صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: امام خمینی(ره) نه مثل دیگران

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13

    امام خمینی(ره) نه مثل دیگران




    اشاره :
    خصوصیت تاریخی امام خمینی كه او و انقلاب او را از كلیه جنبشهای سیاسی معاصر،متمایز می كند چیست؟ مخاطبه او با فطرت انسان، در هم شكستن پارادایم جاری در جهان وحركتی اعجازآمیز در جهت عكس شیب فرهنگ جهانی، اتكاء به خدا و اعتماد به مردم و گره زدن زمین به آسمان، گرانیگاه و مرکز ثقلی خارج از عالم معیارهای غربی بود كه امام، اهرم خود را بر آن نهاد و مسیر تاریخ را تغییر داد. نوشتار ذیل، این پدیده را تحلیل و آن را حتی در اعترافات منتقدان به امام «رض»، تعقیب می كند.
    امام خمینی، در عالم سیاست و حكومت،بی گمان یك رهبر انقلابی و مرد سیاسی درجه اول محسوب می شود كه انقلابی نیرومند در كشوری بزرگ را به پیروزی رساند. وی توانست یك نظام حكومتی تاسیس كند كه در طول دو دهه پرحادثه و پرمخاطره پایداری و دوام داشته است. براین اساس اگر امام خمینی را با دیگر رهبران و مردان سیاسی و انقلابی جهان مقایسه كنیم، كاری نابجانكرده ایم.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    در هر مقایسه ای وجوه اشتراك و وجوه امتیاز،هر دو در كار است كه اولی موجب شباهت و دومی منشا تفاوت می شود. اما حقیقت این است كه درمقایسه امام با سایر رهبران سیاسی و انقلابی جهان تفاوتها بسی بیشتر و مهمتر از شباهتهاست.اگر از دوران جوانی و تحصیل امام آغاز كنیم تصدیق می كنیم كه فضای نشو و نمای روحی وفكری او با فضای رشد و تربیت سایر رهبران سیاسی شباهتی نداشته است. او با آنكه دهها سال از عمر خود را به تحصیل علم و تحقیق و تالیف گذرانده اما نه تنها در «دانشگاه» به معنای خاص این كلمه، درس نخوانده، حتی به دبستان ودبیرستان نیز نرفته و در نظام تعلیم و تربیت مخصوصی رشد یافته است كه از سوی دولت وحكومت به رسمیت شناخته نمی شده است. رشته تحصیلی او نیز علوم سیاسی و علوم اجتماعی وتاریخ و حقوق و روزنامه نگاری نبوده است. وی باآنكه از آغاز جوانی اهل تفكر و عمل سیاسی بوده فعالیت و مبارزه سیاسی را در مقیاس اجتماعی،یعنی به صورت یك «نهضت» بر خلاف سایررهبران سیاسی و انقلابی جهان، نه در سالهای جوانی، بلكه در حدود شصت سالگی یعنی درسالخوردگی آغاز كرده است.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    فعالیت و مبارزه سیاسی امام، مسبوق به سابقه عضویت و فعالیت وی در هیچ حزب سیاسی نبود. خود نیز مبارزه سیاسی را در قالب یك حزب سیاسی سازماندهی نكرد و در انقلاب خود به شیوه معمول انقلابیون دنیا نظیر تشكیل سازمان زیرزمینی و انتخاب مشی چریكی و مبارزه مسلحانه و ترور دشمنان متوسل نشد. وی هیچ قشر و طبقه خاصی از قبیل طبقه كارگر یا دهقان یا بورژوا و یا زنان و جوانان را نیز مخاطب ویژه خود قرار نداد و انقلاب را بر پایه نیروی گروه معینی بنا نكرد و حتی در طول مدت نهضت وانقلاب خود، واژگان و ادبیات مرسوم در متون ومحاورات سیاسی متعارف را به كار نگرفت.
    او هم دربرپائی نهضت و بسیج مردم برای انقلاب، روشی یگانه و منحصر به فرد داشت و هم در ایجاد حكومت، صاحب نظریه ای بدیع و بی سابقه بود. در بسیج توده های مردم برای پیروزی در انقلاب، روی سخن او به فطرت انسانها بود و همگان را از آن جهت كه انسان دارای فطرتی خداجو و حقیقت طلب و عدالت خواه واخلاقی هستند به مبارزه با شیطان صفتان ودروغگویان و ستمگران و فاسدان دعوت می كرد.مردم نیز سخن او را فهمیده و به دعوت او پاسخ می دادند. او به جای آنكه در مبارزه با دشمن به قشر خاصی تكیه كند، اقیانوس انسانها را به تلاطم در می آورد.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    در مرحله تاسیس حكومت نیز فلسفه سیاسی وی شباهتی به فلسفه های مرسوم و متداول نداشت. او در پی ایجاد حكومت دینی و بازگرداندن دین به صحنه سیاست و حكومت بود و حال آنكه چندین قرن بود كه عملا و نظرا در جهان تبلیغ می شد دوران حكومت دینی به پایان رسیده وحكومت دینی یك اندیشه قرون وسطائی است. اما او كه مثل دیگران نبود، خواهان «جمهوری اسلامی» بود، نه یك كلمه كم، و نه یك كلمه زیاد.
    امام در جهان بینی و اندیشه و در روش و عمل استقلال داشت و در قالبهای موجود نمی گنجید. مهندس بازرگان در مصاحبه ای با حامد الگار كه درآذر ماه سال 58 صورت گرفته در مقام انتقاد از امام می گوید:
    «خمینی یك آدمی است كه اصلا زیر بارسیستم مدیریت، به آن معنا كه ما می فهمیم نمی رود، حال ما متهم (هستیم) به اینكه غربزده هستیم، سیستم حزبی، متدیك،كارتزین، لوژیك... مثلا دكتر یزدی یك ناراحتی داشت و می گفت ما هر چی گردنش می گذاریم كه آقا بالاخره شما در مقام یك رهبر كل، نمی دانم یك رئیس جمهور، ازرئیس جمهور بالاتر هستید، دفتری داشته باش، سخنگوئی داشته باش كه اقلا مردم تكلیفشان را بدانند... ایشان قبول نمی كرد...حالا هم باز همینطور است.»[1]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    این روش متفاوت را نباید به معنی استبداد رای دانست، مخالفت او با آراء غربیان وروشهای غربی متعارف در سیاست و انقلاب نیزنباید به معنی سركشی و ستیزه جوئی بی دلیل یا نوعی آنارشیسم تلقی شود. خوب است در این باب هم نظر بازرگان را در همان مصاحبه انتقادی بشنویم:
    «البته آقای خمینی كم صحبت و خیلی خشك است. شاید با ملاها بحث كند، اما اهل اینكه بنشینیم استدلال و تجزیه و تحلیل سیاسی بكنیم نیست. حرفی می زند، نظرش را می گوید، قاطع هم هست. زود تصمیم می گیرد. ضمنا این حسن را دارد كه لجاجت هم ندارد، اگر تصمیمی كه گرفته، بعداً متقاعدش كنند كه درست نبوده ابا ندارد،می پذیرد و می گوید كه من اشتباه كرده ام.ایمان و تقوا و توكلش هم خیلی زیاد هست.یعنی آنچه را واقعا فكر می كند كه حكم اسلام،حكم خدا و قانون اسلام است در آن هیچ ملاحظه ای ندارد كه ممكن است اشخاص بدشان بیاید یا حتی به لحاظ تبلیغ اسلام هم بد باشد و مثلا طرف نظر مخالفی اتخاذ كند، یاحتی به ضرر مصالح باشد، نه، عقیده اش این است كه حق این است و حق هم پیروزاست. حال دیگران هر چه می خواهندبگویند...»[2].

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    استقلال امام و امتیاز و تفاوتی كه در اندیشه وعمل نسبت به دیگر رهبران انقلابی و رجال سیاسی داشت، در واقع، برخاسته از شناخت اونسبت به اسلام و ایمان وی به حقانیت و كارآئی این مكتب بود. او در اسلام ذوب شده بود و درنتیجه همان استقلال و تشخص و تفردی كه دراسلام به عنوان یك دین و مكتب، وجود دارد دروجود او نیز متجلی شده بود. آنچه برای او اصل بودمخالفت با دیگران نبود، بلكه وفاداری به اسلام وموافقت و متابعت از اصول و ارزشها و آرمانهای اسلام برای او اصل بود و اگر در این وفاداری ومتابعت، بعضی آراء او با آراء دیگران موافق می افتاد باكی نداشت، چنانكه اگر مخالف هم می افتاد هیچ گونه وحشتی از این حیث به دل راه نمی داد.
    باور عمیق و آگاهانه و خردمندانه او به اسلام،سبب شده بود تا برخلاف بسیاری مصلحان ورهبران سیاسی كشورهای تحت ستم، مقلداندیشه ها و روشهای سیاسی غربیان نباشد. او به خویشتن اعتماد داشت زیرا به خدای خویش اعتماد داشت. «اعتماد به نفس» او ناشی از اعتماد اوبه پروردگارش، و خودباوری او ثمره خداباوری وی بود. او خود می گوید:

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    «ای مسلمانان جهان كه به حقیقت اسلام ایمان دارید بپاخیزید و در زیر پرچم توحید ودر سایه تعلیمات اسلام مجتمع شوید و دست خیانت ابرقدرتها را از ممالك خود و خزائن سرشار آن كوتاه كنید و مجد اسلام را اعاده كنید و دست از اختلافات و هواهای نفسانی بردارید كه شما دارای همه چیز هستید. برفرهنگ اسلام تكیه زنید و با غرب و غربزدگی مبارزه نمائید و روی پای خودتان بایستید و برروشنفكران غربزده و شرقزده بتازید و هویت خویش را دریابید كه روشنفكران اجیر شده بلائی بر سر ملت و مملكتشان آورده اند كه تامتحد نشوید و دقیقا به اسلام راستین تكیه نمائید، بر شما آن خواهد گذشت كه تاكنون گذشته است. امروز زمانی است كه ملت هاچراغ راه روشنفكرانشان شوند و آنان را ازخودباختگی و زبونی در مقابل شرق و غرب نجات دهند كه امروز روز حركت ملتهاست وآنان هادی هدایت كنندگان تاكنونند ... ای اقیانوس بزرگ مسلمانان! خروش برآورید ودشمنان انسانیت را در هم شكنید كه اگر به خدای بزرگ رو آورید و تعلیمات آسمانی را وجهه خود قرار دهید، خدای تعالی و جنود عظیم او با شماست.»[3]
    در جای دیگر می گوید:

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    «هیچ ملتی نمی تواند استقلال پیدا بكند الااینكه خودش، خودش را بفهمد و تا زمانی كه ملتها خودشان را گم كرده اند و دیگران را به جای خودشان نشانده اند، نمی توانند استقلال پیدا كنند. كمال تاسف است كه كشور ما حقوق اسلامی و قضای اسلامی و فرهنگ اسلامی داردو این فرهنگ و حقوق را نادیده گرفته و به دنبال غرب است. چنان غرب در نظر یك قشری از این ملت جلوه كرده است كه گمان می كنیم غیر ازغرب، دیگر هیچ چیز نیست. این وابستگی فكری، عقلی و مغزی غربی، منشا اكثربدبختی های ملتها و ملت ما نیز هست و تا این غربزدگی از ملت ها و مغزهای ملت زدوده شود وقت طولانی لازم است... شرق، فرهنگ اصیل خود را گم كرده است و شما كه می خواهیدمستقل و آزاد باشید باید مقاومت كنید... جوانان ما، دانشمندان ما اساتید دانشگاههای ما ازغرب نترسند، اراده كنند در مقابل غرب قیام كنند و نترسند.»[4]
    باور به خود و به توانائیهای خود و توانائیهای ملت خود سبب شده بود كه امام، از تهدیددشمنان دائر بر منزوی كردن ایران نترسد وخطاب به ملت بگوید:
    «تا منزوی نشوید نمی توانید مستقل بشوید.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13




    [1] . مصاحبه دكتر حامد الگار با مهندس بازرگان انجام شده در تاریخ 20 آذر 1358 چاپ شده در مجله نصر سال 1359، ص 7.
    [2] . همان / ص 13.
    [3] . صحیفه نور، جلد 13، ص 83، قسمتی از پیام امام به زائران بیت الحرام.
    [4] . همان، جلد 11، ص 186، در دیدار با گروهی از مردم درتاریخ 13/10/58.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    ازانزوا ما چه ترسی داریم، ما آن روزی كه منزوی نبودیم همه گرفتاریها را داشتیم،حالائی كه منزوی هستیم، مستقل هم هستیم.»[1]
    همین روحیه و استقلال باعث شده بود كه امام گاهی در عالم سیاست پیروزی را نه تنها درمتابعت نظر غربیان نداند، بلكه درست برخلاف نظر آنان عمل كند و به پیروزی رسد.
    در نخستین سالگرد هجرت از نجف به پاریس،امام در بیان خاطرات خود از بازگشت به میهن در دوازدهم بهمن، این نكته را بدین صورت بیان می كند:
    «... اخیرا كه بنا گذاشتیم كه بیائیم به ایران،فعالیتهای شدید شروع شد برای اینكه نیائیم به ایران، البته قبلش هم از طرف دولت آمریكا و آنها خیلی پیغام ها می دادند... كه شما حالانروید به ایران، حالا زود است رفتن به ایران،نورس است الان،... حتی از ایران... به وسیله دولت فرانسه برای ما آوردند كه خواندند كه شما حالا نیایید ایران و اسباب چه هست وچه می شود، اگر شما بروید به ایران، حمام خون راه می افتد و از این حرفها زیاد زدند واین اسباب این شد كه من در ذهنم آمد كه رفتن ما به ایران برای اینها یك ضرری دارد.اگر چنانچه نفع داشت برایشان و می توانستندكه ما وقتی رفتیم ایران، فورا ما را توقیف كنند، این حرفها را نمی زدند، می گفتند بیائیدایران. ما عازم شدیم و آمدیم و خدای تبارك وتعالی در همه مسائل از اول نهضت تا حالا با ما و شما و با ملت ایران همراهی فرمود...»[2].

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود