جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: لمس جن یا شیطان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    لمس جن یا شیطان




    با سلام و عرض ادب
    لطفا در رفع شبهه ذیل راهنمائی بفرمائید
    با تشکر.

    لمس جن یا شیطان

    الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ
    ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءهُ
    مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَیَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَی اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَـئِکَ
    أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ (بقره 275)

    کسانی که رِبا می خورند
    [در شئون زندگی]بپا نمی خیزند مگر مانند
    بپا خاستن کسی که شیطان بر اثر تماس، عقل او را آشفته کرده است...


    قدما و حتی بعضی قبائل عقب افتاده امروز بر این باورند که بیماریها مخصوصا ب
    یماریهای روانی در اثر تماس یا وارد شدن جن و شیطان به بدن فرد ایجاد میشود.
    حضرت محمد (ص) این را وارد قرآن کرده است.

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ در ساعت ۲۰:۴۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    بعضی بر این باورند که بیماری ها مخصوصا بیماری های روانی در اثر تماس یا وارد شدن جن و شیطان به بدن فرد ایجاد می شود. لطفا راهنمائی فرمائید.


    پاسخ:
    در تفسیر این آیه آیت الله مکارم می فرمایند:
    جمعى معتقد هستند كه تعبير مسّ شيطان كنايه از بيمارى روانى و جنون است و اين تعبير در ميان عرب معمول بوده نه اين كه واقعا شيطان تاثيرى در روح انسان بگذارد ولى هيچ بعيد نيست كه بعضى از كارهاى شيطانى و اعمال بي رويه و نادرست سبب يك نوع جنون شيطانى گردد، يعنى به دنبال آن اعمال، شيطان در شخص اثر بگذارد و تعادل روانى او را بر هم زند از اين گذشته اعمال شيطانى و نادرست هنگامى كه روى هم متراكم گردد اثر طبيعى آن از دست رفتن حس تشخيص صحيح و قدرت بر تفكر منطقى مى باشد.(1)

    علامه طباطبایی (رحمة الله علیه) می فرماید:
    مراد از خبط ناشی از مسّ شيطان، حركات نامنظم جن‏ زدگان در حال بي هوشی و يا بعد از آن نيست، و مفسرينی كه كلمه نام برده را به اين معنا گرفته‏ اند اشتباه كرده‏ اند، زيرا اين معنا با هدف آيه سازگار نيست، چون غرض آيه اين است اعتقاد رباخوار را در اين كه فرقی ميان بيع و ربا نيست بفهماند و عمل او را كه بر اساس اين اعتقاد انجام می‏ دهد تخطئه كند، و حاصلش اين است كه افعال رباخوار، افعال اختياري است كه از اعتقادی غلط سر می زند، و اين چه ربطی به جست و خيزهای يك شخص مصروع و غش كرده دارد، پس برگشت معنای آيه به همان بيانی است كه ما كرديم و گفتيم: مراد اين است كه رفتار رباخوار در امر معاش و زندگی به رفتار جن زده و ديوانه‏ ای می‏ ماند كه خوب را از بد تميز نمی دهد.

    نكته سوم اين كه: تشبيهی كه در آيه شده، و رباخوار را به كسی تشبيه كرده كه در اثر مس شيطان ديوانه شده، خالی از اين اشعار نيست كه چنين چيزی (يعنی ديوانه شدن در اثر مسّ شيطان) امری است ممكن، چون هر چند آيه شريفه دلالت ندارد كه همه ديوانگان در اثر مسّ شيطان ديوانه شده‏ اند، ولی اين قدر دلالت دارد كه بعضی از جنون ها در اثر مسّ شيطان رخ می دهد.

    مطلب ديگری كه از اين آيه استفاده می‏ شود اين است كه هر چند دلالت ندارد بر اين كه مس نام برده به وسيله خود ابليس انجام می شود چون كلمه (شيطان) به معنای ابليس نيست، بلكه به معنای شُرور است، چه از جن باشد و چه از انس، و ليكن اين مقدار دلالت دارد كه بعضی از ديوانگی‏ ها در اثر مسّ جن كه ابليس هم فردی از جن است، رخ می دهد.

    با اين بيان بطلان گفتار بعضی از مفسرين كه ذيلا از نظر خواننده می‏ گذرد روشن مي‏ شود، كه گفته است: تشبيهی كه در آيه شريفه آمده از باب: چون كه با كودك سر و كارت فتاد می‏ باشد، زيرا مردم عقيده‏ای فاسد دارند و آن اين است كه ديوانگان در اثر آزار جن، ديوانه می شوند و چنين گفتاری از قرآن كريم هيچ عيبی ندارد، برای اين كه صرفا خواسته است رباخوار را تشبيه به جن ‏زده كند.

    و اما اين كه جن ‏زدگی اعتقاد درستی است يا نادرست، آيه از آن ساكت است، پس حقيقت معنای آيه اين است كه رفتار اين رباخواران، همانند رفتار ديوانگانی است كه شما مردم معتقديد در اثر آزار جن ديوانه شده ‏اند، و اما آيا اين اعتقاد درست است يا نادرست؟ بايد گفت: اعتقادی است نادرست، و غير ممكن، برای اين كه خدای تعالی عادل‏ تر از آن است كه شيطان را بر عقل بنده مؤمنش مسلط فرمايد.(2)

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ
    (1) تفسیر نمونه، ذیل آیه مربوطه.
    (2) ترجمة الميزان، ج 2، ص 632.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۶/۰۴/۲۰ در ساعت ۱۹:۱۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    لمس جن یا شیطان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود