صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جوانی و انتظار

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304

    جوانی و انتظار




    جوانی و انتظار


    دوران جوانی دوران ناپختگی نیست اگر چه دوران کم تجربگی است. جوانان در کمال پختگی گرایش های فطری قرار دارند؛ و در اوج تازگی و طراوتِ روحی و آمادگی برای دریافت های معنوی و اتصال به خدا هستند، اگر چه گرایش های ناب فطری آنان شکوفا نشده باشد و به خودآگاهی نرسیده باشند. جوان ها با بدی ها نسبتی ندارند، مگر آنکه شرایط آنها را به اشتباه بیندازد؛ و یا عواملی آنها را فریب بدهد. مانند فریبی که حضرت آدم ابوالبشر از ابلیس خورد. نمی خواهم بگویم جوان انسان کاملی است، ولی جوانی نزدیک ترین سن به کمالات روحی است.

    جوانان اگر خوب به خود نگاه کنند بیشترین تناسب را با خوبی ها دارند. مگر نشنیده ای که امام صادق (ع) به کسی که نگران وضع دین داری مردم شهرش بود، فرمودند: « بر تو باد به جوانان، زیرا سرعت و شتاب آنها به سوی هر خیری، از هر گروهی بیشتر است؛ عَلیکَ بِالأحدَاثِ فَاِنَّهُم أسرَعُ إلَی کُلِّ خَیرٍ.» (229)

    نمی شود آغاز دین داری، ابتدای جوانی باشد، و این دو در آغازِ پیوندی که خدا خواسته است برقرار شود، با هم تناسب نداشته باشند. اتفاقاً وقتی دقت می کنی می بینی جوانی و دین داری و معنویت خیلی هم به هم می آیند. مهمترین مفاهیم دینی در دوران جوانی، نه تنها قابل پذیرش اند بلکه مورد اشتیاق جوان هستند.

    یکی از مفاهیم نورانی دین انتظار است که تناسب فراوانی با جوان دارد، به طوری که حتی می توان گفت اساساً انتظار یکی از خصلت های دوران جوانی است. و بیشتر برای جوانان، شورآفرین و معرفت افزاست. چند نمونه از تناسب جوان و انتظار را مرور می کنیم:

    جوانی و انتظار




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    آینده گرایی جوان

    جوان، نگاه به آینده دارد و به شدّت «آینده گرا» است؛ و معلوم است با مهدویت که مربوط به آینده است راحت تر ارتباط برقرار می کند. اما باید این آینده را به روشنی برای او ترسیم کنیم. اگر مهدویت را به عنوان آینده ای روشن و دلخواهِ جوان به او معرفی نکنیم، او برای آینده ی خود و جهان پیرامونش کاخی خیالی برای خود درست خواهد کرد و یا برایش درست خواهند کرد. قشنگ ترین تخیلاتش را همین آینده ی خیالی تشکیل خواهد داد و آن گاه می دانید چه اتفاقی می افتد؟ هر نوع زندگی که داشته باشد و دست به هر نوع زندگی ای که می زند، احساس شکست خواهد کرد. اگر آینده گرایی جوان را با مهدویت پیوند نزنیم، او باید انرژی خود را از امید به چه چیزی بگیرد؟

    می دانید انتظار فرج با سلمان فارسی چه کرد؟ وقتی پیامبر به او وعده ی رجعتش در حکومت حضرت مهدی(عج) را داد، از شدت شوق گریه کرد و گفت: « وقتی از نزد رسول خدا (ص) بلند شدم، دیگر از آن روز به بعد برایم فرقی نمی کرد که چه وقت از دنیا بروم؛ فَقُمتُ بَینَ یَدَی رَسُوِ اللهِ وَ مَا یُیَالِی سَلمَانُ مَتَی لَقِیَ المَوتَ أو لَقَیِه» (230) جوان هم آینده گراست و باید آینده گرایی جوان با چنین آینده ی روشنی پُر شود.

    این آینده با اینکه مربوط به حیات دنیا می شود اما او را از آخرت جدا نمی کند و معنویتی بس نورانی دارد. انتظار، روح جوان را با آینده پیوند می زند و از محدود شدن به زمان حال نجات می دهد.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    آرمان گرایی جوان


    جوان «آرمان گرا» نیز هست و آنقدر آرمان گراست که اگر آرمان خوبی نداشته باشد، دنبال آرمان های کاذب خواهد رفت. لذا اگر آرمان جامعه ی مهدوی به جوان خوب معرفی شود، به دلیل تناسب و علاقه ای که به «آرمان» دارد، به سرعت به آن جذب خواهد شد. جوان دوست دارد آرمانی داشته باشد که بتواند به آن عشق بورزد و برای آن فدا بشود. اگر این آرمان با عقل پشتیبانی شود، گرمای آن طراوت و شادابی زندگی جوان را تأمین خواهد کرد، والا پس از مدتی دویدن به دنبال یک آرمان موهوم، سرخورده خواهد شد و آرمان گریزی خواهد کرد و به واقعیت های پست تن خواهد داد.

    آرمان محل نجات جوان از تحمیل های ویران کننده ی دنیای دون است و راه مفرّی برای فرار از خودخواهی ها به سوی نور. جوان می تواند برای آرمان هایش سرود بخواند، شعار بدهد و فریاد بزند. آرمان برای یک جوان به سهولت می تواند دلیل زندگی کردن قرار بگیرد.
    چه آرمانی بهتر از آرمان تحق جامعه ی مهدوی می تواند روح آرمان گرای جوان را سیراب کند؟ آرمانی که تمام ویژگی های یک آرمان تمام عیار را دارد و می تواند تمام عمر دوام پیدا کند و حتی جوانی و روحیات و ویژگی های خوب آن را با خود تداوم بخشد؛ نشاط، امید، شادابی، انعطاف و شجاعت، همت و بلند نظری، خلاقیت و نوآوری، پاکی و بی آلایشی، صفا و صمیمیت، جوانمردی و غیرت، و...



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    جامعه گرایی جوان


    مسئله انتظار یک موضوع کاملاً اجتماعی است؛ آن هم اجتماعی در اندازه های جهان بشریت. جوان نیز به شدّت «جامعه گرا» ست. دیگران برای او بسیار مهمند. اگر در جایی ظلمی بر مردم ببیند بر نمی تابد. جوان هنوز در لاک خودخواهی ها فرونرفته است. آدم ها با افزایش سن کم کم فرد گرا می شوند. باید قبل از آنکه فردگرایی بر او غلبه کند، «انتظار نجات جهان بشریت از ظلم» در روح جوان نهادینه شود. جامعه برای جوان ابزاری بی ارزش برای رشد خود او تلقی نمی شود، بلکه این خود جوان است که گاه با هدف قرار دادن رشد جامعه، خود را فدا می کند.

    جوان جامعه گرایی را از گرایش به هم سالان شروع می کند؛ آنجا که می خواهد از خانواده فاصله بگیرد و مستقل شود. اما در گروه باقی نمی ماند و به سرعت جامعه گرا می شود و اگر مسیر رشد او به سلامت طی شود، یک موجود جهانی خواهد شد. انتظار فرج یعنی آوردن خوشبختی برای تمام جهان. و چه چیزی بهتر از این انتظار می تواند جامعه گرایی جوان را ارضاء کند؟



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    آینده گرایی جوان


    جوان، نگاه به آینده دارد و به شدّت «آینده گرا» است؛ و معلوم است با مهدویت که مربوط به آینده است راحت تر ارتباط برقرار می کند. اما باید این آینده را به روشنی برای او ترسیم کنیم. اگر مهدویت را به عنوان آینده ای روشن و دلخواهِ جوان به او معرفی نکنیم، او برای آینده ی خود و جهان پیرامونش کاخی خیالی برای خود درست خواهد کرد و یا برایش درست خواهند کرد. قشنگ ترین تخیلاتش را همین آینده ی خیالی تشکیل خواهد داد و آن گاه می دانید چه اتفاقی می افتد؟ هر نوع زندگی که داشته باشد و دست به هر نوع زندگی ای که می زند، احساس شکست خواهد کرد. اگر آینده گرایی جوان را با مهدویت پیوند نزنیم، او باید انرژی خود را از امید به چه چیزی بگیرد؟
    می دانید انتظار فرج با سلمان فارسی چه کرد؟ وقتی پیامبر به او وعده ی رجعتش در حکومت حضرت مهدی(عج) را داد، از شدت شوق گریه کرد و گفت: « وقتی از نزد رسول خدا (ص) بلند شدم، دیگر از آن روز به بعد برایم فرقی نمی کرد که چه وقت از دنیا بروم؛ فَقُمتُ بَینَ یَدَی رَسُوِ اللهِ وَ مَا یُیَالِی سَلمَانُ مَتَی لَقِیَ المَوتَ أو لَقَیِه» (230) جوان هم آینده گراست و باید آینده گرایی جوان با چنین آینده ی روشنی پُر شود.

    این آینده با اینکه مربوط به حیات دنیا می شود اما او را از آخرت جدا نمی کند و معنویتی بس نورانی دارد. انتظار، روح جوان را با آینده پیوند می زند و از محدود شدن به زمان حال نجات می دهد.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    آرمان گرایی جوان


    جوان «آرمان گرا» نیز هست و آنقدر آرمان گراست که اگر آرمان خوبی نداشته باشد، دنبال آرمان های کاذب خواهد رفت. لذا اگر آرمان جامعه ی مهدوی به جوان خوب معرفی شود، به دلیل تناسب و علاقه ای که به «آرمان» دارد، به سرعت به آن جذب خواهد شد. جوان دوست دارد آرمانی داشته باشد که بتواند به آن عشق بورزد و برای آن فدا بشود. اگر این آرمان با عقل پشتیبانی شود، گرمای آن طراوت و شادابی زندگی جوان را تأمین خواهد کرد، والا پس از مدتی دویدن به دنبال یک آرمان موهوم، سرخورده خواهد شد و آرمان گریزی خواهد کرد و به واقعیت های پست تن خواهد داد.

    آرمان محل نجات جوان از تحمیل های ویران کننده ی دنیای دون است و راه مفرّی برای فرار از خودخواهی ها به سوی نور. جوان می تواند برای آرمان هایش سرود بخواند، شعار بدهد و فریاد بزند. آرمان برای یک جوان به سهولت می تواند دلیل زندگی کردن قرار بگیرد.
    چه آرمانی بهتر از آرمان تحق جامعه ی مهدوی می تواند روح آرمان گرای جوان را سیراب کند؟ آرمانی که تمام ویژگی های یک آرمان تمام عیار را دارد و می تواند تمام عمر دوام پیدا کند و حتی جوانی و روحیات و ویژگی های خوب آن را با خود تداوم بخشد؛ نشاط، امید، شادابی، انعطاف و شجاعت، همت و بلند نظری، خلاقیت و نوآوری، پاکی و بی آلایشی، صفا و صمیمیت، جوانمردی و غیرت، و...



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    جامعه گرایی جوان


    مسئله انتظار یک موضوع کاملاً اجتماعی است؛ آن هم اجتماعی در اندازه های جهان بشریت. جوان نیز به شدّت «جامعه گرا» ست. دیگران برای او بسیار مهمند. اگر در جایی ظلمی بر مردم ببیند بر نمی تابد. جوان هنوز در لاک خودخواهی ها فرونرفته است. آدم ها با افزایش سن کم کم فرد گرا می شوند. باید قبل از آنکه فردگرایی بر او غلبه کند، «انتظار نجات جهان بشریت از ظلم» در روح جوان نهادینه شود. جامعه برای جوان ابزاری بی ارزش برای رشد خود او تلقی نمی شود، بلکه این خود جوان است که گاه با هدف قرار دادن رشد جامعه، خود را فدا می کند.

    جوان جامعه گرایی را از گرایش به هم سالان شروع می کند؛ آنجا که می خواهد از خانواده فاصله بگیرد و مستقل شود. اما در گروه باقی نمی ماند و به سرعت جامعه گرا می شود و اگر مسیر رشد او به سلامت طی شود، یک موجود جهانی خواهد شد. انتظار فرج یعنی آوردن خوشبختی برای تمام جهان. و چه چیزی بهتر از این انتظار می تواند جامعه گرایی جوان را ارضاء کند؟



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    عدالت گرایی جوان


    عدالت یکی از اولین مفاهیمی است که حتی قبل از جوانی فهمیده می شود و فطری بودن آن امری روشن است. جوان در اوج عدالت گرایی قرار دارد. اگر دچار خودخواهی افراطی نشده باشد، این عدالت را برای همه ی عالم می خواهد. ظلم ستیزی و تبعیض گریزی جوان امری مشهود و مسلّم است. حالا این جوان اگر پاسخ عدالت گرایی خود را در جایی نیابد دچار سرخوردگی خواهد شد، و چه بسا به گروه ظالمان و حداقل به گروه بی تفاوتان بی غیرت بپیوندد.

    انتظار می تواند عدالت گرایی جوان را جهت دهد و او را به سوی جامعه ای سرشار از عدالت سوق دهد. و تلاش او را در جهت تحقق چنین جامعه ای افزایش دهد. جامعه ای که در آن از بی عدالتی خبری نیست، می تواند جوانان جویای عدالت را شیفته ی خود سازد. جامعه ای که در آن همه به حق خود می رسند و استعدادهای خود را در آن شکوفا خواهند دید، حتی تخیّلش هم برای جوان شیرین است. انتظار می تواند عدالت گرایی جوان را پرورش دهد و از عدالت گرایی اجتماعی به تقویت ملکه ی درونی عدالت منجر شود.



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    جوان و عناصر پنج گانه ی انتظار


    قبلاً برای انتظار پنج عنصر سازنده بر شمردیم:

    «1. اعتراض به وضع موجوn
    2. تصور وضع مطلوب
    3. تصدیق وضع مطلوب
    4. تمنای وضع مطلوب
    5. عمل برای تحقق وضع مطلوب.»


    به عبارت دیگر منتظر کسی است که این پنج عنصر در او وجود داشته باشد. در این مجال مختصر، به تناسبی که هر کدام از این عناصر با جوان دارد، اشاره خواهیم کرد:

    1. جوان «سنت گریز» است و این خصلت را خداوند در وجود جوان گذاشته است تا بتواند از گذشته فاصله بگیرد و فرصت انتخاب پیدا کند. و الاّ اگر آنچه خانواده و جامعه ی او دیکته می کردند، او بدون تأمل همه را می پذیرفت، استقلال روحی و فرصتی برای انتخاب پدید نمی آمد. البته این سنت گریزی مانند هر خصلت طبیعی دیگری باید جهت پیدا کرده و از فریب و پاسخ نابجا مصون بماند تا جوان را دچار ناهنجاری و بی بندو باری در ارضاء این خصلت فطری ننماید.

    اینکه مُدهای جدید لباس توسط جوان ها اجرا می شود، نمونه ی کوچکی از همین سنت گریزی است و اگر جوان را به خاطر سنت گریزی سرزنش کنی و اذیت شود، «سنت شکن» هم خواهد شد. بر اساس همین سنّت گریزی، جوان دوست دارد به وضع موجود اعتراض کند و انگیزه ی او برای اعتراض به هر خرابی در وضع موجود بالا است، که باید پاسخ این اعتراض خود را متناسب با دیگر صفات و گرایش های فطری خود بازیابد. حالا اگر این روحیه به آشنایی با عنصر اول انتظار، یعنی اعتراض به وضع موجود، با تکیه بر اعتقاد به جامعه ی مهدوی ختم شود، انرژی جوان در جهت یک آرمان بلند صرف خواهد شد.



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    2. قدرت تخیّل جوان را نباید دست کم گرفت. جوانان بهتر از هر کس می توانند با استفاده از قدرت تصور سازی خود، وضع مطلوب را برای خود تصویر کنند. قدرت تصویر یک وضع مطلوب می تواند جوانان را از حصار تنگ واقعیت های موجود و باور نکردنی تحقق وضع مطلوب رهایی بخشد.

    چرا خداوند آغاز دینداری و رسیدن به سن تکلیف را در سنی قرار داده است که قدرت خیال پردازی، بسیار قوی است؟ شاید به این دلیل باشد که جوان قبل از هر چیز باید بتواند آن «وضع مطلوب» موعود را «تصور» کند. همان وضع مطلوبی که او در اثر دین داری و رفتار صالح در زندگی فردی و اجتماعی به آن خواهد رسید و در دنیا به حیات طیبه و در آخرت به سعادت جاودانه منتهی خواهد شد. این تصور به تقویت باورهای معنوی او کمک می کند.

    یکی از مصارف این قدرت تخیّل، تصور آن دنیا است که در بهشت و دوزخ صحنه های هولناکی در قرآن کریم برای آن ترسیم شده است. اگر نتواند آخرت را تصور کند از آن ترسی نخواهد داشت و یا به آن شوقی پیدا نمی کند.



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود