-
۱۳۸۷/۰۵/۲۳, ۰۰:۴۴ #1
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 711
- مورد تشکر
- 1,432 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
بلز پاسكال و خدا باوري
بلز پاسکال از متفکران اصيل و بزرگ فرانسه و جهان به شمار مي آيد او رياضيدان،فيزيکدان و فيلسوف دين و متکلم ونثر نويس هنرمند مي باشداو استدلالي رو در زمينه وجود خداوند مطرح ميکنه که از منسجم ترين و بلندترين انديشه هاي اوست.
اواين بحث برهان گونه را اينگونه پيش مي نهد و مي گويد:
پي بردن به وجود خداوند نه کار علم است و نه کار عقل بلکه کار دل است و عقل بايد در اين راه کارگزار ايمان و دل باشد
و خطاب به شکاکان و آزاد انديشان و خداشناسان به اختصار چنين مي گويد:
قطع نظر از حقيقت دعاوي اديان و غيره....، در نفس الامر يا خدائي هست يا نيست حال که عقل داور نهائي نيست با اين انديشه چه بايد کنيم؟
او بيان مي کند چهار حالت ممکن است براي انسان در برخورد با اين موضوع به وجود آيد:
1)اينکه ما بگوئيم خدا هست و سر انجام در آخرت معلوم مي شود که اري درست بوده لذا ما رستگاريم و بر خوردار از نعيم
2)اينکه بگوئيم خدا هست و سر انجام معلوم شود که چنين نيست يا معلوم نمي شود که هست در اين صورت باز ما زياني نکرده ايم چرا که عمر خود را در صلاح و تقوي و يا لااقل در اميد عافيت به سر برده ايم و در هر حال چاره اي از گذر عمر و مرگ نبود و اگر پس از مرگ نابودي مطلق بود حتي پي نمي بريم که بيراه رفته ايم
3)اين که بگوئيم که خدائي وجود ندارد و در اين جهان به عيش و نوش بپردازيم و بعد ببينيم که اري خدائي وجود دارد و قيامتي که بايد مورد بازخواست قرار گيريم که اين خسران ابدي است براي ما
4)بگوئيم که خدائي نيست و اين هم درست باشد اگر در اين دنيا به اعمال خوب دست زده باشيم چيزي رو از دست نداده ايم بلکه سعي کرده ايم خوب زندگي کنيم
راهي که پاسکال بر ميگزيند قول به وجود خداوند است که در بر دارنده احتمال بيشترين سود و کمترين زيان است او معتقد است هر قيمتي براي جاودانگي پرداخته شود زياد نيست
خداشناسي پاسکال:
اوبر آن است که همان شاني که تجربه در علوم طبيعي دارد مرجعيت موثق براي دين و ايمان دارد او در بحث شر ط بندي مشهورش مي گويد:
مانه وجود و نه ماهيت خداوند را مي شناسيم چرا که اون نه امتداد دارد و نه حد و محدوديت .ما با ايمان به وجود خداوند پي مي بريم و با نور هدايت به ماهيت او
البته يه چيز اينجا لازم به ذکر است«پاسکال عقل را در اين شرط بندي به کل رد مي کند و حرف از دل مي زند ولي نمي توان وجود عقل رو در اين شرط بندي مستدل ناديده گرفت»
او نظر خود را در رد عقل چنين بيان مي کند که دلايل فلسفي وجود خداوند براي قانع کردن ملحدان گردنکش کافي نيست بلکه عقيم است .
دل پاسکال همان دلي است که عرفا از آن سخن مي گويند که با عقل و علم و غرور و تعصب عالمانه در تعارض است ،عقلي که پاسکال با آن مخالفت است عقل محجوب و طبيعتزده و اصالت يافته و تکرو است که ازيک سو با وحي مخالف است و از يک سو با دل عقلي که کل نگر و خدابين نيست بلکه جزءنگر و جدا بين است
پاسکال در اخر بيان مي کند که شما از پيش گرفتن اين راه چه زياني مي کنيد (اينکه وجود خدا را حتمي دانيد و خوب عمل کنيد)غير از انکه مومن،شريف،فروتن،و شاکر و درست کار خواهيد شد
البته درست است که از لذات ،حشمت و مکنت محروم خواهيد شد ولي آيا از لذات ديگر بر خوردار نخواهيد بود ؟قول مي دهم که حتي در اين زندگي دنيوي هم سود و صرفه با شما ياشد و اينک با هر قدمي که در اين راه پيش برويد خواهيد ديد که برد شما مسلم است و خطري که کرده ايد نا چيز است و در پايان خواهيد يافت که بر سر چيزي شرط بندي کرده ايد که مسلم و نامتناهي است و در قبال آن چيزي نداده ايد.
منبع
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۳, ۰۱:۱۲ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 711
- مورد تشکر
- 1,432 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
اين نظرش رو توي كدوم يكي از كتاب هاش اورده؟ منبعش رو بي زحمت ميارين؟ ارجاع دست دوم و سوم نباشه. اصل كتاب پاسكال يا ترجمه اش باشه. ممنونم .
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۳, ۰۲:۲۳ #3
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۳, ۰۵:۲۳ #4
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۳, ۰۸:۴۹ #5
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 711
- مورد تشکر
- 1,432 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۳, ۱۱:۳۳ #6
-
۱۳۸۷/۰۶/۱۱, ۰۹:۲۳ #7
آقای بی خدا پاسکال در جریان اعتقادش به خدا همه جا راه رو درست نرفته و تمام حرف های ایشون مورد تایید ما نیست بلکه اونچه در اینجا به مناسبت شبهه شما مطرح شده این است که پاسکال به خدا معتقد بود و این چیزی است که در جریان بحث وجود خدا مورد استناد ماست .
شما در رد خدا شرطی را از دانشمندی نقل می کنید که خودش به وجود خدا معتقد است و شرطی رو که مطرح کردید نتونسته خود ایشون رو برای اثبات عدم و جود خدا قانع کنه .
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
۱۳۸۷/۰۶/۱۱, ۱۲:۰۵ #8
-
۱۳۸۷/۰۶/۱۴, ۲۲:۰۳ #9
[quote2221]اینکه مورد تائید شما هست یا نیست مهم نیست
جناب بي خدا ! اهميتش از اين بابه كه شما از سخنان ايشان نمونه هايي مي أوريد كه دلالت دارد بر اينكه در برخي مواقع ايشان نتوانسته اند باسخ قطعي براي بعضي از سوالات ارائه دهند اما عرض بنده اين بود كه با وجود جنين افت و خيز هايي در اعتقاداتشان ايشان به وجود خداوند معتقد بودند
مهم اینکه واقعیت رو نمیتونید عوض کنید
بله من هم با شما موافقم واقعيت اينه كه باسكال خداباور بود و اين رو نميشه عوض كرد
حتما توقع داشتید پاسکال هم مثل شما باشد تا همه نظراتش ر وقبول کنید خنده داره
نه جناب بيخدا همين كه ايشان خدا را قبول داشت براي استناد ما در اين بحث كافيه
راستی شما لطفا به جای محرو مکردن این کارا که همه از ضعفتونه پاسخ بده
باسخ كه عرض شد و اما محروم كردن هم در جاي خودش با دليل و البته تذكرات مكرر خدمت شما توضيح داده شد
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری