جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا مهربان بودن خدا طبیعی نیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا مهربان بودن خدا طبیعی نیست ؟




    سلام.
    یه سوال داشتم که میخاستم بپرسم.
    ببینید ما خدا رو نهایت مطلق و خوبی میدونیم. و میگیم اگر غیر از این باشه اصلا نمیتونه خدا باشه. یعنی خدا اجبارا مهربان هست.
    بزارید با یه مثال روشن کنم.
    یک فردی رو فرض کنید که اونقدر زیاد پول و قدرت داره که هرچی ببخشه تموم نمیشه. اصلا هم نفسش اذیتش نمیکنه ذاتا اصلا یه جوریه که شیطون هم گولش نمیزنه ( درواقع دارم خدا رو میگم که مثلا هیچوقت خشمش بر او چیره نمیشه). حالا اگه این آدم خیلی بخشنده و مهربان بود چیز غیر عادیه ؟
    درواقع میخام بگم اگه کسی آگاه باشه همه چی هم داشته باشه چیزی هم ازش کم نشه و مثلا کسی هم ازش نافرمانی کرد ناراحت نشه (‌اصلا نتونه ناراحت بشه) عادیه که مهربون ترین باشه. بعد تازه وقتی که نفسی نداره که بخاد باهاش مبارزه کنه دیگه خوب بودنش ارزشی نداره. چون مثلا میگیم طرف خیلی مهربونه چون میاد روی نفسش پا میزاره با این که از دست فلانی عصبانیه میبخشتش. ولی این که دیگه درباره خدا صادق نیست.
    حالا خدا هم هدفی رو تایین کرده که رسیدن به خودشه. میتونس تعین نکنه ولی چون خداست و چون خداست بنابر این حتما حکیمه یک هدف تعین کرده. بعد حالا بعضی ها تو این مصیر هی اشتباه میکنند. خدا که چیزی ازش کم نمیشه. خشم هم که برش غالب نمیشه. طرف هدایت هم بشه راضی تره. اگه راضی تر هم نباشه که خودش یه نقضه برای خدا و دیگه خدا نمیتونه باشه پس اگه اشتباه کرد طرفو میبخشه.
    نمیدونم درست تونستم تشریح کنم یا نه. خودم فکر میکنم یه تیکه رو اشتباه دارم میگم ولی دقیق نمیدونم کجاس. ممنون میشم راهنمایی کنید.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام و یاد دوست





    آیا مهربان بودن خدا طبیعی نیست ؟






    کارشناس بحث: استاد شعیب




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    خداوند تبارک و تعالی هم قدرت مند است و هم ارده افعال مختلف را دارد پس از نظر ذاتی فعال بما یشاء است و می تواند هر کاری را انجام دهد و مجبور به کار خاصی نیست چون هم قردت دارد و هم ارده و کسی نیست که بتواند او را مجبور به کار ی بکند. اما از طرفی خدا دارای کمالاتی است که جز خیر از او صادر نمی شود نه این که کسی او را مجبور به فعل خیرات کرده باشد نه بلکه خود بنا بر صفات کمالیه ای که دارد جز خوب انجام نمی دهد
    مثالی می زنم برای تقریب ذهن: حاتم طایی هر کس در خانه اش می آمد به او می بخشید نه این که مجبور باشد بلکه از روی اختیار می بخشید.
    یا اگر ما دست به افعالی مثل قتل و غارت نمی زنیم نه این که مجبور باشیم بلکه از روی اختیار و آن کمالات وجودی که داریم این کار را نمی کنیم.
    اما در مورد خدا آیا بنا بر عدالتی که دارد نباید انسان گنه کار را عقاب کند و به آتش بسوزاند ؟ این حق اوست که با کسی که حق الله را ضایع کرده از در غضبش وارد شود و او را مقهور گرداند اما در مواردی از این حق گذشته و او را می بخشد. آیا بنا بر قوانیین عادلانه الهی او نباید عذاب می شد. حتما این گونه است و خدا از روی رحمت و لطف خود او را می بخشد و مشمول لطف خود می کند .
    آیا خدا نمی توانست او را عذاب کند آیا اگر بر طبق قوانین با او برخورد می کرد نباید او را می سوزاند حال که او را بخشیده آیا این یک لطف نیست و قابل تقدیر و قابل تجلیل؟
    البته در یک نگاه بالا تر غضب خدا نیز عین رحمت اوست و اگر کسی را به جهنم می برد از سر رحمتش است ؛
    چرا که این انسان از روی اختیار خود افعالی را انجام داده که جز عذاب الهی نمی توانست او را تطهیر کند و متناسب فضای رحمت الهی کند گر چه این عذاب دردناک است ولی از سر لطف و مرحمت الهی است تا برای ورود به بهشت سنخیت پیدا کند و این زوایدی که برای روح خود تهیه کرده را پاک کند. مانند انسانی که در ایامی تنش چرک می گیرد و برای ورود به میهمانی بزرگان باید خود به دست دلاک بسپارد تا او را خوب کیسه بکشد تا این اوساخ و ناپاکی ها از او بار بندد تا متناسب میهمانی بزرگان گردد و الا در آن میهمانی هم خود خجالت زده است هم دیگران مورد اذیت.
    آری اگر همه عالم هدایت بشود خدا راضی تر است اصلا این همه پیامبر آورده تا همه هدایت شوند البته نکته مهم این است که این هدایت باید اختیاری باشد تا ارزش پیدا کند و الا خدا می توانست همه را اجبارا خدا پرست موحد گرداند که این ارزشی نداشته و هدف از خلقت انسان را براورده نمی کرد.
    این انسان باید بیاید در راه خود تلاش کند اختیارا به منزل برسد تا ارزش پیدا کند. و گرنه بخشیدن همه انسان ها و ورود آنها به بهشت برای خدا کاری نداشته ولی این با حکمت بالغه الهی منافات دارد.

    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۲/۱۰/۱۸ در ساعت ۱۰:۲۸
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود