صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راه کارهای گرایش جامعه به دینداری

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304

    راه کارهای گرایش جامعه به دینداری




    راه کارهای گرایش جامعه به دینداری

    قسمت اول

    جهان امروز شاهد پا گرفتن و ریشه دواندن مکاتب مختلفی است که هر کدام به زبانی مدعی نجات و هدایت و احقاق حقوق بشریت هستند. از آن جایی که تکوین خلقت انسان به گونه ای است که هیچ اندیشه ای را جبراً نمی پذیرد، این گروه ها برای اشاعه و حاکم کردن اندیشه های خود، به جای تحمیل نظرات، به بررسی شیوه های تقریب آراء مردم به آراء خود رو آورده اند و در کنار آن، هم زمان از ایجاد جاذبه و باور قلبی نسبت به این افکار نیز غافل نیستند. جذب قلوب مردم در مقدمه و در مؤخره ی تلاش برای تأثیرگذاری بر افکار آنان صورت می گیرد، چرا که حداقل نتیجه ای که از جذب و انجذاب حاصل می شود ایجاد همانندی و همگونی و هم شکلی در فرد مجذوب نسبت به عامل جذب کننده است.

    از میان همه این مکاتب که افکار و دل ها را به خود جلب و جذب می کنند، مکاتب مذهبی به حکم ریشه داشتن مذهب در فطرت، جایگاه برجسته ای دارند. اما توجه به این نکته ی دقیق حائز اهمیت فراوانی است که امور فطری نیازمند رشد و پرورش و مراقبت شایسته و بایسته هستند و الا تحت فشار غرایز و شهوات، دسیسه و مدفون و یا در تاریک و روشن فتنه ها و فریب ها به مسیرهای انحرافی کشیده خواهند شد.

    در این میان رسالت همه متعهدان درد آشنا و دین مدار، بررسی راه کارهای «مناسب» و «مؤثر» در شکوفایی و حفظ سرمایه های فطری و در رأس همه آن ها، احساس و تعهد مذهبی در بین مردم است و ناگفته پیداست که اگر هرچه سریع تر و بهینه تر اقدامات لازم در این قلمرو انجام نگیرد، دشمنان بشریت با استفاده از شیوه های مخرب و پر جاذبه ی خود، سرمایه های عظیم جامعه اسلامی مان را مجذوب فرهنگ خویش نموده و از دامن پر مهر اسلام عزیز بیرون خواهند کشید و بالطبع با جایگزینی جاذبه های غیر دینی و ایجاد زاویه انحراف در مسیر نسل های جوان، دین از متن زندگی به حاشیه رانده خواهد شد و صد البته یک دین سلیقه ای و حاشیه ای هرگز نمی تواند قانون و مدار زندگی و مبنای حرکت ها و قضاوت ها و آراء و اندیشه ها و مجاهدات و بینش و منش مردم یک جامعه اسلامی قرار گیرد.

    و اما دین چگونه می تواند چهره جذاب خود را به نمایش بگذارد و دل ها را با جاذبه ی هر چه تمام تر در تصرف خویش درآورد؟ در دنباله ی کلام به بررسی چند عامل اساسی و مهم در این راستا خواهیم پرداخت:

    عوامل جذب کننده ی مردم به گرایش های دینی، به دو گروه عمده تقسیم می شوند:

    ـ عواملی که مردم را مستقیماً مجذوب دین می کنند.

    ـ عواملی که مردم را مجذوب متدینان و اهل ایمان می کنند و از این طریق مردم جذب ایمان و مذهب می شوند، به نحوی که باور و محبت به یاری خداوند در این شماره به بخش اول این عوامل می پردازیم: نسبت به این افراد، آنان را به باور و محبت دین خواهد کشاند.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    الف) اسباب گرایش مردم به دین از راه تعالیم و محتوای خود دین


    1) معرفت:

    پیغمبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) دین را راهی معرفی می کند که باید از روی شناخت و معرفت آن را طی کرد و می فرماید: «قل هذه سبیلی أدعوا إلی الله علی بصیره أنا و من اتبعنی»(1)؛ «بگو: این است راه من، که من و هر کس پیروی ام کرد با بینایی به سوی خدا دعوت می کنیم...»


    پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است تا با دادن شناخت صحیح به مردم، باور صحیح را القا کند چرا که باور ریشه دار، فرع معرفت است. در حیثی از امام صادق (علیه السلام) آمده است: «الحب فرع المعرفه(2)؛ محبت برگرفته از معرفت است.»


    اگر مردم با عقل و استدلال و نه با شیوه های خالی از منطق و حجت عقلی چیزی را بپذیرند، بدان پایبند و دلبسته نیز خواهند شد، لذا قدم اول در ایجاد محبت، ایجاد شناخت در مردم است.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    365
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگه آدمای متدین درست رفتار کنن بیشترین و بهترین جاذبه برای گرایش به دین رو تو جامعه ایجاد میکنن
    آخه متدین:
    بد اخلاق میشه؟
    خسیس میشه؟
    بد دل میشه؟
    منزوی میشه؟
    کم فکر میشه؟
    تمام اینا با دین و تدین تضاد داره
    اگه مومنان راستین باشیم دنیایی رو مجذوب خودمون میکنیم

    ویرایش توسط تبسم : ۱۳۹۲/۱۱/۲۰ در ساعت ۱۷:۲۸


    ═════════ ೋღ❤ღೋ ═════════

    عزیزترین!

    به من فرقان عطا کن
    تا در آن دم که به تمنای رضای تو گام برمیدارم
    سراب ها از تو دورم نسازند


    ═════════ ೋღ❤ღೋ ═════════


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    435
    مورد تشکر
    16 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    توسط مریم
    در تاریخ ۱۳۹۲/۰۸/۲۲ در ساعت 21:23 (56 نمایش)

    راه کارهای گرایش جامعه به دینداری


    آندریاس کامز،فیلسوفی آلمانی است که پس از برخورد تحسین برانگیزی که یک فرد مسلمان با او داشت تصمیم می گیرد، مسلمان شود.

    اندکی درمورد علت مسلمان شدنش:

    داستان از این قرار است که آندریاس کامز، فیلسوف آلمانی 6 سال پیش طی سفر کوتاهی که به مصر داشت با یک جوان مصری آشنا می شود

    و اخلاق و رفتار این جوان مصری به حدی وی را تحت تاثیر قرار می دهد که این فیلسوف تصمیم می گیرد مسلمان شود.

    ماجرای آشنایی آندریاس و این جوان مصری که حسن نام دارد وقتی آغاز می شود که آندریاس هنگام حضور در یکی از

    مساجد مصر از حسن که در حال نماز خواندن بود، عکس می گیرد و سپس از او به دلیل این اقدامش عذر می خواهد،

    اما حسن با لبخند به او می گوید : «خوشحالم از اینکه خدایم را عبادت می کنم».

    و اینچنین صحبت های این دو آغاز می شود و آندریاس به حسن می گوید: «تو چطور می توانی با من دوست شوی در

    حالیکه من مسلمان نیستم» و حسن در پاسخش می گوید: «تو یکی از بندگان خدا هستی و من موظفم با تو بهترین رفتار را داشته باشم».

    آندریاس و حسن با هم دوست می شوند و روز به روز او بیشتر جذب رفتار و منش حسن می شود و با چشمان خود

    می بیند که حسن برای خوشحالی مردم از هیچ کمکی به آنها دریغ نمی کند و او نیز علاقمند می شود که همانند حسن شود.

    دوسال از دوستی این دو گذشته بود که آندریاک از حسن می خواهد که به او کمک کند تا در مورد اسلام بیشتر بداند و زبان عربی

    و قرآن را یاد بگیرد، حسن نیز در این مورد به او کمک می کند.

    آندریاس با جمع آوری اطلاعات در مورد اسلام متوجه می شود که پیام اسلام به جهانیان گسترش محبت و عشق است و به اعتقاد او این

    زیباترین پیامی بود که یک دین می توانست برای پیروانش داشته باشد و اینگونه شد که او تصمیم گرفت با کمک دوستش حسن مسلمان شود

    و شهادتین را بر زبان جاری سازد .

    وی پس از مسلمان شدن کشور مصر را برای زندگی کردن انتخاب کرد، چرا که مایل بود زیباترین لحظات زندگیش را در میان دوستان مسلمانش سپری کند.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    2) نفع رسان و پاسخگو بودن به نیازها؛

    زمانی مردم احساس نیاز به حضور دین در عرصه های مختلف زندگی خود می کنند که دین را گره گشای مشکلات نظری و عملی خود ببینند. رو آوردن مردم به آموزش و ترویج علوم تجربی و ریاضی و غیره به جهت درک منفعت محسوس آن هاست و بدون احساس منفعت هیچ گرایشی ایجاد نمی شود. خداوند متعال در انتهای آیه 17 سوره رعد می فرماید:

    «... و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض...»؛ «ولی آنچه به مردم سود می رساند در زمین [باقی] می ماند...»

    اگر چیزی مفید و فایده رسان باشد اما مردم از فواید آن سر در نیاورند یا منافع آن قابل دستیابی و در دسترس به نظر نرسد (به اصطلاح نسیه باشد) باز هم در اجتماع منزوی و متروک خواهد شد.

    دین باید در همه ی سطوح توانایی خود را در رفع نیازمندی ها به نمایش بگذارد نه ان که به نظر بیاید کارکرد آن در مسایل فکری و اخلاقی منحصر شده است. مزلو در یک تقسیم بندی، سلسله مراتب نیازها را چنین طبقه بندی کرده است: نیازهای فیزیولوژیکی (گرسنگی، تشنگی و ...)، نیاز به امنیت، نیاز تعلق داشتن و محبت، عزت نفس، نیازهای شناختی (دانستن، فهمیدن، جستجو کردن و ...)، ذوقی و هنری (نظم، زیبایی و ...) و در نهایت نیاز به خودشکوفایی.(3)

    اگر دین نتواند از طریق ایجاد عدالت اجتماعی و نظم و سامان دهی به امور فردی و اجتماعی پاسخگوی نیازهای اولیه باشد، مخاطبان خود را در دعوت به نیازهای برتری چون خود شکوفایی تا حد زیادی از دست خواهد داد. داشتن رفاه نسبی و عدالت طبقاتی جزو نخستین مطالبات و خواسته های انسان هاست و دین باید عملاً بتواند مشکلات مردم از جمله مشکلات اقتصادی، خانوادگی، معیشتی، روحی و روانی و جسمی و غیره را به خوبی ارزیابی و حل و فصل نماید و راه کارهای مشخص و عملی ارائه دهد.

    اگر نتوان کاربرد دین را برای مردم ملموس کرد، در حد ذهنیات دور از دسترس و گاهی حتی ناممکن فرض خواهد شد که صرفاً به کار عالم دیگر می خورد، چرا که برای حل مشکلات این دنیا مؤثر نیست و چه نیکو امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند: «علم لا ینفع کدواء لا ینجع؛ (4) علمی که نفع نبخشد چون دارویی است که اثر نبخشد.»


  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    4) استفاده از هنر:

    پیام دین بلند ترین و مهم ترین پیامی است که باید به مردم ابلاغ شود. حق آن است که در این ابلاغ از هنرهای نمایشی، صوتی و تصویری، فنون خطابه و شعرسرایی بهره جست. در این میان برای نمایش هنرمندانه پیام دین، تلویزیون به عنوان رسانه همگانی وسیله بسیار مطلوبی است زیرا هم تصویر زیبا هم صدا و آهنگ دلنشین و هم پیام احساس برانگیز را می توان از طریق برنامه های آن به خدمت گرفت. همچنان که قرآن کریم برای رساندن پیام خود در داستان ها از هنرهای تجسمی و نمایشی و کلامی مدد جسته است.

    حضرت زهرا (علیها السلام) آن گاه که کودکان خود را به بازی می گرفت و به تربیت روحی و پرورشی جسمی آنان می پرداخت، در قالب اشعار ادیبانه ای مطلب را در ذهن آن ها جا می انداخت. مثلاً خطاب به امام مجتبی (علیه السلام) می فرمود:

    «أشبه أباک یا حسن
    و اخلع عن الحق الرسن
    و اعبد إلها ذاالمنن
    و لا توال ذالإحن؛(5)

    حسن جان! بمانند پدرت باش و ریسمان را از گردن حق بردار
    خدای منت بخش را بپرست و با دشمنان کینه ورز دوستی مکن»

    یکی از نمونه های تأثیرگذار و پر مخاطب در تجسم مذهب به شیوه هنری، آثار بلند استاد فرشچیان است که انسان با تماشای نقاشی های ایشان، غالباً خود را در فضایی معنوی و روحانی حس می کند و به درک عمیق تری می رسد. کار دیگری که به عنوان نمونه می توان اشاره کرد استفاده از خطوط زیبا (به خصوص نوع جدید خط) به جای خطوط غربی که گرایش به فرهنگ غربی را به دنبال می آورد، بر روی وسایل و البسه است.



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    5) گوشزد کردن جنبه های توافق دین با عقل و علم:


    هرچه مسایل دینی روشن تر و علمی تر بیان شوند، عقول مستعد، بهتر آن را می پذیرند. چه نیکو و بلکه ضروری است که متخصصان هر رشته علمی، نکات قرآنی و روایی در باب آن علم را بیابند و بدانند و به دیگران نیز بشناسانند. جای سؤال و در عین حال تأسف است که چرا نظرات علمی امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) در کتاب های علمی فیزیک و ریاضی و زیست جایگاهی ندارد؟ چرا مباحث جنین شناسی قرآن در کتاب های پزشکی دانشگاهی موجود و مطرح نیست؟ چرا در کتب ریاضی از یافته های علوم ریاضی توسط دانشمندان بزرگ اسلامی خبری نیست؟ چرا نجوم دانشگاه «اسلامی» با نجوم مطرح شده در منابع دینی تطبیق نشده است؟ نیایش های مسجع گونه ائمه اطهار (علیهم السلام) در کتاب های ادبیات نیست.


    نظرات تربیتی اسلام در کتاب های روانشناسی گنجانده نشده است و جان کلام این که در دانشگاه اسلامی، علوم غربی صرف، تدریس می شود و علوم اسلامی را در برخی علوم که غالباً هم نظری و تئوری هستند منحصر کرده اند، به نحوی که این باور به وجود آمده که دین، مجموعه ای از آراء و نظریات است که صحنه و عرصه ی فعالیت آن از عرصه ی علوم روز جداست. چرا باید کسی که فارغ التحصیل رشته پزشکی می شود (آن هم از دانشگاه اسلامی!) اصلاً نداند نظریات پزشکی اسلام چیست؟ چرا دانشجویی که در رشته مامایی فارغ التحصیل می شود کلامی از قرآن و روایات در باب مسایل بارداری و تشکیل نطفه و جنین و مسایل و احکامی که باید رعایت شود را نمی داند؟ همه این ها شبهه جدا بودن مذهب از علوم را در اذهان مردم به خصوص روشنفکران «دانشگاه دیده» تقویت می کند. این مشکل در کتاب های درسی مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی نیز همچنان وجود دارد و شایسته است هرچه سریع تر برای آن فکر مناسبی بشود.


  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    6) سهل و قابل اجرا بودن احکام دین در هر زمان:


    شکی نیست برای اغلب مردم دشواری و تکلف در عمل همراه با احساس آزار و زحمت و دست و پاگیر بودن است و کم هستند کسانی که تن به قیود پیچ در پیچ و آزار دهنده بدهند، از این رو یکی از عللی که می تواند در جذابیت دین فوق العاده مؤثر باشد، مسأله ی آسان و راحت العمل بودن آن است.


    پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز می فرمایند: «بعثت علی الشریعه السمحه السهله؛(6) خداوند مرا بر دینی مبعوث کرده که آسان، شدنی و با گذشت است.» یک دین با گذشت، منهای موارد اصولی، شرایط اجتماعی و شغلی و آداب و رسوم و موقعیت خانوادگی و مکانی و زمانی افراد را هم در نظر می گیرد تا زندگی آنان، در اثر عمل به اموری خشک و انعطاف ناپذیر، تبدیل به تافته ی جدا بافته از محیط و اجتماع و در نتیجه منجر به انزوای فردی و اجتماعی نشود. به همین جهت است که از شرایط بسیار مهم فتوا دادن، دانستن شرایط زمان و مکان و در واقع عملی و کاربردی صادر کردن فتواست و اگر این مهم رعایت نشود چیزی که متهم به خشک و سخت و غیر عملی بودن خواهد شد، متأسفانته مذهب است.



  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    7) پایه ریزی جذب از دوران کودکی:


    یکی از مهمترین وظایف والدین و اولیای کودکان، فراهم آوردن اسباب لازم و مفید در گرایش فرزندان و کودکان به مذهب است. طبیعی است هرچه از کودکی به عنوان باور نهادینه گردد و روی آن کار کرده شود، بسیار ریشه دارتر و مستحکم تر خواهد بود. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «أدبوا أولادکم علی حبی و حب أهل بیتی و القرآن؛ (7) فرزندان خودتان را بر مبنای محبت من و محبت اهل بیتم و قرآن تربیت کنید.» در جهت تحقق این هدف، دستورات فراوان دینی وارد شده است که به برخی از آن ها به عنوان مثال اشاره می کنیم: «از خداوند فرزند صالح خواستن، دایه صالح و خوش خلق برای نوزاد گرفتن، کام نوزاد را با آب فرات و تربت کربلا برداشتن، هنگام تولد و نامگذاری در گوش او اذان و اقامه گفتن، نام نیک بر او نهادن، نام ائمه را بر او گذاردن، تعلیم قرآن و احادیث اهل بیت، تعلیم اذکار به تناسب سن بچه، آموختن نماز و واداشتن به روزه و غیره.»



  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    برای نمونه به برخی از احادیث وارد شده اشاره می کنیم:


    امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند: «من از خداوند متعال فرزندانی زیباروی و خوش قامت نطلبیدم بلکه از پروردگارم خواستم فرزندانی به من عطا کند که مطیع خدا و خائف از او باشند تا هرگاه به آنان می نگرم که مطیع خدایند، چشمانم روشن گردد.»(8)
    امام صادق (علیه السلام) به سلیمان بن هارون بجلی فرمودند: «ما أظن أحدا یحنک بماء الفرات إلا أحبنا اهل البیت؛ (9) گمان نمی کنم کسی کام نوزاد را با آب فرات بردارد مگر آن که ما خاندان را دوست خواهد داشت.» و نیز فرمودند: «حنکوا أولادکم بتربه الحسین فإنها أمان؛ (10) کام فرزندان خود را با تربت حسین بگیرید که مایه ایمنی است.»


    اذکار و اعمال سفارش شده در سنین کودکی عبارتند از: «آموختن تهلیل در 3 سالگی، آموختن شهادت به رسالت پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از 5/3 سالگی، تمرین صلوات از 4 تا 5 سالگی، آموزش قبله، سجده و رکوع از 6 سالگی، تمرین نماز و بیدار شدن برای خوردن سحری از 7 سالگی، نبوسیدن جنس مخالف دختر 6 ساله و پسر 7 ساله.»(11)



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود