صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دعای سی و یکم صحیفه سجادیه (دعای درخواست توبه)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دعای سی و یکم صحیفه سجادیه (دعای درخواست توبه)




    دعای درخواست توبه
    دعای توبه یکی از درخشان ترین دعاهای صحیفه مکرمه سجادیه اشت. حضرت سجاد علیه السلام در این دعا انواع گناهان ظاهری و باطنی را بیان نموده و حالات بایسته و شایسته یک توبه کننده راستین را بهتصویر کشیده و شرایط توبه واقعی را ترسیم نموده است و حقایق، لطایف و نکته های نابی که جز مخلصان بدان راه ندارند و از حقیقت آن آگاه نیستند بیان نموده است.

    فراز اول:

    اللّهُمّ يَا مَنْ لَا يَصِفُهُ نَعْتُ الْوَاصِفِينَ‏ وَ يَا مَنْ لَا يُجَاوِزُهُ رَجَاءُ الرّاجِينَ‏ وَ يَا مَنْ لَا يَضِيعُ لَدَيْهِ أَجْرُ الْمُحْسِنِينَ‏ وَ يَا مَنْ هُوَ مُنْتَهَى خَوْفِ الْعَابِدِينَ.وَ يَا مَنْ هُوَ غَايَةُ خَشْيَةِ الْمُتّقِينَ‏.هَذَا مَقَامُ مَنْ تَدَاوَلَتْهُ أَيْدِي الذّنُوبِ، وَ قَادَتْهُ أَزِمّةُ الْخَطَايَا، وَ اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِ الشّيْطَانُ، فَقَصّرَ عَمّا أَمَرْتَ بِهِ تَفْرِيطاً، وَ تَعَاطَى مَا نَهَيْتَ عَنْهُ تَغْرِيراً.

    خدایا، ای کسی که هرگز هیچ نتوانسته تو را بستاید و امید امیدواران به غیر تو تعلق نمی گیرد و هرگز اجر نیکوکاران را تباه نمی کنی و ای خدایی که آخرین مرز بیم عابدان هستی و پرهیزگاران نهایت هراس را از تو دارند. اکنون من در محاصره گناهان قرار گرفته ام آن چنان که گناهان مرا با خود به ورطه هلاکت می برند و شیطان بر من چیره شده است و در انجام اوامر تو کوتاهی کرده و در انجام نواهی تو سخت دچار نیرنگ شیطان شده ام.


    حضرت حق برتر از توصیف همگان:


    در این فراز امام علیه السلام خداوند متعال را می ستاید و او را برتر از ستایش همه ستایش گران می داند بدین معنا که هرگز در احاطه علمی هیچ کس در نمی آید و اوصاف او فقط به وسیله خود او یا کسانی که به طور خاص در معرض تربیت او قرار گرفته و رمز کار را از خود او دریافت داشته اند معرفی می گردد.

    از این رو قرآن کریم می فرماید: «سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ"؛ "إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ"»؛ خداوند متعال از وصف بندگان منزه و برتر است مگر بندگان مخلص او.[1]


    مخلَص به فتح لام عبارت از پیامبران و امامان علیهم السلام و برخی از بندگان شایسته اند که با تربیت خاص و ویژه تحت نظارت حضرت حق هستند و وضع انان هیچ شباهتی به مردم عادی ندارد اگر چه همانند همه کس زندگی می کنند

    امام علی علیه السلام می فرماید: چگونه اند و کجایند؟ به خدا سوگند آنان اندک شماراند، ولی از عظیم ترین منزلت در نزد خدا برخوردارند... بدن آنان در دنیاست ولی روح و جان آنان در عالی ترین مراتب هستی است اینان خلفای الهی در روی زمین و دعوت کنندگان به سوی جناب حق هستند.[2]


    پی نوشت:
    [1].صافات، 159-160
    [2].نهج البلاغه، حکت 147





    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ در ساعت ۱۶:۲۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جهنم بازتاب طبیعی گناهان

    امام سجاد علیه السلام در ادامه این فراز به ما می آموزد که خود را به خدایی واگذار کنیم که امید امیدواران هرگز به غیر او تعلق نمی گیرد و پاداش نیکوکاران را تباه نمی کند و تقوا پیشگان و عابدان تنها از او بیم و هراس دارند و هیچ کس جز او چنین نیست و حقیقتا چنین مبدایی سزاوار آن است.

    آنان که در گرداب گناه هلاک شده اند و اهریمن بی رحم چنگال خود را در قلب آنها فرو برده و می خواهد آنان را از فطرت انسانیت خارج کند تا دیر نشده به او روی آورند و از افراط و تفریط و فریفتگی به خدای مهربان و محبوب پناهنده شوند زیرا گناهان همانند مرکب بی مهار و وحشی انسان را به سوی پرتگاه هلاک کننده سوق می دهند یعنی هر عمل ناهنجار انسان را برای پیوستن به عمل فاسدتر آماده می کند و به تدریج او را به آنجا سوق می دهد که راه برگشت و امید به نجات ندارد و در گردابی قرار می گیرد که هر چه می خواهد بیرون شود بیشتر فرو می رود.

    چنانکه قرآن کریم می فرماید:
    «
    کُلَّمَا أَرَادُوا أَن یَخْرُجُوا مِنْهَا مِنْ غَمٍّ أُعِیدُوا فِیهَا »؛ «هر گاه می خواهند از آتش بیرون آیند و از غم آن جدایی گیرند به همان سوی برگردانده می شوند.»[1]

    در واقع این حالت در جهنم ناشی از غرقاب گناهی است که انسان در دنیا خود را بدان مبتلا کرده است چنانکه امام سجاد علیه السلام می فرماید: «قادته ازمة الخطایا و استحوذ علیه الشیطان: گناهان پیشوای آنان است و شیطان بر آنان سلطه دارد یعنی به همان سوی می روند که شیطان می راند زیرا شیطان سخت بر آنها مسلط است همین رفتار در جهنم انعکاس یافته و عکس العمل رفتارهای کورکورانه آنهاست که در ایام عمر خود نمی دانستند به کجا و کدام سوی رهسپارند.


    آری جهنم هر کس عکس العمل کارهای زشت دنیایی اوست که به طور طبیعی دامن گیر او خواهد شد و همانند جرم ها و جریمه های دنیایی قراردادی نیست بلکه بازتاب ها به صورت فرآورده اعمال درجات سقوط مجرم تیره بخت هستند و افراط و تفریط دو نا از نشانه های استیلای شیطان است که هر دو نشان خارج شدن از خط مستقیم عبودیت و بندگی هستند و فریب خوردگی نیز گواه دیگری بر سلطه شیطان بر عقل انسان است.


    پی نوشت:
    [1].حج،22

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ در ساعت ۱۶:۲۹


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز دوم:

    كَالْجَاهِلِ بِقُدْرَتِكَ عَلَيْهِ، أَوْ كَالْمُنْكِرِ فَضْلَ إِحْسَانِكَ إِلَيْهِ حَتّى إِذَا انْفَتَحَ لَهُ بَصَرُ الْهُدَى، وَ تَقَشّعَتْ عَنْهُ سَحَائِبُ الْعَمَى، أَحْصَى مَا ظَلَمَ بِهِ نَفْسَهُ، وَ فَكّرَ فِيمَا خَالَفَ بِهِ رَبّهُ، فَرَأَى كَبِيرَ عِصْيَانِهِ كَبِيراً وَ جَلِيلَ مُخَالَفَتِهِ جَلِيلًا.فَأَقْبَلَ نَحْوَكَ مُؤَمّلًا لَكَ مُسْتَحْيِياً مِنْكَ، وَ وَجّهَ رَغْبَتَهُ إِلَيْكَ ثِقَةً بِكَ، فَأَمّكَ بِطَمَعِهِ يَقِيناً،وَ قَصَدَكَ بِخَوْفِهِ إِخْلَاصاً، قَدْ خَلَا طَمَعُهُ مِنْ كُلّ مَطْمُوعٍ فِيهِ غَيْرِكَ، وَ أَفْرَخَ رَوْعُهُ مِنْ كُلّ مَحْذُورٍ مِنْهُ سِوَاكَ.

    و در مقام نادانی هستم که از قدرت تو خبر ندارد، یا همانند آنان که فضل و احسان تو را انکار می کنند تا اینکه وقتی دیده هدایت او گشوده گردد و ابر کوری از جلوی دیگان باز او بر طرف شود، ظلم های خود را می شمارد و در مخالفت های خود با پروردگار به فکر فرو می رود و گناهان بزرگ و مخالفت های دیرینه خود را می بیند آن گاه با تمام امید در حالی که شرم از تو وجود او را گرفته و رغبت او با هدف اعتماد بر تو به سوی تو متوجه شده است و از روی یقین تو را آرزو دارد و با خوف و هراس خالصانه آهنگ تو را کرده است و از همه جا و همه کس طمع بیده و ترس او از هر قدرتی جز تو که دیگران از آن می ترسند زایل شده است.



    فرجام گناه و انحراف در عمل و باورها
    امام سجاد علیه السلام در این فراز گناه کار را همانند جاهل یا منکر فضل الهی بر شمرده است. راستی هم چنین است زیرا بسیاری در گفتار به وحدانیت خداوند و رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و وصایت دوازده امام علیهم السلام گواهی و شهادت می دهند ولی در عمل بیشترینه کارهای آنان بر اساس احکام اسلامی و بر حسب دستورهای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیست،

    یعنی تنها در زبان مسلمان اند نه در عمل و هوا و هوس بلکه شیطان و نفس اماره بر رفتار و کردار آنان حاکم است و این خطری بسیار عظیم است زیرا چه بسا همین انحراف در عمل به اعتقاد نیز سرایت کند و به تدریج به کفر در اعتقاد بینجامد چنانکه قرآن کریم می فرماید: آنگاه فرجام کسانی که کردار بد و زشت به جا می آورند آن شد که نشانه های خدا را تکذیب کردند.




    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ در ساعت ۱۶:۳۷


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    گناه دامن گیر خود انسان

    امام سجاد علیه السلام در ادامه می فرماید: فردی که چشم هدایت او از کوری نجات یافته و بینا گردیده یک باره به فکر فرو رفته و می فهمد که تمام سرکشی های او ظلمی بوده که به نفس خود روا داشته و در نابودی وجود خویش تلاش تمام کرده است. قرآن کریم نیز پیوسته انسان را از این خطر بیم می دهد که عصیان ها و طغیان ها به غیر نمی رسد بلکه دامن گر طغیان گر است.


    چنانکه می فرماید
    :« يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّما بَغْيُکُمْ عَلى‏ أَنْفُسِکُمْ »؛ «ای مردم نافرمانی ظلمی است که به خود روا داشته اید»[1]


    پی نوشت:


    [1].یونس، 23




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    انقلاب درونی ، شرط توبه واقعی

    امام معصوم علیه السلام در ادامه با بیان اینکه اگر کسی ببیند در ورطه گنه قرار دارد قهرا در نجات خود تلاش می کند و تلاش او عبارت از پناه بردن به خداوند متعال است به ما می فهماند که شرط توبه آن است که انقلابی در باطن انسان صورت گیرد که یکباره او را بشوراند و سوز او از جان برخیزد تا از همه جا بریده و به خدا توجه کند در این زمینه شرمندگی از خداوند متعال مسلم است زیرا توجه به معنای انقلاب باطنی است به گونه ای که انسان بر علیه نفس اماره شیطان کودتا کند و دشمن داخلی خود را سرکوب و از صحنه جان خود بیرون کند و دل و جان را از آلودگی ها و زنگار ها پاکیزه سازد تا قلب آماده ورود فرشتگان گردد و در نتیجه مقدمه تعلق به حضرت اله را فراهم سازد.

    آیینه شو وصال پری طلعتان طلب /اول برو به خانه ، دگر میهمان طلب[1]

    پی نوشت:
    [1].دیوان صائب تبریزی، غزل 120

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ در ساعت ۱۶:۳۹


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز سوم:

    فَمَثَلَ بَيْنَ يَدَيْكَ مُتَضَرّعاً، وَ غَمّضَ بَصَرَهُ إِلَى الْأَرْضِ مُتَخَشّعاً، وَ طَأْطَأَ رَأْسَهُ لِعِزّتِكَ مُتَذَلّلًا، وَ أَبَثّكَ مِنْ سِرّهِ مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنْهُ خُضُوعاً، وَ عَدّدَ مِنْ ذُنُوبِهِ مَا أَنْتَ أَحْصَى لَهَا خُشُوعاً،
    وَ اسْتَغَاثَ بِكَ مِنْ عَظِيمِ مَا وَقَعَ بِهِ فِي عِلْمِكَ وَ قَبِيحِ مَا فَضَحَهُ فِي حُكْمِكَ مِنْ ذُنُوبٍ أَدْبَرَتْ لَذّاتُهَا فَذَهَبَتْ، وَ أَقَامَتْ تَبِعَاتُهَا فَلَزِمَتْ.


    چنین توبه کننده ای در مقابل درگاه تو به زاری ایستاده و از خشوع تو چشم به زمین دوخته و با کمال ذلت سر به زیر افکنده و سر خود را با تو خاضعانه در میان می گذارد اگر چه می داند تو از او آگاهی ، و تمام گناهان را با خشوع نزد تو به شمارش در می آورد و می داند که تو از عدد آنها بهتر از او می دانی و از گناهان بزرگی که تو را به آنها آگاه می داند و از اعمال زشتی که در اثر بردباری تو او را رسوا گردانده است به درگاه تو پناهنده شده است گناهانی که لذات آنها از دست رفته و نتایج شوم آنها هم چنان ثابت مانده است.


    ترسیم حالت توبه کنندگان واقعی


    امام سجاد علیه السلام در این فراز حالت شخصی را ترسیم فرموده است که آلوده به گناه بوده و مدت ها از عمر خود را در طغیان و عصیان گذرانده و آن تباهی را در قعر وجود خود یافته و یک باره کوری و جهالت از چشمان عقل و روح او کنار آمده و بر ناهنجاری مذلت بار خود آگاهی یافته است و به از دست رفتن بهترین سرمایه یعنی عمر و دیگر موقعیت ها باخبر شده و با تاسف تمام بر گذشته ها عزم سفر به سوی درگاه حضرت رب العزه را نموده است خدایی که بخش زیادی از عمر خود را در غفلت از او بلکه در طغیان نسبت به او گذرانده و نعمت های بسیاری را که می بایست صرف اطاعت و عبادت و شکر و ثنای او می نمود به وسیله همان نعمت ها مرتکب گناه و تمرد و خلاف ادب عبودیت شده و از لذت های گذشته برای او هیچ چیز نمانده است، بلکه گرفتاری ها و عذاب ها و عقوبت های گناهان همراه با شرم سازی بسیار در درگاه ایزد غفار نتیجه کارهای او است.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ در ساعت ۱۶:۴۴


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ولی حیرت زده است که با کدامین وسیله و چگونه به سوی آن خدای مهربان و کسی که همیشه یار و همراه بوده است روی بنماید اما می داند که رحمت و مغفرت خدای مهربان بر گناهان و جرم های او پرده خواهد کشید از این رو چشم ها را به زیر انداخته و سر به گریبان دارد و اسرار خود را در میان می گذارد و دردهای خود را یکایک می شمارد

    اگر چه می داند پروردگار متعال به جرایم او آگاه تر است، ولی سوز دل و آتش درون به او زبان و بیان درد می دهد همانند کودکی که فریاد برمی آورد و به مادری که شاهد سوختن فرزند خود است می گوید: می سوزم، که خود برای جلب بیشتر رحمت در نظام عبودیت و ربوبیت مطلوب است آن گاه با تاثر تمام عرض می کند:

    تو می دانی گناهان من بسیار سنگین است و گناه مرا به تمامی از من گرفته و سراسر فرصت ها را که می بایست در تحصیل فضیلت و شرافت صرف کنم از دست شد و به جای شرافت و فضیلت و رذیلت و پستی نصیبم گردید و لذت ها بر باد رفت و عقوبت و نکبت آن باقی ماند این جا است که سوز درون یک باره شعله می گیرد و انسان به دنبال علاج می گردد و به رحمت و مغفرت حضرت حق توسل می جوید
    .

    بنابراین این فراز آموزشی است به بندگان از بیت عصمت و طهارت صادر گشته و چگونگی انابه و توبه به درگاه حضرت رب العالمین را تبیین فرموده و به رسوایی و آلودگی گناه و شرم آور بودن آن در درگاه جناب حق پرداخته است،

    تا انسان بداند گرفتار چه دردری است و چگونه در روز حساب در محضر خداوند متعال سرافکنده بوده و آثار گناه چهره سیاه او را دگرگون خواهد ساخت مطالعه این قسمت از فرموده حضرت سجاد الائمه علیه السلام کافی است که انسان را به عاقبت شوم گناه آگاه سازد و از ارتکاب این ضایعه شوم و سفاهت انگیز خودداری کند خداوند متعال ما را از شر نفس اماره و شیطان رجیم محفوظ بدارد


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ در ساعت ۱۶:۴۵


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز چهارم:

    لَا يُنْكِرُ يَا إِلَهِي عَدْلَكَ إِنْ عَاقَبْتَهُ، وَ لَا يَسْتَعْظِمُ عَفْوَكَ إِنْ عَفَوْتَ عَنْهُ وَ رَحِمْتَهُ، لِأَنّكَ الرّبّ الْكَرِيمُ الّذِي لَا يَتَعَاظَمُهُ غُفْرَانُ الذّنْبِ الْعَظِيمِ‏ اللّهُمّ فَهَا أَنَا ذَا قَدْ جِئْتُكَ مُطِيعاً لِأَمْرِكَ فِيمَا أَمَرْتَ بِهِ مِنَ الدّعَاءِ، مُتَنَجّزاً وَعْدَكَ فِيمَا وَعَدْتَ بِهِ مِنَ الْإِجَابَةِ، إِذْ تَقُولُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ.


    ای معبود من آن گناه کار عدل تو را اگر چه عقوبتش کنی منکر نیست و اگر عفو فرمایی و ترحم نمایی رحم و مغفرت را برای تو عادی می داند زیرا تو آن چنان خدای کریمی هستی که هرگز بخششش گناهان بزرگ برای تو مهم نیست خدایا هم اکنون من بر درگاهت آمده و مطیع همه دستورها و اوامر تو می باشم و تمام وعده های تو را درباره اجابت دعا قطعی می دانم زیرا خود فرموده ای که مرا بخوانید تا دعای شما را اجابت کنم.


    حقیقت هر کس مجموعه کردارهای او:


    امام معصوم علیه السلام در این فراز درس دیگری را به امت می دهد و آن این است که اولا اگر جناب حق اراده کند بندگان را عذاب کند هرگز دور از عذل نیست زیرا عقوبت در نظام آخرت امری قراردادی نیست بلکه لازمه طبیعی اعمال و کردار گناه کاران و عکس العمل دقیق اعمال انسانی است .

    چنانکه قرآن کریم می فرماید
    : «"الْيَوْمَ تُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ لَا ظُلْمَ الْيَوْمَ »؛ «امروز هر کس به آنچه انجام داده پاداش داده می شود هیچ ستمی در میان نیست.»[1]


    «لِکُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ»؛«برای هر کس از آنان آنچه از گناه انجام داده فراهم است.»[2]


    آری در قیامت چنان اعمال انسان بروز و ظهور می یابد که گناه کاران خود راه جهنم را پیش گرفته و در جایگاه خاص خود قرار می گیرند.


    گذشته از آن که آیات بسیاری بر این نکته دقیق دلالت می کند و ما برخی از آنها را یادآور شدیم عقل و برهان نیز حکم می کند که شکل گیری وجودی انسان به وسیله اعمال و رفتار او صورت می پذیرد و حقیقت هر کس در آخر عمر ادغام شده مجموعه اعمال و رفتار او خواهد بود و اعمال در تمام عمر سنخیت وجودی انسان را تعیین می کنند.

    پی نوشت:

    [1].غافر، 17
    [2].نور، 11


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ در ساعت ۱۶:۵۳


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سیطره قدرت حضرت حق بر قواعد قراردادی و طبیعی

    البته با تمام این فعل و انفعال ها و عمل و عکس العمل ها چنان نیست که بتوانند از عطایای حضرت خداوند ی جلوگیری کنند

    قرآن کریم به این مسئله اشاره نموده است:
    «وَمَا كَانَ عَطَاء رَبِّكَ مَحْظُوراً »؛ «هرگز عطایای او را هیچ مانع نخواهد بود.»[1]

    افزون بر این در ادعیه ماثوره از حضرات معصومین علیهم السلام نیز این مضمون بسیار به چشم می خورد که می فرمایند: هرگز کسی نمی تواند از فضل تو جلوگیری کرده و در سر راه آن مانع ایجاد کند.[2]

    آری اگر خداوند منان بخواهد می تواند یک باره بر گناهان جهانیان قلم عفو کشیده و بندگان گناه کار خود را از ورطه هلاکت نجات داده و بر مسند عافیت و امن و امان بنشاند حضرت سجاد علیه السلام نیز در این فراز به همین قدرت مطلقه حضرت حق اشاره فرمود که هیچ چیز نمی تواند قدرت حق را مقید کند

    چنان که قرآن کریم در جای دیگر می فرماید:
    «وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ »

    یهود گفتند دست خدا بسته است. چنین نیست بلکه دست آنان بسته باد که چنین می گویند دستان او گشوده و توانا است.[3]

    پی نوشت:

    [1].اسراء،20
    [2].کافی، ج4، ص551
    [3].مائده، 64

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ در ساعت ۱۷:۰۳


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بدین سان بسط ید حضرت حق و قدرت مطلقه او برتر از همه قواعد و براهین جهان است زیرا برهان و قاعده عملی نیز مخلوق و مجعول ذات اقدس اوست و هیچ قاعده و قانونی بر او حاکم نیست

    بنابراین پس از ثبئت استحقاق قطعی شخص خطاکار به عقوبت خود جای شگفتی نیست که حضرت حق جل و علا یک باره او را عفو نموده و قلم مغفرت بر همه کارهای زشت او بکشد اگر چه خداوند سبحان خود با زبان عقل بر خود واجب کرده است که بر اساس عدل و داد رفتار کند.[1]

    پی نوشت:
    [1].ر.ک. المیزان، ج14، ص 94-98

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ در ساعت ۱۷:۰۵


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود