جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    65
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ




    عرض سلام و ادب
    در يكي از آيات - فكر كنم در سوره الرحمن هست - مي گه" وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ"
    اين " دونهما" يعني چي ؟
    يعني اون دو تا بهشت نزديكتر ؟پايين تر ؟ از نظر مرتبه كمتر ؟ يا ...
    ميشه لطفا اينو توضيح بدين ؟
    مرسي

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و ادب
    براى اين جمله دو تفسير ذكر كرده اند:
    از دو بهشت سخن مى گويد كه در مرحله پائينترى و طبعا براى افرادى است كه در سطح پائينترى از ايمان و خوف از پروردگار قرار دارند، و به تعبير ديگر هدف بيان وجود سلسله مراتب به تناسب ايمان و عمل صالح است .از دو بهشت سخن مى گويد كه در مرحله پائينترى و طبعا براى افرادى است كه در سطح پائينترى از ايمان و خوف از پروردگار قرار دارند، و به تعبير ديگر هدف بيان وجود سلسله مراتب به تناسب ايمان و عمل صالح است .
    تفسير ديگر اينكه : تعبير (من دونهما) يعنى غير از آن دو بهشت ، دو بهشت ديگر براى همان مؤ منان است كه به عنوان تنوع در ميان اين باغهاى بهشتى در گردشند، چرا كه طبع آدمى تنوع طلب است و از آن لذت مى برد.
    ولى با توجه به لحن اين آيات ، و همچنين رواياتى كه در تفسير آن وارد شده تفسير اول مناسبتر به نظر مى رسد.
    در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام (صلى اللّه عليه و آله ) مى خوانيم كه در تفسير اين آيه فرمود: جنتان من فضة ، آنيتهما و ما فيهما، جنتان من ذهب آنيتهما و ما فيهما: (دو بهشت كه بناى آنها و هر چه در آنها است از نقره است ، و دو بهشت است كه بناى آنها و هر چه در آنها است از طلا است ) (تعبير به طلا و نقره ممكن است اشاره به تفاوت ارزش ‍ مواهب آنها باشد).
    در حديث ديگرى از امام صادق (عليه السلام ) مى خوانيم كه در تفسير همين آيه فرمود: لا تقولن الجنة واحدة ، ان الله يقول : (و من دونهما جنتان و لا تقولن درجة واحدة ان الله يقول : درجات بعضها فوق بعض ) انما تفاضل القوم بالاعمال : (نگو بهشت يكى است ، چرا كه خداوند مى گويد: غير از آن دو بهشت ، دو بهشت ديگر است )، و نگو درجه واحدى است ، چرا كه خداوند مى فرمايد: (درجاتى است كه بعضى بالاتر از بعض ديگر است و اين تفاوت به خاطر اعمال مى باشد).
    روى همين اصل در حديثى از پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) آمده است : جنتان من ذهب للمقربين ، و جنتان من ورق لاصحاب اليمين : (دو بهشت از طلا است براى مقربان ، و دو بهشت از نقره براى اصحاب اليمين ).
    تفسیر نمونه ذیل آیه مربوطه.

    وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    386
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 11 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این که سه بهشت(به روایت)وجود داره تناقضی با چند طبقه بودن بهشت نداره؟؟؟؟؟؟

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و ادب
    نه خیر منافاتی با دیگر روایات ندارد چرا که همانطور عرض کردیم سخن از دو بهشت مطرح شده اما در مورد دیگر طبقات بهشت سخنی گفته نشده است. به عبارتی در اینجا بحث از دو بهشت از طبقات بهشتی می باشد و نگفته است که همین دو بهشت است و لا غیر.

    وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی






    پرسش:
    تفسیر
    «وَ مِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ» چیست؟ منظور از دو بهشت دیگر چیست؟

    پاسخ:
    ترجمه این آیه
    «وَ مِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ» این است که : و پائین تر از آنها دو بهشت دیگر است.
    اما تفسیر این آیه :

    الف) تفسیر اول:
    در این آیات از دو بهشت سخن مى گوید که در مرحله پائین ترى و طبعا براى افرادى است که در سطح پائین ترى از ایمان و خوف از پروردگار قرار دارند، و به تعبیر دیگر هدف بیان وجود سلسله مراتب به تناسب ایمان و عمل صالح است لذا نخست مى فرماید: و پائین تر از آنها دو بهشت دیگر است: و من دونهما جنتان.

    ب) تفسیردوم :
    تعبیر «من دونهما» یعنى غیر از آن دو بهشت، دو بهشت دیگر براى همان مؤ منان است که به عنوان تنوع در میان این باغ هاى بهشتى در گردشند، چرا که طبع آدمى تنوع طلب است و از آن لذت مى برد.

    اما کدام تفسیر کامل تر است؟ با توجه به لحن این آیات، و همچنین روایاتى که در تفسیر آن وارد شده تفسیر اول مناسب تر به نظر مى رسد:
    پیغمبر گرامى اسلام (صلى اللّه علیه و آله) فرمود: «جنتان من فضة ، آنیتهما و ما فیهما، جنتان من ذهب آنیتهما و ما فیهما»؛ دو بهشت که بناى آنها و هر چه در آنها است از نقره است، و دو بهشت است که بناى آنها و هر چه در آنها است از طلا است (تعبیر به طلا و نقره ممکن است اشاره به تفاوت ارزش ‌ مواهب آنها باشد).
    امام صادق (علیه السلام) در تفسیر همین آیه فرمود: «لا تقولن الجنة واحدة، ان الله یقول: "
    وَ مِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ" و لا تقولن درجة واحدة ان الله یقول : "درجات بعضها فوق بعض" انما تفاضل القوم بالاعمال»؛ نگو بهشت یکى است، چرا که خداوند مى گوید: "غیر از آن دو بهشت، دو بهشت دیگر است"، و نگو درجه واحدى است، چرا که خداوند مى فرماید: "درجاتى است که بعضى بالاتر از بعض دیگر است" و این تفاوت به خاطر اعمال مى باشد.

    روى همین اصل در حدیثى از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله) آمده است: «جنتان من ذهب للمقربین، و جنتان من ورق لاصحاب الیمین»؛ دو بهشت از طلا است براى مقربان، و دو بهشت از نقره براى اصحاب الیمین.

    ____________
    (1) تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، چاپ 16، ذیل آیه 62 سوره الرحمن، جلد23، ص 175-176.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۲۱ در ساعت ۰۶:۵۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  9. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود