جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا اين واژه بر خلاف قاعده مفتوح شده است ؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    711
    مورد تشکر
    1,437 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا اين واژه بر خلاف قاعده مفتوح شده است ؟




    در ادبيات عرب ، كلماتى كه با «ات » جمع بسته مى شود ، مفتوح نمى شود ; چرا واژه «أَصْوَ تَهُمْ» (حجرات ،3) مفتوح شده و در بعضى آيات ديگر ، فتحه نگرفته است ؟

  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    300
    مورد تشکر
    856 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5



    «الف و تاء» يكى از علامات جمع مؤنث سالم است كه به آخر اسم مفرد اضافه مى شود و اسمى از اين طريق ، جمع بسته مى شود كه «عَلَم مؤنث » باشد ; مانند : «هند <--- هندات » يا در آخر آن ، يكى از علامات تأنيث باشد ; مانند : «ضاربةٌ <---ضاربات » يا مذكرى كه داراى عقل نباشد ; مانند : «مطبوع <--- مطبوعات » يا مصدرش بيش از سه حرف باشد ; مانند : «سؤال <--- سؤالات » . اين نوع جمع را از اين جهت سالم مى گويند كه بناى مفرد آن تغيير نمى كند .
    اما «اصوات » ، جمع مكسّر بر وزن ، «اَفْعال » است ; مانند : «قُفْل <--- اقفال » . الف و تاء اصوات ، چهار علامت جمع مؤنث سالم را ندارد . جمع مكسّر ، علامت خاصى ندارد و راه شناخت آن ، شناخت اوزان آن هاست .

  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۵
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط از قرآن بپرس نمایش پست
    «الف و تاء» يكى از علامات جمع مؤنث سالم است كه به آخر اسم مفرد اضافه مى شود و اسمى از اين طريق ، جمع بسته مى شود كه «عَلَم مؤنث » باشد ; مانند : «هند <--- هندات » يا در آخر آن ، يكى از علامات تأنيث باشد ; مانند : «ضاربةٌ <---ضاربات » يا مذكرى كه داراى عقل نباشد ; مانند : «مطبوع <--- مطبوعات » يا مصدرش بيش از سه حرف باشد ; مانند : «سؤال <--- سؤالات » . اين نوع جمع را از اين جهت سالم مى گويند كه بناى مفرد آن تغيير نمى كند .
    اما «اصوات » ، جمع مكسّر بر وزن ، «اَفْعال » است ; مانند : «قُفْل <--- اقفال » . الف و تاء اصوات ، چهار علامت جمع مؤنث سالم را ندارد . جمع مكسّر ، علامت خاصى ندارد و راه شناخت آن ، شناخت اوزان آن هاست .




    با عرض سلام خدمت دوستان فكر كنم مقصود شما اصواتكم است نه ااصواتهم چنانكه در آيه مورد نظر آمده است :
    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ

  4. #4
    baquran

    نقل قول : چرا اين واژه بر خلاف قاعده مفتوح شده است ؟




    با سلام به شما دوست خوبم . هر دو لفظ در قرآن كريم وجود دارد :
    آيه دو سوره حجرات : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ [الحجرات : 2]
    آيه سه سوره حجرات : إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ [الحجرات : 3]
    مورد سوال نيز از آيه سوم بوده است . به هر حال از دقت نظر شما سپاسگذاريم .

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود