صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آرامش بخش دلهای بی قرار

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271

    آرامش بخش دلهای بی قرار




    توصیف زیبای ملاصدرا در رابطه با خدا


    خداوند بی‌نهایت است و لامکان وبی‌زمان

    اما به قدر فهم تو کوچک می‌شود



    و به قدر نیاز تو فرود می‌آید

    و به قدر آرزوی تو گسترده می‌شود



    و به قدر ایمان تو کارگشا می‌شود

    و به قدر نخ پیرزنان دوزنده باریک می‌شود...



    پدر می‌شود یتیمان را و مادر برادر می‌شود محتاجان برادری را




    همسر می‌شود بی‌همسرماندگان را
    طفل می‌شود عقیمان را



    امید می‌شود ناامیدان را

    راه می‌شود گمگشتگان را




    نور می‌شود در تاریکی ماندگان را

    شمشیر می‌شود رزمندگان را



    عصا می‌شود پیران را



    عشق می‌شود محتاجان به عشق را
    ...
    خداوند همه چیز می‌شود همه کس را...




    به شرط اعتقاد، به شرط پاکی دل، به شرط طهارت روح، به شرط پرهیز از معامله با ابلیس

    بشویید قلب‌هایتان را از هر احساس ناروا



    و مغزهایتان را از هر اندیشه خلاف

    و زبان‌هایتان را از هر گفتار ناپاک



    و دست‌هایتان را از هر آلودگی در بازار...



    و بپرهیزید از ناجوانمردی‌ها،ناراستی‌ها ، نامردمی‌ها!



    چنین کنید تا ببینید خداوند چگونه



    بر سفره شما با کاسه‌ای خوراک و تکه‌ای نان می‌نشیند
    در دکان شما کفه‌های ترازویتان را میزان می‌کند




    و در کوچه‌های خلوت شب با شما آواز می‌خواند...


    مگر از زندگی چه می‌خواهید که در خدایی خدا یافت نمی‌شود ...؟





    آرامش بخش دلهای بی قرار




    ویرایش توسط خادم الزینب : ۱۳۹۲/۱۰/۱۴ در ساعت ۲۲:۱۱

    آرامش بخش دلهای بی قرار


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271




    راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن



    قرآن كريم كه بزرگترين معجزه پيامبراكرم(ص) است و تمام آنچه را كه بشر براي هدايت نياز داشته ودر آن آمده است، كاملترين نسخه براي آرامش روح است.



    1- ايمان:



    ايمان عبارت است از باور وتصديق قلب به خدا ورسولش،آنچنان باور وتصديقي كه هيچگونه شك و ترديدي بر

    آن وارد نشود. تصديق مطمئن وثابت ويقيني كه دچار لرزش وپريشاني نشود وخيالات ووسوسه ها در ان تأثير

    نگذارد وقلب واحساس در رابطه با آن گرفتار ترديد نباشد.



    در قرآن در سوره مباركه فتح مي خوانيم:


    "هوالذي انزل السكينه في قلوب المؤمنين ليزدادوا ايمانا مع ايمانهم... " "اوكسي است كه آرامش را در دلهاي

    مؤمنان نازل كرد تا ايماني به ايمان شان بيافزايند... ".

    اولين برداشتي كه صورت مي گيرد اين است كه بدون ايمان، آرامش روحي ورواني وجود ندارد. يا حداقل اينگونه مي توان گفت كه يكي از عوامل ايجاد آرامش دارابودن ايمان به خدا مي باشد.

    به تعبير علامه طبا طبايي "ظاهرا مراد از سكينت در اين آيه آرامش وسكون نفس واطمينان آن، به عقائدي است كه به آن ايمان آورده ولذا نزول سكينت را اين دانسته كه
    ''ليزدادوا ايمانا مع ايمانهم'' تا ايماني بر ايمان سابق بيفزايند.

    پس معناي آيه اين است كه: خدا كسي است كه ثبات واطمينان را لازمة مرتبه اي از مراتب روح است در قلب مؤمن جاي داد تا ايماني كه قبل از نزول سكينت داشته بيشتر وكاملتر شود. "




    يقيقا داشتن آرامش در زندگي نخستين چشمه خوشبختي است وكسي كه از اين نعمت محروم باشد از نعمت خوشبختي نيز محروم است وهيچگاه طعم خوشبختي را نخواهد چشيد.

    انسان بي ايمان در دنيا با انديشه وافكار موهوم وبا نگراني هاي فراوان دست به گريبان است. ولذا دائما در درون خود دچار پيكاري بزرگ است وهميشه هم در انتخاب مسير زندگي ودر تصميم گيريهايش دچار سر در گمي است.

    ولي بر خلاف آن انسان با ايمان از همة اينها آسوده است وهمة افكار واهداف وانديشه هارا تحت لواي يك هدف گرد آورده است وفقط به خاطر آن تلاش مي كندوبه سوي آن مي شتابد وآن عبارتست از خشنودي خداي متعال.

    ديگر كاري به اين ندارد كه مردم از او خشنود باشند يا بر او خشم گيرند. ولذا هيچ وقت سردر گم نيست وهميشه در يك آرامش روحي به سر مي برد.





    آرامش بخش دلهای بی قرار

    ویرایش توسط خادم الزینب : ۱۳۹۲/۱۰/۱۴ در ساعت ۲۲:۳۵

    آرامش بخش دلهای بی قرار


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271






    2:ذکر




    ذكر در اصطلاح:



    معناي جامع ذكر همان يادآوري به قلب وزبان است كه گاهي در برابر غفلت وگاهي در برابر نسيان به كار مي رود.


    غفلت به معني توجّه نداشتن به علم ونسيان به معناي زايل شدن معني از ذهن است.



    قرآن يكي از عوامل آرامش را ''ذكر''(ياد خدا)معرفي كرده است. چنانچه مي فرمايد:



    "الّذين آمنوا وتطمئنّ قلوبهم بذكر الله الا بذكر الله تطمئنّ القلوب "

    "آنها (كساني كه به خدا برمي گردند)كساني هستند كه ايمان آورده اند، ودلهايشان به ياد خدا مطمئن


    (وآرام) است،آگاه باشيد،تنها با ياد خدا دلها آرامش مي يابد "



    اطمينان به معني آرامش وقرار گرفتن است ودل مطمئن، همان نفس مطمئنّه است كه در آية:



    (يا ايّتها النفس المطمئنّه ارجعي الي ربك راضيه مرضيه فادخلي في عبادي واد خلي جنّتي)


    آمده است كه پاداش كسي كه با ياد خدا به اين مقام (اطمينان) رسيده، درآمدن در سلك بندگان خدا وورود به بهشت است.



    مراد از(ذكرالله) ياد خدا، مطلق توجّه انسان به خداست. درتزاحم زندگي وانبوهي كارها وتنگناههاي موجود ودر


    اضطرابي كه بسياري ازمردم را نابود مي كند دل آرامي، با ياد خدا آرامش مي گيرد.

    ازاين رو سزاوار است كه دشواريهاي دروني خود را به ذكر خداوند چاره كنيم.


    زيرا برترين چاره اي كه مي توان از آن بهره برد به ويژه

    در زمان ما كه روزگار اضطرابات وهيجانها ودر گيريهاست واتعمار شرق وغرب آن را دامن مي زند. ياد خدا تنها

    به ذكر زباني نيست اگرچه يكي از مصاديق روشن ياد خداست.

    زيرا آنچه مهم است به ياد خدا بودن در تمام حالات خصو صا در وقت گناه است.




    " بركات ياد خدا:

    1- يادنعمتهاي خدا عامل شكر است 2- . يادقدرت او سبب توكّل بر اوست 3- ياد الطاف او ماية محبّت است

    4- ياد قهر و خشم او عامل خوف (ترس)از اوست

    5- ياد عظمت وبزرگي او سبب خشيّت در مقابل اوست 6- ياد علم اوبه پنهان و آشكار ماية حيا و پاكدامني


    ماست7- ياد عفو وكرم او ماية اميد وتوبه است8- ياد عدل او عامل تقوي وپرهيزگاري است

    "


    درمعراج السعاده درباره ذكر حقيقي آمده است كه:



    "ذكر حقيقي عبارتست از ياد نمودن خدا در دل وچون زبان هم به موافقت دل حركت كند نور علي نور است واما مجرد ذكر زبان اگر

    چه هر گاه به قصد قربت وثواب باشد فايده بسيار برآن مترتب است اما اثر انس ومحبّت وياد خدا در دل حاصل نمي شود.


    " پس ذكرحقيقي ذكري است كه در دل به ياد خدا بودن را همراهي كردن واگرفقط بازبان خدا را ياد كنيم ولي دردل از ياداو غافل

    باشيم، اين نوع ذكر، ذكر حقيقي وتأثير گذار به حساب نمي آيد ولذا قطعا ذكري كه لقلقه زبان باشد اثر آرامش بخشي هم نخواهد داشت.



    به هر حال قرآن يكي از عوامل آرامش را ذكر معرفي مي كند. وآن ذكري مي تواند عامل آرامش باشد، كه ذكر


    حقيقي (ذكر قلبي)باشد. ذكرقلبي است كه روح همة عبادتهاي عمليّة مي باشد.




    پس اگر انسان در اكثر اوقات به دل متوجّه خداي متعال باشد وبه زبان بر اذكاري كه از طريق شرع رسيده،

    مداومت كند انس بهحق

    پيدا مي كند وكسي كه با خداوند انس گرفته باشد به آرامش واقعي رسيده است. چرا كه خداوند بهترين


    وامنيّت بخش ترين موجود مي باشد. وكسي نيست كه بتواند مقابله با قدرت الهي را داشته باشد.


    پس به حق بايد گفت كه كسي به ّرامش واقعي خواهد رسيدكه با خدا مأنوس باشد.


    بهترين راه انس به خدا،ياد اوست.


    وچرا كه فرمود: ''اقم الصلوه لذكري'' (نماز را براي ياد من به پا دار)







    آرامش بخش دلهای بی قرار




    ویرایش توسط خادم الزینب : ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ در ساعت ۲۳:۴۵

    آرامش بخش دلهای بی قرار


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271



    3- توكّل:




    توكّل از ريشة (وكل) مي باشد. وبه معني وكيل گرفتن وواگذاري كارها به وكيل مي باشد.


    در مجمع البحرين آمده است كه: التوكّل علي الله: انقطاع العبد في جميع ما يأمله من المخلوقين

    يعني:

    "بنده براي رسيدن به آرزوهايش از همة مردم قطع اميد كند وتنها به خداوند اميد داشته باشد وحوائجش را تنها از او بخواهد " واين است معناي توكل بر خدا.


    قرآن يكي ديگر از عوامل آرامش را " "توكّل " " واگذاري همة امور به خدا معرفي مي كند.

    به عنوان نمونه در سوره مباركه طلاق مي خوانيم "
    "ويرزقه من حيث لايحتسب ومن يتوكل علي

    الله فهو حسبه انّ الله بالغ امره قد جعل الله لكل شي ء قدرا " "



    " "واورا از جايي كه گمان ندارد روزي مي دهد، وهر كس بر خدا توكّل كند كفايت امرش را ميكند،

    خدا فرمان خود را به انجام مي رساند وخدا بر هر چيزي اندازه اي قرار داده است " "




    كساني كه در زندگي احساس فقر وناداري مي كنند ويا دچار ناراحتيها ونگراني هاي ديگري شده

    اند، براي رفع همة اين مشكلات بهتر است به قدرتي كه فوق قدرتهاست وفنا ناپذير است اعتماد كنند. وخود را به او بسپارند.

    وچون قدر تي بالاتر از قدرت الهي نيست بهتر است بر او تكيه كنندوخود و زندگي خود را به او

    بسپارند. چرا كه به خير ومصلحت بندگانش واقف است. منظور از توكّل بر خدا اين است كه انسان

    تلاشگر كار خود را به خدا واگذارد وحلّ مشكلات خويش را از او بخواهد. كسي كه داراي روح توكّل

    است هرگز يأس ونا اميدي را به خود راه نمي دهد ودر مقابل مشكلات احساس ضعف وزبوني

    نمي كند. ودر برابر حوادث سخت مقاوم است. وهمين حالت موجب مي شود كه او در درون خود

    احساس امنيّت وآرامش كند ولذا قدرت او براي رفع مشكلات چند برابر مي شود و به راحتي

    سختيها ومشكلات را تحمّل مي كند.



    در حديث معراج مي خوانيم كه وقتي پيامبر (ص)در پيشگاه خداوند سؤال كرد كه: ''ايّ العمال

    افضل'' فرمود: " ليس شي ء عندي افضل من التوكل عليّ والرضا بما قسمت "



    يعني: چيزي نزد من از توكل بر من وراضي بودن به تقسيم من، با فضيلت تر نيست.




    به هر حال اين نتيجه گيري قطعي است كه كسي ميتواندآرامش را درزندگي خود داشته باشد كه

    قدرتي كه همة قدرتها به قدرت او ختم مي شود را پشتيبان خود بداند. واگر وكالت همة امور

    زندگي اش را به او بسپارد يقينا احساس آرامش به او دست خواهد

    دادونگران نتيجه وعاقبت كار

    نيست چرا كه
    عاقبت همة امور به دست خداست


    آرامش بخش دلهای بی قرار


    ویرایش توسط خادم الزینب : ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ در ساعت ۰۰:۳۳

    آرامش بخش دلهای بی قرار


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271



    4- تقوي وپرهيزگاري:



    تقوي از ماده (وقايه) به معني نگهداري است وبه اين معني كه انسان خود را از زشتيها وبديها وآلودگيها وگناهان نگه مي دارد.



    تقوي يك نيروي كنترل دروني است كه انسان را در برابر طغيان شهوات حفظ مي كند ودرواقع نقش ترمز


    نيرومندي را دارد كه ماشين وجود انسان را در پرتگاهها حفظ واز تند رويهاي خطرناك، باز مي دارد.



    به همين دليل امير المؤمنين علي (ع)تقوا را به عنوان دژنيرومند دربرابر خطرات گناه شمرده است. آنجا كه مي


    فرمايد:
    " اعلموا عبادالله آنّ التقوي دار حصن عزيز "(اي بندگان خدا ! بدانيد كه تقوا قلعه ا ي محكم وغيرقابل نفوذ است.)



    در مورد تقوا هم آيات فراواني در قرآن آمده است يكي از آياتي كه به موضوع ما مربوط مي شود ومي توان اين

    برداشت را از آن داشت كه تقوي از عوامل آرامش است،

    آيه شريفة:


    (الا انّ اولياء الله لاخوف عليهم ولا هم يحزنون الّذين آمنوا وكانوا يتّقون لهم البشري في الحيوه الدنيا والآخره....)



    "آگاه با شيد (دوستان و) اولياي خدا نه ترسي دارند ونه غمگين مي شوند همانا كه ايمان آوردندو(از مخالفت

    فرمان خدا)پرهيز مي كردند در زندگي دنيا وآخرت،شاد(ومسرور)ند.



    كه دراين آيه اهل ايمان وتقوا را بشارت داده است كه براي آنها در دنيا وآخرت ترس وناراحتي وجود نداردوآنها در امنيت وآرامش به

    سر مي برند. در
    مجمع البيان آمده است كه: خوف از نظر معني با فزع وجزع نظير يكديگرندوآن اضطراب دل از وقوع امري ناگوار

    است. ومقابل آن امنيت وآرامش است. وحزن، سختي اندوه است ومقابل آن سرور وخوشحالي است.




    پس با توجه به اين آيه مي توان گفت كه دوستان واولياي الهي كه خود را متصف به دو صفت ايمان وتقوا كرده

    با شند، در دنيا وآخرت

    در امنيت وآرامش به سر مي برند واين وعده اي است از طرف خدا وند، وخداوند هم خلف وعده
    نمي كند.



    ویرایش توسط خادم الزینب : ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ در ساعت ۱۰:۱۹

    آرامش بخش دلهای بی قرار


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271




    یادش مایه ی آرامش


    قرآن با یك جمله كوتاه و پر مغز مطمئن‌ترین و نزدیك‌ترین راه را نشان داده و می‌گوید «بدانید كه یاد خدا آرامش بخش دلها است.[1]


    هر وقت كه دل آدمی به یاد خدا بیفتد اولین اثری كه از خود نشان می‌دهد این است كه ملتفت مقصودها و تقصیرها و گناهان خود گشته،‌ آن

    چنان متأثر شود كه عكس العملش در جوارح

    لرزه اندام باشد دومین اثرش این است كه متوجه پروردگارش می‌شود كه هدف نهائی فطرت اوست و در نتیجه خاطرش سكونت یافته و به

    یاد او دلش آرامش می‌یابد.
    [2]


    ذكر خدا چیست و چگونه است.

    ذكر گاهی به معنی یادآوری چیزی به زبان یا به قلب است، ذكر دو گونه است.

    ذكر قلبی و ذكر زبانی

    و هر یك از آنها دو گونه است یا پس از فراموشی است و یا بدون فراموشی و به هر حال منظور در آیه فوق از ذكر خدا كه مایه آرامش

    دلها است تنها این نیست كه

    نام او را بر زبان آورد و مكرّر تسبیح و تهلیل و تكبیر گوید بلكه منظور آن است كه با تمام قلب متوجه او و عظمتش و علم و آگاهیش و

    حاضر و ناظر بودنش گردد و

    این توجه مبدأ حركت و فعالیت در وجود او به سوی جهاد و تلاش و نیكی‌ها گردد و میان او و گناه، سد مستحكمی ایجاد كند این است

    حقیقت ذكر كه آن همه آثار و بركات در روایات اسلامی برای آن بیان شده است.
    [3]


    آن چنان كه نوش دارو مایه‌ راحتی و آرامش مار گزیده است همان طور كه مار گزیده به نوش دارو و ركون و اعتماد نموده خود را به آن

    می‌رساند و پس از به كار بردن آن احساس نشاط، سلامتی و عافیت می‌كند، نفس نیز از یاد خدا این احساس را می‌نماید.

    پس هر قلبی به طوری كه جمع محلّی به الف و لام (القلوب) افاده می‌‌كند با ذكر خدا اطمینان می‌یابد و قلق و اضطرابش تسكین پیدا می‌كند

    آری این معنا حكمی است

    عمومی كه هیچ قلبی از آن مستثنا نیست مگر اینكه كار قلب به جائی برسد كه در اثر از دست دادن بصیرت و رشدش دیگر نتوان آن را

    قلب نامید البته چنین قلبی از ذكر خدا گریزان و از نعمت و طمأنینه و سكون محروم خواهد بود.


    همچنان كه فرمود:فانها لا تعمی الابصار و لكن تعمی القلوب التی فی الصدور، دیدگان كور نمی‌شود و لكن دل‌ها كه در سینه‌هاست كور

    می‌گردد.
    [4]


    و نیز فرمود: لهم قلوب لا یفقهون بها، قلب دارند و لكن با آن نمی‌فهمند.[5]


    و نیز فرمود:‌ نسوا الله فنسیهم، خدا را فراموش كردند خدا هم ایشان را فراموش كرد.[6]


    دلها جز به یاد خدا به غیر دیگری اطمینان نمی‌یابد.




    آرامش بخش دلهای بی قرار

    ویرایش توسط خادم الزینب : ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ در ساعت ۱۴:۲۲

    آرامش بخش دلهای بی قرار


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271




    ذكر یك مصداقش نماز است.


    علی ـ علیه السّلام ـ فرمود:

    یاد خدا بودن باعث سرور و شادی هر پرهیزگار و لذت بردن هر شخص درستكاری است.[9]


    در حدیث می‌خوانیم كه از وصایایی كه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به علی ـ علیه السّلام ـ
    فرمود این بود:

    ای علی
    سه كار است كه این امت طاقت آن را ندارند (و از همه كس ساخته نیست)

    1-مواسات با برادران دینی در مال, و حق مردم را از خویشتن دادن،‌3ـ و یاد خدا در هر حال .ولی یاد خدا (تنها) سبحان الله و الحمد الله و لا

    اله الا الله و الله اكبر نیست بلكه یاد خدا آن است كه هنگامی كه انسان در برابر حرامی قرار می‌گیرد از خدا بترسد و آن را ترك گوید.


    در حدیث دیگری می‌خوانیم علی ـ علیه السّلام ـ فرمود:

    ذكر دو گونه است یاد خدا كردن به هنگام مصیبت (و شكیبائی و استقامت ورزیدن) و از آن برتر آن است كه خدا را در برابر محرمات یاد كند و میان او و حرام سدی

    ایجاد نماید.
    [10]


       
    [1] . تفسیر نمونه،‌ج 10، ص 210.
    [2] . المیزان، ج 11، ص 543، 545.
    [3] . نمونه، ج 10، ص 215.
    [4] . حج / 4.
    [5] . اعراف / 17.
    [6] . توبه / 67.
    [7] . المیزان، ج 11، 545.
    [8] . المیزان، ج 11، ص 545.
    [9] . غرر الحكم، ص 405.
    [10] . تفسیر نمونه ج 10، ص 216.

    آرامش بخش دلهای بی قرار


    آرامش بخش دلهای بی قرار


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271



    «خدا به ياد انسان متذكر»



    آرامش بخش دلهای بی قرار


    ياد خدا بودن آثار و بركات فراواني دارد.



    يكي از آثار ذكر آن است كه اگر انساني به ياد خدا باشد خدا نيز به ياد اوست:


    «فاذكروني اذكركم؛( سوره بقره، آيه 152)بياد من باشيد تا به ياد شما باشم.»

    خدا با ياد كردن مؤمن، گناه را از او باز مي دارد و او را از خطر معصيت مي رهاند و بنده ذاكر خود را در برابر گناه و انحراف بيمه مي كند.


    چنان كه درباره حضرت يوسف(ع) فرمود: «ولقد همّت به وهمّ بها لولا ان رآ برهان ربّه كذلك لنصرف عنه السوء و الفحشاء انه من عبادنا

    المخلصين؛(سوره يوسف، آيه 24)

    آن زن قصد او كرد و او نيز اگر برهان پروردگار را نمي ديد قصد وي مي كرد اين چنين كرديم تا بدي و فحشا را از او دور سازيم چرا كه او از

    بندگان مخلص ما بود.»



    مشاهده حضور حق و شهود قلبي خدااز كاملترين مصاديق ياد حق است پاداش و اثر چنين يادي آن است كه سوء و فحشا از انسان باز

    داشته شده و گناه و

    فحشاء به سراغ او نمي آيد. در واقع اين لطف ممتاز خدا نسبت به انسان متذكر است كه زشتي و گناه را از نزديك شدن به انسان

    سالك صالح و شاهد حق باز مي دارد و اينچنين انسان را ياد مي كند.



    نتيجه آنكه،

    ذكر خداوند كه سبب آرامش انسان مي شود مصاديق فراواني دارد و خداوند در قرآن بطور كلي اين مطلب را بيان نموده است و با

    توضيحاتي كه

    بالا داده شد اين مطلب روشن گرديد كه در واقع ذكري كه خداوند در قرآن آن را مايه ي آرامش انسان مي داند تمام اموري كه انسان

    براي آرامش روحي نياز دارد را در بر مي گيرد.






    ویرایش توسط خادم الزینب : ۱۳۹۲/۱۰/۲۴ در ساعت ۱۷:۱۰

    آرامش بخش دلهای بی قرار


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271



    « ياد خدا و آرامش »


    آرامش روانى، امرى مطلوب است كه براى دست‏يابى آن بايد تلاش كرد،اساسا ارتباط با خدا آرامش

    ‏آور است؛ يعنى، انسان ذاتا دوستدار و عاشق خدا است و وقتى عاشق به معشوق برسد آرامش مى‏يابد.

    از طرف ديگر خداوند در قرآن فرموده است كه:
    «در مؤمنان سكينه و آرامش نازل مى‏كند».بهترين چيزى كه روح

    انسان را صفا مى‏بخشد و حالت آرامش و سكونت براى انسان ايجاد مى‏كند، ايمان، توكل و ذكر و ياد خدا است.


    قرآن مى‏فرمايد:«الا بذكر الله تطمئن القلوب؛ آگاه باشيد كه با ياد خدا دل‏ها اطمينان و آرامش پيدا مى‏كند»

    (رعد، آيه 28)




    آرامش بخش دلهای بی قرار



    آرى اين خاصيت ذكر و توجه به خدا است و دعا و مناجات هم نوعى ذكر است. ازاين‏رو اگر با حال توجه و خلوص و

    يقين باشد انسان بعد از تمام شدن آن احساس يك حالت سبكى و آرامش در خود مى‏كند. كسى كه درد دلش را

    با خدا در ميان مى‏گذارد به اين معنا است كه قلبا با خدا انس گرفته است و به او توجه پيدا كرده است. خداوند نيز

    وعده فرموده است كه: «هر كس با توجه به او رو كند، سخن او را بشنود و حاجتش را روا كند و دل و روحش را

    نورانى نمايد». آنچه بعد از اين حالت در خود احساس مى‏كنيد، حاكى از آن افاضه و توجه خدا نسبت به شما

    است. پس بايد شاكر باشيد و توجه داشته باشيد كه اين يك حالت مادي نيست؛ زيرا روح يك عنصر مجرد از ماده

    است و تصرفاتى هم كه از طرف حق در آن مى‏شود مادى نيست.

    براي گام گذاشتن در اين راه و رسيدن به آرامش، بايد ايمان و اعتقاد به معبود را تقويت كرد. انسان براي اين كه

    بتواند به اعتقاداتش پايبند باشد و به ارتقاء آنها بپردازد لازم است كه ايمان و دين خود را در ابعاد شناختي، رفتاري

    ، عاطفي و انگيزشي تقويت نمايد. البته اين ابعاد به نحوي با يكديگر مرتبط بوده و با هم تعامل دارند. مثلا هر چه

    شناخت انسان به خدا و به دين قوي باشد، انگيزه انسان تقويت شده و رفتار هاي مثبت بيشتري از او سر ميزند و

    از طرف ديگر هرچه رفتارهاي مثبت بيشتري انجام دهد زمينه رشد شناختي و انگيزشي او نيز بالا مي‌رود. ازسوي

    ديگر عواطف مثبت انسان نيز مي تواند در افزايش انگيزه ودر نتيجه استمرار رفتارهاي ديني تاثير گذاشته و باعث

    گردد انسان ، سرعت بيشتري در طي مسير معنوي و ارتقاء باورهاي ديني داشته باشد.




    ویرایش توسط خادم الزینب : ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ در ساعت ۲۲:۳۹

    آرامش بخش دلهای بی قرار


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271




    آرامش بخش دلهای بی قرار


    آرامش روح و روان از دیدگاه اسلام



    ایمان

    مهمترین و اولین گزینه برای رسیدن به آرامش روح و روان
    ، ایمان است.

    ایمان به معنای باور و تصدیق قلبی به خدا و رسولش است.در قرآن در سوره مبارکه فتح می خوانید:

    “هوالذی انزل السکینه فی قلوب المؤمنین لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم…

    «اوکسی است که آرامش را در دلهای مؤمنان نازل کرد تا ایمانی به ایمان شان بیافزایند…».



    آرامش بخش دلهای بی قرار


    قرآن

    قرآن که یک نسخة شفا بخش برای همة دردها می باشد، خود را به عنوان یک عامل تسکین دهنده قلبها


    و محکم کننده دل و آرام بخش معرفی می کند. “… تنها با یاد خدا دلها آرامش می یابد”



    آرامش بخش دلهای بی قرار


    صبر

    صبر در عبادت، معصیت و همچنین صبر، تحمل و شکیبایی در مقابل ناملایمات زندگی از مهارت های اساسی در

    حفظ آرامش روحی است.
    “انّ الله مع الصابرین” و ” والله یحب الصابرین”. خداوند با صابران است و آنها را دوست

    می دارد. و کسی که خداوند پشتیبان او باشد و او را دوست بدارد یقینا امنیت وآرامش هم برای او فراهم

    می شود.










    ویرایش توسط خادم الزینب : ۱۳۹۲/۱۱/۲۰ در ساعت ۲۳:۳۳

    آرامش بخش دلهای بی قرار


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود