جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اوصاف سالک الی الله

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161

    اوصاف سالک الی الله




    اوصاف سالک مشفق

    (بدان ای سالک راه خدا!) اشفاق به معنی ترسیدن و دوری کردن است.

    مشفق کسی را گویند که از کارهای زشت و اعمال خلاف ازجهت ترحم به حال خود که مبادا به و بال آن گرفتار گردد دوری کند،

    و بترسد از عذابی که خداوند متعال برای گناهکاران مقرر فرموده است.

    در مراحل مختلف سیر، «اشفاق سالک» مختلف است.

    در بدایات اشفاق او نسبت به نفس است:
    می‌ترسد نفس او را به هلاکت کشاند،

    بعد نسبت به عمل است:
    می‌ترسد عمل به واسطه آفات منقلب گردد و بی‌نتیجه بماند

    و نسبت به خلق است:
    به جهت معرفتی که نسبت به عذرهای مردم پیدا کرده است؛ زیرا می‌‌داند چه عواملی در خطاهای افراد موثر بوده‌اند.

    در درجه دوم اشفاق نسبت به وقت است:
    سالک مراقب است مبادا تفرق یعنی توجه به غیر، وقت او را ضایع سازد

    و اشفاق بر قلب است:
    می‌ترسد برای قلب مزاحمی پدید آید و قلب را از یاد حق غافل سازد.

    و اشفاق بر یقین است:
    از اینکه مبادا در یقین سالک سببی مداخله کند و سالک سبب را ببیند مسبب را فراموش کند.

    در درجه سوم اشفاق نسبت به «عُجب» است:
    که نکند عجب اعمال او را فاسد کند.

    در این مقام سالک می‌داند هر عملی انجام داده یا می‌دهد، سبب آن توفیقی بوده که حق نصیب او کرده است؛ از این جهت هیچ‌گاه عجب او را نمی‌گیرد.

    اشفاق در درجه سوم سالک را از مخاصمه با خلق حفظ و او را از معارضه باز می دارد.
    نمی‌گذارد چیزی از کوشش او در راه حق کم شود.

    بنابراین سالک مشفق کسی خواهد بود که:
    1- بر نفس سرکش لگام زند، نگذارد نفس طغیان کند (نهی النفس عن الهوی)

    2- بر عمل ناظر باشد، نگذارد هوای نفس عمل را باطل کند.

    3- عوامل اصلی بدی‌های خلق را تمیز دهد و عذر آنها را بپذیرد.

    4- وقت را نگذارد بیهوده تلف شود، در تمام اوقات به یاد حق بوده باشد.

    5- بر در دروازه دل نشیند، نگذارد غیر حق، به خانه حق وارد شود.

    6- سبب را نبیند؛ هر چه بیند، از مسبب بیند.

    7- زمام امور را طرا(تماما) دردست حق ببیند.

    8- با خلق دشمنی نکند هر کسی را در مرتبه خودش بشناسد.

    9- از عجب بدور، از اهل ریا و سمعه نباشد.

    10- در راه حق ثابت قدم و در امر خیر ساعی باشد.

    منبع: مقامات معنوی، محسن بینا، ج 1، ص 107
    اوصاف سالک الی الله


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    رهبري سالكان

    (بدان اي عزيز سالك!) دودسته به دو جهت و به دو منظور تحت رهبري دو فرد هميشه در سيرند،

    يك دسته در طريق حق به منظور وصول به حق تحت رهبري حق (خداي متعال) در سيرند
    و يك دسته در طريق باطل به منظور وصول به مشتهيات نفس تحت رهبري طاغوت (نفس-هوي-شيطان)


    سير دسته اول از ظلمت به نور است و سير دسته دوم از نور به ظلمت
    «الله ولي الذين امنوا يخرجهم من الظلمات الي النور (دسته اول)
    «والذين كفروا اوليائهم الطاغوت يخرجونهم من النور الي الظلمات (دسته دوم)

    آن دسته اي كه ايمان آورده از رسول خدا تبعيت نموده رو به حق هستند آنها را حق متعال از ظلمت خارج به نور داخل مي كند
    يعني از عالم كثرت به وحدت
    يا از مقام تفرقه به مقام جمع سوق مي دهد.
    مقام جمع مقام نوراست. «الله نورالسموات والارض»

    آن دسته اي كه ايمان نياورده به حق رو نكرده، از رسول خدا تبعيت ننموده اند آنها را طاغوت رهبري مي كند،
    از نور آنها را خارج، به طرف ظلمت مي كشاند،
    از حق منصرف به خلق متوجه مي سازد. در هواهاي نفساني سير مي دهد.
    «ولاغوينهم اجمعين الا عبادك منهم المخلصين» همگي را گمراه خواهم ساخت مگر بندگان مخلصت را. (حجر-40)


    مقامات معنوي، محسن بينا، ج1، ص 104


    اوصاف سالک الی الله



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    مراتب سلوك عارفان

    (بدان اي سالك راه خدا!) فرموده اند: «حسنات الابرار سيئات المقربين»
    عباداتي كه ابرار انجام مي دهند، آن عبادات از نظر مقربين سيئه و گناه است.

    چطور مي شود حسنه صورت سيئه به خود مي گيرد، با اينكه حسنه عمل خوب و سيئه عمل بد است؟

    اين موضوع روي حالات و درجات سالكين فرق مي كند.
    در يك جا سالك مقام «بار» را دارد در يك جا مقام «مقرب».

    مقام مقرب عالي تر از مقام بار است.
    «بار» در فكر، نظر، خلوص، صفا و ايثار ترقي مي كند، به مقام «مقرب» مي رسد.

    مقرب افق ديدش وسيع و نظرش دقيق تر است.
    مقرب مي بيند آنچه را كه بار نمي تواند ببيند.

    او ادراك مي كند مطالبي را كه «بار» از ادراك آن عاجز است.
    تحمل منويات مقرب براي بار مشكل و عمليات او از نظر بار غيرصحيح است.
    بار مقرب را مطرود و مقرب در اعمال بار را متهم مي سازد.

    اتهام مقرب براي از پيش برداشتن موانع راه است و براي بيدار كردن و توجه دادن اوست به حقايقي عالي تر

    ولي «بار» جون نيت و غرض مقرب را درك نمي كند و بر طرز فكر او آشنا نيست، گفته هاي او را حمل بر غرض مي نمايد و او را نسبت به خود دشمن مي پندارد.

    «بار» هميشه نسبت به مقرب معترض ولي مقرب اعتراضي نسبت به بار ندارد....
    مقامات معنوي، محسن بينا، ج1، ص65

    اوصاف سالک الی الله


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود