جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: *هفت حرفي كه در سورۀ فاتحه ذکر نشده است*

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171

    *هفت حرفي كه در سورۀ فاتحه ذکر نشده است*




    هفت حرفي كه در سورۀ فاتحه ذکر نشده است
    از لطائف زیبای سوره فاتحه آن است که هفت حرف از حروف ابجدی در آن وجود ندارد، این حروف عبارتند: ث ج - خ زشظف .


    • در سبب آن گفته شده است: این حروف هفت گانه احساس به زجر و عذاب در آن وجود دارد، چون استعمال آنها در کلمات عذاب آشکار تر است.
    • *هفت حرفي كه در سورۀ فاتحه ذکر نشده است*
    • مثلا حرف (ث) در الثبور به کار برده شده است: لَا تَدْعُوا الْيَوْمَ ثُبُوراً واحِداً وَادْعُوا ثُبُوراً كَثِيراً [الْفُرْقَانِ: 14]( امروز يك بار نه ، بلكه بارها و بارها مرگ را به آرزو بخواهيد و فريادش داريد).
    • ‏« ثُبُوراً كَثِيراً » : مراد واويلاها و ناله‌هاي پشت سر يكديگر است.
    • حرف جيم اول حرف جهنم است، (وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ) [الْحِجْرِ: 43]. و حتماً دوزخ ميعادگاه جملگي آنان است .‏
    • و حرف خاء احساس به خزي در آن وجود دارد : خداوند مي فرمايد: (يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ) [التَّحْرِيمِ: 8] روزي خواهد بود كه خداوند پيغمبر و كساني را خوار و سبك نمي‌دارد كه با او ايمان آورده‌اند .
    • و حرف زاي و شين اول حرف زفير و شهيق هستند: قَالَ تَعَالَى: لَهُمْ فِيها زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ [هُودٍ: 106] و امّا آنان كه بدحال و بدبخت هستند در آتش دوزخ جاي دارند و در آنجا ( در دم و بازدم خود ) ناله و فرياد سر مي‌دهند .‏
    • همچنین حرف زای اولین حرف کلمۀ زقوم است که نام درختی در جهنم است.
    • و حرف شین اولین حرف کلمه شقاوت است: فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ، و اما کسانی بدبخت شدند پس در آتش جهنم هستند.
    • و حرف ظاء نیز در سورۀ فاتحه نیامده است چون استعمالش در کلمه عذاب زیاد است، نمونه آن در این فرمودۀ خداوند عزوجل آمده است: انْطَلِقُوا إِلى ظِلٍّ ذِي ثَلاثِ شُعَبٍ لَا ظَلِيلٍ وَلا يُغْنِي مِنَ اللَّهَبِ [الْمُرْسَلَاتِ: 30، 31]
    • ‏برويد به سوي سايه سه شاخه ( دودهاي خفقان بار آتش ) .‏ ‏‏نه سايه‌دار خنك و آسايش‌بخشي است ، و نه از سوزندگي شعله‌هاي آتش جلوگيري مي‌كند .
    • و در جای دیگر در کلمه لظی آمده است که به معنای آتش سوزان است، آمده است: (كَلَّا إِنَّها لَظى نَزَّاعَةً لِلشَّوى) [الْمَعَارِجِ: 15، 16]). ‏هرگز ! . اين ، آتش سوزان و سراپا شعله ( دوزخ ) است .‏ ‏پوست بدن را مي‌كند و با خود مي‌برد .‏
    • و حرف فاء نیز در این سوره نیامده است چون دلالت بر فراق و افتری می دهد.
    • خداوند سبحان می فرماید: يَوْمَئِذٍ يَتَفَرَّقُونَ [الرُّومِ: 14] يعني در روز قيامت مردم از همديگر جدا مي‌گردند
    • لَا تَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ كَذِباً فَيُسْحِتَكُمْ بِعَذابٍ وَقَدْ خابَ مَنِ افْتَرى [طه: 61]
    • بر خدا دروغ نبنديد كه خدا شما را با عذاب ( خود ) نابود و ريشه‌كن خواهد ساخت ، و شكست و نوميدي از آن كساني است كه بر خدا دروغ مي‌بندند .‏
    • شايد كسي بگوید: هیچ حرفی از حروف نیست مگر أنکه در کلمات عذاب استعمال می شود، پس فایده این سخن چیست؟
    • می گوییم: خداوند متعال در باره جهنم فرموده است که هفت در دارد.... لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ لِكُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ [الْحِجْرِ: 44]، ‏دوزخ داراي هفت در است و هر دري بخش خاصّ و ويژه‌اي از آنان دارد .
    • خداوند هفت حرف را در این سوره بيان نفرمود به جهت اينكه این حروف در اوائل الفاظ عذاب به کار رفته است، و شاید این پیام را به خواندگان خویش بدهد که کسی که این سوره را تلاوت می کند، و حقائق آن را شناخت، از این طبقات هفت گانه جهنم نجات بیدا می کند.
    • در پایان لازم به تذکر است كه اين لطيفه ي جنبه ي اشاري و عرفاني دارد، كه امام رازي در تفسير مفاتيح الغيب آن را ذكر كرده است، و مي تواند قابل نقد و بررسي باشد.


    ============
    منبع: مفاتیح الغیب – فخر الدین الرازی



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171

    لطائف سورۀ فاتحه





    1- در تقدیم کلمۀ الرحمن بر الرحیم در بسمله و سورۀ فاتحه چه فوائدی وجود دارد؟
    چون رحمت خداوند در دنیا شامل همه موجودات می شود، و هیچ کس از آن بی بهره نیست حال چه مؤمن باشد و چه کافر و مشرک؛ به همین دلیل صفت الرحمن را جلوتر قرار داده است. و در آخرت رحمتش برای اهل بهشت دائمی و همیشگی خواهد بود.
    به همین جهت گفته می شود الله رحمان دنیا و رحیم آخرت است، الرحمن: یعنی داری رحمت که برای عموم است، و شامل مؤمن و کافر می شود؛ اما صفت الرحیم: خاص برای مؤمنین می باشد و خداوند می فرماید: (وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا) .

    2- نماز گزاران در نمازشان می خوانند: (اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ)، در حالیکه ایشان خودشان هدایت یافتگان هستند، پس دلیل طلب هدایت در این آیه چه می تواند باشد؟
    مراد از طلب هدایت، ثابت قدمی و دوام بر راه حق می باشد، و در مورد ایمان نیز چنین آمده است، الله می فرماید: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ) (نساء: 136).
    يعني‌: بر ايمانتان‌ ثابت‌قدم‌ بوده‌ و بر آن‌ مداومت‌ ورزيد و آن‌ راپيوسته‌ تجديد نماييد. پس‌ اين‌ دستور، از باب‌ تحصيل‌ حاصل‌ نيست‌، بلكه‌ از باب‌ افزودن‌ بر كمال‌ كامل‌ است‌، چنان‌كه‌ مؤمن‌ در هر نمازي‌ مي‌گويد: (اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ): (ما را به‌ راه‌ راست‌ هدايت‌ كن). يعني‌: بر هدايتمان‌ بيفزاي‌ و ما را بر آن‌ بر راه‌ راست‌ ثابت‌قدم‌ نگهدار.
    3- از دیگر لطائف این سوره قول خداوند (غير المغضوب عليهم ولا الضآلين) می باشد که در سوره بقره از بنی اسرائیل که مغضوب علیهم هستند سخن به میان آمده، و معصیت و سرپیچی ایشان از خدا و رسولش را ذکر نموده است؛ و در سورۀ آل عمران از نصاری که همان (الضالین) در سوره فاتحه هستند صحبت شده است.
    4- شروع سورۀ فاتحه با ( الحمدلله رب العالمین) می باشد، که این اولین کلمات مصحف می باشد، و آخرین کلمات مصحف (من الجنة والناس) در سورۀ ناس می باشد. که گویای این است که الله سبحانه و تعالی هدایت و رحمت را برای همه انسانها و جنیان خواهان هست.
    5- احکام تجوید در سورۀ فاتحه به شکل ساده و آسان است، شاید این بدین خاطر باشد تا قرائت آن برای همه ی انسانها میسر گردد.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    210
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط کیمیای محبت نمایش پست
    هفت حرفي كه در سورۀ فاتحه ذکر نشده است
    از لطائف زیبای سوره فاتحه آن است که هفت حرف از حروف ابجدی در آن وجود ندارد، این حروف عبارتند: ث ج - خ زشظف .


    • در سبب آن گفته شده است: این حروف هفت گانه احساس به زجر و عذاب در آن وجود دارد، چون استعمال آنها در کلمات عذاب آشکار تر است.


    ============
    منبع: مفاتیح الغیب – فخر الدین الرازی


    و ای کاش حرف ض هم نبود
    که اینهمه اساتید بابت تلفظ آن به مردم زجر ندهند!!
    خداوندا
    چون تو حاضری ، چه جویم
    و چون تو ناظری ، چه گویم


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود