صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کشتارهای منتسب به حضرت علی (ع)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کشتارهای منتسب به حضرت علی (ع)




    سلام به همه ی دوستان
    مدتیه که به یه مطلب در مورد حضرت علی (ع) تو یه وبلاگ برخوردم. خودم نتونستم صحت و سقمشو مشخص کنم. به چند تا از سایت های رفع شبهه هم ایمیل کردم ولی پاسخی نگرفتم. متن سوال رو ضمیمه این تاپیک کردم. خوشحال می شم که کمکم کنید.
    ممنون بابت وقتی که می ذارین.
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده
    • نوع فایل: rar 0001.rar (12.5 کیلو بایت, 336 نمايش)

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۱۰/۲۳ در ساعت ۱۶:۴۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    874
    صلوات
    142
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    351 پست
    حضور
    288 روز 14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    76



    سلام خدمت کارشناس گرامی
    لطفا متن زیر را پاسخگویی بفرمایید

    نقل قول نوشته اصلی توسط مرتضی98 نمایش پست
    سلام به همه ی دوستان
    مدتیه که به یه مطلب در مورد حضرت علی (ع) تو یه وبلاگ برخوردم. خودم نتونستم صحت و سقمشو مشخص کنم. به چند تا از سایت های رقع شبهه هم ایمیل کردم ولی پاسخی نگرفتم. متن سوال رو ضمیمه این تاپیک کردم. خوشحال می شم که کمکم کنید.
    ممنون بابت وقتی که می ذارین.
    14 دی 1392 با سلام و عرض ادب چند وقت پیش با یکی از شبهاتی که در یکی از سایت ها مطرح شده بود آشنا شدم می خواستم من را از صحت وسقم متن این شبهه مطلع کنید. مرسی بابت وقتی که می ذارین. علی(ع) 1400 انسان را ناجوانمردانه به قتل رسانده

    تعداد افراد سربریده شده توسط امام علی امام اول شیعیان امام علی امام اول شیعیان یکی از بزرگترین متخصصان سر بریدن انسان ها در تاریخ چند هزار ساله ما انسان هاست . البته این مطلب برای شیعیان بسیار دور از زهن و عجیب است ولی متاسفانه کتاب های زیادی از خود شیعیان بر این داستان غم انگیز شهادت می دهند امام علی رکورد کشتن افراد با دست خود را دارد، من تابحال به هیچ شخصیت دیگری در تاریخ هیچ مملکتی در هیچ زمانی بر نخورده ام که با دست خود این تعداد آدم را کشته باشند. البته بوده اند چنگیزها، تیمورها، هیتلر ها و سایر آدمهایی که کردار و پندار آنها به مرگ صدها، هزاران و میلیونها نفر انجامیده است، اما آنها هیچکدام خودشان با دست خود این تعداد آدم نکشته اند. حتی اگر آدمهای دیگری نیز پیدا شوند که بیش از علی با دست خود آدم کشته باشند، امام علی به مقام دوم یا سوم تاریخ نزول پیدا می‌کند و این مردی است که شیعیان با تحریف اتفاقهای تاریخی و نادیده گرفتن اعمال او سعی در ساختن الگویی اخلاقی از وی دارند. تصور کنید شخصی در چشم انسانهای دیگر نگاه میکرده است و همزمان سر آنها را میبریده است، آیا برای چنین انسانی میتوان هیچ احترامی قائل شد؟ من اینجا تعدادافراد کشته شده توسط علی را از کتاب های تاریخی میاورم سپس آن ها را با هم جمع می زنم تا ببینیم آیا امام علی افتخار مدال طلای آدمکش ها را دارد یا نه. علی و زبیر بن عوام پس از پیروزی بر قبیله” بنی قریظه” تعداد ۹۰۰ نفر از مردان قبیله را در مقابل گو دالهایی که از پیش کنده بودند سر بریدند. (تاریخ طبری. جلد ۳)پیامبر بگفت تا در زمین گودالها بکندند و ” علی” وزبیر” در حضور پیامبر گردن انها را زدند. (تاریخ طبری .جلد ۳٫ صفحه ۱۰۹۳) اگر فرض کنیم که علی و زبیر بن عوام هرکدام به اندازه یکدیگر سر بریده اند، به این نتیجه خواهیم رسید که امام علی تا اینجا با دست خود 400نفر را سر بریده است. 400

    ۲- کشتار خاندان “ازد”:علی و یارانش در یک روز تعداد ۲۵۰۰ نفر از خاندان “ازد” را سر بریدند.بنحوی که کسی زنده نماند تا دیگری را دلداری دهد. (مروج الذهب . جلد اول . صفحه ۷۲۹) اگر خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم و زبیر سربر را تنها یار علی حساب نکنیم برای امام علی 4 نفر همراه در نظر می گیریم پس: سهم علی می شود 500نفر که با 400 نفر بالایی می شود 900نفر 400+500=900

    ۴- نبرد “لیله الحریر”:علی در نبردی بنام “لیله الحریر” در حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ نفر را از دم تیغ گذراند. (منتهی الا مال . جلد ۱٫ صفحه ۱۵۳)میانگین 500 و 900 می شود اینجا به خاطر گل روی شیعیان کمترین عدد ذکر شده که 500 هست را حساب می کنیم علی در این نبرد ناجوانمردانه 500نفر راکشت 900+500=1400

    ۵- کشتار” عبدالله خرمی و یارانش” :عبدالله خرمی و ۷۰ تن از یارانش از بیم جان به قلعه ای پناه برد.به دستور علی قلعه به آتش کشیده شد که در جریان آن تمامی این افراد در آتش سوختند بطوری که بوی گوشت بریان شده آنها آنچنان در هوا پخش شده بود که مردم را آزار می داد. (علی مرز نامتناهی . صفحه ۱۹۹) اینجا علی 70نفر را مثل آب خوردن کباب کرده 1400+70=1470

    ۶- کشتار کسانی که بعد از فوت محمد از دین اسلام برگشتند:آنانکه دست رنگ کرده بودند و شادی و شعف در اثر در گذشت محمد نشان داده بودند ” علی” و” خالد بن ولید” همه را بکشتند و اجسادشان را در آتش سوزاندند. (تاریخ طبری .جلد ۴ . صفحات ۱۳۸۰٫۱۴۶۴) (تاریخ طبری .جلد ۶٫صفحات ۲۴۲۰٫۲۲۶۵) به طور تخمینی تعداد زنان و مردان کشته شده توسط علی را 100نفر حساب می کنیم 1470+100=1570

    البته امیدوارم از طرف شیعیان به بی انصافی متهم نشوم چون من اینجا فقط قتل های ناجوانمردانه علی را جمع کردم مگرنه اگر شمار کشته شدگان به دست علی را در جنگ هایی مثل نهروان صفین جمل خیبر و ده ها جنگ دیگر آن امام حساب کنم بدون شک این تعداد از 5000نفر هم بیشتر می شود برای اینکه آخرین امتیاز را هم به علی داده باشیم 1570 را به 1500 رند می کنیم پس: علی(ع) که مثلا همای رحمت! است با وجدان آسوده 1500 نفر را ناجوانمردانه کشتار کرده 1500


  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مدیر اجرایی نمایش پست
    سلام خدمت کارشناس گرامی
    لطفا متن زیر را پاسخگویی بفرمایید
    با عرض سلام و ادب

    ۲- کشتار خاندان “ازد”:علی و یارانش در یک روز تعداد ۲۵۰۰ نفر از خاندان “ازد” را سر بریدند.بنحوی که کسی زنده نماند تا دیگری را دلداری دهد. (مروج الذهب . جلد اول . صفحه ۷۲۹) اگر خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم و زبیر سربر را تنها یار علی حساب نکنیم برای امام علی 4 نفر همراه در نظر می گیریم پس: سهم علی می شود 500نفر که با 400 نفر بالایی می شود 900نفر 400+500=900

    اینگونه مطالب که ناشی از شدت کینه و عداوت و جهل و تعصب عده ای بی اطلاع است،تازگی ندارد و بارها بدان پاسخ داده شده است.این افراد با سوء استفاده از کم اطلاعی مردم،با نشر یک بخش خاص از یک گزارش تاریخی وبدون ذکر حوادث پس و پیش آن درصدد خاموش کردن نور ولایت و امامت هستند،ولی غافل از اینکه:
    چراغي را كه ايزد بر فروزد/هرآنكس پُف كند ريشش بسوزد

    اما در مورد کشتار خاندان ازد:

    آنچه در كتاب مروج الذهب آمده اين است كه در ضمن نقل ماجراي جنگ جمل چنين مي گويد به ابى لبيد جهضمى كه از قوم ازد بود گفتند «على را دوست دارى؟» گفت «چگونه كسى را كه در يك قسمت روز دو هزار و پانصد كس از قوم مرا كشته است دوست داشته باشم؟ آنقدر از مردم كشت كه كسى نبود كسى را تسليت گويد و هر خاندانى بكشتگان خود مشغول بود.»

    چنانچه خوب به آمار هايي كه توسط مورخان در باره جنگ جمل ارائه شده است نظري داشته باشيد خواهيم يافت كه آمار دقيقي در دست نيست.

    از آمار كه بگذريم دفاع امام علي(ع) از كيان اسلامي و سركوب شورشيان جمل بود كه در آغاز شورش و كودتا و در بصره ماموران مسجد و دار الاماره و زندان را و بيش از سيصد نفر از قبيله عبد القيس را كشتند و به بيت المال دست اندازي كردند و جنايات فراواني به جا آوردند، عثمان بن حنيف استاندار علي(ع) را دستگير کردند. او را مورد ضرب و هتک قرار دادند و موهاي سر و محاسنش را کندند. دربارة قتل او مشورت کردند، ‌ولي چون از نفوذ برادرش سهل بن حنيف واهمه داشتند، او را رها کردند. (1)

    پس علت پيكار على (ع) با آنان اين بود كه عليه او طغيان كرده بودند و براى همين به اصحابش فرمود: شما شروع به جنگ نكنيد تا آنان نبرد را با شما آغاز كنند. (2)

    از اين جا معلوم مى شود كه امام در صدد دفاع از كيان اسلام و مسلمين بوده و اين حق خليفه مسلمانان است كه در برابر خروج كنندگان ايستادگى و دفاع نمايد. حتى حضرت على(ع) به اصحاب جمل سه روز مهلت داد تا از شورش عليه حكومت اسلامى دست بردارند. امام با عايشه ، طلحه و زبير سر جنگ نداشت كه با آنان بجنگد .

    بيهقى در اين باره گويد: «على با اهل جمل نجنگيد تا آن كه سه روز آنان را به اطاعت و حق فراخواند. در اين سه روز سپاه آن حضرت مجروحين فراوانى داد، ولى به دستور امام از جنگ پرهيز مى كردند. بعد از جنگ نيز به دستور امام كارى به مجروحان و فراريان نداشتند. بنابراين امام فقط در مقام دفاع بوده است و بس».

    در گزارش ديگرى بيهقى مى نويسد: « در جنگ جمل، على ميان مردم ندا كرد: هيچ كس را با تير نزنيد و با نيزه زخمى نكنيد و با شمشير مضروب نسازيد و شروع كننده جنگ نباشيد و با آنان با لطيف ترين نحوه ممكن سخن بگوييد». (3)

    پس از جنگ نيز مشغول تدفين تمامي كشتگان گشت و حتي بر كشگان دشمن نماز خواند. حتي اموال آنان را محترم شمرد و دستور داد تمام اموال مردم را به جز اموال علامت دار حكومتي به صاحبانش برگردانند. (4)

    نتيجه آن كه: امام در راستای حفظ وحدت امت اسلامي و منافع مسلمين وبيت المال و دفاع از جان لشكريان اسلام اقدام به جنگيدن نموده و در اين راستا تعدادي كشته شده اند و پس از فرونشاندن آتش فتنه ديگر مخالفان را مجازات نكردند.

    پي نوشت ها :
    1.کامل، ابن اثير، ج 3، ص 217.
    2. احقاق الحق، ج 8، ص 554 ـ 550، دارالكتاب الاسلامى، بيروت.
    3. السنن الكبرى، بيهقى، ج 8، ص 181 ـ 180، نشر دارالفكر، بيروت.
    4. تاريخ الأمم و الملوك، أبو جعفر محمد بن جرير الطبري (م 310)، تحقيق محمد أبو الفضل ابراهيم، بيروت، دار التراث ، ط الثانية، 1387/1967، ج‏4،ص 539.

    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۳/۱۱/۱۵ در ساعت ۰۵:۳۴
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در رابطه با کشته شدن تعدادی از مردان قبیله ازد بدست یاران امام علی(ع) در جنگ جمل لازم است به نکته ای اشاره کنم:

    خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
    وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَينَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي الْمُقْسِطِينَ(الحجرات/9)
    و هرگاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پردازند، آنها را آشتي دهيد؛ و اگر يکي از آن دو بر ديگري تجاوز کند، با گروه متجاوز پيکار کنيد تا به فرمان خدا بازگردد؛ و هرگاه بازگشت (و زمينه صلح فراهم شد)، در ميان آن دو به عدالت صلح برقرار سازيد؛ و عدالت پيشه کنيد که خداوند عدالت پيشگان را دوست مي‌دارد.

    جنگ هایی که در دوران حکومت امام علی(ع) اتفاق افتادند،مصداق کامل این آیه شریفه هستند.امام علی(ع)تا آنجا که توانستند برای جلوگیری از بروز جنگ و خونریزی تلاش کردند،و وقتی دیدند که مخالفین قصد جدی برای جنگ دارند،وارد جنگ شد و این طبیعی است که در جنگ از هر دو طرف عده ای کشته خواهند شد.

    بعنوان مثال على علیه السلام با سپاهیان خود از ذی قار حرکت و تا محلى بنام زاویه که در چند کیلومترى بصره بود پیش رفت و در آنجا اردو زد و چون آن بزرگوار همیشه صلح و آشتى را بر جنگ و خونریزى ترجیح میداد از همان محل نامه‏ اى بطلحه و زبیر فرستاد و آنها را نصیحت نمود و علاوه بر مکتوب ارسالى چند نفر من جمله قعقاع بن عمرو را نیز براى مذاکره با اصحاب جمل بسوى بصره فرستاد تا آنها را با پند و اندرز از وخامت عاقبت این کار بر حذر دارند ولى مخالفین که خود را در این جنگ غالب و پیروز مى ‏پنداشتند از قبول هرگونه پندى خود دارى نمودند.
    قعقاع که از سخنان خود نتیجه نگرفته و از طرفى صف آرائى سپاهیان مخالفین را مشاهده کرد نزد على علیه السلام برگشت و او را در جریان امر گذاشت.(1)

    زبیر واحدهاى مختلفه سپاه جمل را فرمان داد تا منظما بسوى لشگریان على علیه السلام پیش روند چون آنحضرت متوجه شد که قریبا آتش جنگ شعله‏ ور میشود به شگریان خود فرمان عقب نشینى داد که شاید جنگ در نگیرد و کار بصلح و صفا خاتمه یابد،عایشه نیز سپاه خود را فرمان برگشت داد و در آنروز که اولین روز جنگ بود میان طرفین جنگى واقع نشد.

    فرداى آن روز که هر دو سپاه لباس جنگ پوشیده و مقابل هم ایستاده بودند على علیه السلام بتنهائى از سپاهیان خود جدا شد و بدون شمشیر و زره بسوى سپاه بصره اسب تاخت تا بصف مقدم سپاه جمل رسید و با صداى بلند زبیر را صدا زد.همه مات و مبهوت شده و نمیدانستند که مقصود على علیه السلام از این یکه تازى چیست و با رشادت بى نظیرى که تنها بدون شمشیر و زره بمقابل صفوف دشمن آمده است چه نظرى دارد؟

    زبیر که در کنار هودج عایشه بود غرق در فولاد و زره شد و رکاب بر اسب زد و در مقابل على علیه السلام ایستاد،چون عایشه زبیر را در برابر آنحضرت دید مرگ او را حتمى دانست ولى ملتزمین رکاب باو گفتند خاطر جمع باش على باین ترتیب کسى را نمیکشد و شمشیر هم نبسته است حتما با زبیر کار دارد.

    زبیر چشم به چشم على علیه السلام دوخت تا ببیند با او چکار دارد.

    على علیه السلام فرمود این چه بساطى است که شما راه انداخته ‏اید؟

    زبیر گفت براى خونخواهى عثمان!

    على علیه السلام فرمود اگر راست میگوئید شما دستهاى خود را بسته و خودتان را تسلیم ورثه عثمان کنید مگر غیر از شما کس دیگرى محرک قتل عثمان بود؟

    زبیر سکوت کرد،على علیه السلام فرمود من آمدم که ترا از اشتباه خارج کنم و سخنان چندى را که پیغمبر صلى الله علیه و آله بتو فرموده و تو آنها را فراموش کرده ‏اى بتو تذکر دهم،آنگاه فرمود اى زبیر! یاد دارى که من روزى دنبال رسول خدا صلى الله علیه و آله میگشتم و او در منزل عمرو بن عوف بود و چون بدانجا آمدم آنحضرت دست ترا در دست خود گرفته بود و بمحض ورود من رسول اکرم صلى الله علیه و آله پیشدستى فرمود و بمن سلام کرد،تو گفتى اى على چرا تکبر کردى و زودتر به پیغمبر سلام نکردى؟

    پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود اى زبیر على متکبر نیست و در آینده تو با او جنگ خواهى کرد و جنگ تو ظالمانه است!

    باز فرمود:یادت می آید که روزى رسول اکرم صلى الله علیه و آله بتو فرمود آیا على را دوست دارى؟گفتى بلى یا رسول الله او پسر دائى من است آنحضرت فرمود با وجود این با او بجنگ و ستیز خواهى ایستاد!

    على علیه السلام نظیر این سخنان را بگوش زبیر خواند و زبیر از شنیدن و یاد نمودن آنها عزم و اراده ‏اش سست شد و گذشته‏ ها را بیاد آورد و دید چگونه بطمع دنیا با پسر دائى خود که جانشین پیغمبر هم هست بجنگ برخاسته و خود را براى همیشه گرفتار غضب الهى مى ‏نماید (2) .!

    زبیر شرمنده شد و از على علیه السلام معذرت خواست و عرض کرد:قول میدهم که همین الان از سپاه بصره خارج شوم و کوچکترین دخالتى در اینکار نکنم،على علیه السلام بطرف سپاه خود روان شد زبیر هم بهت زده و متزلزل نزد عایشه برگشت.

    علاوه بر این جدای از اینکه در تعداد کشته شدگان جنگ جمل اختلاف وجود دارد،در مورد کشته شدگان قبیله ازد هم اختلاف وجود دارد.
    در تاریخ طبری آمده است که "محمد گوید: در جنگ جمل در اطراف جمل ده هزار کس کشته شد که یک نیمه از یاران على بودند و یک نیمه از یاران عایشه، دو هزار کس از قبیله ازد ...."(2) پس بنا بر نقل تاریخ طبری، اولاً تعداد زیادی از یاران امام علی(ع) نیز کشته شدند،ثانیاً تعداد کشته های ازد در جنگ جمل دو هزار نفر بوده است.

    بر این اساس، قوم ازد در جریان جنگ جمل، علیه حکومت مرکزی شورش کردند و همراه سایر جملی ها به جنگ برخاستند. امیر المؤمنین علی (ع) قصد نداشت با آنان بجنگد اما آنها جنگ را شروع کردند. در جنگ هم حلوا خیرات نمی کنند. از هر دو سو، بنا بر نقل تاریخ طبری، به تساوی عده ای کشته شدند. اگر قرار باشد دنبال مقصر این کشته ها بگردیم باید دید چه کسانی فتنه را ضد رهبری امیر المؤمنین علی (ع) هدایت کردند؟ رهبری ای که از قضا علاوه بر نصب الهی با روش مردم سالارانه ای هم انتخاب شده بود.

    پی نوشتها:
    (1). ناسخ احوالات امیر المؤمنین کتاب جمل ص 70.
    (2). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید جلد 1 ص 202.
    (3). تاریخ ‏الطبری/ترجمه،ج‏6،ص:2471.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [SIZE=3]
    نقل قول نوشته اصلی توسط [/SIZE
    مرتضی98;651163]
    علی و زبیر بن عوام پس از پیروزی بر قبیله” بنی قریظه” تعداد ۹۰۰ نفر از مردان قبیله را در مقابل گو دالهایی که از پیش کنده بودند سر بریدند. (تاریخ طبری. جلد ۳)پیامبر بگفت تا در زمین گودالها بکندند و ” علی” وزبیر” در حضور پیامبر گردن انها را زدند. (تاریخ طبری .جلد ۳٫ صفحه ۱۰۹۳) اگر فرض کنیم که علی و زبیر بن عوام هرکدام به اندازه یکدیگر سر بریده اند، به این نتیجه خواهیم رسید که امام علی تا اینجا با دست خود 400نفر را سر بریده است. 400



    در پاسخ به این شبهه مطالبی عرض می کنم:

    صرف نظر از دلیل برخورد پیامبر خدا(ص) با یهودیان بنی قریظه،در مورد تعداد کشته های این جنگ و نیز تعداد کسانی که بدست امام علی(ع) کشته شدند،نکات قابل توجهی وجود دارد.


    1- آنچه در قتل قبیله بنی قریظه با این حجم و جزئیات نقل شده، از جهات گوناگون بویژه جزئیات محل اشکال و تردید مورخان معاصر قرار گرفته، هرچند ظاهراً و گویا در اصل داستان تردیدی نشده است، و تمام کتابهای تاریخی این سیره پیامبر را نقل کرده و برای آن تحلیل و توجیه های گوناگون آورده اند[9]، اما آنچه مسلم است، انجام این تعداد از اعدام، توسط دو نفر و پی در پی در یک روز عملی نیست، معلوم نیست که چرا تنها علی و زبیر از میان مهاجران و انصار مأمور به قتل رساندن این ششصد تا نهصد یا هزار یهودی شده اند؟ چگونه از دیگر صحابه استفاده نشده است. این خبر از آنجا بسیار تردید آمیز تر می شود، که بعدها این دو هیچ گاه از این ماجرا سخنی به میان نیاورده به ویژه امام علی که در خطبه ها و نامه های خود از دوران پیامبر و سختی ها و دلاوری هایش سخن گفته و هیچ اشاره ای به این ماجرا و حضور خود نکرده است.

    به این دلیل احتمال داده شده که این داستان به شکل خشونت بار توسط خود یهودیان ساخته شده باشد و در جهت مظلوم نمایی بوده باشد، به عنوان نمونه راوی این اخبار محمد بن کعب قرظی و عطیة قرظی در سلسله سند این روایت و شباهت های عناصر داستانی آن با چند حادثه مشابه در تاریخ قوم یهود که در آن چند صد یهودی به قتل رسیده اند، این احتمال را تقویت می کند که این روایت برساخته افرادی از این قبیله بوده و تأثیر این نقل به دلیل ایجاد مظلومیت برای آنان و نشان دادن چهره ای خشن و خون ریز از پیامبر اسلام باشد. بویژه آنکه یهود در این نوع کارها در گذشته و حال ید طولایی داشته و دارد.

    در مورد آمار کشته شدگان طرفين درتمامي جنگها کتاب­هاي تاريخي آمار گوناگون است. ضمن آنکه مبالغه آميز است.
    مورخان در باره آمارلشكريان و يا گشته شدگان به دليل وجود خصوصياتي چون تعصب قبيله­اي، روابطي که با حاکمان و زورمندان آن روزگار داشتند، دروغ­هاي بسياري را در کتاب­هاي تاريخي و روايي خود وارد کرده اند.
    بنا بر اين آمار واقعي و صحيحي در دست نيست.

    براي روشن شدن ماجراي جنگ با بني قريضه نكاتي ياد آوري مي شود

    1. ميان پيامبر و بني‌قريظه و دو طايفه ديگر يهود، پيماني منعقد شده بود که براساس آن، تعهد کرده بودند که هرگز عليه پيامبر و ياران وي قدمي برندارند. با دست و زبان به آنان صدمه‌اي نرسانند، نيز اسلحه و مرکب در اختيار دشمنان حضرت قرار ندهند. اگر برخلاف اين رفتار نمودند، پيامبر با آنان همانند دشمن رفتار نمايد. (1)

    2. يهود بني‌قريظه، در جريان جنگ احزاب، شهر مدينه را دچار ناامني کردند. براي ترساندن مسلمانان به خانه‌هاي آنان ريختند. اگر مراقبت پيامبر نبود و گروهي را براي استقرار امنيت در شهر، از لشکرگاه به داخل شهر اعزام نمي‌کرد، چه بسا نقشه شوم بني قريظه عملي مي‌شد . شهر به دست آنان سقوط مي‌کرد. مجاهدان مسلمان را مي‌کشتند و اموال شان را به غنيمت مي‌گرفتند .زنان و اولاد آنان را اسير مي‌کردند. (2)

    3. حکم تورات درباره جنگ چنين است: «هنگامي که به قصد نبرد، آهنگ شهري نموديد، نخست آنان را به صلح دعوت نما، اگر آن ها از در جنگ وارد شدند، شهر را محاصره کن . چون بر شهر مسلط گشتي، همه مردان را از دم تيغ بگذران، ولي زن‌ها و کودکان و حيوانات و هر چه در شهر موجود است، همه را به عنوان غنيمت بردار». (3)

    4. به روايت تاريخ مجازات يهوديان بني‌قريظه، بر اساس حکم تورات انجام شد. سعد با بني‌قريظه هم‌پيمان بود و بني‌قريظه پذيرفتند به هر صورت که سعد داوري کند، بپذيرند. او داوري کرد مردان آنان که در توطئه شرکت داشتند، کشته شوند؛ زنان و کودکان اسير گردند؛ اموال شان در اختيار مسلمانان قرار گيرد. (4)

    5. پيامبر پذيرفته بود که يهود بني قريظه با وجود خيانت بزرگي که کرده بودند، مي‌توانستند اسلام بياورند، تا از جنايات آنان صرف نظر کند و آنان به زندگي خود ادامه دهند، ولي لجاجت کرده، بر دشمني نسبت به اسلام پافشاري کردند! (5)

    6. پيش از بني‌قريظه، پيامبر(ص) يهوديان بني‌قينقاع و بني‌النضير را بخشيد؛ اما آنان رفتند و کفار قريش را تحريک کردند، که جنگ بدر و احزاب را عليه مسلمانان راه انداختند . صدمات و خسارات زيادي به مسلمانان وارد شد! اگر مجدداً به يهوديان اجازه مي‌دادند که از مدينه خارج شوند، باز عليه مسلمانان دست به توطئه و دشمني مي‌زدند.

    7. گزارش‌ها درباره تعداد کساني که کشته شدند، بسيار متفاوت است. برخي تعداد آنان را چهل تن ذکر کرده و برخي بيش تر. ناهمگوني آمار، درستي گزارش‌ها را زير سؤال مي‌برد. (6)

    کساني که کشته شدند، جنگجويان و توطئه‌گران بني‌قريظه بودند، نه افراد ديگر.

    8. يهوديان، در طول تاريخ سعي کرده‌اند که مظلوم نمايي کنند . آمار کشته‌هاي خود را که توسط مخالفان به قتل رسيده‌اند، همچنين چگونگي کشته شدن آنان را به صورتي جلوه دهند که نشانگر مظلوميت و مقاومت آنان در راه عقيده و ايمان باشد! بر همين اساس درباره کشته شدگان يهود در جنگ جهاني دوم، آمار بسيار متفاوت و اغراق آميز است. برخي شش ميليون، بعضي هشت ميليون و حتي نه ميليون تن آمده،‌ گروهي تعداد کشته‌ها را در اردوگاه «آشويتس» يک ميليون و 350 هزار تن نوشته‌اند! در اردوگاه‌هاي ديگر اختلاف نقل‌ها متجاوز از يک ميليون تن ذکر کرده‌اند. (7)

    در اين که تعدادي از جنايتکاران و توطئه‌گران يهوديان بني‌قريظه کشته شده‌اند ، ترديدي نيست، ولي چند نفر و چه افرادي بودند، توسط چه کساني و چگونه کشته شدند، جاي بحث و ترديد فراواني است.

    از روحيه پيامبر (ص) و عفو و بخشش حضرت، مي‌توان برداشت کرد سران يا جنگجو‌يان شان (8) ( که تعدادشان محدود بود) کشته شده‌اند. در اسلام اسيران عادي را اعدام نمي کنند اما کساني که از سران دشمن به حساب مي آيند يا اگر آزاد شوند از دشمني و جنگ دست بر نمي دارند ، حاکم اسلامي مي تواند آنان را به قتل برساند. يهوديان بني قريظه که کشته شدند، جزو همين گروه بودند.
    با توجه به مطالب بيان شده، آنان اسيران جنگي به معناي خاص آن نبودند، بلکه در واقع پيمان شکناني بودند که از داخل به اسلام ضربه وارد کردند. حکم جاسوس را داشتند و جاسوس غير از اسير جنگي است.

    در باره كشتار يهوديان بني قريظه به دست امام علي به نظر مي رسد امام علي نيز از جمله كساني بودند كه حكم الهي را در باره يهوديان اجرا نموده اند. اما تاريك نمايي هايي كه در اين باره انجام شده با آنچه بيان شد قابل پذيرش نبوده و مورد تاييد منابع نيست. زيرا واقدي مي گويد كمتر مردي از ياران پيامبر بود كه يكي دو نفر از آنان را نكشته باشد .اسيد بن حضير يكي ديگر از بزرگان اوس به پيامبر پيشنهاد كردتعدادي ازاسيران را به محله هاي اوس بفرسد تا همه در كشتن آنان شريك باشند .وپيامبر چنين كرد. (9)

    براي آگاهي بيش تر به کتاب: پيامبر و يهود حجاز، نوشته مصطفي صادقي و فروغ ابديت از ايت الله جعفر سبحاني ، مراجعه نماييد.

    پي‌نوشت‌ها:
    1. فروغ ابديت، ج1، ص 466، جعفر سبحاني، ناشر : مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي سال چاپ 1370 ش .
    2. همان، ص 155.
    3. تورات،‌سفر تثنيه، فصل 20.
    4. ارشاد، ج1، ص 98 ـ 99، شيخ مفيد، ترجمه رسولي محلاتي، تهران، انتشارات علميه اسلاميه .
    5. همان، ص 103.
    6. مصطفي صادقي، پيامبر(ص) و يهود حجاز، ص 184-192، قم، بوستان کتاب، 1382 ش، چاپ اول.
    7. همان، ص 183.
    8. جعفر مرتضي، الصحيح من سيرة‌النبي الاعظم، ج12، ص 117. قم ، دارالحديث للطباعه والنشر، 1426 ق، چاپ اول .
    9. واقدي، المغازي، تحقيق: مادرسون جونز، دفتر تبليغات اسلامي1414ق، ج1، ص514؛ سيره ابن هشام، بيروت دار المعرفه، ج2، ص48.

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۱۰/۲۳ در ساعت ۰۷:۳۶
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [SIZE=3]
    نقل قول نوشته اصلی توسط [/SIZE
    مرتضی98]


    ۴- نبرد “لیله الحریر”:علی در نبردی بنام “لیله الحریر” در حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ نفر را از دم تیغ گذراند. (منتهی الا مال . جلد ۱٫ صفحه ۱۵۳)میانگین 500 و 900 می شود اینجا به خاطر گل روی شیعیان کمترین عدد ذکر شده که 500 هست را حساب می کنیم علی در این نبرد ناجوانمردانه 500نفر راکشت 900+500=1400




    همان گونه كه در پستهای قبلی گفتيم. آمار موجود اغراق آميز است.
    مثلا نصربن مزاحم در يکجا کشته هاي ليلة الهرير و روز آن را هفتاد هزار نفر نوشته و در جاي ديگر کل تلفات صفين را هفتاد هزار نفر ذکر کرده است; (1) هم چنين مسعودي در مروج الذهب مجموع سپاه کوفه و بصره را چهل و پنج هزار نفر ذکر کرده است، در برخي نسخ 68000 آمده است است(2) .

    يا آنكه ابن اعثم گفته است: «فقط کشته هاي طرفين در ليلة الهرير سي و شش هزار تن بود و هنوز جنگ برقرار بود» . يا خليفة بن خياط شهداي صحابه را 63 نفر و طبري شهداي قبيله همدان را 180 نفر گزارش کرده اند. (3)

    امام علي نيز در جنك صفين به دفاع پرداخته است اگر در برابر آنان دفاع نمي كرد نشانگر ضعف و سستي او بوده است ضمن آنكه در ماجراي ليله الهرير و جنگ صفين آمار گشتگان از سوي دو طرف بسيار بوده جنگجو يان شامي و طرفداران معاويه نيز تعداد زيادي از ياران امام علي را به شهادت رساندند.

    ما ايرانيان نيز در جنگ تحميلي ايران با عراق تعداد زيادي از عراقيان را كشتيم. آيا بايد فرماندهمان را ظالم بدانيم يا کساني که ظالمان را عقب راندند همان گونه كه پيشتر بيان شد امام علي تا سرحد امكان مانع جنگ وخون ريزي ميشدند و آغاز گر جنگ نبودند اما چنانچه ياغيان و دشمنان جنگ را آغاز مي كردند در برابر آنان مي ايستادند.

    پي نوشت ها :
    1. نصر بن مزاحم المنقري، وقعة الصفين، تحقيق عبدالسلام محمد هارون (قاهره، المؤسسة العربية، 1382 ه . افست: کتابخانه آيت الله نجفي، قم)، ص 475 و 558 .
    2. علي بن حسين مسعودي، مروج الذهب، تحقيق محمدمحيي الدين (بيروت، دارالفکر، 1409ه) ، ج 2، ص 415.
    3. ابن اعثم کوفي، الفتوح، ترجمه مستوفي (تهران، انتشارات علمي و فرهنگي، 1374ش) ، ص 668; خليفة بن خياط، تاريخ خليفة (بيروت، دارالکتب العلمية، 1415ه) ، همان، ص 118.

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۱۰/۲۳ در ساعت ۰۷:۳۷
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [QUOTEمرتضی98]

    ۵- کشتار” عبدالله خرمی و یارانش” :عبدالله خرمی و ۷۰ تن از یارانش از بیم جان به قلعه ای پناه برد.به دستور علی قلعه به آتش کشیده شد که در جریان آن تمامی این افراد در آتش سوختند بطوری که بوی گوشت بریان شده آنها آنچنان در هوا پخش شده بود که مردم را آزار می داد. (علی مرز نامتناهی . صفحه ۱۹۹) اینجا علی 70نفر را مثل آب خوردن کباب کرده 1400+70=1470


    [/QUOTE]

    به چنين شخصي در متون تاريخي كه معاصر با امام علي باشد برخورد نكرديم . و منبع ذکر شده شناخته شده نيست .شايد منظور علي مرد نامتناهي باشد. که از منابع معاصر است و معلوم نيست از کجا نقل کرده است.

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۱۰/۲۳ در ساعت ۰۷:۳۷
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [SIZE=3]
    نقل قول نوشته اصلی توسط [/SIZE
    مرتضی98]

    ۶- کشتار کسانی که بعد از فوت محمد از دین اسلام برگشتند:آنانکه دست رنگ کرده بودند و شادی و شعف در اثر در گذشت محمد نشان داده بودند ” علی” و” خالد بن ولید” همه را بکشتند و اجسادشان را در آتش سوزاندند. (تاریخ طبری .جلد ۴ . صفحات ۱۳۸۰٫۱۴۶۴) (تاریخ طبری .جلد ۶٫صفحات ۲۴۲۰٫۲۲۶۵) به طور تخمینی تعداد زنان و مردان کشته شده توسط علی را 100نفر حساب می کنیم 1470+100=1570





    امام علي (ع) بعد از رحلت پيامبر (ص) در زمان خلفاي سه گانه در هيچگونه در گيري حضور نداشت . و در منبع ذکر شده هم چنين مطلبي يافت نشد.

    بنابراین لازم است نویسنده محترم! بجای ردیف کردن عدد و ارقام،کمی وقت صرف کرده و اطلاعات خود نسبت به تاریخ را افزایش دهد.

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۱۰/۲۳ در ساعت ۰۷:۳۹
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    به نام حضرت دوست
    با سلام خدمت شما گرامیان
    و با تشکر ویژه از جناب مقداد
    حقیقتش من یه سرچ ساده توی نت کردم و واقعا شگفت زده شدم.دقیقا منبع این خبر را نتونستم پیدا کنم اما مثل یه ویروس همه جا منتشر شده و با عناوین بدی این قضیه شیوع پیدا کرده.درخواستم از کلیه مسئولین سایت اینه هر کاری بکنند تا این تاپیک در صدر گوگل قرار بگیره.البته اگر دوستان پایه باشند به راحتی می تونیم لینک این مطلب را برای کلیه بلاگ ها و سایت ها ارسال کنیم تا درج کنند.
    موفق باشید
    یاحق
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    126
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خيلي از چيزهايي كه در زمان كنوني مورد نكوهش هست در گذشته بعنوان يك امتياز محسوب ميشده است
    امتی بزرگ با فرهنگی عظیم ولی بدون خودباوری و اتحاد

    گاهی اوقات به خودم میگم آیا ما هم مثل ابراهیم بن مالک اشتر شدیم که باز تاریخ رو فراموش کردیم؟ آیا باز هم تاریخ داره مثل زمان دکتر مصدق تکرار میشه؟ و آیا فرزندان ما در آینده میگن چه گوهری داشتن و گول خوردن و از دست دادنش؟ و فقط بعد از خوندن اوراق تاریخ ایکاش و حسرت ثمره اون خواهد بود؟ و باز لبخند و شادی از آن ستمگران خواهد شد؟

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود