صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دعای چهلم صحیفه سجادیه(دعا هنگام شنیدن خبر مرگ دیگران و گاه یاد کرد مرگ)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دعای چهلم صحیفه سجادیه(دعا هنگام شنیدن خبر مرگ دیگران و گاه یاد کرد مرگ)




    در این دعا امام معصوم علیهم السلام به یاد مرگ پرداخته و از خداوند سبحان می خواهدآرزوهای طولانی که موجب می شود انسان از سر رسید عمر و مرگ غفلت بورزد از ساحت وجود او دور کند و نیز از خداوند منان درخواست می کند با انجام اعمال شایسته برای مرگ آماده گردیده با آن انس و آشنایی داشته و به هیچ وجه از آن نهراسد.

    فراز اول:


    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنَا طُولَ الْأَمَلِ، وَ قَصِّرْهُ عَنَّا بِصِدْقِ الْعَمَلِ حَتَّى لَا نُؤَمِّلَ اسْتِتْمَامَ سَاعَةٍ بَعْدَ سَاعَةٍ، وَ لَا اسْتِيفَاءَ يَوْمٍ بَعْدَ يَوْمٍ، وَ لَا اتِّصَالَ نَفَسٍ بِنَفَسٍ، وَ لَا لُحُوقَ قَدَمٍ بِقَدَم


    خدایا بر محمد و ال محمد (صلی الله علیهم اجمعین) درود فرست و ما را از گرفتاری های آرزوی دور و دراز بر حذر دار و از طریق اعمال صادقانه آرزوهای ما را کوتاه فرما به گونه ای که آرزویی برای ساعت های آینده و روزهای بعد حتی نفس هایی که پس از این لحظه می کشیم نداشته باشیم

    آرزوی دور و دراز پسندیده و ناپسند

    داشتن آرزوهای دور و دراز از نظر شارع مقدس بسیار نکوهیده و مذموم است به گونه ای که قرآن کریم ان را از صفات کفار بر شمرده و می فرماید:


    «ذَرْهُمْ يَأْکُلُوا وَ يَتَمَتَّعُوا وَ يُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ»[1]؛ «ای پیامبر رهایشان کن بخورند و خوش گذرانی کنند و آرزوی دور و دراز آنان را به غفلت و بی خبری وادارد که به زودی خواهند دانست[در چه ظلمت کده ای جان تهی کرده اند.]

    پی نوشت:

    [1].حجر، 3
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۱۱:۴۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این صفت اگر بر انسان چیره شود آینده بلکه تمام حقیقت را از او می گیرد و به تدریج مصالح واقعی خود را فراموش کرده و او را آماده پذیرش هوس های بیهوده می کند و همه کردارهای انسان را در افق خود قرار می دهد و در اثر آن عمر گرانمایه در مسیر هوس ها و بیهوده گرایی ها سپری می شود و سرانجام انسان به سرایی که هیچ گونه توجهی به آن نداشته است رهسپار می شود در حالی که به تو هم غلط چنین می انگاشت که همیشگی و همه جایی است و بی خبر از سنگلاخ های ایام زندگی نمی دانست که کی شکار چنگال مرگ خواهد شد چنین کسانی همواره یک زندگی ایده آل را برای خود ساخته و در ذهن خود می پرورانند که به هیچ رو با عینیت خارجی تطبیق ندارد و این زندگی ایده آل آن چنان آنان را سرگرم کرده و از اطراف خود غافل می کند و سرانجام به صورت حیوانی در می آورد که در چراگاهی پرخطر سرگرم چرا هستند.



    امام سجاد علیه السلام در این فرزا به معرفی این صفت مذموم و فراگیر پرداخته است. امام معصوم علیه السلام آن چنان این صفت را پلید می داند که حاضر نیست حتی یک لحظه و به اندازه یک نفس آن را در خود احساس فرماید و به امید چیزی بنشیند امیدی که به معنای غفلت از تقدیر و دوری از یاد خدا است.



    البته نباید پنداشت که این دعا امید به زندگی را از یاد برده و انسان را به غارنشینی و ترک همه مزایای زندگی فراخوانده است زیرا خدای منان انسان را موظف به فعالیت و تلاش کرده و حتی تامین آینده را در حد معقول عبادت و اطاعت می داند و جلب منافع مشروح را نیز مباح بلکه مستحب برشمرده است. انجام این وظایف هرگز انسان را از یاد خدا غافل نمی کند بر این اساس آرزوی دور و دراز در جایی ناپسند است که انسان برای جلب منافع خود به اقدام های نامشروع دست زده و حقوق دیگران را در مسیر منافع خود نادیده گیرد و به اعمال ناهنجاری که عقل و شرع نمی پسندد اقدام کند، نه زمانی که انسان در هر لحظه ای خود را در اختیار خدای خود بداند و رضایت و خشم او را تشخیص دهد و از مسیر رضای خدا تجاوز نکند و بر این پایه در تامین زندگی معقول آینده به معاملات مشروع اقدام کند زیرا این خود نیز برای افراد آگاه جهت دار حرکت در خط بندگی حضرت معبود است و خداوند متعال هرگز از افراد تن پرور و بی خیال راضی نیست و آنان را از افق رحمت خود دور می کند


    نتیجه آنکه آنچه را که خداوند متعال برای بندگان خود ترسیم فرموده است حرکت سریع و هوشمند در مدار صحیح و معقول و مشروع است نه تن پروری و تنبلی و غفلت زدگی و بیراهگی.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۱۱:۵۰


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز دوم:

    وَ سَلِّمْنَا مِنْ غُرُورِهِ، وَ آمِنَّا مِنْ شُرُورِهِ، وَ انْصِبِ الْمَوْتَ بَيْنَ أَيْدِينَا نَصْباً، وَ لَا تَجْعَلْ ذِكْرَنَا لَهُ غِبّاً

    خداوندگارا ما را از فریب آرزوی طولانی سالم و از شرور آن در امان بدار و پیوسته یاد مرگ را نصی العین ما قرار ده به گونه ای که هر روز آن را یاد کنیم و هیچ گاه از یاد نبریم ، نه آنکه روزی یاد آن باشیم و دیگر روز غفلت کنیم.


    آرزوی دور و دراز، ترسناک ترین مانع کمال انسان

    در این دعا نیز امام سجاد علیه السلام از فریب آرزوهای دور و دراز به خدا پناه برده و ایمنی از شر آن را درخواست فرموده زیرا می داند که آرزوهای بیهوده مرضی روحی است که اگر به جان کسی افتاد باید از عاقبت کارش ترسید از این رو امام علی علیه السلام فرمودند: «مخوف ترین چیزی که از آن بر شما می ترسم دو چیز است: اول پیروی از هوا و هوس و دوم آرزوی دور و دراز . اولی انسان را از حق باز می دارد و دومی آخرت را از یاد او می برد.[1]

    یکی از مخوف ترین مسائلی که امیر مومنان علیه السلام مربی بزرگ بشری و پدر مهربان امت از آن ترسناک است آرزوی دور و دراز می باشد.

    و در همین زمینه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

    «ای ابوذر، اگر به اجل و سرآمد عمر و حرکت آن بنگری هرگز آرزویی دراز نخواهی داشت و فریب آن را نخواهی خورد.[2]

    پی نوشت:

    [1].نهج البلاغه، خطبه 42
    [2].بحارالانوار، ج74، ص75

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۱۱:۵۳


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراموشی مرگ، ستیز با واقعیت های هستی

    حضرت سجاد علیه السلام در ادامه این فراز به فراموشی مرگ اشاره فرموده است گویی در نظر حضرت نسیان اخرت با هر گونه واماندگی و غفلت انسانی همراه است و درست به عکس آن ، به یاد آخرت بودن و مرگ را جلو چشم داشتن موجب محفوظ ماندن و به کار بستن دستورهای الهی است.


    آری از اسرار کهن این جهان آن است که با واقعیت های آن نمی توان مبارزه کرد بلکه چاره ای جز تسلیم در مقابل آنها نیست و این تسلیم اجباری همان نظم واقعیت ها است. زیرا اگر هر کسی بتواند در نظام و سیستم هستی دخالت کند چه بسا نتایجی به دست آید که بسیار ناگوارتر از واقعه ای است که با آن به مبارزه پرداخته ایم گذشته از ان که در این صورت هیچ گونه نظمی در عالم معنا نخواهد داشت و امور جهان هماهنگ با اراده و خواسته های دور از حکمت جهانیان خواهد بود در حالی که همه ذرات هستی بر اساس حکمت استوار و آگاهانه ای پی ریزی شده است به گونه ای که هر چه علوم انسانی بیشتر پیشرفت می کند انسان خود را در مقابل ضوابط ، قواعد و رابطه های تکوینی جهان گرفتارتر می بیند خداوند متعال نظام جهان را چنان حکیمانه در کنار هم چیده است که همانند مراتب اعدا هیچ یک از مراتب آن را نمی توان از جای خود به مرتبه دیگر منتقل نمود بلکه هر چیز به گونه ای باید باشد که آفریده شده است.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۱۱:۵۴


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    موضوع مرگ نیز یکی از واقعیت های این جهان است که به هیچ وجه امکان ندارد لحظه ای به تاخیر افتد

    چنانکه قرآن کریم می فرماید:

    «فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ»[1]؛ «هر گاه اجل و سرآمد عمر آنان فرا رسید یک لحظه قابل تقدیم و تاخیر نیست.»


    اگر انسان این مسئله را که مهم ترین پیش آمد وجودی او است به فراموشی بسپارد از بزرگترین خسارت که در افق ابدیت متوجه او خواهد شد در امان و مصون نخواهد بود و به بلایی غیر قابل جبران گرفتار خواهد شد از این رو معصوم علیهم السلام از خداوند متعال درخواست فرموده است: که خدایا واقعه عظیم مرگ را پیوسته در مقابل چشم ما قرار ده تا مبادا آن را فراموش کنیم و از پی آمدهای غیر قابل جبران آن بی خبر مانده و آن را علاج نکنیم.


    پی نوشت:
    [1].اعراف، 34
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۱۲:۰۹


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز سوم:


    وَ اجْعَلْ لَنَا مِنْ صَالِحِ الْأَعْمَالِ عَمَلًا نَسْتَبْطِئُ مَعَهُ الْمَصِيرَ إِلَيْكَ، وَ نَحْرِصُ لَهُ عَلَى وَشْكِ اللَّحَاقِ بِكَ حَتَّى يَكُونَ الْمَوْتُ مَأْنَسَنَا الَّذِي نَأْنَسُ بِهِ، وَ مَأْلَفَنَا الَّذِي نَشْتَاقُ إِلَيْهِ، وَ حَامَّتَنَا الَّتِي نُحِبُّ الدُّنُوَّ مِنْهَا


    خداوندا اعمال ما را آن چنان شایسته قرار ده که شوق بازگشت به سوی تو داشته باشیم آن چنان که طی روزگار بسیار طولانی را مانع رسیدن به ثواب های تو بدانیم و برای زود رسیدن به تو کاملا حریص باشیم به گونه ای که ملاقات با تو را محور انس و الفت دانسته و با اشتیاق از آن استقبال نماییم و آن را نزدیک ترین چیزی بدانیم که دوست داریم به آن نزدیک شویم.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۱۲:۱۱


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مرگ از دیدگاه اولیای خدا


    در این دعا امام علیه السلام می فرماید که مردن هرگز ترس آور نیست بلکه نقطه اوج زندگی و لقای محبوب واقعی است . از این رو شناخت آن موجب انس و الفت ما با آن، اشتیاق به آن بلکه عزیزترین کسانی خواهد بود که انسان زندگی این جهان را در انتظار آن می گذراند چنان که مربی بشریت امام علی سلام الله علیه و علی اهل بیته درباره اولیای الهی می فرماید: «اگر نبود اجل و سرآمد خاصی که خداوند برای آنان مقدور نموده بود به اندازه یک چشم برهم زدن روح های انها در بدن هایشان قرار و آرام نمی گرفت.[1]


    نیز امیرالمومنین علیه السلام در جای دیگر می فرماید: «به خدا سوگند شیفتگی فرزند ابوطالب به مرگ از علاقه کودک به پستان مادر بیشتر است.[2]


    ولی این کار هر کسی نیست بلکه راهی است که روندگان آن بسیار کم اند و به قول عارف فرزانه استاد بزرگوار حضرت آیت الله حسن زاده آملی:


    عاشقی کار شیر مردان است / سخره کودکان معبر نیست
    سوختن در آتش سوزان / شیوه کس به جز سمندر نیست


    از این رو قرآن کریم آن را مرتبه اوج معرفت دانسته و از ویژگی خواص اولیای خدا برشمرده و می فرماید:

    «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاء لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ»[3]؛ «ای یهودیان اگر چنین می پندارید که از دوستان خدا هستید نه مردم پرست ، اگر در ادعای خود صادق اید از خدا تمنای مرگ کنید.»


    پی نوشت:
    [1].نهج البلاغه، خطبه 193
    [2].نهج البلاغه، خطبه 5
    [3].جمعه، 6

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۱۲:۱۳


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قرآن کریم آن قوم خودخواه را محکی زده است تا از پندار دروغین خود شرمنده گردند زیرا اولیای خدا نشانه هایی دارند که با ادعای خودخواهانه فرق بسیار دارد یکی از این نشانه ها انس به مرگ و بی علاقگی به دار مجاز و دنیای فانی است.
    در روایتی آمده است:


    «امیرالمومنان علیه السلام با لباس غیر رزمی بین دو صف نبرد حرکت می فرمود فرزندش حضرت امام حسن علیه السلام به پدر عرض کرد این جامه جنگ جویان نیست. امیرالمومنین علیه السلام در جواب فرمود: فرزندم پدرت از مرگ باکی ندارد که به سوی آن روان شود یا مرگ به سوی او بیاید.[1]


    از مجموع این احادیث بر می آید که به راستی رحلت از دنیا مسئله ترس آوری نیست زیرا ما چنین می پنداریم که مردن عبارت است از نیست و فانی شدن و درآمدن به صورت پیکره ای که می بایست در گودالی خاک آلود نهاده و مقداری گل و خاک برآن ریخته شود در حالی که این کار تنها در ارتباط با بدن انسان است، اما حقیقت انسانی که جان و روح او است، هرگز نمی میرد و به عالم دیگری که بهترین عوالم هستی است منتقل می شود از این رو بندگان مطیع خدا با رحلت از این دنیا آزاد و رها شده و هماهنگ با فرشتگان در باغستان های بهشت برین مخلد به گردش در می آیند

    چنانکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
    «تنها آسایش مومن فقط ملاقات با حضرت حق است.»[2]


    و این به دلیل آن است که بار سنگین تکلیف آن چنان در این عالم دشوار است که گویی آسایشی برای مومن خلق نشده است.

    پی نوشت:
    [1].بحارالانوار، ج41، ص2
    [2].مستدرک الوسائل، ج12، ص64


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۱۵:۳۲


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز چهارم:

    فَإِذَا أَوْرَدْتَهُ عَلَيْنَا وَ أَنْزَلْتَهُ بِنَا فَأَسْعِدْنَا بِهِ زَائِراً، وَ آنِسْنَا بِهِ قَادِماً، وَ لَا تُشْقِنَا بِضِيَافَتِهِ، وَ لَا تُخْزِنَا بِزِيَارَتِهِ، وَ اجْعَلْهُ بَاباً مِنْ أَبْوَابِ مَغْفِرَتِكَ، وَ مِفْتَاحاً مِنْ مَفَاتِيحِ رَحْمَتِكَ


    خدایا هر گاه مرگ و رحلت به سوی خود را برای ما مقدر فرمودی ما را به واسطه ملاقات با آن خوش بخت و به هنگام ورورد آن بر ما ما را با آن مانوس گردان و کاری کن که هرگز در مهمانی آن روز به ما سخت نگذرد و به هنگام حضور آن گرفتار نگردیم بلکه مرگ را برای ما دری از درهای گشوده مغفرت و کلید خزائن رحمتت قرار ده.


    هر نفس در این دنیا سازنده مدت بی نهایت در آخرت


    در این قسمت امام علیه السلام به معرفی بیشتر سفر مهم آخرت پرداخته و آن را طوری قلمداد فرموده که گویی افرادی که رحلت می کنند به مهمانی و زیارت آن نایل می شوند و آستانه ای دارد که بسیار رفیع و مقدس است و کلید همه رحمت ها و در همه بخشش ها در آن جا است.


    اگر انسان با آیات قرآن کریم ، روایات و ادعیه آشنا باشد آینده خود را در لابه لای آنها دریافت نموده و می فهمد که خود موجودی ابدی است و در آن جا نیز به زندگی ادامه می دهد و همیشه باقی و دارای شئون حیات برتری است و پی ریزی آن خانه را باید در این عالم کرد.و این میدان زندگی که اکنون در اختیار انسان است تنها وسیله ای است که با آن می تواند خانه و سرای ابدی خود را هر چه نیکوتر بسازد و سپس آماده خروج از این عالم و ورود به آن جایگاه رفیع و کاخ منیع گردد و به طور ابد در آن جا جای گیرد.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۱۵:۳۵

  11. تشکرها 2


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنابراین لحظه های زندگی امروز ما آن چنان شریف است که با آن آینده ابدی می سازیم و در طول 60 یا 70 سال عمر این جهان زندگی ابدی آن جهان را تامین می کنیم از این رو نباید یک نفس را تباه کرد زیرا تامین عمر و زندگی بی نهایت تلاش بی نهایت را می طلبد با این حال چگونه می توان تصور کرد که فرصت ما در این دنیا به مصامحه پیموده شود ؟ بلکه باید دراین فرصت یک نفس را تباه نکنیم زیرا هر نفسی از این جهان مدت بسیار عظیمی را در آن عالم می سازد پس نباید فرصت ها را هدر داد که دنباله ای ناگوارو اسف بار دارد و مبادا کار امروز را به فردا اندازیم که بسیار دیر است و برای ساخت و ساز خانه ابدیت باید هر چه زودتر شروع به کار کنیم.

    امام علی علیه السلام فرمود:
    «فرصت ها همانند ابربه سرعت می گذرند.»[1]


    نیز پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم در سفارش خود به ابوذر فرمود: «هرگز با امید به ماندن کار امروز را به فردا حواله مکن زیرا امروز از آن تو است و تو امروز هستی ودر فردا نیستی. اگر فردا هم بودی همانند امروز عمل کن و کار را به فرصت دیگر میفکن و اگر فردایی نداشتی برای از دست دادن دیروز پشیمان نخواهی شدای اباذر اگر به اجل و سرآمد عمر توجه کنی آرزوهای دور و دراز و فریفته شدن به آنها مبغوض تو خواهد بود.»[2]


    پی نوشت:
    [1].مستدرک الوسائل، ج12، ص141
    [2].بحارالانوار، ج74، ص75

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۱۵:۳۶

  13. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود