جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سؤالي تفسيري، لطفا براي يافتن پاسخ كمكم كنيد.

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    25
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش سؤالي تفسيري، لطفا براي يافتن پاسخ كمكم كنيد.




    به نام رب العالمين.
    با عرض سلام و خدا قوت.
    سؤالي تفسيري دارم. از شما خواهش مي كنم براي يافتن پاسخ ياريم بفرماييد.
    خداوند متعال در سوره ي مؤمنون آيات 15 و 16 مي فرمايد:
    «ثمّ أنّكم بعد ذلك لميّتون (15 ثمّ أنّكم يوم القيامة تبعثون (16)»
    با توجه به اين كه مي دانيم بسياري از افراد با اين كه مطمئن هستند روزي از دنيا مي روند، ولي اعتقادي به معاد و زنده شدن مردگان در روز قيامت ندارند،چرا در آيه اول كه در مورد مردن انسانها است دو تأكيد «أنّ » و «لام تأكيد » آمده، ولي در آيه دوم كه بيشتر مورد اختلاف است، (محشور شدن انسان در روز قيامت) فقط يك تأكيد «أنّ» آمده است؟
    به تفسير الميزان و تفسير نمونه مراجعه كردم، ولي متأسفانه به پاسخ دست نيافتم.
    با تشكر.
    گوش كن!
    صداي قلبمو مي شنوي؟
    «حسين, حسين, حسين.»
    شنيدم. قلب تو هم همينو ميگه.
    اگه خوب گوش كني, ميشنوي كه قلب همه عالم در هر تپش ميگه:
    «حسين.»


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله




    سؤالي تفسيري، لطفا براي يافتن پاسخ كمكم كنيد.




    کارشناس بحث: استاد هدی



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط گداي اهل بيت نمایش پست
    با توجه به اين كه مي دانيم بسياري از افراد با اين كه مطمئن هستند روزي از دنيا مي روند، ولي اعتقادي به معاد و زنده شدن مردگان در روز قيامت ندارند،چرا در آيه اول كه در مورد مردن انسانها است دو تأكيد «أنّ » و «لام تأكيد » آمده، ولي در آيه دوم كه بيشتر مورد اختلاف است، (محشور شدن انسان در روز قيامت) فقط يك تأكيد «أنّ» آمده است؟
    بنده هم 6 تفسير را در ذيل اين دو آيه مطالعه كردم . متاسفانه كمتر تفسيري به بيان مطلبي كه شما اشاره داشتيد پرداخته است جز اينكه در تفسير شريف الميزان ، ذيا آيه 15، مرگ را در سير تكاملي زندگي انسان ، واجب و لازم بر شمرده است و شايد تاكيدات بر اين اين امر را نه از باب اعتقاد ديگران بلكه از بابت واجب و حتمي بودن مرگ ، در مسير وجود و تكامل انسان ، آنرا تعبير نموده است يعني نه به دليلي كه شما ذكر كرديد ( يعني اينكه ديگران به مرگ معتقدند بلكه از زاويه اي ديگر و از نگاهي ديگر ، مرگ را يك امر واجب در مسير تكامل آدمي بيان نموده است ) و بعث و نشر را هم آخرين مرحله ي اين سير :
    "" ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذلِكَ لَمَيِّتُونَ" اين جمله بيان آخرين مراحل تدبير الهى است و مى‏رساند كه مرگ از مراحلى است كه در مسير تقدير به طور وجوب و حتم بايد باشد و همه بايد آن را طى كنند. و همان طور كه قبلا گذشت مرگ يكى از حقايق است، هم چنان كه فرموده:" كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً" (انبياء/35).
    " ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ تُبْعَثُونَ".
    و اين همان تماميت تدبير و آخرين نقطه در مسير آدمى است، چون هر كه بدانجا قدم بگذارد ديگر بيرون شدنى نيست."(1)

    (1)- الميزان ، ج 15 ، ص27
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    البته در تفسير نور نيز به در ذيل اين دو آيه ، قطعي بودن مرگ را در آيه 15 و هدفدار بودن آفرينش انسان را در آيه 16 بيان مي نمايد :
    "
    اين دو آيه نيز مراحل نهائى تكامل را پس از مرگ بيان مى‏ كند.
    1-
    مرگ نابود شدن نيست، مرحله‏ اى از تكامل است. (ثمّ انّكم بعد ذلک لميّتون)
    2-
    مرگ، سرنوشت قطعى انسان است. (ثمّ انّكم... لميّتون) «(انّ» و حرف «لام» و
    جمله‏ ى اسميّه همه نشانه‏ ى تأكيد است)
    3-
    آفرينش انسان، هدفدار است. (ثمّ انّكم يوم القيامه تبعثون)"(2)


    (2)-
    ر.ك: تفسير نور ، ذيل ايات 15 و 16 مومنون
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    25
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خالق مهربان.
    با عرض سلام و خدا قوت.
    از شما به خاطر نكاتي كه فرموديد متشكرم.
    اما آيا دليل اين تأكيد بيشتر بر مسئله مردن انسانها ميتواند غفلت ما از مردن باشد؟
    به اين معنا كه چون ما از مرگ غافل مي شويم، گناه ميكنيم. لذا روي اين مسئله تأكيد شده.
    گوش كن!
    صداي قلبمو مي شنوي؟
    «حسين, حسين, حسين.»
    شنيدم. قلب تو هم همينو ميگه.
    اگه خوب گوش كني, ميشنوي كه قلب همه عالم در هر تپش ميگه:
    «حسين.»


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام خدمت شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط گداي اهل بيت نمایش پست
    اما آيا دليل اين تأكيد بيشتر بر مسئله مردن انسانها ميتواند غفلت ما از مردن باشد؟
    بله ممكن است چنين علتي در تقدير باشد -الله اعلم - اما در تفاسيري كه من مراجعه كردم به اين مساله اشاره نشده بود و اگر آيات مربوطه و قبل و بعدش را از نظر بگذرانيد هم در اين ارتباط مطلبي ندارد اما مع هذا اين امكان هست كه تاكيدش براي غفلت ما از مرگ باشد .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندي




    سوال تفسيري :تاكيد بر مرگ بيش از تاكيد بر قيامت در آيات 15 و 16 مومنون. چرا؟
    پرسش:خداوند متعال در سوره ي مؤمنون آيات 15 و 16 مي فرمايد:
    «ثمّ أنّكم بعد ذلك لميّتون (15 ثمّ أنّكم يوم القيامة تبعثون (16)»
    با توجه به اين كه مي دانيم بسياري از افراد با اين كه مطمئن هستند روزي از دنيا مي روند، ولي اعتقادي به معاد و زنده شدن مردگان در روز قيامت ندارند،چرا در آيه اول كه در مورد مردن انسانها است دو تأكيد «أنّ » و «لام تأكيد » آمده، ولي در آيه دوم كه بيشتر مورد اختلاف است، (محشور شدن انسان در روز قيامت) فقط يك تأكيد «أنّ» آمده است؟

    پاسخ : بنده 6 تفسير را در ذيل اين دو آيه مطالعه كردم . متاسفانه كمتر تفسيري به بيان مطلبي كه شما اشاره داشتيد پرداخته است جز اينكه در تفسير شريف الميزان ، ذيل آيه 15، مرگ را در سير تكاملي زندگي انسان ، واجب و لازم بر شمرده است و شايد تاكيدات بر اين اين امر را نه از باب اعتقاد ديگران بلكه از بابت واجب و حتمي بودن مرگ ، در مسير وجود و تكامل انسان ، آنرا تعبير نموده است يعني نه به دليلي كه شما ذكر كرديد ( يعني اينكه ديگران به مرگ معتقدند بلكه از زاويه اي ديگر و از نگاهي ديگر ، مرگ را يك امر واجب در مسير تكامل آدمي بيان نموده است ) و بعث و نشر را هم آخرين مرحله ي اين سير :
    "" ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذلِكَ لَمَيِّتُونَ" اين جمله بيان آخرين مراحل تدبير الهى است و مى‏رساند كه مرگ از مراحلى است كه در مسير تقدير به طور وجوب و حتم بايد باشد و همه بايد آن را طى كنند. و همان طور كه قبلا گذشت مرگ يكى از حقايق است، هم چنان كه فرموده:" كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً" (انبياء/35).
    " ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ تُبْعَثُونَ".
    و اين همان تماميت تدبير و آخرين نقطه در مسير آدمى است، چون هر كه بدانجا قدم بگذارد ديگر بيرون شدنى نيست."(1)



    (1)- الميزان ، ج 15 ، ص27


    كليد واژه ها : تاكيد بر مرگ ، تاكيد بر بعث و قيامت ، آيات 15 و 16 مومنون ، غفلت از مرگ


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۴/۰۲/۱۸ در ساعت ۱۰:۱۰
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. *♠^♠* پيامک تسليت شهادت علي النقي،امام هادي(ع) *♠^♠*
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن پیامک
    پاسخ: 37
    آخرين نوشته: ۱۳۹۶/۰۱/۱۱, ۱۹:۴۹
  2. غنا و موسيقي، مفاهيم و احکام
    توسط دلواپس در انجمن موسیقی ، قمار، شطرنج ، مسابقات و سرگرمی ها و...
    پاسخ: 27
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۲۶, ۱۷:۵۹
  3. آيا از نظرآثار ديني، دنيا و آخرت در تضادند؟
    توسط roshan_del در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۳۱, ۰۷:۳۷
  4. وجود خدا، وجود اشاري، نه وصفي
    توسط hosyn در انجمن دلایل اثبات خدا در قرآن
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۰/۱۹, ۱۶:۰۳
  5. وظيفه‌شناسي، شرط بقای انقلاب
    توسط اخلاقي در انجمن حکومت ها ، اقوام و ملل و سنت های در قرآن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۷/۰۶/۲۹, ۱۲:۱۱

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود