جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خیانت زن به مرد چه حکمی دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,324
    صلوات
    17776
    تعداد دلنوشته
    12
    تشکر:
    1
    حضور
    21 روز 19 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1

    مطلب خیانت زن به مرد چه حکمی دارد؟




    مطلب زیر برایم جالب بود گفتم بذارم اینجا.نمی دونم در اینجا مناسب است یا خیر.از همکاران محترم خواهشمندم در صورت مشکل داشتن آن را انتقال یا حذف کنند.
    خيانت زن به مرد، صورت‌هاي مختلفي مي‌تواند داشته باشد; مانند: خيانت اقتصادي و مالي‌; يعني زن در غياب مرد، بي‌اذن او در اموال مرد تصرف کند و در جايي که مرد رضايت ندارد، مصرف نمايد و بعداً به مرد نگويد، و خيانت عرضي و آبرويي‌; يعني زن اسرار مرد را افشا نمايد و او را نزد ديگران بي‌آبرود کند. يکي از خيانت‌هاي زن به مرد اين است که با مرد اجنبي رابطة نامشروع داشته باشد. اگر اين رابطة نامشروع با چهار شاهد عادل و ديگر شرايط آن ثابت شود، حکم زنا بر زن جاري مي‌شود.



    اگر چهار شاهد عادل وجود نداشت‌، حکم آن در قرآن اين گونه بيان شده است‌: "



    والَّذين‌َ يَرمون‌َ اَزوَجَهُم ولَم يَکُن لَهُم شُهَدأُ اِلاّ اَنفُسُهُم فَشَهـَدَة‌ُ اَحَدِهِم اَربَع‌ُ شَهـَدَت‌ٍ بِاللّه‌ِ اِنَّه‌ُ لَمِن‌َ الصّـَدِقين # والخـَمِسَة‌ُ اَن‌َّ لَعنَت‌َ اللّه‌ِ عَلَيه‌ِ اِن کان‌َ مِن‌َ الکـَذِبين‌; (نور، 6 و 7)


    کساني که همسران خود را متهم ]به عمل منافي عفت مي‌کنند[ و گواهاني جز خودشان ندارند، هر يک از آنان بايد چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهند که از راست گويان است‌; و در پنجمين بار بگويد: لعنت خدا بر او باد اگر از دروغ گويان با شد." پس از اين پنج شهادت مرد، زن مي‌تواند اين اتهام را با پنج شهادت ديگر از خود نفي نمايد. اين شهادت‌ها در محکمة عدل و در حضور قاضي انجام مي‌گيرد، که در اصطلاح فقه به آن "لعان‌" گفته مي‌شود. در صورتي که مرد و زن در حضور قاضي اين شهادت‌ها را اجرا کنند، زن و مرد بدون نياز به صيغة طلاق فوراً از هم جدا مي‌شوند. زن براي هميشه بر مرد حرام مي‌شود و ازدواج مجدد ميان آن دو امکان ندارد. حد قذف (مجازات اتهام زنا به زن پاک دامن‌) از مرد و حد زنا از زن برداشته مي‌شود، و اگر از اين ماجرا فرزندي به وجود آمده باشد از مرد منتفي و به او نسبتي نخواند داشت‌; ولي نسبتش با زن محفوظ است‌. البته اگر زن از پنج شهادت خود داري کرد، حد زنا بر او جاري مي‌شود. موضوع "لعان‌" احکام و مسائل ديگري دارد که براي آگاهي از آن‌ها بايد به کتاب‌هاي فقهي رجوع نمود.(ر.ک‌: تحرير الوسيله‌، امام خميني‌، ج 2، ص 359 ـ 362، مؤسسة اسماعيليان / تفسير نمونه‌، آيت اللّه مکارم شيرازي و ديگران‌، ج 14، ص 377 ـ 385، دارالکتب الاسلامية‌.)



    يکي از عواملي که بنيان هر جامعه‌اي را متزلزل کرده و حتي مي‌تواند فروپاشد، همانا "سوء ظن‌" افراد نسبت به يکديگر است‌، به خصوص اين که اين عنصر زهرآگين به جامعه کوچک خانوادة مسلمانان راه پيدا کند; قرآن مجيد در رابطه با اجتناب از اين صفت زشت اخلاقي مي‌فرمايد: "يَـََّأَيُّهَا الَّذِين‌َ ءَامَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِيرًا مِّن‌َ الظَّن‌ِّ إِن‌َّ بَعْض‌َ الظَّن‌ِّ إثم‌ٌ; (حجرات‌، 12) اي کساني که ايمان آورده‌ايد! از بسياري از گمان‌ها بپرهيزيد; چرا که بعضي از گمان‌ها گناه است‌." (ر.ک‌: فتح‌، 12) گمان بد، نه تنها به طرف مقابل و "حيثيت و آبروي‌" او، لطمه وارد مي‌کند و روح "بي‌اعتمادي‌" را در جامعه کوچک خانواده سايه افکن مي‌نمايد، بلکه براي صاحب آن نيز بلاي بزرگي است که همانند خوره او را آزار مي‌دهد و دنيائي وحشت ناک و آکنده از غربت را براي او فراهم مي‌سازد. اسلام اجازه نمي‌دهد هر کسي با اين کار با آبروي ديگران بازي مي‌کند و جهنمي نيز براي خويش به وجود آورد. رسول گرامي اسلام‌در حديثي مي‌فرمايد: "خداوند خون و مال و آبروي مسلمان را بر ديگران حرام کرده و همچنين گمان بد درباره او بردن را"(ر.ک‌: مهجّة البيضأ، فيض کاشاني‌;، ج 5، ص 268، دفتر انتشارات اسلامي‌.)




    اما راه مقابله با اين گناه‌:



    اولاً: گمان بد را، انسان از خود دور سازد، به اين ترتيب که به راههاي حمل بر صحت بينديشد و احتمالات صحيحي را که در مورد آن عمل وجود دارد، در ذهن خود مجسم سازد تا به تدريج بر "گمان بد" غلبه کرده "گمان نيک‌" و خير را جايگزين آن نمايد. قرآن مي‌فرمايد: "چرا هنگامي که اين (تهمت‌) را شنيدند، مردان و زنان با ايمان نسبت به خود (و کسي که همچون خود آن‌ها است‌) گمان خير نبردند و نگفتند اين دروغي بزرگ و آشکار است‌؟! (نور، 12) به همين جهت است که در آموزه‌هاي روايي اهل‌بيت‌: چنين دستور داده‌اند، که اعمال برادران و خواهران ايمانيت را بر نيکوترين وجه ممکن حمل کن تا وقتي که دليلي بر خلاف آن قائم شود.(ر.ک‌: تفسير نمونه‌، آيت‌الله مکارم شيرازي و ديگران‌، ج 14، ص 396 و ج 22، ص 181، دارالکتب الاسلامية / اصول کافي‌، کليني‌;، ج 2، ص 363، دارالکتب الاسلامية‌.)



    ثانياً: اگر گمان بدي‌، بدون اختيار در ذهن پيدا شد، در عمل کوچکترين اعتنائي به آن نکنيد و ترتيب اثري به آن ندهيد و طرز رفتار خويش را دگرگون نسازيد. در حديثي از پيامبر اکرم‌مي‌خوانيم‌: سه چيز است که وجود آن در مؤمن پسنديده نيست و راه فرار دارد، از جمله سوء ظن است (فمخرجه من سوء الظن ان لا يحققه‌) که راه فرار از آن اين است‌، که به آن جامه عمل نپوشاند."(ر.ک‌: بحارالانوار، علامه مجلسي‌;، ج 72، ص 201، مؤسسة الوفأ، بيروت / معراج السعاده‌، ملااحمد نراقي‌، ص 161، انتشارات جاويدان)



    مرا پير داناي مرشد شهاب دو اندرز فرمود بروي آب‌

    يک آن‌که بر خويش‌، خوش بين مباش دگر آن‌که بر خلق بدبين مباش‌


    منبع:emammahdi
    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۵/۰۹/۲۷ در ساعت ۲۰:۱۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خیانت زن به مرد چه حکمی دارد؟

    از نظر اسلام و من که مسلمانم این کار کثیف ترین کار است شاید بتوان خیانت مرد به زن را بخشید زیرا قبلا جایی فکر کنم در همین سایت نوشته ام

    نهایتا مرد می گوید صیغه کرده و اسلام به او اجازه داده است ( البته اینکه به روح زن خودش بزرگترین ضربه را می زند فعلا بحث نمی شود )

    اما زن می خواهد چه بگوید از نظر من زن خائن را باید طلاق داد

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در ضمن خیانت یک مدل نیست چندین مدل می تواند باشد : خیانت قلبی یا خیانت عملی ( خیانت عملی هم چندین مرحله دارد )

    باید شدت خیانت را ببینیم چیست

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    1,692
    صلوات
    270
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    34 پست
    حضور
    18 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15




    حکم خیانت زن به مرد دراسلام

    خيانت زن به مرد، صورت‌هاي مختلفي مي‌تواند داشته باشد; مانند: خيانت اقتصادي و مالي‌; يعني زن در غياب مرد، بي‌اذن او در اموال مرد تصرف کند و در جايي که مرد رضايت ندارد، مصرف نمايد و بعداً به مرد نگويد، و خيانت عرضي و آبرويي‌; يعني زن اسرار مرد را افشا نمايد و او را نزد ديگران بي‌آبرود کند. يکي از خيانت‌هاي زن به مرد اين است که با مرد اجنبي رابطة نامشروع داشته باشد. اگر اين رابطة نامشروع با چهار شاهد عادل و ديگر شرايط آن ثابت شود، حکم زنا بر زن جاري مي‌شود.
    اگر چهار شاهد عادل وجود نداشت‌، حکم آن در قرآن اين گونه بيان شده است‌: "والَّذين‌َ يَرمون‌َ اَزوَجَهُم ولَم يَکُن لَهُم شُهَدأُ اِلاّ اَنفُسُهُم فَشَهـَدَة‌ُ اَحَدِهِم اَربَع‌ُ شَهـَدَت‌ٍ بِاللّه‌ِ اِنَّه‌ُ لَمِن‌َ الصّـَدِقين # والخـَمِسَة‌ُ اَن‌َّ لَعنَت‌َ اللّه‌ِ عَلَيه‌ِ اِن کان‌َ مِن‌َ الکـَذِبين‌; (نور، 6 و 7)
    کساني که همسران خود را متهم ]به عمل منافي عفت مي‌کنند[ و گواهاني جز خودشان ندارند، هر يک از آنان بايد چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهند که از راست گويان است‌; و در پنجمين بار بگويد: لعنت خدا بر او باد اگر از دروغ گويان با شد." پس از اين پنج شهادت مرد، زن مي‌تواند اين اتهام را با پنج شهادت ديگر از خود نفي نمايد. اين شهادت‌ها در محکمة عدل و در حضور قاضي انجام مي‌گيرد، که در اصطلاح فقه به آن "لعان‌" گفته مي‌شود. در صورتي که مرد و زن در حضور قاضي اين شهادت‌ها را اجرا کنند، زن و مرد بدون نياز به صيغة طلاق فوراً از هم جدا مي‌شوند. زن براي هميشه بر مرد حرام مي‌شود و ازدواج مجدد ميان آن دو امکان ندارد. حد قذف (مجازات اتهام زنا به زن پاک دامن‌) از مرد و حد زنا از زن برداشته مي‌شود، و اگر از اين ماجرا فرزندي به وجود آمده باشد از مرد منتفي و به او نسبتي نخواند داشت‌; ولي نسبتش با زن محفوظ است‌. البته اگر زن از پنج شهادت خود داري کرد، حد زنا بر او جاري مي‌شود. موضوع "لعان‌" احکام و مسائل ديگري دارد که براي آگاهي از آن‌ها بايد به کتاب‌هاي فقهي رجوع نمود.(ر.ک‌: تحرير الوسيله‌، امام خميني‌، ج 2، ص 359 ـ 362، مؤسسة اسماعيليان / تفسير نمونه‌، آيت اللّه مکارم شيرازي و ديگران‌، ج 14، ص 377 ـ 385، دارالکتب الاسلامية‌.)يکي از عواملي که بنيان هر جامعه‌اي را متزلزل کرده و حتي مي‌تواند فروپاشد، همانا "سوء ظن‌" افراد نسبت به يکديگر است‌، به خصوص اين که اين عنصر زهرآگين به جامعه کوچک خانوادة مسلمانان راه پيدا کند; قرآن مجيد در رابطه با اجتناب از اين صفت زشت اخلاقي مي‌فرمايد: "يَـََّأَيُّهَا الَّذِين‌َ ءَامَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِيرًا مِّن‌َ الظَّن‌ِّ إِن‌َّ بَعْض‌َ الظَّن‌ِّ إثم‌ٌ; (حجرات‌، 12) اي کساني که ايمان آورده‌ايد! از بسياري از گمان‌ها بپرهيزيد; چرا که بعضي از گمان‌ها گناه است‌." (ر.ک‌: فتح‌، 12) گمان بد، نه تنها به طرف مقابل و "حيثيت و آبروي‌" او، لطمه وارد مي‌کند و روح "بي‌اعتمادي‌" را در جامعه کوچک خانواده سايه افکن مي‌نمايد، بلکه براي صاحب آن نيز بلاي بزرگي است که همانند خوره او را آزار مي‌دهد و دنيائي وحشت ناک و آکنده از غربت را براي او فراهم مي‌سازد. اسلام اجازه نمي‌دهد هر کسي با اين کار با آبروي ديگران بازي مي‌کند و جهنمي نيز براي خويش به وجود آورد. رسول گرامي اسلام‌در حديثي مي‌فرمايد: "خداوند خون و مال و آبروي مسلمان را بر ديگران حرام کرده و همچنين گمان بد درباره او بردن را"(ر.ک‌: مهجّة البيضأ، فيض کاشاني‌;، ج 5، ص 268، دفتر انتشارات اسلامي‌.)
    اما راه مقابله با اين گناه‌:اولاً: گمان بد را، انسان از خود دور سازد، به اين ترتيب که به راههاي حمل بر صحت بينديشد و احتمالات صحيحي را که در مورد آن عمل وجود دارد، در ذهن خود مجسم سازد تا به تدريج بر "گمان بد" غلبه کرده "گمان نيک‌" و خير را جايگزين آن نمايد. قرآن مي‌فرمايد: "چرا هنگامي که اين (تهمت‌) را شنيدند، مردان و زنان با ايمان نسبت به خود (و کسي که همچون خود آن‌ها است‌) گمان خير نبردند و نگفتند اين دروغي بزرگ و آشکار است‌؟! (نور، 12) به همين جهت است که در آموزه‌هاي روايي اهل‌بيت‌: چنين دستور داده‌اند، که اعمال برادران و خواهران ايمانيت را بر نيکوترين وجه ممکن حمل کن تا وقتي که دليلي بر خلاف آن قائم شود.(ر.ک‌: تفسير نمونه‌، آيت‌الله مکارم شيرازي و ديگران‌، ج 14، ص 396 و ج 22، ص 181، دارالکتب الاسلامية / اصول کافي‌، کليني‌;، ج 2، ص 363، دارالکتب الاسلامية‌.)ثانياً: اگر گمان بدي‌، بدون اختيار در ذهن پيدا شد، در عمل کوچکترين اعتنائي به آن نکنيد و ترتيب اثري به آن ندهيد و طرز رفتار خويش را دگرگون نسازيد. در حديثي از پيامبر اکرم‌مي‌خوانيم‌: سه چيز است که وجود آن در مؤمن پسنديده نيست و راه فرار دارد، از جمله سوء ظن است (فمخرجه من سوء الظن ان لا يحققه‌) که راه فرار از آن اين است‌، که به آن جامه عمل نپوشاند."(ر.ک‌: بحارالانوار، علامه مجلسي‌;، ج 72، ص 201، مؤسسة الوفأ، بيروت / معراج السعاده‌، ملااحمد نراقي‌، ص 161، انتشارات جاويدان)مرا پير داناي مرشد شهاب دو اندرز فرمود بروي آب‌يک آن‌که بر خويش‌، خوش بين مباش دگر آن‌که بر خلق بدبين مباش‌
    خدایا هر چه سریعتر تابستان را به دانش آموزان عنایت بفرما(آمین)


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    1,692
    صلوات
    270
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    34 پست
    حضور
    18 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15



    درشرایطی که زن به مرد خیانت کند وفرزندانی وجود داشته باشد،اسلام به مرد چه حکم میکند؟آیامردمی تواند ازدواج دوم داشته باشد؟چه تبعاتی به دنبال ازدواج دوم وجود دارد؟

    اگر زن استطاعت مالی نداشته و خانواده اش از وی حمایت نکنند و یا ابروی خانواده اش با این مشکل در معرض خطر قرار بگیرد حکم اسلام به مرد چیست؟ یا فرزندان از مادر محروم شوند با مشکلاتی روبرو میشوند چه باید کرد؟ از طرف دیگر ابروی مرد چه میشود؟ ایا بهترین راه چیست ؟ ازدواج دوم در این شرایط به صلاح است؟حکم اسلام چیست؟


    با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
    پرسشگر گرامي اولا اگر منظورتان از خيانت زنا است، زنا امري نيست كه براحتي بتوان كسي را به آن متهم كرد و براي ثابت شدن آن 4 شاهد كه اين عمل را ديده باشند لازم است و اگر يك شاهد كمتر باشد همه افراد تهمت زننده محسوب مي شوند و بايد حد قذف بخورند اين حكم اسلامي در ايات ابتدايي سوره نور آمده است. پس اين امر حساسي است كه به سرعت نمي توان اثبات كرد.
    اما از آنجايي كه در اسلام اين موارد سخت ثابت مي شود و اصل بر پوشش و عدم انتشار اين موارد است مي گوييم :اگر به هر نحوي متوجه اين كار حرام از طرف خانمي شديد، اگر يك مرتبه اين كار را كرده و توبه كرده و دوست ندارد كسي بفهمد، شوهر مي تواند همسرش را طلاق دهد يا همسر ديگري انتخاب كند، ولي توصيه اخلاقي ما اين است كه شوهر به رويش نياورد و او را ببخشد و از او بگذرد، و مطمئن باشد كه خداوند به خاطر اين پرده پوشي و بخشش حتما به او عنايات ويژه خواهد داشت و از طرفي براي او استغفار كند كه در بخشيده شدن آن موثر است و خداوند درباره كساني كه فحشا انجام داده اند و توبه كرده اند و اصرار بر گناه ندارند. مي فرمايد:وَالَّذين َإِذا فَعَلُوا فاحِشَة ًأَو ْظَلَمُوا أَنْفُسَهُم ْذَكَرُوا اللَّه َفَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِم ْوَمَن ْيَغْفِرُ الذُّنُوب َإِل اَّاللَّه ُوَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَهُم ْيَعْلَمُون‏
    أُولئِك َجَزاؤُهُم ْمَغْفِرَة ٌمِن ْرَبِّهِم ْوَجَنَّات ٌتَجْري مِن ْتَحْتِهَا الْأَنْهار ُخالِدين َفيها وَنِعْم َأَجْر ُالْعامِلين‏(1)
    وآنان كه اگر كار ناشايسته كنند و يا ظلمى به نفس خويش نمايند خدا را به ياد آرند و از گناه خود (به درگاه خدا) توبه كنند- و كيست جز خدا كه گناه خلق را بيامرزد؟- وآن هاكه اصراردركار زشت نكنند چون به زشتى معصيت آگاهند.
    آن هايندكه پاداش عملشان آمرزش پروردگار است و باغ هايى كه زير درختان آن ها نهرها جارى است، جاويدان در آن بهشت‏ ها متنعّم هستند، چه نيكو است پاداش نيكوكاران‏.
    ولي اگر خانم بر اين كار اصرار دارد و يا اصرار ندارد، ولي توبه نكرده و احتمال تكرار وجود دارد، وظيفه شوهرش جلوگيري زن از اين گناه و نهي از منكر است و بايد خانم را از اين كار باز دارند و حتي شوهر مي تواند آن خانم را طلاق دهديا تهديد به جدايي كند. ولي غالبا زن ها اظهار ندامت و توبه مي كنند. وجدايي لازم نيست.
    از طرفي اگر اين گناه پوشيده است، شوهر حق ندارد آبرو ريزي كند و آبروي خود و خانواده زن را ببرد، و اشاعه فحشا حرام است، حتي اگر مي خواهد از او جدا شود و يا همسر ديگري انتخاب كند، نبايد اين گناه زن را علني كند و يا اشاعه دهد، و علاوه بر حرمت اين كار، آثار دنيوي اين اشاعه گناه، براي خود شوهر و همسرش بسيار سنگين خواهد بود و نگاه مردم نسبت به او و همسرش تغيير خواهد كرد. لذا سعي كند تحت هيچ شرايطي گناه زن پخش نشود.
    اما در مورد ازدواج دوم با وجود فرزند از همسر اول بايد بگوييم كه اين ازدواج دوم براي شوهر زحمت هاي زياد و اثرات خواهد داشت مانند اختلاف همسران و يا نا تواني مرد در برقراري عدالت بين همسران مخصوصا با وجود گناه همسر اول، كم شدن رسيدگي به همسر و فرزند، ايجاد حسادت و دشمني بين دو همسر ،و..... لذا ما در اين موارد نمي توانيم ازدواج دوم را تاييد كنيم، البته اين ازدواج دوم جايز است و ما آن را غير شرعي نمي دانيم، ولي ممكن است ايجاد مشكلاتي كند كه وضعيت را براي شما بد تر كند.
    بهتر است اگر همسرش پشيمان است و توبه كرده، او را براي رضاي خدا ببخشد و با او ادامه زندگي دهد.
    پي نوشت ها:
    1. آل عمران (3)آيه135و136


    ویرایش توسط منتظرمهدی زهرا : ۱۳۹۵/۰۹/۲۷ در ساعت ۰۹:۵۵ دلیل: اشتباه تایپی
    خدایا هر چه سریعتر تابستان را به دانش آموزان عنایت بفرما(آمین)


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    1,692
    صلوات
    270
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    34 پست
    حضور
    18 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15



    خیانت»... واژ‌ای كه روزی عموم مردم از شنیدنش، چهره‌هایشان درهم فرو می‌رفت و حس گناه و عذاب وجدان وجودشان را پر می‌كرد اما امروز آمار گویای واقعیتی دیگر است كه نشان از ایجاد شكاف در بنیادی‌ترین عنصر جامعه یعنی «خانواده» دارد. شكافی كه می تواند در بلندمدت تبعات اجتماعی فراوانی ایجاد كند. فارغ از ضرورت بررسی‌های جامعه‌شناسانه در باب پدیده خیانت زوجین به یكدیگر، اینكه قانون نیز مانند عرف، به این موضوع به عنوان جرم نگاه می‌كند یا خیر و چه مجازاتی برای آن تعیین كرده است، می‌تواند در كاهش ارتكاب این جرم نقش داشته باشد.
    هر چند بر اساس نظرات روانشناسان فعال در این حوزه، مواردی از جمله انتقام‌جویی، بی‌تفاوتی همسر، احساس ناامنی و خلأ عاطفی، بازگشت به روابط قبلی، رابطه طولانی و یكنواخت، ترس از خیانت، روابط زناشویی سرد و یكنواخت، نبود نقاط مشترك، بیماری و جلب توجه و ماجراجویی از جمله مهمترین دلایل گرایش زوجین به خیانت محسوب می‌شود.
    خیانت زن به مرد چه حکمی دارد؟
    در نگاه مذاهب مختلف، «خیانت» فعلی حرام قلمداد شده و ارتكاب آن از سوی هر فردی(زوج و زوجه) با كیفر و جزای سنگین همراه است. از بعد تاریخی نیز حتی در قدیمی‌ترین قوانین بشری مثل قانون حمورابی برای كسانی كه مرتكب جرائم خانوادگی شوند مجازات سختی پیش‌بینی شده بوده است. مثلا زنی كه به شوهرش خیانت می‌كرد یا مردی كه به زنش خیانت می‌كرد به مجازات حبس، تبعید و شلاق محكوم می‌شد كه این موارد بسته به نوع جرم و كیفیت آن تقسیم‌بندی‌های متفاوتی داشته است. این مجازات در مواردی منجر به صدور حكم مرگ برای مجرم می‌شده است اما تمام شواهد و بررسی‌ها نشان از قبیح دانستن فعل خیانت در تاریخ زندگی بشر دارد و در ادوار مختلف تاریخ شكل و نوع و مجازات آن تفاوتهایی داشته است.البته نگاه قانون به خیانت بسته به نوع آن متفاوت اسن. خیانتهایی كه روحی هستند و خیانتهای جسمی نیز بر اساس فعل رخ داده مجازاتهای متخلفی دارند و برای خیانتهای منجر به زنا مجازاتهای سختگیرانه‌ای وضع شده است. هر چند در آخرین اصلاحات قانون مجازات اسلامی، سنگسار به عنوان سختگیرانه‌ترین مجازات برای روابط نامشروع منجر به زنا حذف شده است و البته برای آن مجازاتهای جایگزین در نظر گرفته شده است.در شرع اسلام جرم خیانت در دو بخش زنا و رابطه نامشروع تعریف شده است. یك قسمت از این مجازات مشمول حد است كه از سوی خدا تعیین و در دین اسلام هم مشخص شده است و یك قسمت از این مجازات هم موجب تعزیر می‌شود. تعزیر هم مجازاتی است كه تعیین آن به اختیار حاكم است.
    در ماده 637 این قانون تشریح شده است كه در عرف به آن رابطه نامشروع گفته می‌شود. این جرم در قانون این‌گونه تعریف شده است كه «هرگاه زن و مردی كه بین آنها علقه زوجیت نباشد مرتكب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت «غیر از زنا» از قبیل تقبیل یا مضاجعه (تقبیل به معنای بوسیدن است و معنی مضاجعه نیز گردن به گردن شدن است) شوند، به شلاق تا 99 ضربه محكوم خواهند شد.»
    * 99 ضربه شلاق در گام نخست...

    زنای محصنه، زنای به عنف و زنای غیرمحصنه مواردی است كه انواع و اقسام آن در دین اسلام پیش‌بینی و شرح داده شده و مجازات آن نیز مشخص است كه معمولا در نهایت آنچه در اذهان عمومی به عنوان خیانت قبیح دانسته می‌شود وقوع یكی از این اقسام است. اما بخش تعزیری این جرم، در فصل 18 قانون مجازات با عنوان جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی معرفی شده و در ماده 637 این قانون تشریح شده است كه در عرف به آن رابطه نامشروع گفته می‌شود. این جرم در قانون این‌گونه تعریف شده است كه «هرگاه زن و مردی كه بین آنها علقه زوجیت نباشد مرتكب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت «غیر از زنا» از قبیل تقبیل یا مضاجعه (تقبیل به معنای بوسیدن است و معنی مضاجعه نیز گردن به گردن شدن است) شوند، به شلاق تا 99 ضربه محكوم خواهند شد.» این مجازات كمترین مجازات در نظر گرفته شده در قانون برای روابط نامشروع است كه البته منجر به زنا نمی‌شوند اما فعل حرام در آن به وقوع پیوسته است.موضوع قابل بحث دیگر این است كه طبق آیین دادرسی كیفری، جرم رابطه نامشروع از جرائمی‌ محسوب می‌شود كه در صورت نداشتن شاكی خصوصی، هم قابل پیگیری است و نیاز به شاكی خصوصی ندارد. معنی ساده جمله این است كه نیروی انتظامی‌ یا مدعی‌العموم می‌تواند شخصا و بدون این‌كه شاكی خصوصی شكایت كند، وارد رسیدگی به این جرم شوند در صورتی كه جرم مشهود باشد كه البته جرائمی اینچنینی كمتر به صورت مشهور رخ می‌دهند و اگر در حد تقبیل یا مضاجعه باشد قابل پیگیری قضایی از سوی ضابط قضایی است. البته در اسلام و با استناد به روایات ماخوذه از شرع، تاكید شده كه تحقیق و تفحص درخصوص این جرم، ناشایست است. در دین اسلام موارد فراوانی ذكر شده كه درخصوص مسائل اخلاقی و جنسی تحقیق نكنید. حتی زمانی كه فردی نزد پیامبر اسلام آمدند و گفت زنا كرده‌ام ایشان آن را نشنیده گرفتند پس صحیح است كه در این باب تفحص صورت نگیرد. البته اینكه امكان دارد عده‌ای بر اساس توهمات خود افترایی در این زمینه را به كسی نسبت دهند كه این موضوع با عنوان مجرمانه افترا بهتان در محكام قضایی از سوی مفتری قابل پیگیری است.
    خیانت زن به مرد چه حکمی دارد؟
    *طلاق كمترین مجازات برای زنان خیانت‌كار

    در بحث بررسی حقوقی خیانت زوجین، به موضوع خیانت زنان كه با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران از قبح بیشتری برخوردار است، می پردازیم. بر اساس قانون اگر در روابط زن و شوهر مرد به تکالیف خود عمل کرده و این زن بوده که مرتكب عمل خلاف عف عمومی قبل یا بعد از ازدواج شده باشد؛ یکی از اختیاراتی که قانون گذار به مرد داده حق مطلق طلاق است که به موجب ماده 1133قانون مدنی با رعایت شرایط مقرر در این قانون مرد هر وقت که بخواهد می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق همسرش را داشته باشد و اینجا بحث پرداخت حقوق شرعی و قانونی زن مثل مهریه- نفقه- جهیزیه- اجرت المثل مطرح می‌شود. در صورتی که مرد به این تکلیف قانونی عمل کند حکم طلاق صادره اجرا در غیر اینصورت بعد از سه ماه باطل می‌شود.البته در زمینه پرداخت حقوق قانونی زن در این موضوع اختلاف نظرهای جدی وجود دارد. زمانی که انگیزه طلاق خیانت زن به مرد باشد تکلیف حقوق زن مبهم است از نظر عقل و عدالت فرد خائن به ضرر خود اقدام کرده و حق مطالبه را از دست داده است اما از نظر فقهی فقها نظرشان این است که باید حقوق مالی زن پرداخت شود. البته در شدیترین مجازات برای زنان زانی بحث حبس و مجازات اعدام كه می‌تواند جایگزین سنگسار برای فرد و البته به صلاح‌دید قاضی در نظر گرفته شده است.
    نكته بسیار جالب ماده 86 قانون مجازات اسلامی است كه می‌گوید زنای مرد یا زنی که هر یک همسر دائمی دارد ولی به واسطه مسافرت یا حبس و مانند انها از عذرهای موجه به همسر خود دسترسی ندارد موجب رجم نیست و حد زنای زن یا مردی که واجد شرایط احصان نباشد نیز صد ضربه شلاق در نظر گرفته شده است
    *نگاه قانون به مردان خیانت‌كار

    از نظر قانون و شرع زوجین هر دو نباید به یکدیگر خیانت کنند. ولی اگر ازدواج مخفیانه مرد یا اختیار زن دوم را خیانت مرد به زن بدانیم قانون‌گذار به زن حق طلاق داده است. در صورت وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی مردان قانون بر اساس همان قانون متبادر درباره زنا و محصنه و غیر محصنه بودنش صدور حكم خواهد كرد. البته نكته بسیار جالب ماده 86 قانون مجازات اسلامی است كه می‌گوید زنای مرد یا زنی که هر یک همسر دائمی دارد ولی به واسطه مسافرت یا حبس و مانند انها از عذرهای موجه به همسر خود دسترسی ندارد موجب رجم نیست و حد زنای زن یا مردی که واجد شرایط احصان نباشد نیز صد ضربه شلاق در نظر گرفته شده است.
    خیانت زن به مرد چه حکمی دارد؟
    در پایان نگاهی می‌اندازیم به آمار و ارقام وقوع خیانت در جامعه.نتایج یک تحقیق علمی که چندی پیش در 15 استان کشور انجام شده نشان می‌دهد «خیانت»، علت 67 درصد قتل مردان از سوی همسرانشان بوده است. 33 درصد مردان هم با واکنش در برابر خشونت، حمله ناگهانی یا تهدید از سوی همسر مواجه بوده‌اند. اگرچه ماده 630 قانون مجازات اسلامی، مردان را تنها در صورت مواجهه با خیانت همسر مجاز به قتل وی می‌داند اما نتایج این تحقیق تأکید دارد مردان نیز در اغلب موارد بدون حصول اطمینان از خیانت همسر و در صورت شکست در زندگی زناشویی، نافرمانی، عدم تمکین جنسی و حتی سهل انگاری زنان در انجام وظایف زناشویی، عمدی یا غیرعمدی و با تمسک به این قانون و توسل به عامل تحریک مرتکب رفتارهای خشونت آمیز و یا قتل شده و در عین حال خود را نیز تبرئه می‌کنند.در پایان به این حدیث از امام علی بپردازیم كه فرمودند: آنچه را به خود نمی‌پسندیم به دیگران نپسندیم. اگر این حدیث مدنظر قرار گیرد كمتر كسی مرتكب خیانت می‌شود. چه زنان و چه مردان و این میزان انرژی دستگاه قضا صرف رسیدگی به پرونده‌های روابط نامشروع و قتلهایی كه در پی آن به وقوع پیوسته‌اند نمی‌شود.
    خدایا هر چه سریعتر تابستان را به دانش آموزان عنایت بفرما(آمین)

  8. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود