جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ظلم و پاسخ به آن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    192
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 17 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    3

    ظلم و پاسخ به آن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟




    سلام

    اگر به شما ظلم کردن باید چگونه به آن پاسخ داد ؟؟؟

    گاه آنقدر سکوت کردیم که کسی که ظلم کرده به این کار ادامه داده فک میکنم باعث ظالم پروری میشود....

    و همیشه این ظلم رفتاری نیست گاه با کلام است وگاه هردو ....

    منظرپاسخ هستم پاسخ که قرانی ومسلمانی باشد و دین آن را قبول کند....

    باتشکر ...
    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۱۱/۰۶ در ساعت ۰۶:۱۷
    خدایا دوست داریم
    کمکمون باش تا همیشه برای مکالمه با خدا آنلاین باشیم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و ادب
    به طور کلی نمی شود پاسخ سوال را داد و نسبت به مصادیق و موارد با هم فرق دارند.
    گاهی ظلمی به انسان می شود و حقی از او ضایع می شود که بخشیدن آن خیلی سخت است .انسان می تواند نبخشد ولی این هنر نیست . هنر این است که انسان از حد معمولی فراتر عمل کند . اگر انسان بدی را با بدی جواب بدهد این طبیعی است و ممکن است که عیبی هم نداشته باشد ولی اگر انسان بخواهد که خدا با فضل خودش با او رفتار کند باید نشان بدهد که او هم اهل فضل است . در خیلی از مراحل به پیامبر زظلم شده بود ولی پیامبر بخشید . اگر فردی برای عذرخواهی بیاید و صاحب حق او را نبخشد ، این کوتاهی است .
    پیامبر فرمود : اگر کسی از لغزش مومنی بگذرد خدا هم از لغزش او می گذرد . شخصی پیش پیامبر آمد و گفت که من خانواده ای دارم که من به آنها خوبی می کنم ولی آنها به من بدی می کنند ،من با آنها پیوند برقرار می کنم ولی آنها از من می بُرَند ، من باید چکار کنم ؟ پیامبر فرمود : با بدی به خوبی رفتار کن و بعد می بینی که صمیمیت برقرار می شود .

    این لینک رو حتما مطالعه کنید کامل و دقیق بحث شده:
    http://www.askdin.com/thread21503.html

    ظلم و پاسخ به آن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    276
    تشکر:
    1
    حضور
    20 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست


    پیامبر فرمود : اگر کسی از لغزش مومنی بگذرد خدا هم از لغزش او می گذرد .

    سلام وقت شما بخیر
    ببخشید این حرف در مورد مسلمان هایی که مومن نیستند هم صدق می کنه یا نه؟؟ چون مومن ویژگی های خاص خودشو داره..مثلا مومن دروغگو نیست! خوب وقتی کسی دروغ میگه از جرگه ی مومنین خارجه دیگه پس این حدیث در موردش صدق نمی کنه؟؟
    ویرایش توسط آسمان ... : ۱۳۹۲/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۳:۵۳
    کسی که نگاهت را نفهمد توضیح های طولانی ات را هم نخواهد فهمید!



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    192
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 17 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    3



    سلام
    کارشناس محترم ضمن تشکر
    چند بار باید بخشش کرد ؟
    اگر این بخشش ها باعث ادامه دادن فرد یا گروه به آن کار شود چه ؟
    مگر ظالم پروری گناه نیس ؟ من فک میکنم گاه افراد با اینکه خیلی از کارهایشان یا از گفتارشون بگذریم اگر ادامه دهند ما باعث ظالم پروری شدیم و این هم گناه ماست که جلوی ظلم نایستادیم ...

    نمیدونم تونستم منظورم برسونم یا نه ؟
    خدایا دوست داریم
    کمکمون باش تا همیشه برای مکالمه با خدا آنلاین باشیم


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسمان شهر نمایش پست
    سلام وقت شما بخیر
    ببخشید این حرف در مورد مسلمان هایی که مومن نیستند هم صدق می کنه یا نه؟؟ چون مومن ویژگی های خاص خودشو داره..مثلا مومن دروغگو نیست! خوب وقتی کسی دروغ میگه از جرگه ی مومنین خارجه دیگه پس این حدیث در موردش صدق نمی کنه؟؟
    با سلام و ادب
    ایمان درجاتی دارد و شخص دروغگو که مسلمان هست مومنه اما در درجه ای پایینتر.لذا در مورد دروغگو هم صدق میکنه.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ya ali110 نمایش پست
    چند بار باید بخشش کرد ؟
    اگر این بخشش ها باعث ادامه دادن فرد یا گروه به آن کار شود چه ؟
    مگر ظالم پروری گناه نیس ؟ من فک میکنم گاه افراد با اینکه خیلی از کارهایشان یا از گفتارشون بگذریم اگر ادامه دهند ما باعث ظالم پروری شدیم و این هم گناه ماست که جلوی ظلم نایستادیم ...

    نمیدونم تونستم منظورم برسونم یا نه ؟
    ببخشش تعداد بردار نیست و اگر بخشش مفسده ای نداشته باشد هر چند بار هم باشه ایرادی نداره.
    ببینید همانطور که عرض کردم کلی نمیشه گفت و باید دید ظلم چی بوده؟ در چه حدی بوده؟ آیا اون شخص پشیمانه یا نیست؟ ادامه میده ظلم رو یا نه؟میدونه کارش ظلم هست یا نه؟ و...
    به نظرم لازمه بیشتر توضیح بدید و در ادامه هم چون بحث اخلاقی شده از کارشناس اخلاق استاد نسیم رحمت می خوام که لطف کنند وارد بحث شوند.

    ظلم و پاسخ به آن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    312
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    7 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط ya ali110 نمایش پست
    سلام
    اگر به شما ظلم کردن باید چگونه به آن پاسخ داد ؟؟؟گاه آنقدر سکوت کردیم که کسی که ظلم کرده به این کار ادامه داده فک میکنم باعث ظالم پروری میشود....و همیشه این ظلم رفتاری نیست گاه با کلام است وگاه هردو ....منظرپاسخ هستم پاسخ که قرانی ومسلمانی باشد و دین آن را قبول کند....باتشکر ...
    فضیلت عفو و گذشت به عنوان یک اصل از نظر شرع، عقل، کتاب و سنّت جاى تردید نیست؛ پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در حدیثى مى‏ فرماید:
    «اذا کانَ یومُ القِیامَةِ نادى‏ مُنادٍ: مَنْ کانَ اجْرُهُ عَلىَ اللَّهِ، فَلْیَدْخُلِ الْجَّنَةَ، فَیُقالُ: مَنْ ذَالذّى اجْرُهُ عَلَى اللَّهِ؟ فَیُقالُ: الْعافونَ عَنِ النّاسِ فَیَدْخُلونَ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حسابٍ؛ هنگامى که روز قیامت مى‏شود. ندا دهنده‏اى صدا مى‏زند: هر کس اجر او بر خداست، وارد بهشت شود،
    گفته مى‏شود : چه کسى اجرش بر خداست؟ در پاسخ مى‏ گویند: کسانى که مردم را عفو کردند، آن ها بدون حساب داخل بهشت مى‏ شوند». (1)
    امّا بدین معنا نیست که استثنایى نداشته باشد، بلکه مواردى پیش‏ مى‏ آید که عفو و گذشت سبب جرأت فرد خطاکار مى‏شود . در این صورت باید از عفو و گذشت صرف نظر کرد . به عکس العمل عادلانه پرداخت. البته عکس العمل نباید با حرام باشد .
    على علیه السلام می فرماید : «الْعَفْوُ یُفْسِدُ مِنَ الَّلئیمِ بِقَدْرِ اصْلاحِهِ مِنَ الْکریمِ؛عفو و گذشت افراد لئیم و پست را فاسد مى‏کند، به همان اندازه که افراد با فضیلت را اصلاح مى‏ نماید».(2)
    نکته :
    اسلام ظلم پذیری و تسلیم در برابر زورگویی را نمی‏پذیرد، ولی دفاع منحصر در تقابل به مثل نیست. با حفظ آرامش و فرو بردن خشم نیز می ‏توان از خویش دفاع کرد. در محکمه دادگاه معمولاً از موکل خود با استدلال و برهان و اقامه دلیل دفاع می‏ کنند، بدون آن که پرخاش نمایند.
    این گونه برخورد علاوه بر خجالت زده کردن طرف مقابل، عظمت روحى او را که ناشی از تحمل و حوصله است ، می رساند .هیچ انسانى بدون آن راه دشوار و پر فراز و نشیب عبودیت و بندگى خدا را طى نخواهد کرد ، مخصوصا در جوامعى که افراد فاسد و مفسد و جاهل و نادان در آن فراوان است.
    عفو و گذشت شما تنها به خاطر قدرت نداشتن بر اثبات حقانیت خودتان نباشد، بلکه حتی در جایی که می توانید با قدرت درستی خود را نیز ثابت کنید و دیگر را محکوم نمایید، باز عفو و گذشت در برخی موارد توصیه شده است.

    پی نوشت ها:
    1. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت ، 1404 هجرى قمری، ج64، ص 266 .
    2.همان ، ج 74، ص 421 .




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    192
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 17 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    3



    سلام
    ممنونم كه پاسخ داديد

    در اين هفته كه گذشت
    خودميگفتم آخه اگه چرا بايد مدئيي مسلماني باشم در حالي كه تودينم حضرت امام علي عليه السلام دارم وقتي ازش الگو نميگيرم چه فايده براي مسلمان بودنم است

    وقتي 20 سال صبر كرد به چهار سال صبر كردن در برابر يه ظلم اونم نه هر روز و نه هر لحظه
    نميتوني صبور باشي

    خلاصه سعي بر قانع كردنخودم داشتم

    اما اين سوال برام باقي مانده
    كه چه جوري بايد جلوي ظلم كه به گروه كوچكتر ميشه يا نه كووچيك وبزرگ به يك گروه ميشه را گرفت اونم به روش ديني؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    خدایا دوست داریم
    کمکمون باش تا همیشه برای مکالمه با خدا آنلاین باشیم


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14



    نقل قول نوشته اصلی توسط ya ali110 نمایش پست
    سلام
    ممنونم كه پاسخ داديد

    در اين هفته كه گذشت
    خودميگفتم آخه اگه چرا بايد مدئيي مسلماني باشم در حالي كه تودينم حضرت امام علي عليه السلام دارم وقتي ازش الگو نميگيرم چه فايده براي مسلمان بودنم است

    وقتي 20 سال صبر كرد به چهار سال صبر كردن در برابر يه ظلم اونم نه هر روز و نه هر لحظه
    نميتوني صبور باشي

    خلاصه سعي بر قانع كردنخودم داشتم

    اما اين سوال برام باقي مانده
    كه چه جوري بايد جلوي ظلم كه به گروه كوچكتر ميشه يا نه كووچيك وبزرگ به يك گروه ميشه را گرفت اونم به روش ديني؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    با سلام و عرض احترام

    واقعاً میشه؟

    ببنیید وقتی که برای یکی از عزیزان من مشکلی پیش آمد که تعدی و ظلم به ایشان چون ظلم به من بود و همه تلاش خود را جهت احقاق حق کردیم

    ولی متاسفانه همه چون کلافی در هم نسبت به تخلف یکدیگر همپوشانی داشتند ،به خدا محول کردیم .

    داریم که :همه گناهان در نهایت به یك گناه بزرگ باز می گردند و آن ظلم است و هر چند ظلم در چهره های متفاوت ظاهر می شود و نامهای متفاوت پیدا می كند ولی همه در ماهیت ظلم مشتركند،

    وقتی فرد یا افرادی
    حق را بخاطر خود زیر پا گذاشتند و دروغ گفتند و دغل كردند بدیهی است که از جانب حضرت حق اجابت نمیشوند ،

    چرا که حتی اگر به زبان از خدا آمرزشی می جویند

    اعمالشان فریاد می كند كه ما آمرزش را نمی خواهم

    زیرا همچنان به ظلم و تجاوز به حقوق دیگران ادامه می دهندو در جهت احقاق حقوق دیگری تلاشی نکرده اند .

    عدالت هم فقط توسط خدای متعال و برگزیدگان او قابل اجراست پس با توجه به اعتقادات ما باید پس از تلاش به او بسپریم او محیط بر همه چیز ست

    و باید کینه را
    ز دل راند باید لبه تیز تیغ خشم و رنجیدگی را به جای شخص یا اشخاص به سوی صفات آنها گرفت.

    از تكبر باید بیزار بود نه از متكبر و با ظلمت و جهل باید كینه داشت نه با ظالم و جاهل.

    آنچه عین جهنم است این صفات است و فردی که واجد این صفات ست خود جهنم مجسم ست حقارت مجسم ست .

    آنکس که به حقوق مردمان تجاوز می کند و تظاهر به دادگری می کند معلوم است خود نیک می داند که عدالت بهتر از ستمگری است لذا ستمگری را پنهان می کند و دعوی عدالت دارد.

    و همو و هم ما میدانیم که شیطان چیزی غیر از زشتی و ناجوانمردی و دروغ و آزار خلق و تكبر و حرص و آز و تجاوز به حقوق دیگران و امثال آن نیست پس او صفاتی شیطانی دارد

    و از کسی که چنین صفاتی دارد چه توقعی ست .


    ما که به خدا سپرده ایم و اینطور مجاب شده ایم که قطعا صلاح در این بوده و خیری دربر داشته و ظالمین هم که عمر نوح ندارند در محضر الهی جواب پس خواهند داد .

    به امید ظهور حضرتش ان شاءالله



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    312
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    7 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط ya ali110 نمایش پست
    ه چه جوري بايد جلوي ظلم كه به گروه كوچكتر ميشه يا نه كووچيك وبزرگ به يك گروه ميشه را گرفت اونم به روش ديني؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    راه کار اساسی در واکنش نسبت به رفتار جاهلانه افراد جاهل و بیرون آوردن جاهلان از چاه جهالت و نادانی و هدایت ایشان به راه راست، رفتاری مشتمل بر حسن برخورد و جلب اعتماد و تذکرات گام به گام است. زیرا حسن برخورد در مواجهه با دیگران یکی از مهم ترین تکنیک های رفتاری است که انسان باید در معاشرت های خود با افراد توجه ویژه ای به آن داشته باشد.
    قطعا اگر روش درست را در نهی از رفتار ناپسند ایشان انتخاب کنید، کم کم رفتارایشان اصلاح خواهد شد.
    فراموش نکنید هر شخصی یک نقطه پذیرش و به قول معروف «رگ خوابی» دارد.
    سعی کنید این رگ خواب و نقطه پذیرش را در ایشان به دست آورید. از این کانال وارد شوید و هدف خود را تعقیب کنید. به صرف این که باید شخصی را هدایت کرد ،بسنده نکنید، بلکه با مطالعه روی خصوصیات ایشان، راه نفوذ در ایشان و جلب نظر ایشان را به دست آورید و اقدام کنید.
    افراد می‏ توانند نقش‏ آفرینی حیاتی گسترده‏ای بر یکدیگر داشته باشند. البته کیفیت و میزان اثرگذاری و اثر پذیری‏ ها بسیار متفاوت است. آنچه در این جا با اهمیت می‏ باشد، داشتن درک روان‏شناختی ژرف و درستی از طرف مقابل است.
    دقیقاً باید راه ‏های نفوذ و تأثیرگذاری بر ایشان را بشناسید. متناسب با آن برنامه ‏ریزی کنید. بدون داشتن چنین درکی چه بسا بسیاری از زحمات شما بی‏نتیجه یا کم ثمر خواهد بود. اگر ایشان، منطق‏ پذیراند، باید با زبانی بسیار منطقی و مستدل ایشان را قانع سازید. اگر فردی نصیحت و انذار پذیراند، باید بیش تر بر جنبه‏ های عقوبتی ظلمک به دیگران و روایات و حکایات وارده در این مورد با ایشان سخن گویید. اگر احساس می‏ کنید با محبت بیش تر می‏ توانید ایشان را از عملشان نهی کنید، باید از همین طریق وارد شوید. اگر راه‏ های دیگری بر ایشان مؤثر است تا جایی که با احکام شرع انطباق دارد، از آن راه ‏ها استفاده کنید.
    موفق باشید.




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی :
    پرسش:
    اگر به شما ظلم کردند شما چگونه به آن پاسخ می دهید ؟ آیا آن قدر سکوت می کنید که کسی که ظلم کرده به این کار ادامه داده تا باعث ظالم پروری شود؟
    پاسخ :
    ظلم مصادیق زیادی دارد ولی بطور کلی می توان گفت :
    فضیلت عفو و گذشت به عنوان یک اصل از نظر قرآن مجید و روایات اهل بیت و حتی عقل جاى تردید نیست؛
    پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در حدیثى مى‏ فرماید:
    «اذا کانَ یومُ القِیامَةِ نادى‏ مُنادٍ: مَنْ کانَ اجْرُهُ عَلىَ اللَّهِ، فَلْیَدْخُلِ الْجَّنَةَ، فَیُقالُ: مَنْ ذَالذّى اجْرُهُ عَلَى اللَّهِ؟ فَیُقالُ: الْعافونَ عَنِ النّاسِ فَیَدْخُلونَ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حسابٍ؛ هنگامى که روز قیامت مى ‏شود. ندا دهنده ‏اى صدا مى ‏زند: هر کس اجر او بر خداست، وارد بهشت شود،
    گفته مى ‏شود : چه کسى اجرش بر خداست؟ در پاسخ مى‏ گویند: کسانى که مردم را عفو کردند، آن ها بدون حساب داخل بهشت مى‏ شوند». (1)
    امّا بدین معنا نیست که استثنایى نداشته باشد، بلکه مواردى پیش‏ مى‏ آید که عفو و گذشت سبب جرأت فرد خطاکار مى ‏شود . در این صورت باید از عفو و گذشت صرف نظر کرد . به عکس العمل عادلانه پرداخت. البته عکس العمل نباید با حرام باشد .
    على علیه السلام می فرماید : «الْعَفْوُ یُفْسِدُ مِنَ الَّلئیمِ بِقَدْرِ اصْلاحِهِ مِنَ الْکریمِ؛ عفو و گذشت ، افراد لئیم و پست را فاسد مى‏ کند، به همان اندازه که افراد با فضیلت را اصلاح مى‏ نماید».(2)
    نکته :
    اسلام ظلم پذیری و تسلیم در برابر زورگویی را نمی‏ پذیرد، ولی دفاع منحصر در تقابل به مثل نیست. با حفظ آرامش و فرو بردن خشم نیز می ‏توان از خویش دفاع کرد. در محکمه دادگاه معمولاً از موکل خود با استدلال و برهان و اقامه دلیل دفاع می‏ کنند، بدون آن که پرخاش نمایند.
    این گونه برخورد علاوه بر خجالت زده کردن طرف مقابل، عظمت روحى او را که ناشی از تحمل و حوصله است ، می رساند .هیچ انسانى بدون آن راه دشوار و پر فراز و نشیب عبودیت و بندگى خدا را طى نخواهد کرد ، مخصوصا در جوامعى که افراد فاسد و مفسد و جاهل و نادان در آن فراوان است.
    عفو و گذشت شما تنها به خاطر قدرت نداشتن بر اثبات حقانیت خودتان نباشد، بلکه حتی در جایی که می توانید با قدرت درستی خود را نیز ثابت کنید و دیگر را محکوم نمایید، باز عفو و گذشت در برخی موارد توصیه شده است.

    پی نوشت ها:
    1. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت ، 1404 هجرى قمری، ج64، ص 266 .
    2.همان ، ج 74، ص 421 .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. هویت دینی من !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    توسط Hakim در انجمن گرايشهاي ديني ومعنوي
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۷/۱۲/۲۳, ۱۷:۰۴

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود