب نزول حكم نجوا و سپس نسخ آن شد كه اين حكمتها و اقتضائات هم عملي شد .
    مثلا از حکمت های دیگر حکم آيه نجوا می شود به مشخص شدن بیشتر فضایل حضرت امیر (علیه السلام) اشاره کرده و یا با یک ازمون اینکه به مردم نشان دهد که حب مال در دلشان بیشتر است یا هم نشینی پیامبر صلی الله علیه و اله. و یا نشان دادن راهی برای معرفی منافقان و...
    اينها حكمتها يا مصالح يا اقتضائاتي هستند كه مي تواند موجب نزول آيه منسوخ و سپس نسخ آن شده باشد . و حكمتهايي هستند كه با نزول ايه و حكم ، و سپس نسخ حكم، محقق شدند نه اينكه خداوند آيه و حكمي نازل كرد و ديد مردم عمل نمي كنند و مجبور شد نسخش نمايد
    نقل قول نوشته اصلی توسط مبارز2 نمایش پست
    یک بار دیگه متن خودتونوبخونید.آیا قبول دارید تنها یک ادعاست و باید ثابت بشه.که واقعا حرفتون منطقی واین کار می تونه کار خدا باشه یا نه؟
    چه چيزي بايد ثابت بشه ؟ اينكه حضرت امير عليه السلام تنها فردي بودند كه اين كار را انجام دادند و اين ايه موجب شد فضليتي ديگر از آن حضرت براي مردم آشكار و ضمنا دروغين بودن حب كساني كه با نجواهاي پياپي خود را به آن حضرت (صلي الله عليه و آله ) نزديك نشان مي دادند برملا شود ؟! در تفسير نمونه اين آزمايش يكي از اهداف وضع حكم صدقه در ايه مورد بحث عنوان شده است :"هدف آزمايشى بود، براى افراد پر ادعائى كه از اين طريق اظهار علاقه خاصى به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) مى كردند، معلوم شد اين اظهار علاقه ها تنها در صورتى است كه نجوى مجانى باشد، اما هنگامى كه نياز به بذل مقدارى مال داشت خاموش ‍ شدند."(1) و در تفسير الميزان ازطرق مختلف رواياتي كه اين فضيلت را براي حضرت امير عليه السلام اثبات مي نمايد مطرح شده است .(2)
    همچنين در تفسير نور مي خوانيم :"علت دادن صدقه پيش از گفتگوي نهاني با پيغمبر اين بود كه بسياري از اعراب براي كسب افتخار همدمي ، و تظاهر به تقرب بدان حضرت ، بدون نياز تقاضاي نجوا و رازگوئي مي‌كردند . به وسيله چنين صدقه‌اي ، اين كار تقليل پذيرفت و پروردگار مهربان ، آن را از ميان برداشت ( نگا : المصحف الميسر ، روح المعاني ) . پرداخت چنين صدقه‌اي چه بسا آزمون موقتي براي گروه ويژه‌اي در آن مقطع تاريخي بوده است .‏"(3)
    اگر منظور شما از اثبات اين هست كه چنين مطلبي بايد ثابت شود كه علت وضع اين حكم و سپس نسخش چه بوده كه تفاسير و تاريخ پر است از اين مطالبي كه در خصوص ايه نجوا براي شما سه نمونه اش را بيان كردم ، اما اگر منظورتان از اثبات چيز ديگري است مثلا اينكه از كجا معلوم خداوند چنين قصدي در وضع و سپس نسخ ايه نجوا داشته ، بايد از شان نزول آيه و كساني كه در هنگام وضع و نسخ آيه حضور داشتند و نيز آيه بعدش كه ناظر به آن و ناسخ آن است اين مطلب را دريابيد . همچنين از نتيجه اي كه از وضع چنين حكمي عايد شد . اگر هم منظورتان اثبات امر ديگري است واضح تر بفرماييد .
    بله به نظر من اين هم كار خداست و هم تعليم شيوه اي كارساز براي مشخص شدن مومن از منافق و هم مي تواند در شرايط مشابه زماني يا اوضاع مشابه ، كارگشا باشد .


    (1)- تفسير نمونه ، ج 23 ، ص 452
    (2)- ترجمه تفسير الميزان ، ج 19 ، ص 333
    (3)- تفسير نور ، ذيل آيه 12 سوره مباركه مجادله
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۱۰/۱۵ در ساعت ۱۷:۳۴
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط مبارز2 نمایش پست
    (فکر کنید دارید این قضیه رو واسه کسی بیان می کنید که می خواهید براش ثابت کنید قران معجزه و تناقض نداره) فکر کنید من مثلا یهودی باشم.بعد شمای مسلمون بیایید به من اعتراض کنید در باب دینم که مسخرست که خدا با یعقوب کشتی گرفته و بعدشم تازه یعقوب خدارو شکست داده(یعنی به داستانی که در تورات اومده اشاره می کنید)،من می تونم به شما بگم.این داستان یک داستان نمادینه.کشتی گرفتن که واقعا در کار نبوده...منظور از کشتی گرفتن در واقع گفت و گو سر یک قضیه فلسفی بین خدا و یعقوب بوده و اینکه یعقوب برده یعنی در امتحان سربلند بیرون اومده!می بینید من با یک ادعا تناقض موجود در کتابم را توجیه کردم.پس شما هم ادعایی داشتی که باید ثابتش کنی.
    تورات و انجيل از جمله كتبي هستند كه به يكباره نازل شده اند اما قران بتدريج نازل شده است و برخي از آيات آن ناظر به شان نزول خاصي است ، كسي كه مي خواهد در قران كريم تحقيق كند بايد اين را بداند و با توجه به شان نزول آيات - آياتي كه شان نزول دارند - به بررسي و تحقيق بپردازد .
    بنده تا كنون نشنيده ام كه بزرگان و علماي يهود ، چنين توجيهي از كشتي گرفتن خدا و حضرت يعقوب داشته باشند ، ضمن اينكه يك اصل غير قابل بحث در اديان الهي اين است كه انبياء الهي عليهم السلام ، تماما مطيع و بنده ي محض و تسليم خداوند بوده اند :وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَكُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِينَ ( زمر/12) و مامورم كه اولين مسلمانان باشم
    شما اين جمله را در قران عزيز از قول بسياري از پيامبران مي خوانيد وآن بزرگواران هرگز با خدا بحث و اعتراض نداشته اند ، نمونه ي بارزش در مورد حضرت يعقوب عليه السلام ، بحث خطاي فرزندانش در مورد حضرت يوسف عليه السلام و واكنش آن حضرت به اين مساله است كه تماما صبر و تلاش و اميد به رحمت خداست نه اعتراض و بحث و ... :

    وَجَآؤُوا عَلَى قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ ( يوسف /18)
    و پيراهنش را [آغشته] به خونى دروغين آوردند [يعقوب] گفت [نه] بلكه نفس شما كارى [بد] را براى شما آراسته است اينك صبرى نيكو [براى من بهتر است] و بر آنچه توصيف مى ‏كنيد خدا يارى‏ ده است
    يَا بَنِيَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلاَ تَيْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ ( يوسف/87)
    اى پسران من برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت‏ خدا نوميد مباشيد زيرا جز گروه كافران كسى از رحمت ‏خدا نوميد نمى ‏شود
    فَلَمَّا أَن جَاء الْبَشِيرُ أَلْقَاهُ عَلَى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيرًا قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ مِنَ اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ ( يوسف/96)
    پس چون مژده‏ رسان آمد آن [پيراهن] را بر چهره او انداخت پس بينا گرديد گفت آيا به شما نگفتم كه بى ‏شك من از [عنايت] خدا چيزهايى مى‏ دانم كه شما نمى ‏دانيد

    اين آيات بيانگر روحيه ، اخلاق و برخورد و باور حضرت يعقوب عليه السلام است كه با آنچه در تورات است و آنچه شما براي مثال توجيه كرديد كاملا متفاوت است .
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۱۰/۱۵ در ساعت ۱۷:۵۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. +++کوچولو،مامانتو با بستنی عوض میکنی؟+++
    توسط hamid66 در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۳, ۱۱:۵۹
  2. رجعت با جسم مثالی یا واقعی؟
    توسط پر سوال در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۴, ۱۶:۳۴
  3. دشمن و آخوند حکومتی؟
    توسط 5231 در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 32
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۲۲, ۲۲:۴۷
  4. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۳, ۱۹:۳۲
  5. خلیج فارس یا خلیج ع/ر/ب/ی؟
    توسط لوتي در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۲۲, ۱۳:۵۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود