جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خلل و نقصانی میبینی؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 12 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خلل و نقصانی میبینی؟




    «الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَـنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ» (ملک، 3)

    همان كه هفت آسمان را طبقه طبقه بيافريد. در آفرينش آن [خداى‌] بخشايشگر هيچ گونه اختلاف [و تفاوتى‌] نمى‌بينى. بازبنگر، آيا خلل [و نقصانى‌] مى‌بينى؟


    با سلام... من از قدیم در این سایت عضو بودم ولی خوب از کم سعادتی نشد فعالیتی اینجا داشته باشم... بنده چند سالی روی قرآن بنا به خواسته خود قرآن کار کردم چرا که معتقدم انسان به هر چیزی که ایمان میخواد داشته باشه (خدا- بی خدا- نهیلیست و ...) دلیلی حداقل قانع کننده برای خودش باید داشته باشه.... (بگذریم)
    صرفا این چند خط ابتدایی رو نوشتم تا آشنایی از کاربر تازه ای مثل من داشته باشید... (اینکه بی غرض و صرفا به دنبال عقیده ای منطقی هستم).


    خوب سوال اول من تو این انجمن راجع به آیه ی بالا هست. ببینید آیه ی بالا به خودی خود دارای ایراد منطقی است! برای روشن شدن موضوع به مثال زیر دقت کنید:

    ادعای من: این زمین و آسمان ها رو من خلق کردم. اگر شما میگی اشتباه میکنم دنبال خلل و شکافی تو آفرینش (ادعای من) بگرد.... اگر پیدا کردی من از حرفم میگذرم...
    خوب شما در اولین سوال (بدون توجه به اینکه حالا نبودن خلل و شکاف چه ربطی به آفریننده بودن من داره) میتونی و حق داری بپرسی منظورت از خلل و شکاف چیه؟! مثلا اگر من اسب تک شاخ بالدار پیدا کردم نشان خلل و نقصانه؟ اگر نخود سیاه پیدا کردم نشان خلل و شکافه؟ چی مصداق خلل و شکافه؟

    این صرفا یک مثال بود ممکنه ایراداتی داشته باشه ولی اصل سوال من از آیه ی بالا در اینجاست که اساسا طرح همچین سوالی (دیده بگردان، آیا خلل و نقصانی میبینی؟) بدون مشخص کردن مصداقی برای خلل و شکاف سوالی نابخردانه و اشتباه است...

    خوشحال میشم نظرات مبتنی بر قرآن + منطق شما عزیزان رو هم بدونم.

    یا رب تو مرا توبه ده و عذر پذیر
    ای توبه ده و عذر پذیر همه کس


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    873
    صلوات
    142
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    344 پست
    حضور
    288 روز 12 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    76



    با نام الله






    خلل و نقصانی میبینی؟




    کارشناس بحث: استاد عمار

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۱۱/۲۱ در ساعت ۱۲:۱۹


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و ادب
    «فطور» جمع فطر، به معناى شكاف و پارگی است. راغب آن را مصدر و به معناى اختلال و سستى گرفته است. به بیان دیگر به معنای اختلال و بی نظمی است.
    لذا منظور اين است كه هر چه انسان در جهان آفرينش دقت كند كمترين خلل و ناموزونى در آن نمى ‏بيند. (المفردات فی غريب القرآن، ص 640؛ قاموس قرآن، ج 5، ص 194؛ ترجمه الميزان، ج ‏19، ص 588؛ مجمع البيان فی تفسير القرآن، ج ‏10، ص 484؛ تفسير نمونه، ج ‏24، ص 320)
    از این آیه و آیات مشابه آن دو نتیجه مهم مى توان گرفت:
    نخست اینکه قرآن به همه رهروان راه حق، دستور مؤکد مى دهد که هر چه مى توانند در اسرار عالم هستى و شگفتیهاى جهان آفرینش بیشتر مطالعه و دقت کنند، و به یک بار و دو بار قناعت ننماید، چه بسیار اسرارى که در نگاه اول و دوم خود را نشان نمى دهد، دیده هاى تیزبین لازم است که بعد از چندین نگاه آنها را بیابد. دیگر اینکه هر قدر انسان در این نظام دقیقتر و باریکتر شود انسجام آن را بهتر درک مى کند، انسجامى خالى از هر گونه نقص و خلل و کژى و اعوجاج. و اگر در نظر سطحى و ابتدایى بعضى از پدیده هاى این جهان به عنوان شرور و آفات و فساد دیده مى شود (همچون زمین لرزه ها، سیلابها و بیماریها و حوادث ناگوارى که گهگاه در زندگى انسانها رخ مى دهد) در مطالعات دقیقتر روشن مى شود که آنها نیز اسرار و فلسفه هاى دقیق و مهمى دارد. این آیات اشاره روشنى به برهان نظم دارد که مى گوید: وجود نظم در هر دستگاه نشانه وجود علم و قدرتى در پشت آن دستگاه است، و گرنه حوادث اتفاقى حساب نشده، و تصادفهاى کور و کر، هرگز نمى تواند مبدأ نظام و حساب گردد، همانگونه که در حدیث معروف مفضل از امام صادق علیه السلام آمده است: «ان الاهمال لا یاتى بالصواب، و التضاد لا یاتى بالنظام؛ مهمل کارى هرگز نتیجه درست نمى دهد، و تضاد مبدأ نظام نمى گردد.
    با توجه به توضیح فکر کنم منظور از خلل و نقصان مشخص شد.

    خلل و نقصانی میبینی؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 12 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما و ممنون از پاسخ گویی...

    ابتدا یه خاطره ای تعریف کنم هم جهت اینکه باعث تصحیح دید ما به قرآن میشه هم در ادامه باهاش کار دارم. یاد یکی از صحبت های استادم افتادم در یک جلسه ای می گفتن... من نمیدونم چرا ما برای خدا پرانتر باز میکنیم! :دی میدونید مثالی که میزدن چی بود؟ میگفتن شما این آیه رو ببینید: فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ.... توی برخی ترجمه ها ببینید میان برای خدا پرانتز باز میکنن میگن هرکس ذره ای کار خیر بکند (جزایش را) میبیند و هرکس ذره ای کار بد بکند (جزایش را) میبیند!
    شما آیه بالا رو بدون پرانتز بخون به معنای اصلی قرآن میرسی.. اینکه.... نهههههههه.... جزای عمل چیه! خود عمل رو میبینی! همون چیزی که تو آیات دیگه داریم روز قیامت اعمالت رو حاضر میبینی و ... متوجهید چی میگم؟ بعضی از ماها فکر میکنیم خداوند تو قرآن خودش نمیدونست یا نمیتونست مثلا بیاد این چیزایی که ما تو پرانتز میاریم رو استعمال کنه... مگه اینکه به قرینه ای در جای دیگر قرآن همچین چیزی رو تعریف کرده باشه.

    خوب از خاطره برگردیم به این تاپیک... ببینید مشکل اصلی من با جواب شما (چون قبلا هم از کس دیگری جوابی مشابه این شنیدم) اینه که شما میگید نقصان = بی نظمی... درسته؟

    در صورتی که طراح این سوال در صورتی که اعتقاد داشته باشیم فرد حکیمی است و اشتباه از او سر نمیزد بایستی در کتابش نقصان رو تعریف کرده باشه. به عبارت دیگر مشکل از اینجا شروع میشه که وقتی دو طرف یک سوال (در اینجا خدا و من بنده) بر روی تعریف یک چیزی که از ما خواسته شده (دیده بگردان آیا خللی میبینی؟) توافق نداشته باشیم (یعنی برای من تعریف نکرده باشد) این خود نقص است. (شاید منظور خدا از خلل و نقصان وچود محیطی است که در آن سرعت نور برابر با 5 * 10^8 متر بر ثانیه باشد! تا صبح بخواهید میتونم براتون مثال بزنم، اصل سوال رو بچسبید)
    آیا خداوند نمیتوانست خود از واژه ی "بی نظمی" استفاده کند؟ (دوباره یه نگاه به معنی اون آیه ای که تو خاطره آوردم با پرانتز و بی پرانتز بیاندازید) قطعا قرآنی که ادعا میکند کتابی است برای هدایت انسان ها باید کتابی کامل باشد.

    حال اصلا اگر حرف شما رو هم قبول کنیم! باز هم باید بی نظمی تعریف شود... چون تعریف بی نظمی حداقل برای من یک امر مشخص و ساده ای نیست... برای ادامه ی بحث لطفا روبه روی نوشتار زیر رو برام پر کنید.. (هرچند هنوز سوال اصلی اینه که چرا اصلا به جای حرف خدا از واژه ی بی نظمی استفاده کردید ولی چون دیدم علاقه دارید به نظم گفتم از این بعد هم نگاه کنیم)

    بی نظمی =

    ممنون و سپاس
    یا رب تو مرا توبه ده و عذر پذیر
    ای توبه ده و عذر پذیر همه کس


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و ادب
    در مورد خاطره شما عرض کنم اولا این پرانتز ها در اصل قرآن که اضافه نشده تا شما این اشکال را وارد کنید.
    ثانیا وجود پرانتز مانع خواندن متن اصلی نیست.
    ثالثا این پرانتز برای همه مردم هست و شما نباید همه را یک طور مقایسه کنید .بدون پرانتز شاید عوام از ترجمه هیچی متوجه نشوند اما با وجود آن ترجمه کامل و گویاست و کلام خدا هم که عربی هست جای خود است.
    رابعا با وجود پرانتز هم همان برداشت های شما قابل استخراج است.

    ببینید بزرگوار شما مثال واضح و بدیهی را نباید بپیچانید. شاید تعریف واضح و کاملی از بی نظمی نتوان ارائه داد اما آنچه که در این آیه و آیات مشابه منظور است این می باشد که در عالم چیزی را نخواهید یافت که باعث مشکل در نظام هستی باشد بدون اینکه هیچ فایده ای از جهات دیگر نداشته باشد.
    مواردی هم مثل مثال شما باید تحقیق و بررسی شود تا فهمید مثلا
    سرعت نور برابر با 5 * 10^8 متر بر ثانیه باشد بهتر است یا آنکه در عالم هستی وجود دارد.
    بحث ظاهرا داره کلامی میشه که باید کارشناسان عقاید و کلام اظهار نظر کنند.


    خلل و نقصانی میبینی؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 12 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من سعی کردم سوالی رو با زبانی ساده بیان کنم... نیازی به عصبانی شدن نیست... راجع به خاطره هم برداشت آزاد باشد بهتر است، صحبتی ندارم.
    شما هنوز سوال اصلی من رو جواب ندادید(استعمال بی نظمی به جای نقصان)، دیگر تعریف بی نظمی بماند...

    پ.ن
    توی بحث ها تعصب نداشته باشیم بهتره... یعنی با این پیش فرض پاسخ گو نباشیم که 100 درصد سوال طرف مقابل خطاست... بی تعصب و منطقی باشیم.
    ویرایش توسط saeedxxx : ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ در ساعت ۱۶:۲۰
    یا رب تو مرا توبه ده و عذر پذیر
    ای توبه ده و عذر پذیر همه کس


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    بنده اصلا عصبانی نشدم و نمیدونم شما از کجای جوابم این برداشت رو کردید؟ بحث علمی اتفاقا بنده رو به وجد میاره و برام نشاط آوره و اگر در بحث بی جهت عصبانی شویم نشان از ضعف می باشد.
    ببیند اینکه گفته شده نقصان چون کلی هست و بی نظمی رو هم شامل میشه و عرض کردم چون تعریف کاملی نداریم نمیشه گفت این دو ممکنه فرق اساسی داشته باشند.
    با توجه به تعریفی که کردم از فطور مشخصه.
    شما اشکال اصلی خودتون رو مطرح کنید.

    خلل و نقصانی میبینی؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 12 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست

    ببیند اینکه گفته شده نقصان چون کلی هست و بی نظمی رو هم شامل میشه و عرض کردم چون تعریف کاملی نداریم نمیشه گفت این دو ممکنه فرق اساسی داشته باشند.
    احسنت... من طی این چند پست هرچند تقریبا در تمامش سوال اصلیمو تکرار هم کردم ولی قصدم این بود که به این نتیجه برسیم تعریف مشخصی از خلل و نقصان در قرآن آورده نشده!

    حال شما خودتون رو بذارید جای من انسان مخاطب خداوند! خداوند به من میگه آهای انسان برو دنبال خلل در دنیا بگرد! باز هم دیده بگردان آیا خللی میبینی؟ در صورتی که من انسان تعریف مشخصی از خلل ندارم. (فرض کنید من میخوام به حرف خداوند گوش بدم و دنبال خلل و نقصان در دنیا بگردم...)

    به نظر شما آیا طرح این سوال بدون ارائه ی تعریف مشخصی از خلل و نقصان اشتباه نیست؟

    شما درست میفرمایید بی نظمی هم می تواند یک نوع خلل و نقص باشد ولی نه تمام آن! یعنی ممکن است چیزهای دیگری نیز در دایره خلل و نقصان قرار بگیرد که برای من انسان باید تعریف میشد... آیا این درخواست نابجایی است؟

    اگر جایی از سوالم نامفهوم یا گنگه بفرمایید روشن تر بیان کنم.
    یا رب تو مرا توبه ده و عذر پذیر
    ای توبه ده و عذر پذیر همه کس


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و ادب
    نه دیگه دقت نکردید من در مورد نظم عرض کردم تعریف مشخصی نداریم.
    اما آنچه منظور کلی آیه می باشد رو من عرض کردم و مشکلی برای شمای مخاطب نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست
    در عالم چیزی را نخواهید یافت که باعث مشکل در نظام هستی باشد بدون اینکه هیچ فایده ای از جهات دیگر نداشته باشد.

    خلل و نقصانی میبینی؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 12 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خیلی ممنون ...

    فکر میکنم به جواب رسیدم... باز اگر نکته ای یا ابهامی بود همینجا میگم.
    یا رب تو مرا توبه ده و عذر پذیر
    ای توبه ده و عذر پذیر همه کس


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. +++کوچولو،مامانتو با بستنی عوض میکنی؟+++
    توسط hamid66 در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۳, ۱۱:۵۹
  2. رجعت با جسم مثالی یا واقعی؟
    توسط پر سوال در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۴, ۱۶:۳۴
  3. دشمن و آخوند حکومتی؟
    توسط 5231 در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 32
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۲۲, ۲۲:۴۷
  4. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۳, ۱۹:۳۲
  5. خلیج فارس یا خلیج ع/ر/ب/ی؟
    توسط لوتي در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۲۲, ۱۳:۵۹

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود