جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دعای سی و پنجم صحیفه سجادیه (دعا برای خشنودی از داده ها)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دعای سی و پنجم صحیفه سجادیه (دعا برای خشنودی از داده ها)




    باسمه تعالی
    با سلام:

    خشنودی از داده ها و دل بستن به قضای الهی مقامی بالاتر از صبر و شکیبایی در برابر رخدادها و حوادث ناگوار و مقدرات الهی است زیرا کسی که به داده های الهی راضی است حقیقتا و از ته دل به آنچه دوست می پسندد رضایت داده است ولی کسی که در برابر مقدرات الهی شکیبا است امکان دارد در باطن بدان تن در نداده و تسلیم آن نگردد. از این رو امام سجاد علیه السلام نه تنها در این دعا از داده های خداوند متعال خشنود است بلکه در برابر آنها او را سپاس می گزارد و از آن بالاتر سپاس در برابر نداده ها.

    فراز اول:

    الْحَمْدُلِلَّهِ ‏رِضًى‏ بِحُكْمِ اللَّهِ، شَهِدْتُ أَنَّ اللَّهَ قَسَمَ مَعَايِشَ عِبَادِهِ بِالْعَدْلِ، وَ أَخَذَ عَلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ بِالْفَضْلِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَفْتِنِّي بِمَا أَعْطَيْتَهُمْ، وَ لَا تَفْتِنْهُمْ بِمَا مَنَعْتَنِي فَأَحْسُدَ خَلْقَكَ، وَ أَغْمَطَ حُكْمَكَ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ طَيِّبْ بِقَضَائِكَ نَفْسِي، وَ وَسِّعْ بِمَوَاقِعِ حُكْمِكَ صَدْرِي، وَ هَبْ لِيَ الثِّقَةَ لِأُقِرَّ مَعَهَا بِأَنَّ قَضَاءَكَ لَمْ يَجْرِ إِلَّا بِالْخِيَرَةِ، وَ اجْعَلْ شُكْرِي لَكَ عَلَى مَا زَوَيْتَ عَنِّي أَوْفَرَ مِنْ شُكْرِي إِيَّاكَ عَلَى مَا خَوَّلْتَنِي‏



    سپاس خدا را به خاطر خشنودی در برابر فرمان او. گواهی می دهم که خداوند متعال با عدل و داد روزی بندگانش را تقسیم فرموده و فضل او شامل حال تمامی آنان است.

    خدایا بر محمد و آل او درود فرست و مرا با عطایایی که به توانگردان داده ای آزمایش مفرما و به وسیله آنچه از من منع فرمودی مرا امتحان مکن که مبادا بر آنان رشک و حسد برده و حکم تو را سبک بشمارم.

    خدایا بر حضرت محمد و خاندان او درود فرست و مرا به مقدرات و حکم خود خوشدل گردان و پیوسته شرح صدر به آنچه تقدیر فرموده ای به من کرامت فرما و اطمینانی به من ارزانی دار که بدانم قضای تو جز به خیر من جاری نیست و تشکر و سپاس گزاری مرا از خود درباره آنچه از من منع فرموده ای بیش از تشکر من در برابر نعمت هایی که به من عطا نموده ای قرار ده.






    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۱۱ در ساعت ۲۱:۲۳

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نظام تربیتی برتر امامان معصوم علیهم السلام

    بسیاری از مسائل تربیتی و معرفتی سفارش شده از سوی امامان علیهم السلام نظام معرفتی دقیق آن مسائل و طی مراحل و رسیدن به مراتب و درجات آن صفات نزدیک ترین و بهترین راه به سوی درجات عرفانی خواهد بود

    گر چه بسیاری از عالمان اخلاق برای تکامل انسان ها دستورهای اخلاقی دیگری را زمینه ساز می دانند و دستورالعمل هایی مبنی بر تمرین و مخالفت با نفس و مراقبت فوق العاده در افعال و رفتنار را توصیه می نمایند

    مثلا اگر کسی بخواهد به مقام رضا برسد و یا بخواهد صفت حسد را از خود دور کند او را به توجه به نفس و قدرت خود او هدایت می کنند و او را به تمرین ها و ریاضت ها و مراقبت های ویژه ای وا می دارند که گذشته از آنکه زمان بسیار زیادی را می طلبد و راه دوری را باید سپری کرد نتیجه آن نیز وافی و کافی نیست. مثلا برای بیرون راندن حسد از خود تمرین ها و تحمل ها و پذیرش محرومیت ها را باید به جان بخرند و مدت بسیار زیادی از عمر را به خود مشغول باشند و پس از این راه دور و دراز نتیجه ای دیر و در عین حال غیر مطمئن به دست می آورند.


    ولی اگر انسان مبنای حرکت را بر شعور و معرفت نظام قیومی حضرت حق جل و علا قرار دهد و احاطه علمی و توانایی قدرت مند او را که با حکمت و تدبیر دقیق همراه است حاکم خرد و کلان جهان بداند خواهد دانست که در نظام آفرینش هیچ چیز گزاف نیست و ستم در هیچ جای جهان راه ندارد بلکه دنیا به آخرت گره خورده و هر یک مکمل دیگری است و هر لحظه ای از این دنیا مقدمه ای برای پیدایش مقامی عظیم در جهان آخرت است و اگر احیانا کمبودی در این عالم صورت گیرد در جهان واپسین با هزاران برابر جبران خواهد شد و پاداش های عظیمی را در پی خواهد داشت.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۱۱ در ساعت ۲۱:۲۵

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سپاس گزار از داده ها و نداده ها

    با توجه به این نکات قطعا صفت پلید حسد از ذره ذره وجود انسان خارج می شود و قلب او آکنده از رضا و خاطرش مالامال از اطمینان خواهد بود و خواهد دانست که قضای الهی جز به خیر او تعلق نگرفته و آنچه پدید آمده محض حکمت و فضل است قطعا چنین بنده عارفی آن چنان شاکر است که در مقابل داده ها و تسبیح گوی و ذاکر می باشد، بلکه گاهی به نداده ها شاکرتر است زیرا می داند قطعا خداوند حکیم و علیم بهتر از آن را برای او ذخیره نموده است.

    آری مادر مهربان که نمونه ای از رحمت خدا است اگر از فرزند خود غذای زیان آور را منع کند حتما بهترین و مناسب ترین غذا با حال او را برای او آماده ساخته است.


    در هر حال امام معصوم علیه السلام در این جا از راه شناخت اسمای جمالی الهی عظیم ترین مکارم اخلاق را به ما آموزش داده و مشکل ترین حالات روحی را که حسد و ناباوری به پدیده ها است حل فرمود و عالی ترین نظام معرفتی را برای سالک عارف پی ریزی کرده است که بداند عطایای حضرت حق به جا است و نداده ها نیز آن چنان عادلانه و حکیمانه است که مستلزم شکر و سپاس و منت حضرت حق است زیرا او غنی مطلق است و عطایای او از ملک او نمی کاهد و بخل نیز در آن ساختار راه ندارد بنابراین نداده ها همانند داده ها از روی حکمت و مستلزم شکر و سپاس است.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۱۱ در ساعت ۲۱:۲۶

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز دوم

    وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِي عَدَمٍ خَسَاسَةً، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلًا، فَإِنَّ الشَّرِيفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ، وَ الْعَزِيزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ مَتِّعْنَا بِثَرْوَةٍ لَا تَنْفَدُ، وَ أَيِّدْنَا بِعِزٍّ لَا يُفْقَدُ، وَ اسْرَحْنَا فِي مُلْكِ الْأَبَدِ، إِنَّكَ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ، الَّذِي لَمْ تَلِدْ وَ لَمْ تُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَكَ كُفُواً أَحَدٌ.

    خدایا مرا نگاه دار که مبادا به نادار به چشم حقارت بنگرم و یا برای توانگری برتری بی جا توهم کنم زیرا شریف کسی است که تو را او را به شرافت بندگی خود مفتخر ساخته باشی و عزیز کسی است که بندگی تو او را عزیز بدارد پس بر حضرت محمد و خاندان او درود فرست و ما را از ثروت و عزت غیر قابل زوال بهره مند ساز و به سوی سلطنت جاویدان هدایت فرما زیرا تو یگانه و بی همتا و بی نیازی هستی که نه زایش داشته ای و نه مولود کسی هستی و نه همانند و همتایی داری.



    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۱۱ در ساعت ۲۱:۲۸

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اتصال به مبدا متعالی، ملاک کرامت انسانی

    امام سجاد علیه السلام در این فرار به نکته ای شنیدنی و قابل توجه اشاره فرموده است که کرامت انسانی به شئون و صفات قابل زوال که سرانجام از انسان جدا می شود و روزی انسان فاقد آن می گردد وابسته نیست بنابراین نه با زوال آن کمبودی در کرامت و کمال انسان پیدا می شود و نه وجودش به انسان عظمت و جلال می بخشد

    بر این اساس عزت و کمال انسان در رشد حقیت و ذات آدمی نهفته است از این رو نه قارون و فرعون و نمرود دارای کرامت و عزت انسانی بودند و نه ابوذر تبعید شده در بیابان ها و یا سلمان و عمار و مقداد ، نقص و کمبودی داشتند و نه بلال سیه چهره کتک خورده را نقصانی بود زیرا کمال آن است که انسان در محور انسانیت حرکت کند و به عالی ترین مراتب عقلانی و شعور الهی نایل آید و آنچه نقصان و کمبود است سقوط در ورطه شهوت و غضب و نزول در درکات حیوانیت و بهیمت است

    و در یک کلمه تمام عزت و کرامت در پیوند با مبدا متعالی جهان نهفته است به گونه ای حضرت حق نورانیت ذات خود را جایگزین ظلمات بهیمت و حیوانیت انسان گردانیده و خساست ها و پلیدی ها را زدوده و او را به مقام متعالی و فوق العاده ارتقا دهد تا آنجا که فرشتگان و صالحان بر او غبطه خورند.

    از این رو امام علیه السلام در ادامه این فراز سر مسئله را بیان فرمود و ثروت بی پایان ، عزت پایدار و سلطنت جاودانه را از خداوند درخواست نمود.



    کنایه از آنکه تمامی عزت ها و ثروت ها و سلطنت های دنیوی قابل زوال و نیستی پذیر است و در این جهان هیچ چیز باقی نخواهد ماند و نمی توان بدان دل خوش کرد بنابراین جا دارد که هم چون خواجه سیراز بگوییم.



    امید خواجگی ام بود بندگی تو کردم / هوای سلطنتم بود خدمت تو گزیدم


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۱۱ در ساعت ۲۱:۳۴

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    فرق بین واحد و احد این است که واحد به معنای خدای یگانه است یعنی خدایی که همه کمالات و صفات جلال و جمال را دارد بی آنکه کثرت صفات و اسما موجب پیدایش کثرت و تعدد در ذات حضرت خداوندی جل و علا گردد ولی مراد از احدیت بساطت محض و صرافت هستی مطلق است و هیچ گونه صفات و اسما در آن مقام اقدس قابل تصور نیست بلکه در آن مرتبه فقط سلطان وحدت حاکم است و همه کمالات در آن مرتبه محو و فانی هستند به طوری که آن ذات بسیط واجد همه صفات کمال و فاقد هر گونه نقصان است.


    سرّ بی همتا بودن خداوند


    سر آنکه خداوند متعال کفو و همتا ندارد آن است که وجود بسیط مجهول الکنه که هیچ گونه حد و مرزی ندارد هرگز برای او دومی نمی توان فرض کرد زیرا در صورت تحقق فرد دوم مرز برای هر دو پیدا شود و این درست بر خلاف اطلاق وجود واجب الوجود است بنابراین با فرض بی نهایت بودن بسیط فرض وجود دوم نادرست است..

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۱۱ در ساعت ۲۱:۳۴

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود