جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دعای سی و هشتم صحیفه سجادیه(پوزش خواهی از کوتاهی در حقوق مردم)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دعای سی و هشتم صحیفه سجادیه(پوزش خواهی از کوتاهی در حقوق مردم)




    امام زین العابدین علیه السلام در این دعا ضمن درخواست پوزش از درگاه خداوند از کوتاهی در ادای حق الناس و طلب توبه و آمرزش از پیامدهای آن به برخی نکات در حقوق افراد جامعه بر فرد اشاره نموده است.

    فراز اول:

    اللّهُمّ إِنّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِي فَلَمْ أَنْصُرْهُ، وَ مِنْ مَعْرُوفٍ أُسْدِيَ إِلَيّ فَلَمْ أَشْكُرْهُ، وَ مِنْ مُسِي‏ءٍ اعْتَذَرَ إِلَيّ فَلَمْ أَعْذِرْهُ، وَ مِنْ ذِي فَاقَةٍ سَأَلَنِي فَلَمْ أُوثِرْهُ، وَ مِنْ حَقّ ذِي حَقّ‏ٍ لَزِمَنِي لِمُؤْمِنٍ فَلَمْ أُوَفّرْهُ، وَ مِنْ عَيْبِ مُؤْمِنٍ ظَهَرَ لِي فَلَمْ أَسْتُرْهُ، وَ مِنْ كُلّ إِثْمٍ عَرَضَ لِي فَلَمْ أَهْجُرْه

    خدایا من به درگاه تو پوزش می طلبم از ـن گاه که ستمدیده ای در حضور من مورد ظلم قرار گرفته و من یاری اش نکرده ام و از نیکوکاری و احسانی که شکرش را به جا نیاورده ام و عذرخواهی از گناهی که من نپذیرفته ام و از فقیر سلئلی که ایثار به او ننموده ام و حق فردی که برای من ثابت است و من حق او را ادا ننموده ام و عیب مومنی که ظاهر شده است و من آن را نپوشیده ام و گناهی که از آن دوری نجسته ام.

    امام سجاد علیه السلام در این جا با زبان دعا اصولی را بیان فرموده است که رعایت هر یک از آنها برای تشکیل یک جامعه سالم ضروری است و امت اسلامی حتما باید به آنها آگاهی یافته و التزام عملی و اخلاقی داشته باشد. اینک به یکایک این اصول اشاره می کنیم.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۲۳:۰۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    لزوم دفاع از ستم دیده:

    دفاع از مظلوم از ارکان عدالت اجتماعی است و در جامعه اسلامی از ضروری ترین اصولی است که رعایت آن بر همگان واجب است و اسلام هرگز از امت خود بی تفاوتی در این زمینه را نمی پذیرد بلکه با حساسیت فوق العاده در آیات و روایات به خوبی بیان کرده است.

    از جمله امام صادق علیه السلام فرموده است:


    «هیچ مومنی به یاری برادر ایمانی خود نمی شتابد مگر آنکه خداوند متعال او را در دنیا و آخرت یاری فرماید و هیچ فرد توانمندی از یاری برادر ایمانی خود دست نمی کشد مگر آنکه خداوند در دنیا و آخرت او را خوار گرداند.»

    پی نوشت:
    [1].وسائل الشیعه؛ ج12، ص292



    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۲۳:۰۵


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    لزوم سپاس گزاری از نیکی کنندگان

    تشکر و سپاس گزاری از فردی که به انسان خدمت کرده و یا هر نوع احسان و عمل نیک دیگری را انجام داده است در شرع مقدس بسیار مرسوم و مورد سفارش بوده و ترک آن نشانه بدسگالی و کوتاهی و نقصان عقل و عاطفه به شمار آمده است از این رو در حدیث امده است:

    «از هر کسی که به تو نیکی کند سپاس گزاری کن و به هر کسی که از تو سپاس گزاری کند نیکی کن.»[1]


    نیز امام رضا علیه السلام فرمودند:
    «هر کس از نیکی کنندگان سپاس گزاری نکند از خداوند عز و جل سپاس گزاری نکند.»[2]


    این بدان معناست که تشکر از مخلوق خود تشکر از خالق است فردی که احسان و عدم احسان برای او فرقی نمی کند شاکر خدا نخواهد بود.

    امام سجاد علیه السلام فرمودند
    : «سپاس گزارترین شما کسی است که از همه مردم بیشتر سپاس گزاری کند.»[3]


    پی نوشت:

    [1].مستدرک الوسائل، ج12، ص359
    [2].وسائل الشیعه، ج12، ص313
    [3].کافی، ج2، ص99

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۲۳:۰۷


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلوبیت پذیرش عذر

    درخواست بخشودگی از برادر ایمانی را نباید نادیده گرفت بلکه باید عذر او را پذیرفت. در سفارش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به امیرمونان علیه السلام آمده است:

    «ای علی هر کس عذرخواهی فرد پوزش خواه را نپذیرد راست بگوید یا دروغ شفاعت من به او نخواهد رسید.[1]


    مقدم داشتن خود بر دیگران:

    اگر نیازمندی عرض حاجت کند و پذیرفته نشود خداوند متعال از چنین بنده ای بی زار است در قرآن کریم می فرماید: «وَ يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ »[2]؛ «با آنکه خود نیاز دارند ولی دیگران را بر خود مقدم می دارند.

    پی نوشت:
    [1].من لا یحضره الفقیه، ج4، ص352
    [2].حشر، 9

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۲۳:۰۹


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عدم تعلل در ادای حق

    مومن باید در پوشیدن عیب دیگران بکوشد و هر کس اقدام به افشای اسرار برادران دینی خود کند از خشم و غضب خدا ایمن نخواهد بود. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که امیرمومنان علیه السلام به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود
    :«پایین ترین مرتبه کفر آن است که انسان سخنی را از برادر دینی خود بشنود و بخواهد روزی او را به وسیله آن رسوا کند.»[1]


    قرآن کریم در این باره می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ»[2]؛«کسانی که دوست دارند بدی ها و نقص های مومنان را افشا کنند در دنیا و آخرت به عذابی دردناک دچار خواهند شد.»

    لزوم نهی از منکر در مجلس گناه:

    اگر در حضور انسان گناهی صورت گیرد اولین مسئله لازم و ضروری برای او امر به معروف و نهی از منکر و خروج از جلسه ای است که در آن گناه صورت گرفته است و یا باید کلامی بگوید که دلیل بر عدم رضایت او باشد.

    پی نوشت:
    [1].وسائل الشیعه، ج17، ص211
    [2].نور، 19

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۲۳:۱۰


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز دوم:


    أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ يَا إِلَهِي مِنْهُنّ وَ مِنْ نَظَائِرِهِنّ اعْتِذَارَ نَدَامَةٍ يَكُونُ وَاعِظاً لِمَا بَيْنَ يَدَيّ مِنْ أَشْبَاهِهِنّ.فصَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ نَدَامَتِي عَلَى مَا وَقَعْتُ فِيهِ مِنَ الزّلّاتِ، وَ عَزْمِي عَلَى تَرْكِ مَا يَعْرِضُ لِي مِنَ السّيّئَاتِ، تَوْبَةً تُوجِبُ لِي مَحَبّتَكَ، يَا مُحِبّ التّوّابِينَ


    خدایا از محضر تو پوزش می طلبم از تمامی امور یاد شده و نظایر آنها، پوزشی که برای من عبرت آمیز نسبت به پدیده های دیگر مشابه آن باشد. پس بر محمد و آل محمد درود فرست و پشیمانی مرا نسبت به تمامی لغزش ها و همه پیش آمدهای دیگر از گناهان بپذیر، توبه ای که محبت تو را به من جلب کند ای دوستدار توبه کنندگان.



    درخواست ایفای حالت تنفر از گناه ؛ پس از توبه از آن

    در این جا امام معصوم علیه السلام نکته جالب دیگری را بیان می فرماید که پس از تجربه تلخی که برای شخص گناه کار پیدا شد و او با دل لرزان و چشم گریان از زیر بار گناه خلاصی جست چنین حالی را برای خود پندآموز قرار دهد، تا دیگر بار آن تجربه تلخ را تکرار و اشتباه گناهان گذشته را تکرار نکند زیرا آثار شوم آن را چشیده و دوری از خدا و تاریکی دل و قلب را آزموده و می داند که دوری از حضرت حق چه ظلمت و نقمتی را بر روح آدمی تحمیل می کند در مناجات تائبین از دعای خمسه عشر می خوانیم :

    «خدایا خطاهایم به من جامه مذلت و خواری پوشانیده و دوری از تو، لباس فقر و بیچارگی به تن من کرده است.»[1]


    از این رو امام معصوم علیه السلام از خداوندمتعال درخواست نموده است که حال تنفر از گناه که خود موجب توبه و تضرع گردید هم چنان باقی بماند تا انسان در پیش آمدهای آینده نیز با تنفر و بی زاری فراوان با گناهان برخورد نماید و در نتیجه به طور حتم از ضلالت و گمراهی مصون و محفوظ مانده و در منطقه امن قرار گیرد.


    پی نوشت:
    [1].بحارالانوار، ج91، ص142

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۲۳:۱۳


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    توبه محبت متقابل به خداوند

    نکته مهم دیگری که امام علیه السلام بیان فرموده آن است که توبه موجب محبت به خداوند متعال خواهد بود چنانکه متقابلا خداوند متعال نیز توبه کنندگان را دوست دارد در مناجات تائبین می فرماید:


    «برای گناهان خود بخشنده ای جز تو ندارم و هیچ کس غیر تو کاستی ها و شکستگی های مرا جبران نمی کند.»[1]


    آری اگر انسان تنها پناهگاه و یگانه منجی خود را در درگاه خدا دید و او هم انسان را پذیرفت قهرا حب و دوستی در هر دو سوی متمرکز گردیده و بنده به جز او به هیچ چیز دیگر پناهنده نخواهد شد و خداوند نیز چنین بنده ای را دوست خواهد داشت.


    امتیازهای خاص توبه کنندگان


    شارع محقق صحیفه سجادیه مرحوم سید علی خان مدنی در شرح همین فراز نکته جالبی را از بعضی از علما نقل می کند که برای آرامش خاطر توبه کنندگان بسیار سودمند است: کسانی که توبه راستین کرده اند و مورد پذیرش درگاه حضرت احدیت جل و علا قرار گرفته اند و توبه آنان توبه نصوح و خالصانه بوده ؛ دارای سه امتیاز هستند:


    1-چنین افرادی عیب و نقص گناهان را تجربه کرده و به راه های ورودی شیطان آگاه اند و بهتر می توانند از شر شیطان فرار کنند و ورورد او را احساس نمایند از این رو به حکیمی گفتند فلان کس شر را نمی شناسد فرمود: او به گرفتاری آن بسیار نزدیک است.


    2-گناه کار همیشه در خانه خدا بسیار دل شکسته است و همواره بر وجود او خوف غالب و احتیاط حاکم است.


    3-شخص توبه کننده خیر و شر عالم را چشیده و تلخ و شیرین آن را لمس کرده است و می داند که طبیعت انسان به گناه آلوده است از این رو نسبت به گناه کاران ترحم و عطوفت بیشتری دارد و یک باره گناه کاران را طرد و بر آنها به سرعت خشم نمی گیرد و از خطاهای انان زودتر می گذرد از سعید بن جبیر نقل کرده اند که در پاسخ این سوال که من اعبد الناس؟ عابدترین مردم چه کسی است ؟ گفت: «کسی که به گناهان مبتلا گردد و هرگاه از آن گناهان یاد کند عمل و عبادت و اطاعت خود را کوچک بشمارد.

    پی نوشت:
    [1].بحارالانوار، ج91، ص142

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۰۷ در ساعت ۲۳:۱۵


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود