جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: "حق الله" یا حق خدایی خدا بر ما چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 14 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    5

    پرسش "حق الله" یا حق خدایی خدا بر ما چیست؟




    سلام "حق الله" یا حق خدایی خدا بر ما چیست؟ و چه مواردی را شامل میشود؟ لطفا به یک یا دو مورد اکتفا نکرده و کامل تمام موارد را نام ببرید. ممنون.
    .... دوست میدارید دنیای شتابنده را (20)
    و وامیگذارید آخرت را (21) ..
    ...
    سوره قيامت



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله




    "حق الله" یا حق خدایی خدا بر ما چیست؟




    کارشناس بحث: استاد

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۳/۰۱/۲۵ در ساعت ۱۹:۲۰


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سحرناز نمایش پست
    سلام "حق الله" یا حق خدایی خدا بر ما چیست؟ و چه مواردی را شامل میشود؟ لطفا به یک یا دو مورد اکتفا نکرده و کامل تمام موارد را نام ببرید. ممنون.
    بسمه تعالی

    اقسام حق الله

    به طور کلی حق الله را می توان به دو قسم تقسیم کرد: 1. عبادات؛ 2. عقوبات.
    1. عبادات و اقسام آن

    شکی نیست که همه عبادات حق الله هستند. ابوجعفر محمد بن حسن طوسی، عبادات را به پنج قسم تقسیم کرده است: نماز، زکات، روزه، حج و جهاد. ولی ابوجعفر محمدبن علی طوسی عبادات را ده نوع دانسته است: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، غسل جنابت، اعتکاف و رباط.110
    در این تحقیق فقط طهارت، نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، خمس، زکات و کفارات به عنوان مصادیق مهم حق الله مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
    دلیل عام بر حق الله بودن عبادت

    یک دلیل مشترک بر حق الله بودن عبادات وجود دارد و آن اعتبار قصد قربت در عبادت است. عبادت مظهر کامل اطاعت خداوند است، پس حق خداوند محسوب می گردد. این بحث را در دو بخش عبادات واجب غیرمالی و مالی پی می گیریم:
    الف) عبادات واجب غیرمالی

    1. طهارت

    طهارت از خبث خارج از بحث است، زیرا از اقسام عبادات نیست. صاحب حق در طهارت از حدث مردم نیستند، بلکه خداوند است. لذا طبق این معیار، طهارت از حدث از حق الله است. برخی از معیارهای دیگر حق الله نیز در آن وجود دارد.
    2. نماز

    افضل عبادات نماز است، اما چون استحباب با حق نمی سازد، لذا نماز مستحبی از حقوق محسوب نمی شود. پس فقط نماز واجب از حقوق خداوند است. صاحب حق در نماز، خداوند است. لذا طبق این معیار، حق الله بودن آن روشن است. برخی از دیگر معیارها نیز در اینجا وجود دارد.
    در حق الله بودن نماز مسافر اشکال وجود دارد. بر اساس برخی از روایات: نماز از طرف خداوند دو رکعت بوده111 و رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) ولایت خود را اعمال کرده و دو رکعت بر آن اضافه فرموده است. لذا اینکه در سفر، نماز قصر می شود، همان دو رکعت است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) واجب کرده بودند.
    اکنون این سؤال مطرح می شود: آیا تمام اجزای نماز، حق الله است، یا فقط دو رکعت آن از حق الله است و دو رکعت دیگر حق رسول(صلی الله علیه و آله) است که در زمره حق الناس به شمار می رود؟
    اما باید گفت: اگر هم فرض کنیم که پیامبر(صلی الله علیه و آله)، دو رکعت را اضافه نموده، معنایش این نیست که آن را برای خود واجب کرده است، بلکه مقصود این است که آن دو رکعت را هم برای خدا بخوانید. لذا در اینجا حق، متعلق به خداوند می شود، زیرا بنده عبادت خدا را می کند، نه عبادت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را.
    3. روزه

    روزه هم گاهی واجب است و گاهی مستحب. صاحب این حق خداست و اسقاط آن هم به دست بنده نیست، لذا حق الله بودن آن قطعی است.
    4. حج

    حج در زندگی فقط یک بار واجب می شود و به جز آن مستحب است. حج، حق بنده ای نیست، بلکه صاحب آن خداوند است و قابل اسقاط هم نیست. لذا باید حق الله باشد.
    نویسنده معتقد است دلیلی بر حق الناس بودن حج وجود ندارد. از طرفی، دلیل خاص هم بر حق الله بودن آن نیست و مورد خاصی هم درباره اسقاط آن توسط شارع پیدا نشده است. لذا فقط با دلیل عام و اجرای اصل می توان حق الله بودن آن را ثابت کرد.
    5. جهاد

    جهاد به اذن و حکم امام(علیه السلام) واجب می شود و مصداق استحبابی ندارد، بلکه همیشه واجب است. جهاد حق الله است، زیرا اولاً از عبادات است و ثانیاً اسقاط آن توسط مردم امکان پذیر نیست، بلکه اسقاط آن در دست خداوند است.
    البته شاید بتوان گفت جهاد مشترک بین حق الله و حق الناس است و دلیل حق الناس بودن را هم پذیرفت. چون عبادت بودن، حق الله بودن آن را ثابت می کند، ولی حق الناس بودن را از آن انکار نمی کند. زیرا همان گونه که جهاد ممکن است برای حفظ جان و مال مردم باشد، می تواند برای نشر احکام و دین اسلام نیز باشد. حال با توجه به این مطلب می توان گفت که در جهاد ابتدایی، حق الله غالب است و در جهاد دفاعی حق الناس.
    6. امر به معروف و نهی از منکر

    شاید بتوان این مورد را هم مثل جهاد، به همان تفسیر، مشترک بین حق الله و حق الناس دانست.

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ب) عبادات واجب مالی

    1. خمس

    درباره خمس بین شیعه و اهل سنت اختلاف وجود دارد. چون اهل سنت کلمه «غنمتم» را به مورد شأن نزول آیه خمس112 مخصوص کرده اند و گفته اند که چون آیه در جنگ نازل شده، فقط غنایم جنگی خمس دارند.113 و در حال حاضر که جنگی در کار نیست، خمس هم در کار نیست.
    اما فقهای شیعه موارد خمس را هفت مورد شمرده اند و کلمة «غنمتم» را به معنای حقیقی و لغوی آن فهمیده اند و آن را محدود به بهره مال غنیمت ندانسته اند. این امر برگرفته از احادیث بسیاری است که مطابق آنها مشتقات کلمه غنیمت در آن معنا به کار رفته است.114
    یک ششم خمس محض حق الله است و پنج ششم آن سهم امام(علیه السلام) و سادات است که جنبه حق الناسی دارند. در عین حال، خمس عبادت هم محسوب می شود و حق الله نیز به حساب می آید. پس می توان گفت که پنج ششم خمس، مشترک بین حق الله و حق الناس است.
    2. زکات

    زکات در همه اقسام خود حق الناس است و از سوی دیگر به لحاظ عبادت بودن حق الله هم هست. لذا واضح می شود که زکات، حق مشترک بین حق الله و حق الناس است.
    3. کفارات

    کفاره در حقیقت جبران یک خطا یا حکم است که به خاطر مشکلی انجام نیافته و یا ناقص انجام یافته است. کفاره را می توان به دو نوع تقسیم کرد: نخست آنکه نفعش به مردم می رسد، مثل اطعام مسکین؛ دیگری آنکه نفعش عاید مردم نمی شود، مانند صیام «شهرین متتابعین». در مورد اول، می توان گفت: کفاره چون نوعی عبادت به حساب می آید، هم جنبه حق اللهی دارد و هم جنبه حق الناسی.
    2. عقوبات

    عقوبات مشترک بین حدود و تعزیرات هستند:
    الف) حدود

    حدود در اسلام بسیارند. بعضی از آنها حق الله و بعضی دیگر حق الناس هستند. در اینجا فقط حدودی ذکر می شود که از نظر فقها حق الله به شمار می آیند و مصادیق حق الناس در بحث حق الناس خواهد آمد.
    1. حد زنا

    حد زنا از حق الله است.115 حرام و دارای حد بودن آن هم از مسلمات فقه اسلامی می باشد. شاید بتوان گفت که نفع این حق نیز عاید جامعه می شود. لذا از نظر حق عمومی بودن باید حق الناس نیز به حساب آید. چون قبلاً گفتیم که حق عمومی حق الناس است و نفع آن به جامعه می رسد.
    2. حد لواط

    در بحث لواط هم می توان همان بحث زنا را مطرح کرد. اما حق الناس بودن آن به این سبب است که چون به هر حال، ضرر لواط به جامعه و مردم نیز برمی گردد، لذا صاحب حق حد لواط هم باید جامعه باشد.
    3. حد محاربه

    محارب شخصی است که سلاح به دست می گیرد و مردم را از آن می ترساند و قصد فساد دارد. در محاربه نیز جنبه حق الناسی وجود دارد. چون نفع حد محاربه به عموم مردم می رسد، حق الناس شمرده می شود. اما چون حق عمومی است، نباید توسط مردم ساقط شود، بلکه اختیار آن به دست خداست.
    4. حد شرب خمر

    فقها آن را از حق الله می دانند. اما مثل مورد فوق شرب خمر هم رنگ حق الناسی دارد، زیرا در اثر آن به شخص ضرر می رسد.
    ب) تعزیرات

    همه تعزیرات، حق الله نیستند، بلکه بعضی از آنها حق الناس نیز هستند. غرض از جعل کیفر در اسلام حفاظت از پنج چیز است: دین، نفس، نسل، عقل و مال. این موارد را «ضروریات خمسه» می گویند. اکثر جرائم تعزیری (از قسم حق الله) در حقیقت رتبه ضعیف تر یکی از حدود (از قسم حق الله) می باشند.

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 14 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    5



    سلام
    با تشکر فراوان از شما که چنین موضوع پیچیده ای را (به تصور من ) کوتاه و مختصر توضیح دادید. هرچند بعضی قسمتهایش برایم کمی گنگ بود ولی خیلی استفاده کردم.
    چند وقتی است به این نتیجه رسیده ام که تا حق الله که بسیار مهم است ،درست انجام نشود حق الناس یا حق النفس به سرانجام نخواهد رسید.
    طبق این گفته امام علی (ع) که:
    من أصلح بينه و بين ا... أصلح ا... ما بينه و بين الناس و من أصلح أمر آخرته أصلح ا... له أمر دنياه هر آنكس كه رابطه خود وخدا را اصلاح كند، خداوند رابطه بين او و مردم را اصلاح خواهد كرد. و هر كس امور مربوط به آخرتش را پسنديده گرداند، خداوند كارهاي دنياي او را صلاح خواهد بخشيد.

    آیا یک انسان جز با ادای حق الله ی میتواند رابطه اش را با خدا اصلاح کند؟
    آیا این جز ادای حق الله ایست که بر انسان واجب است.آیا خداوند جز این میخواهد که انسان وظیفه بندگی اش را انجام داده و حق خدایی اش را ادا کند. وبر طبق این گفته امام علی (ع) ،تنها راه اصلاح وظیفه حق الناسی ، ادای وظیفه حق الله ی است.
    در توصیه های بزرگان هم اولین شرط سلوک انجام واجبات( حق الله) است. یا این جمله که:در قیامت اول به نماز شخص نگاه میکنند اگر مورد قبول قرار گرفت بقیه اعمالش هم قبول میشود.
    نمیدانم چقدر این نظرم صحیح است؟
    از شما بسیار متشکرم.
    .... دوست میدارید دنیای شتابنده را (20)
    و وامیگذارید آخرت را (21) ..
    ...
    سوره قيامت


  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    312
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    7 روز 1 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11

    جمع بندی




    پرسش:
    "حق الله" چیست؟ و چه مواردی را شامل می شود؟


    پاسخ:
    "حق الله" اصطلاحاً به حقوقی می گويند که خدا آن ها را بر انسان واجب کرده است و انسان بايد آن ها را به جهت احترام گذاشتن به معبود و رعايت ادب انسانی با خالقش انجام دهد يا ترک کند.
    بر اين اساس هر حکمی که از ناحيه خدا واجب شده باشد، حتی اگر متعلق به انسان ها باشد، حق اللّه محسوب می شود. عدم رعايت حقوق الهي تضییع حق الله و گناه محسوب می شود.
    نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، خمس، زکات، کفارات، حد زنا، حد لواط، حد محاربه، حد شرب خمر و ... از جمله مصادیق حق الله هستند.
    ترک نماز های واجب، روزه خواری، شرب خمر، خودکشی، نگاه شهوی به نامحرم، خوردن گوشت خوک، ظلم به نفس، خوردن چيزهايی که براي بدن ضرر دارد، از دیگر مواردی است که در روایات در جمله مصادیق تضییع حق الله معرفی شده است.






    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۲۱ در ساعت ۲۲:۳۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  2. """آشنایی با حدیث *انا مدینه العلم و علی بابها*
    توسط seyed yasin در انجمن تاویل قرآن
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۲/۱۴, ۱۲:۵۷
  3. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۲/۰۳, ۰۰:۲۴
  4. "تنهایی" یعنی چی؟
    توسط حباب در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 38
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۰۹, ۱۱:۴۶
  5. "نخ" و "برنز" ؛ روانگردانهایی که جوانان را تهدید می کنند
    توسط hadimha در انجمن نوجوان ، جوان و جامعه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۸۷/۰۸/۱۸, ۱۱:۰۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود