صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پناه بردن به خدا از شیطان و دشمنی ها و نیرنگ های آن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پناه بردن به خدا از شیطان و دشمنی ها و نیرنگ های آن




    باسمه تعالی
    با سلام:

    حضرت سجاد علیه السلام در دعای هفدهم صحیفه سجادیه با بیان انواع دشمنی ها و نیرنگ های شیطان از راههای نفوذ در اعماق وجود انسان پرده برداشته و به راه های جلوگیری از ورود او به حریم دل و دخالت در تصمیم گیری های انسان اشاره نموده است.


    این دعا از جهات یاد شده و نیز جنبه های دیگر درباره شیطان آکنده از معارف بلند توحیدی است.


    فراز اول:

    اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِکَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ وَ کَیْدِهِ وَ مَکَایِدِهِ، وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِیِّهِ وَ مَوَاعِیدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَایِدِهِ.

    خدایا از وسوسه های شیطان رانده شده و حیله و مکر های او و از آن که به دروغ ها و وعده ها و فریب ها و دام های او اعتماد کنیم به تو پناه می بریم.


    مفهوم وسوسه و راه تسلط شیطان بر انسان

    نزغ به معنای وسوسه است و وسوسه کاری است که انسان آن را فقط در ذهن خود می یابد و قابل رویت نیست یعنی در حقیقت سیطره شیطان با وسوسه، تنها از طریق قلب و روح آدمی صورت می پذیرد شیطان همیشه در صدد تسخیر قلب مرکز فرماندهی قوای انسان است.

    زیرا صدور اعمال و رفتار جوارحی بستگی به فرماندهی قلب انسان دارد و چنانچه دل به دیده ای متمایل نگردد و شوق به آن در دل برانگیخته نشود به هیچ وجه این ایده او جامه عمل نخواهد پوشید بر این اساس اگر شیطان توانست دل و جان کسی را فتح کند بر تمام قوای او مسلط شده و تمام راه های گریز را به روی او می بندد.


    در روایتی وارد شده است: حضرت عیسی علیه السلام از خداوند متعال درخواست کرد که جایگاه شیطان را در وجود بنی آدم به او نشان دهد. در پی این درخواست ماری را مشاهده کرد که سر خود را روی قلب انسانی گذارده است و هرگاه از خداوند متعال یاد می کند آن افعی خود را کنار می کشد و در حال غفلت قلب وی را در اختیار می گیرد.


    بدین جهت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر شیطان بر گرد قلب آدمیان حلقه نمی زدند انسان ها قطعا ملکوت آسمان ها را مشاهده می کردند.




    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۰:۲۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دام های متنوع شیطان:

    دام های شیطان متنوع و فراوان است و هر کس را پس از شناسایی با ابزار مناسب در بند می کند و به طرف خود می کشد. حضرت در اینجا به برخی از آن کیدها اشاره فرموده است: وسوسه فریب، جلب اطمینان به آینده ، وعده های دروغ و غرور، کمندهایی است که شیطان از هریک در شرایط خاص استفاده می کند.

    کید به معنای تلاش برای فساد و به تباهی کشاندن افراد است و البته منحصر در نوع خاصی هم نیست از این رو حضرت فورا به دنبال کید ، «مکائد» را اضافه می فرماید تا روشن شود که حیله های شیطان گوناگون بوده و بیش از آن است که مردمان می شناسند.


    نیز از جمله حیله های او امیدوار کردن انسان به آرزوهای دور و دراز است، همان پدیده ای که امیرمومنان درباره آن فرمود: دو چیز است که سخت مرا نسبت به شما نگران می سازد، پیروی از هوا و هوس و آرزوهای دور و دراز[2]
    کید دیگر ابلیس وعده هایی است که آدمی را به لحاظ روحی کاملا خلع سلاح می کند تا سرانجام در برابر جذابیت های فریبنده تسلیم می شود.


    یکی دیگر از کیدهای شیطان وعده های پوچ و سراب گونه است که انسان تا دم مرگ در انتظار آنها می نشیند ولی هرگز جامه عمل نمی پوشد هم چنان که غرورهای هوس ناکی که انسان را وا می دارد تا ثروت و علم و قدرت خود را خرج کند و در راه نیل به هوس ها با خدا مبارزه کند، خود یکی دیگر از کیدهای شیطان لعین است. کج روی ها، شرارت ها، و سوء خلق، و غضب های بی مورد نیز طیف دیگری از کیدهای او را تشکیل می دهد، لغزشگاه هایی که جز با پناه بردن به خدا قابل اجتناب نیست.


    پی نوشت:
    [1].بحارالانوار، ج59، ص163
    [2].نهج البلاغه، خطبه 28 و42

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۰:۳۰


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز دوم:

    وَ أَنْ یُطْمِعَ نَفْسَهُ فِی إِضْلَالِنَا عَنْ طَاعَتِکَ، وَ امْتِهَانِنَا بِمَعْصِیَتِکَ، أَوْ أَنْ یَحْسُنَ عِنْدَنَا مَا حَسَّنَ لَنَا، أَوْ أَنْ یَثْقُلَ عَلَیْنَا مَا کَرَّهَ إِلَیْنَا.


    خدایا به تو پناه می بریم از اینکه در گمراه ساختن ما از طریق بندگی تو طمع ورزد و ما را از رهگذر مخالفت با تو خوار کند و یا اینکه هر چه را در نظر ما زیبا جلوه دهد نیکو ببینیم ، یا آن چه را منفورجلوه دهد بر ما دشوار آید

    درخواست مقام مخلص بودن:

    در این قسمت امام سجاد علیه السلام از اینکه شیطان راه نفوذ در دل انسان را هموار بیابد به خدا پناه برده است در واقع در این عبارت به این مسئله پرداخته شده است که تا زمینه در آدمی نباشد شیطان هرگز سعی بی فایده برای گمراهی فرد به کار نمی بندد
    دقیقا بدین جهت شیطان خود گفته است:

    قطعا همه بندگانت به جز بندگان مخلص تو را گمراه خواهم ساخت.


    مخلَص با فتح لام در برد تیررس سلاح ابلیس نیست زیرا زمینه گمراهی و اغوا شدن در او نیست اما در غیر مخلص که این زمینه وجود دارد شیطان از هیچ اقدامی برای به گمراهی کشاندن فرد فرو گذار نمی کند.


    بنابراین در واقع حضرت سجاد علیه السلام از خداوند منان درخواست فرموده است که ما را از بندگان مخلصت قرار ده تا شیطان در گمراه ساختن ما طمع نکند یعنی ما را در چنان جایگاهی قرار ده که از منظر او به دور باشیم.


    پی نوشت:
    [1].حجر، 39-40

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۰:۳۳


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    راه های نفوذ شیطان

    یکی از مهارت ها و سلطه های شگفت انگیز شیطان بهره مندی از قدرت خوب جلوه دادن امور ناپسند و نفرت انگیز نمودن کارهای نیک است.

    او در ادراک فرد تصرف می کند و قدرت طبیعی تشخیص را از شخص تحت سلطه خود سلب می کند و در نتیجه فرد قدرت انتخاب را از دست می دهد و به یک اسیر تبدیل می شود این نوع اسارت بدترین نوع اسارت است که هیچ یک از اسیران جنگی نیز در طول تاریخ مشابه آن را تجربه نکرده اند چرا که اسیر شیطان با عقل و تصمیم و فکر فراوان چاه را انتخاب می کند و در قعر آن فرو می رود.

    برای نمونه کسانی که کید شیطان در آنان کارگر می افتد بهترین کارها مثلا خدمت به مردم را کاری بس دشوار می بینند و از آن فرار می کنند یا اطاعت و عبادت بر ایشان مشکل می گردد قرآن کریم می فرماید: نماز دشوار و سنگین است مگر بر خاشعان[1]

    پی نوشت:
    [1].بقره ، 45

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۰:۳۵

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ایشان ادای نماز را خلاصی از یک مشکل می دانند و از هر عبادتی به نوعی شانه خالی می کنند در حالی که در طلب دنیا از هیچ مشکلی نمی هراسند و از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند و برای رسیدن به یک هوس ننگ بار چه بسا خود را در مهلکه های هولناک می اندازند و تا سر حد مرگ پیش می روند و تمامی آنها را به جان می خرند ولی برای به جای آوردن دو رکعت نماز صبح کم ترین عزم و اراده ای در ایشان نیست.


    فریب دادن شیطان، واقعیت عینی

    نکته قابل توجه در این دعا آن است که آن چه امام سجاد علیه السلام به عنوان مکائد شیطان نام برده و از آنها به خداوند سبحان پناه برده تنها یک تصویر ذهنی و احتمالی نیست بلکه واقعیت های عینی است که مردم گرفتار آن اند و راستی اگر در چهره افرادی که در دام این پلید افتاده اند دقت کنیم به وضوح خواهیم دید که چگونه زیرک ترین افراد را فریفته و به تباهی کشانده است و توانمندی های ذهنی وی، کمندهای محکمی شده که شیطان با استفاده از آنها فرد را سریع تر به وادی هلاکت می کشد.

    افرادی هستند که بسیار زیرکانه کلاه برداری می کنند یا با فوت و فن ویژه ای اوصاف یک کالا یا چگونگی یک رخداد را وارونه جلوه می دهند یا با شگرد پیچیده ای مردم را فریفته شخصیت کاذب خود می سازند ولی زیر نقاب مردم فریب خود و در باطن به هر نوع جنایتی دست می یازند و تجسم ضلالت و اغواگری محض اند.

    نبوغ اینان به تاراج دشمن سوگند خورده انسان و انسانیت رفته است یعنی همان موهبتی که می توانست فرد را بر تارک ثقلین انس و جن بنشاند مرکب چموشی می شود که سوار فریب خورده خود را با نهیب و تازیانه شیطان به قعر جهنم می برد . از شر این دشمن قسم خورده و نیرنگ باز و خستگی ناپذیر به خداوند سبحان پناه می بریم.


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۰:۳۷


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز سوم:

    اللَّهُمَّ اخْسَأْهُ عَنَّا بِعِبَادَتِکَ، وَ اکْبِتْهُ بِدُءوبِنَا فِی مَحَبَّتِکَ، وَ اجْعَلْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ سِتْراً لَا یَهْتِکُهُ، وَ رَدْماً مُصْمِتاً لَا یَفْتُقُهُ.

    خدایا شیطان را با بندگی خود از حریم زندگی ما بران و با پایداری ورزیدن در دوستی خود وی را منکوب ساز و بین ما و شیطان چنان حجابی قرار ده که نتواند آن را بدرد و سدی استوار برقرار ساز که قدرت شکافتن آن را نداشته باشد.


    بستن راه نفوذ شیطان:


    حضرت سجاد علیه السلام در فراز اول این دعا از خداوند متعال خواست که از کید و مصائد و وعده های دروغ شیطان در امان باشد و در فراز دوم قطع طمع شیطان از گمراه ساختن مومنان را طلب نمود و از خداوند سبحان خواست که زمینه سلطه شیطان را در ما از بین ببرد ولی در این فراز علاج قطعی را از خداوند متعال درخواست می فرماید که از لطیف ترین و ظریف ترین کلمات حضرت است


    در درگیری با دشمنان همواره باید از سلاح متناسب استفاده کرد مثلا اگر دشمن از سلاح شیمیایی استفاده می کند به کار بردن ماسک و مواد خنثی کننده ضد شیمیایی ضروری خواهد بود یا اگر با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی نیروهای ما را فلج می کند آن گاه برتری تسلیحاتی به تنهایی تضمین گر پیروزی ما نخواهد بود.


    در فراز اول دانستیم که منطقه عملیاتی دشمن سوگند خورده انسان قلب مومن است و تهاجم او برای فتح دژ مستحکم دل برنامه ریزی می شود که اگر این سنگر سوق الجیشی را اشغال کرد از آن جا بر چشم و گوش و سایر حواس و اعضا هم مسلط خواهد بود.


    از این رو امام زین العابدین علیه السلام در این فراز از خدا می خواهد که توفیق بندگی خالصانه همراه با محبت به وی عطا فرماید زیرا اگر قلب عبادت گاه حضرت معبود و لبریز از شراب محبت حضرت حق گردد آن گاه مجالی برای ورود چیز دیگر باقی نخواهد ماند در واقع عبادت توام با عشق همان اخلاص است که شیطان از اول عجز خود را از برخورد با آن اعلام کرده بود و اخلاص هم یک فعل و عمل قلبی است و از جوارح و اعضای دیگر ساخته نیست و این عشق و اخلاص سدی است که شیطان و هیچ یک از قوای اهریمنی نمی توانند از آن عبور کنند و مانعی غیر قابل نفوذ در برابر آنها است.


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۰:۴۰


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز چهارم:

    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اشْغَلْهُ عَنَّا بِبَعْضِ أَعْدَائِکَ، وَ اعْصِمْنَا مِنْهُ بِحُسْنِ رِعَایَتِکَ، وَ اکْفِنَا خَتْرَهُ، وَ وَلِّنَا ظَهْرَهُ، وَ اقْطَعْ عَنَّا إِثْرَهُ.

    بار خدایا بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان او درود فرست و شیطان را با برخی دشمنانت مشغول گردان (تا فرصت هجوم بر ما پیدا نکند) و با حسن بنده پروری ات ما را از گزند او محفوظ بدار و خدعه و مکر او را از ما دور کن و فرار او وغلبه ما را مقدر گردان آن چنان که جای پایی در حریم ما بر جای نگذارد.


    علت نفرین نکردن همه دشمنان


    در قسمت اول این فراز حضرت سجاد علیه السلام به برخی از دشمنان خدا نفرین می کند و شاید نکته نفرین نفرستادن بر تمامی دشمنان این باشد که احتمال دارد بعضی از دشمنان خدا هنوز از قابلیت هدایت برخوردار باشند چنان که بعضی از دشمنان خدا که قابلیت هدایت خود را کاملا از دست داده بودند به نفرین انبیای زمان خود مبتلا شدند مانند حضرت نوح علیه السلام که پس از صدها سال ارشاد در بین مردم با یاس کامل از هدایت آنان دست به نفرین برداشت و عرضه داشت:

    خدایا احدی از کافران را بر روی زمین باقی مگذار.[1]


    بعد در ادامه علت این درخواست خود را چنین باز گفت: که اگر آنان را باقی بگذاری و رها کنی ، بندگانت را گمراه خواهند ساخت و نسل و فرزندان آنان نیزفاجر و کافر خواهند بود.[2]


    این نفرین بدان معنا است که نسل موجود غرق در فساد بود و فساد تمام حقیقت وجودشان را فرا گرفته بود حتی نطفه ای که از کالبد جسمانی آنان ساخته می شود و طبعا نسلی که از آن نطفه پیدا می شود نیز فاجر و کافر خواهد بود این گونه انسان ها اگر بمانند خود شیطان هایی خواهند بود که بندگان را فاسدتر می کنند و حتی اعقاب و نسل آنان هم مولود شیاطین دیو صفت خواهند بود.


    از این رو امام علیه السلام برخی از دشمنان را که خود شیطانی مجسم هستند نفرین کرده و از خداوند متعال می خواهد که در نبرد با شیطان ما را پیروز کند و توانمدی قوای دفاعی ما را فزونی بخشد تا دشمن نابکار را بیرون رانده ناگزیر از فرار سازیم و اگر ما قوای دفاعی خود را تجهیز کنیم آن گاه به فرموده قرآن کریم کید شیطان ضعیف خواهد بود.[3]

    پی نوشت:

    [1].نوح، 26
    [2].همان، 27
    [3].ر.ک. نساء 76

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۰:۴۳


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درخواست تنزه از آلودگی های درونی و آثار وجودی شیطان

    حضرت سجاد علیه السلام در ادامه این فراز در دعا مبالغه فرموده و تعبیر نموده است که: اقطع عنا اثره؛ یعنی آثار وجودی او را را هم از ما دفع گردان،

    زیرا گاهی آثار وجودی شیطان باقی است، ولی ما از آن جا که خود را به طور کامل پاک سازی و لای روبی نکرده ایم از آنها خبر نداریم بهترین مثال این حالت آب های راکد بسیار صاف و شفافی است که هم چون فضای روشن همه چیز از پس آن پیداست و چنان تو هم می شود که هیچ گونه آلودگی در آن راه نیافته است غافل از آنکه در بستر این برکه آلودگی فراوانی ته نشین شده است که در صورت کم ترین تحرک لجن ته نشین شده در آن نه تنها آب را به تمامی تیره و تار و بدبو می کند بلکه فضای مجاور خود را نیز آلوده و غیر قابل تنفس می نماید

    آری میزان آلودگی پنهان در افراد با یکدیگر متفاوت است گاهی آلودگی عمق کمی دارد و به زودی ظاهر می شود و زمانی متوسط است که به زودی ظاهر نمی شود ولی گاهی در عمق صدها متر است که به سادگی قابل دسترسی نیست.

    واقعا این افراد چنان پیچیده و غیر قابل شناخت است که جز خدا و اولیای خاص کسی ایشان را نمی شناسد زیرا ظاهر آنان چنان آراسته است که هیچ کس در خوبی و طهارت روحشان شک نمی کند اما وقتی پیش آمدهای تکان دهنده و شدید رخ می دهد یک باره اعماق لایه های پنهان شخصیت آنان تکان می خورد و آلودگی ها در سطح بیرونی شخصیت ایشان هویدا می گردد و بدین ترتیب زاهد غارنشین دیروز عمر بن سعد یا عبدالرحمن بن ملجم امروز از آب در می آید و این گونه حوادث از عجایب تاریخ است که البته کم هم نیست مثلا طلحه و زبیر مشکلات بسیاری را از حریم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اسلام دور کردند ولی عاقبت در مقابل امیرمومنان علیه السلام ایستادند و با او جنگیدند.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۳:۳۸


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز پنجم:

    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَمْتِعْنَا مِنَ الْهُدَى بِمِثْلِ ضَلَالَتِهِ، وَ زَوِّدْنَا مِنَ الْتَّقْوَى ضِدَّ غَوَایَتِهِ، وَ اسْلُکْ بِنَا مِنَ التُّقَى خِلَافَ سَبِیلِهِ مِنَ الرَّدَى.
    خدایا بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان او درود فرست و بهره مندی از هدایت را به اندازه گمراهی شیطان به ما عطا فرما و تقوا را که در مقابل اغوای او قرار دارد توشه راه ما بگردان و ما را در پیمودن طریق پرهیزگاری که برخلاف گمراهی اوست موفق بدار

    مفهوم درخواست هدایت به میزان گمراهی شیطان:

    شیطان عامل ضلالت در همه حوزه ها و عرصه ها است تو گویی جز خطا نمی داند و نمی کند و غیر از تمرد و حیله و دسیسه به چیزی نمی اندیشد و در همه این محورها تا بی نهایت پیش رفته است و جالب اینکه امام علیه السلام از خداوند متعال به اندازه ضلالت شیطان هدایت درخواست فرموده است که کنایه از تعالی مطلق و رشد بی حد می باشد و از سویی تقوا را ضد گمراهی او شمرده است اگر شیطان در ضلالت و فریب در منزل و جایگاه نهایی نبود امام علیه السلام درخواست هدایت آن هم به میزان گمراهی او نمی فرمود و دقیقا بدین جهت است که خداوند سبحان در قرآن خطاب به این اهریمن پلید می فرماید: پس بیرون رو که تو رانده شده ای و لعنت تا روز رستاخیز بر تو باد.[1]

    ابلیس پس از نفرین به اسفل السافلین که پست ترین مرتبه هستی است هبوط کرد. در هر حال از آنجا که امام علیه السلام شیطان را در همه حاضر دیده است از خدا هدایتی همه جانبه خواسته تا هیچ نقطه ای باقی نماند که شیطان بتواند از آن عبور کند.

    پی نوشت:
    [1].حجر، 34-35

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۳:۴۱


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مفهوم ؛ اهمیت و آثار تقوا


    سپس امام سجاد علیه السلام با تعبیر کنایی دیگر درخواست فرموده است که پرهیزگاری مطلق و بی نهایت به وی عطا فرماید.

    تقوا حالتی نفسانی و عقلانی است که انسان را در لغزنده ترین دام های ابلیس نگاه می دارد و این حالت نفسانی در مقابل فریب قرار دارد که به معنای فرو فتن در جهل و گمراهی است و ضد رشد می باشد .

    تقوا متضمن آگاهی و مصونیت از لغزش و در نتیجه موفقیت و کامیابی است و شخص متقی در آن نقطه ای که لغزشگاه عموم افراد است با صلابت و در اوج تعادل عبور می کند همین ویژگی سعادت آفرین است که موجب شده قرآن کریم تقوا را معیار ارزشمندی آدمی به شمار آورد

    و هم از این رو پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: پرهیزگارترین شما محبوب ترین افراد نزد خدا است و عرب بر عجم برتری ندارد، مگر به تقو[1] در این کلام نورانی تمامی ملاکهای فخر فروشی محکوم شده است و طایف گرایی ، شهرت و پول پرستی و... که چه بسا مایه خون ریزی ها و بدبختی هاست و مردم را از مرحله انسانی ساقط کرده و به مرتبه حیوانی می کشاند معیارهای پوچ و بی ارزش شمرده شده است و تنها قدرتی که در لغزشگاه های هولناک نگاهدار آدمی است یعنی تقوا تنها مایه افتخار شناخته شده است.

    پی نوشت:
    [1تحف العقول، ص34

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۳:۴۲


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود