جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ●.●------ ایام محسنیه ------●.●

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0

    ●.●------ ایام محسنیه ------●.●








    برخی ازمردم عادت دارنددرروزاول ماه ربیع الاول لباس سیاه ازتن به درمی کنندوایام عزاداری راتمام شده می پندارند


    اماحقیقت اینجاست که عزای عالم اسلام ازاین روزهاآغازمی شود.


    وبسیاری ازحوادث بعدازمرگ پیامبر(ص)دراین روزهاشکل گرفته است.


    روزهای اول تاهفتم ماه ربیع الاول به نام محسن طفل سقط شده امیرالمومنین(ع)که دراین روزهاشهیدشدایام محسنیه نام دارد.












    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۱۰/۲۵ در ساعت ۰۹:۰۰


    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله




    ●.●------  ایام محسنیه ------●.●






    کارشناس بحث: استاد عماد



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شهادت حضرت محسن و هجوم به بیت وحی از قطعیات است ولی اینکه این اتفاق در چه زمانی افتاده است ، مورد بحث است ، مشهور شده که بلافاصله بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم ایام محسنیه یا دهه محسنیه بر پا می کنند این مطلب علاوه بر آنکه با شواهد تاریخی ناسازگاری دارد وشواهد تاریخی هجوم را بیش از یک ماه بعد از رحلت پیامبرصلی الله علیه واله وسلم می دانند علاوه برآن از نظر اجتماعی نیز به صلاح نیست چه آنکه دوماه است مردم اهل بیت دوست به عزاداری مشغول هستند ، و تمام مجالس شادی را جمع می کنند ادامه ایام عزاداری علاوه بر منتطبق نبودن بر داده های تاریخی مشکلات اجتماعی را نیز در پیش دارد.
    بررسی هجوم به خانه وحی

    استاد و پژوهشگر در تاريخ اسلام و تشيع، جناب حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی،تحقیق مفصلی پیرامون تاریخ حمله به خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) انجام داده اند که در مجله تاریخ در آئینه پژوهش،سال هفتم، شماره سوم، پاييز 1389،به چاپ رسیده است.
    ایشان در آن تحقیق می گوید:

    به اعتقاد بنده، هجوم به خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ـ بر خلاف آنچه مشهور شده ـ دست كم حدود پنجاه روز پس از رحلت رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) رخ داده است.

    اما شواهدي كه بر اين مدعا دلالت دارد، عبارت است از:

    1. اعزام سپاه اسامه و جريان بُريده
    طبق برخي شواهد هجوم به خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بعد از برگشت سپاه اسامه صورت گرفته است.

    حالا اينجا شاهد، يك نكته خاص است و آن اينكه شخصي است به نام بُرَيده‌بن حُصَيب اسلمي از بني اسلم، از كساني است كه به مدينه آمده و بعد از مسلمان شدن، در مدينه ماند. حضور و نقش بريده در سپاه اسامه مي‌تواند به روشن شدن تاريخ هجوم به خانه حضرت فاطمه كمك كند.

    بریده کسی است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) او را بعنوان پرچمدار سپاه اسامه منصوب کرده بود،سپاهی که بعلت کارشکنی برخی از اصحاب در زمان حیات رسول الله،موفق به حرکت به سوی مرزها یروم نشده بود،ولی بعد از رحلت آن حضرت،ابوبکر این سپاه را اعزام کرد و پرچم را بدست بریده داد.

    مردم قبیله بنی اسلم در ماجرای بیعت گرفتن برای ابوبکر نقش داشتند،بدین صورت که به پیشنهاد عمر بن خطاب مردم بنی اسلم (قبیله بریده)در كوچه و بازار همراه ابوبكر راه می رفتند،و هر كسي را كه می ديدند، براي بيعت با ابوبكر م یگرفتند و به سوی ابوبکر می آوردند و در صورت مخالفت، او را بسوی ابوبکر می کشیدند تا بيعت عامه محقق شود.

    قديم‌ترين منبعي كه اين خبر را به اين صورت نقل كرده، ابواسحاق، ابراهيم‌بن محمد ثقفي كوفي اصفهانی است.{ شيخ طوسي، تلخيص الشافي، ج3، ص50، 78. به نقل از ابراهيم ثقفي}.

    بریده وقتي مشاهده كرد قومش مورد سوءاستفاده عليه اميرالمؤمنين(ع) قرار گرفته‌اند، ظاهراً براي نشان دادن اعتراض خود و پاك كردن عيب و عار اقدامات قومش دست به اقدام عملي زد و بعد از برگشت از مؤته پرچم را برد و در ميان بني اسلم زد و به تعبيري در واقع، تظاهراتي بر پا كرد. دو گونه شعار از آنها نقل شده است: يكي، اينكه بريده گفت: «لا أبايع حتي يبايع علي‌بن ابي طالب؛ بيعت نمي‌كنم مگر آنكه علي‌بن ابي طالب بيعت كند». و شعار ديگر اينكه گفتند: «لانبايع حتي يبايع بريده؛ بيعت نمي‌كنيم، مگر آنكه بريده بيعت نمايد»

    كه از اين شعار معلوم مي‌شود تا آن وقت از اميرالمؤمنين(علیه السلام) هنوز بيعتي گرفته نشده بود. به هر حال، پس از اقدام بريده، هشتاد نفر از قومش از او تبعيت كرده و او با هشتاد نفر وارد مدينه شد و اينها شعار مي‌دادند.{ شيخ طوسي، تلخيص الشافي، ج3، ص50، 78. به نقل از ابراهيم ثقفي. و رك: موسوعة التاريخ الاسلامي،محمد عهادی یوسفی غروی، ج4، ص101ـ100.}

    متأسفانه خبر،از اینجا قطع شده است و ادامه ماجرا نقل نشده كه اينها چه شدند و كجا رفتند، اما اجمالاً همين مسئله موجب بيدار شدن دستگاه خلافت شد تا براي گرفتن بيعت از علي(علیه السلام) بر ايشان فشار بياورند.

    به هر حال، اين ماجرا حدود پنجاه روز بعد از رحلت پيامبر(ص) اكرم و با اين كيفيت اتفاق افتاده است،دلیل ما این است که مسير مدينه تا مؤته؛ جايي كه در حال حاضر قبر جعفر طيار در اردن در آن قرار دارد، چه قدر بوده است؟ بدون خلاف، مسير را بيست روز گفته‌اند.

    متأسفانه تاريخ دقيق حركت اين جيش از مدينه مشخص نشده، اما اجمالاً گفته شده است كه در همان روزهاي اول بعد از تمام شدن بيعت خاصه در سقيفه بني‌ساعده، و بيعت عامه در مسجد، اولين كاري كه ابوبكر پيگيري كرد، آماده‌سازي مجدد جيش اسامه بود كه با همان كيفيتِ زمانِ پيغمبر اكرم(صلی الله علیه و آله) به فرماندهي اسامه و پرچم‌داري بريده‌بن حصيب اسلمي به سمت مؤته حركت كردند. ظاهراً اگر بيست روز طول كشيد تا رفتند، يك روزي هم طبق مأموريت درگيري داشتند و 15روز هم طول كشيد تا برگشتند، بنابر اين، حداقل زمان رفت و برگشت 35 روز طول كشيده است. ضمن اينكه بنابر نقل طبري12 رفت و آمد اسامه به اين مأموريت 40 و به نقلي 70 روز طول كشيده است.

    به هر حال اگر35 روز واقدي يا 40 روز طبري را بپذيريم مي‌توان با احتساب گذشتن چند روز از رحلت رسول‌خدا(صلی الله علیه و آله) و سپس اعزام سپاه اسامه،‌ و نيز چند روز پس از بازگشت اسامه و رفتن بريده به قبيله‌اش و آمدن آنان به مدينه، مدعي شد كه حمله به خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) پس از حدود 50 روز از رحلت رسول‌خدا(صلی الله علیه و آله) بوده است.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2. خطبه فدكيه
    چگونگي راه رفتن حضرت فاطمه(سلام الله علیها) به سوي مسجد براي ايراد خطبه فدكيه، شاهد ديگري براي اين مدعاست.

    بنا به نقل ابن‌ابي‌الحديد از كتاب سقيفه و فدك ابوبكر جوهري، ده روز پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ابوبكر با تحريك عقل منفصلش (عمر) فدك را غصب كرد. در توصيف چگونگي آمدن حضرت فاطمه(سلام الله علیها) به مسجد براي ايراد خطبه فدكيه آمده است كه آن حضرت با پوشش كامل در ميان جمعي از زنان در حالي كه چادرش بر اثر بلندي به زير پاهايش مي‌رفت و همچون رسول خدا(صلی الله علیه و آله) راه مي‌رفت، به مسجد آمد.{ابن‌ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج16، ص263.}

    با توجه به اين تعبير كه: «ما تخرم من مشيه رسول‌الله؛ راه رفتنش هيچ تفاوتي با راه رفتن رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نداشت»، مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه تا هنگام ايراد خطبه، هنوز هجمه‌اي به خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) صورت نگرفته بود، زيرا در صورت حمله و مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حركت او نمي‌تواند معمولي باشد تا راوي آن را به راه رفتنِ رسول خدا(صلی الله علیه و آله) تشبيه كند.

    3- رفتن حضرت زهرا(سلام الله علیها) به در خانه مهاجران و انصار
    بنا بر نقل سلمان فارسي، پس از غصب خلافت و فدك، اميرالمؤمنين(علیه السلام) همراه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و حسنين(علیهما السلام) شب هنگام به درِ خانه مهاجران و انصار رفته و آنان را به همراهي براي بازپس‌گيري حق خويش فرا خواندند.

    از آنجا كه بنا بر روايت سلمان، پس از حمله مهاجمان به خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و واقعه سقط جنين، آن حضرت به طور مداوم و پيوسته بستري بود تا به شهادت رسيد{سليم‌بن قيس هلالي، كتاب سليم‌بن قيس، ص153}،

    مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه تا زمان ملاقات‌هاي شبانه آن حضرت با مهاجر و انصار، هنوز حمله‌اي به خانه او صورت نگرفته بود؛ زيرا در صورتِ وقوع حمله، آن حضرت ديگر توان رفتن به در خانة تعداد زيادِ مهاجران و انصار(حتي فقط اهل بدر) را نداشت.

    آنچه از منابع تاریخی بدست می آید اين است كه خليفه افرادي را سه بار به منزل اميرالمؤمنين(علیه السلام) فرستاد و درخواست بيعت كرد.

    بار اول، اميرالمؤمنين(علیه السلام) آنها را برگرداند. بار دوم نيز اميرالمؤمنين(علیه السلام) آنها را برگرداند و احتمال قوي اين است كه هر چه اتفاق افتاده در بين بار دوم و بار سوم بوده است؛ يعني زمان بازگشت جيش اسامه و همچنين رفتن بريده نزد قومش، و آمدن آن هشتاد نفر در فاصله بار دوم و سوم واقع شده است و اين موجب شده كه آتش دستگاه خلافت تيز شود تا اين غائله را تمام كرده و از اميرالمؤمنين علي(علیه السلام) بيعت بگيرد، از اين‌رو، بار سوم به شدت عمل كردند و منتهي به آن حوادث تلخ شد.

    نتیجه اینکه:
    از بررسي مجموع حوادث و از كنار هم نهادن آنها، به ويژه حضور بريده در سپاه اسامه و خودداري وي از بيعت با ابي‌بكر، پس از بازگشت از مؤته، مي‌توان نتيجه گرفت كه حمله و هجوم به خانه علي(علیه السلام) و فاطمه(سلام الله علیها) كه در پي آن، مجروح شدن حضرت زهرا(سلام الله عليها) و كشته شدن محسن(عليه السلام) وبيعت اجباري از علي(علیه السلام) صورت گرفت، حدود، 50 روز پس از رحلت حضرت رسول‌اكرم(ص) بوده است، و اين نشان مي‌دهد كه اميرمؤمنان(علیه السلام) در اين مدت، مقاومت كرده و در نهايت، بيعت او با تأخير و اكراه صورت گرفته است.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما از نظر اجتماعی بر فرض اینکه این اتفاق در همین ایام افتاده باشد، شرایط اجتماعی اجازه ادامه ایام سوگواری را نمی دهد
    مردم اهل بیت دوست شیعه و مخصوصا ایران دو ماه است که مراسم شادی خود را جمع کرده و به عزای اهل بیت پرداخته اند ، اگر بخواهیم ده روز این ایام اضافه کنیم ، همه بچه هیئتی نیستند ، ممکن است دلزده شوند و دشمنان هم از این فرصت استفاده می کنند و در بین جوانان شبهه می کنند که شیعه یعنی عزا ، شیعه یعنی سوگواری وشیعه یعنی حزن
    علاوه بر این دهه سازی باعث می شود دهه هایی که قرنهاست در بین شیعه رواج داشته لوث شود
    دهه محرم و دهه صفر قرنهاست که ادامه دارد نباید با پروژهای دهه سازی که بعضا از سوی دشمنان تغذیه می شود تحت الشعاع قرار گیرند.
    تمام ائمه نسبت به سوگواری امام حسین علیه السلام عنایت داشته اند و بعضا روایاتی نیز در این راستا فرموده اند لذا عزاداری برای امام حسین در چهل روز مورد عنایت ائمه و علما بوده است .
    اما اگر بگوییم برای پیامبر صلی الله علیه واله وسلم نیز می خواهیم چهل روز عزاداری کنیم ، برای هر کدام از ائمه و نیز چننی کاری کنیم 355روز را هم عزاداری کنیم ، باز کمبود روز می آوریم
    لذا مواظب شیطنت دشمنان اسلام و شیعه باشیم


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست
    اما از نظر اجتماعی بر فرض اینکه این اتفاق در همین ایام افتاده باشد، شرایط اجتماعی اجازه ادامه ایام سوگواری را نمی دهد
    مردم اهل بیت دوست شیعه و مخصوصا ایران دو ماه است که مراسم شادی خود را جمع کرده و به عزای اهل بیت پرداخته اند ، اگر بخواهیم ده روز این ایام اضافه کنیم ، همه بچه هیئتی نیستند ، ممکن است دلزده شوند و دشمنان هم از این فرصت استفاده می کنند و در بین جوانان شبهه می کنند که شیعه یعنی عزا ، شیعه یعنی سوگواری وشیعه یعنی حزن
    علاوه بر این دهه سازی باعث می شود دهه هایی که قرنهاست در بین شیعه رواج داشته لوث شود
    دهه محرم و دهه صفر قرنهاست که ادامه دارد نباید با پروژهای دهه سازی که بعضا از سوی دشمنان تغذیه می شود تحت الشعاع قرار گیرند.
    تمام ائمه نسبت به سوگواری امام حسین علیه السلام عنایت داشته اند و بعضا روایاتی نیز در این راستا فرموده اند لذا عزاداری برای امام حسین در چهل روز مورد عنایت ائمه و علما بوده است .
    اما اگر بگوییم برای پیامبر صلی الله علیه واله وسلم نیز می خواهیم چهل روز عزاداری کنیم ، برای هر کدام از ائمه و نیز چننی کاری کنیم 355روز را هم عزاداری کنیم ، باز کمبود روز می آوریم
    لذا مواظب شیطنت دشمنان اسلام و شیعه باشیم


    سلام


    باتشکرازمطالب ارزشمندشما


    صحبت ازچهل روزنبودبلکه هفت روزاول ماه ربیع بود

    اگربناباشدکه برای هرمعصومی چهل روزعزاداری کنیم که بایدسراسرسال عزادارباشیم

    این مطلب رااوایل ماه ربیع قراردادم ولی دیرتاییدشد

    فقط خواستم تذکری داده باشم به ایام محسنیه واینکه ایام جشن حقیقی بعدازهفتم آغازمیشود

    نه اینکه اصرارداشته باشم دراین روزهای اول ماه ربیع عزادارباشیم.




    ویرایش توسط خادمة المهدی : ۱۳۹۲/۱۰/۲۵ در ساعت ۱۶:۵۰


    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادمة المهدی نمایش پست
    فقط خواستم تذکری داده باشم به ایام محسنیه
    تشکر فراوان از شما
    بنده نیز خواستم عرض کنم ایام محسنیه نمی تواند هفته اول ربیع باشد بلکه ایام محسنیه پس از هجوم به خانه وحی است واین هجوم اقلا در اوایل ماه ربیع الثانی اتفاق افتاده است نه اوایل ماه ربیع الاول


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست
    تشکر فراوان از شما
    بنده نیز خواستم عرض کنم ایام محسنیه نمی تواند هفته اول ربیع باشد بلکه ایام محسنیه پس از هجوم به خانه وحی است واین هجوم اقلا در اوایل ماه ربیع الثانی اتفاق افتاده است نه اوایل ماه ربیع الاول
    حوادثی که برای حضرت زهرا(س)اتفاق افتاده بلافاصله بعدازرحلت پیامبر(ص)بوده نه بافاصله زیاد


    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادمة المهدی نمایش پست
    حوادثی که برای حضرت زهرا(س)اتفاق افتاده بلافاصله بعدازرحلت پیامبر(ص)بوده نه بافاصله زیاد
    بنده مطلبم را با مدرک خدمتتان عرض کردم ، دوستدارم شما نیز با مدرک بفرماید
    ایا حضرت زهرا سلام الله علیها با پهلوی شکسته به مسجد رفتند و خطبه خوانند؟
    ایا حضرت زهر سلام الله علیها با پهلوی شکسته به در خانه مهاجرین و انصار رفتد؟
    وجود قبیله بنی اسلم در مدینه در هنگام هجوم را چگونه جواب می دهید ؟ آنان در سپاه اسامه بودند وسپاه اسامه پس از یکماه تقریبا بعد ار رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم وارد مدینه شدند ؟
    این سه سوال را جواب دهید ؟بعد با مدرک فرمایش خود را بیان نمائید ؟


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پست جمع بندي موضوع:
    پرسش:
    آیا اوایل ماه ربیع الاول ایام محسنیه است و باید عزادار باشیم؟


    کلید واژه : محسن ، ربیع الاول، هجوم ، بیت فاطمه زهرا سلام الله علیها
    پاسخ:

    شهادت حضرت محسن و هجوم به بیت وحی از قطعیات است ولی اینکه این اتفاق در چه زمانی افتاده است ، مورد بحث است ، مشهور شده که بلافاصله بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم ایام محسنیه یا دهه محسنیه بر پا می کنند این مطلب علاوه بر آنکه با شواهد تاریخی ناسازگاری دارد وشواهد تاریخی هجوم را بیش از یک ماه بعد از رحلت پیامبرصلی الله علیه واله وسلم می دانند علاوه برآن از نظر اجتماعی نیز به صلاح نیست چه آنکه دوماه است مردم اهل بیت دوست به عزاداری مشغول هستند ، و تمام مجالس شادی را جمع می کنند ادامه ایام عزاداری علاوه بر منتطبق نبودن بر داده های تاریخی مشکلات اجتماعی را نیز در پیش دارد.
    دلایلی است که شهادت حضرت محسن را بلافاصله بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم زیر سوال می برد واین دلایل حاکی از آن است که اقلا بعد از یکماه پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم و هجوم به خانه وحی اتفاق افتاده است .
    از آنجا چند هجوم به خانه وحی صورت گرفته و در حمله آخر منجر به شهادت محسن علیه السلام وضرب وشتم حضرت زهرا سلام الله علیها شده ، بعضی هجوم نهایی را با هجوم اول خلط کرده اند .
    به دلایل زیر در هجوم اول محسن علیه السلام شهید نشده و پس از یک ماه این اتفاق افتاده است .
    دلیل اول : با توجه به حدیث امام صادق علیه السلام که حضرت زهرا سلام الله علیها پس از مضروب شدن دچار مریضی شدید شدند(1) نشان ازآن دارد که بعضی از تحرکات اجمتاعی حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از مضروب شدن اتفاق افتاده است.
    بنابراین خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از هجومی بوده که منجربه شهادت حضرت محسن علیه السلام شده است چون نحوه حرکت ایشان به مسجد نشان از عدم بیماری ایشان دارد.
    ابن ابی الحدید آورده در توصيف چگونگي آمدن حضرت فاطمه(س) به مسجد براي ايراد خطبه
    فدكيه آورده است كه آن حضرت با پوشش كامل در ميان جمعي از زنان در حالي كه چادرش بر اثر بلندي به زير پاهايش مي‌رفت و همچون رسول­خدا(ص) راه مي‌رفت، به مسجد آمد. با توجه به اين تعبير كه: «ما تخرم من مشيه رسول‌الله؛ راه رفتنش هيچ تفاوتي با راه رفتن رسول­خدا(ص) نداشت»، مي‌توان چنين نتيجه گرفتكه تا هنگام ايراد خطبه، هنوز هجمه‌اي به خانه حضرت فاطمه(س) صورت نگرفته بود، زيرا در صورت حمله و مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حركت او نمي‌تواند معمولي باشد تا راوي آن را به راه رفتنِ رسول­خدا(ص) تشبيه كند.(2)
    و مسئله بعدی رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها به خانه مهاجر وانصار برای جذب نیروست
    بنا بر نقل سلمان فارسي، پس از غصب خلافت و فدك، اميرالمؤمنين(ع) همراه حضرت فاطمه(س) و حسنين شب هنگام به درِ خانه مهاجران و انصار رفته و آنان را به همراهي براي بازپس‌گيري حق خويش فرا خواندند. از آنجا كه بنا بر روايت سلمان، پس از حمله مهاجمان به خانه حضرت فاطمه(س) و واقعه سقط جنين،
    آن حضرت به طور مداوم و پيوسته بستري بود(3) تابه شهادت رسيد، مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه تا زمان ملاقات‌هاي شبانه آن حضرت با مهاجر و انصار، هنوز حمله‌اي به خانه او صورت نگرفته بود؛ زيرا در صورتِ وقوع حمله، آن حضرت ديگر توان رفتن به در خانة تعداد زيادِ مهاجران و انصار(حتي فقط اهل بدر)(4) را نداشت.

    دلیل دوم : اعزام سپاه اسامه است ، طبق برخي شواهد هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) بعد از برگشت سپاه اسامه صورت گرفته است. حضور شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی (5)که در جریان هجوم به منزل حضرت زهرا سلام الله علیها نامش آمده و در سپاه اسامه نیز بوده است ، گویای این مطلب است که این اتفاق نمی تواند در روزهای اول ماه ربیع افتاده باشد چون سپاه اسامه تقریبا بیش از یک ماه بعداز رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم به مدینه باز گشت. بریده در این جریانات طرفدار حضرت علی علیه السلام بوده است(6)

    منابع:

    1. طبري، محمدبن جرير(م قرن 4)، دلائل الامامة، به تحقيق قسم الدراسات الإسلامية - مؤسسة البعثة، قم، مؤسسة البعثة، 1413ق.، ص134.
    2. ابن‌ابي الحديد، عبدالحميد، شرح نهج‌البلاغه، به تحقيق محمدابوالفضل ابراهيم، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1387ق.ج16، ص263.
    3.هلالي، سليم‌بن قيس، كتاب سليم‌بن قيس الهلالي، به تحقيق محمدباقر انصاري، قم، هادى چاپ اول، 1405ق.
    ، ص153.
    4. در گزارش سلمان نسبت به ملاقات شبانه حضرت زهرا(س) به همراه اميرمؤمنان(ع) و حسنين با مهاجران و انصار، در يك نوبت آمده كه آن حضرت با اهل بدر ملاقات كرد و در يك نوبت نيز مطلق مهاجران و انصار(بدون قيدِ اهل بدر) آمده است.(سليم‌بن قيس هلالي، همان، ص146و 148)
    5. شيخ طوسي، محمدبن حسن، تلخيص الشافي، به تحقيق حسين بحرالعلوم، نجف، مكتبه العلمي الطوسي و بحرالعلوم، 1383ق.، ج3، ص50، 78
    6. همان و يوسفي غروي، محمدهادي، موسوعه‌التاريخ الاسلامي، قم، مجمع الفكر الاسلامي، 1429ق. ص146و 148

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ در ساعت ۱۸:۱۹


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود