صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سیمای حجاب و فواید آن در عقل و نقل

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304

    سیمای حجاب و فواید آن در عقل و نقل




    سیمای حجاب و فواید آن در عقل و نقل



    چکیده


    سیمای حقیقی حجاب، حضور در لباسی است که زن با مدد آن بتواند بدون آسیب‏های اجتماعی و روحی به انجام وظایف دینی و اجتماعی خود همت گمارد. دلایل عقلی برای فواید و آثار حجاب و عفاف فراوان است و در متون دینی نیز نقل‏ها و روایات معتبر بسیاری برای بیان کم و کیف این آثار و فواید حجاب و عفاف موجود است که از آن جمله می‏توان امنیت اجتماعی، تعالی معنوی، سلامت روحی و بهداشتِ جنسی، آرامش و استحکام خانواده را برشمرد. حجاب ضمن تأثیر بر سلامت اخلاقی جامعه، پاکی و طهارت و ارتقای شخصیت زن، نه تنها مانع آزادی او نمی‏شود، بلکه به او نقش دفاعی در برابر آسیب‏های فردی و اجتماعی می‏بخشد.




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    مقدمه

    یکی از نیازهای حقیقی و مسلم در زمینه‏های تربیتی، دینی، اخلاقی و فرهنگی، مسئله حجاب و عفاف است؛ هرچه الگوهای حجاب دارای مراتب عالی‏تر و متعالی‏ تری باشند، تأثیر بیشتری بر معنویت و دین داری فرد و جامعه خواهند گذاشت و هر چه حجاب فردی و اجتماعی متعالی ‏تر باشد، نورانیّت، تقدّس و حرمت اخلاقی و رشد و تعالی جامعه اسلامی بیشتر خواهد بود و هر چه خلأ در این زمینه محسوس ‏تر باشد، مشکلات و آسیب‏های سلامت و رشد و امنیّت فردی و اجتماعی فزون‏تر است.

    هر چند مسئله حجاب و عفاف به ظاهر یک مسئله کُهن و تکراری است، ولی ابعاد نوینی دارد که با هر کلمه و هر سخنی می‏توان بعضی از این زوایا را اصطیاد نمود. یکی از راه‏های گسترش و توسعه حجاب و عفاف این است که به کاوش و پیشینه‏ یابی و تبارشناسیِ فواید و آثار حجاب و عفاف بپردازیم و آن را در قالب‏ های گوناگون به جامعه ارائه دهیم. استفسار و استقراء از فواید حجاب و بازخوانی سطور پیدا و ناپیدای آثار آن، سبب توسعه و تعمیق و تحکیم مبانی آن در قلوب می‏شود. مسئله حجاب و عفاف در عقل و نقل شاخصه ‏یابی و تأکید شده است در مقاله حاضر، با مروری بر اهم فواید آن سعی بر اثباتِ حقانیت و لزوم مسئله حجاب و عفاف شده است.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    سیمای حقیقی مسئله حجاب

    «از نظر اسلام محدودیت کامیابی‏های جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع، از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می‏کند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می‏گردد و از نظر وضع زن در برابر مرد، سبب می‏شود ارزش زن در برابر مرد بالا رود.

    حجاب در اسلام از یک مسئله کلی‏تر و اساسی‏تر سرچشمه می‏گیرد و آن این است که اسلام می‏خواهد انواع التذاذهای جنسی ـ چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر ـ در محیط خانوادگی و در کار به ازدواج قانونی اختصاص یابد و اجتماع منحصرا برای کار و فعالیت باشد.
    فلسفه پوشش اسلامی به نظر ما چند چیز است؛ بعضی از آنها جنبه روانی دارند و بعضی جنبه خانه و خانوادگی و بعضی دیگر جنبه اجتماعی، بعضی مربوط به بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او» (مطهری، 1373، ص 82).



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    حجاب یک قانون الهی

    امروزه شناخت انسان موضوع تحقیقات وسیع و دامنه‏داری است که با اشتیاق دنبال می‏شود؛ ولی هنوز هزاران سؤال درباره انسان بی‏پاسخ مانده است و به قول دکتر الکسیس کارل، همچنان «موجودی ناشناخته» است.

    موریس مترلینگ که برکسول فیلسوف معروف، او را سقراط عصر حاضر نامیده است، می‏گوید: من چقدر باید تکرار کنم که چیزی نمی‏دانم و چقدر باید تکرار کنم که هیچ کس چیزی نمی‏داند؛ زیرا اگر کسی چیزی می‏دانست، تا کنون دانستی‏ها را به همه گفته بود و همه از اسرار جهان مطلع می‏شدند.

    به همین جهت تنها قوانین الهی که با احاطه کامل بر ابعاد وجودی انسان و ارزیابی همه‏جانبه و همسو با سیر تکامل هستی وضع می‏گردد، خواهد توانست سعادت انسان را تأمین نماید. مسلما پیروی قوانین الهی فواید بی‏شماری را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد و نادیده گرفتن هر یک از آن پیامدها و زیان‏های بی‏شماری را به دنبال خواهد داشت. آری بهترین آفریدگار برای بهترین آفریده، بهترین قانون را برای تنظیم زندگی ارائه کرده است. [یکی از این قوانین قانون حجاب است] که از احکام ضروری اسلام می‏باشد و همه فرق اسلامی به آن اعتقاد داشته، بلکه هر کس با اسلام اندکی آشنایی داشته باشد آن را جزء اولین قوانین الهی می‏یابد که با توجه به اهمیت حجاب، قرآن و روایات تأکید فراوانی بر حفظ آن نموده‏اند و فقهای شیعه منکر او را محکوم به کفر دانسته‏اند. بی‏تردید قوانین الهی از تنگ‏نظری و کوته‏بینی، سطحی‏نگری و تعصب مبرا می‏باشد و برای خود فلسفه‏ای دارد (محمدی آشنایی، 1370، ص 32).

    امام خمینی رحمه‏الله در مورد حجاب می‏فرماید: «اصل حکم حجاب از ضروریات است و منکر آن حکم منکر ضروری را دارد و منکر ضروری محکوم به کفر است؛ مگر اینکه معلوم باشد که منکر خدا یا رسول نیست» (همان).



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    حجاب احیاگر ارزش‏های متعالی

    «اگر زنان دارای حجاب باشند، همه مثل هم می‏شوند. امتیازات ظاهری و زیبایی‏های جسمی، زیور و مقام محو می‏گردد. آن‏گاه ذهن‏ها متوجه ارزش‏های واقعی نظیر علم، ادب، هنر و اخلاق می‏شود و در تحصیل آنها کوشا می‏گردد؛ در نتیجه استعدادها شکوفا و جامعه راه ترقی و پیشرفت را به‏سرعت طی خواهد نمود. آری از آن جهت که حجاب احیاگر ارزش‏های معنوی است، اسلام پوشش از بیگانه را ملاک برتری زن معرفی کرده است» (همان، ص 41).

    پیامبر اسلام صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏آله می‏فرماید: «ان خیر نسائکم العفیفه المولود المتبرجه مع زوجها الحصان مع غیره»: بهترین زنان شما زنان باعفت غیر عقیمی هستند که تنها برای شوهرانشان خود را می‏آرایند و در مقابل بیگانه کاملاً پوشیده‏ اند.

    پیامبر در حدیثی دیگر فرمودند: آیا بدترین زنان را به شما معرفی بکنم؟ بدترین زنان شما زنانی هستند که در برابر بیگانه آراسته ‏اند، ولی نزد شوهر پوشیده‏ اند (کلینی، 1381، ج 5، ص 324ـ325).

    هان ز اغیار بپوشان رخ زیبا زنهار
    نرسد میوه در آن باغ که دیوارش نیست
    (محمدی آشنایی، 1373، ص 41)


  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    حجاب لباس حضور نزد پروردگار

    «نظام آفرینش به گونه‏ای طراحی شده است که هر موجودی در آن مسئولیتی دارد. این مسئولیت با طبیعت و کیفیت وجودش تناسب کامل دارد. زیرا؛ ایفای هر مسئولیتی متوقف بر عطایا و مواهب مناسب و لازم برای آن مسئولیت است. پروردگار جهان بر اساس داده‏های طبیعی و فطری انسان مسئولیت‏هایش را تنظیم فرموده است و با اعطای اختیار، انسان را در انتخاب راه آزاد گذاشته است.

    دست تدبیر آفرینش عفت و حیا را در نهاد زن، فطری ساخت؛ بنابراین ایفای همه مسئولیت‏های زن متوقف بر حفظ این امر فطری است؛ به‏همین جهت خداوند حجاب را واجب نمود تا امر درونی با حفاظ بیرونی محفوظ گردد و زن برای انجام وظایف طبیعی اجتماعی خود مهیا شود. آری خداوند می‏خواهد این موجود لطیف را با حجاب بینند و او را با این پوشش دوست دارد. چه زیباست پیوند میان خدا و بنده‏اش! به همین جهت آنگاه که زن در پیشگاه معبودش حاضر می‏گردد و به نمازی می‏ایستد تا با خدایش سخن بگوید، باید حجاب را به طور
    کامل رعایت نماید تا نماز و نیایشش صحیح بوده و مقبول خداوند قرار گیرد» (خمینی، ج 1، ص 142).

    بدین‏سان حجاب از خود بیگانگی جلوگیری می‏کند و مقدمه خودشناسی و در نتیجه خداشناسی و قرب به حق تعالی می‏گردد.

    حجاب پرچم اسلام است و زنان پرچمدار آن؛ حجاب تعظیم شعائر اسلامی است: «ذَلِکَ وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ» (حج: 32): و هر کس شعائر خداوند را تعظیم کند، این امر نشانه پاکی قلب و تقوای درونی اوست.

    بنابراین حجاب بهترین و تنها لباس حضور در پیشگاه پروردگار است
    (محمدی آشنایی، 1370، ص 80).



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    رعایت حجاب

    1. پاسخی است به ندای درونی فطرت؛
    2. نشانه تمدن است نه ارتجاع؛
    3. در همه ملل رواج دارد و فرهنگ ملی ماست؛
    4. شخصیت و احترام زن را فزونی می‏بخشد؛
    5. مایه سلامت جسم و آرامش روانی است؛
    6. مجوز ورود زن به جامعه است نه مانع آن؛
    7. باعث استحکام و افزایش نهاد خانواده می‏باشد؛
    8. عامل استواری جامعه و زمینه‏ساز ترقی آن می‏باشد؛
    9. احیاگر ارزش‏های متعالی می‏باشد؛
    10. جاذبه زن را بالا می‏برد و استعدادهای ادبی را شکوفا می‏سازد؛
    11. اجرای قانون الهی است و رضایت خداوند را به همراه دارد (همان، ص 105).



  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    توصیه‏ های اخلاقی

    روایات زیادی وجود دارد که می‏توان آنها را توصیه اخلاقی به مردان نسبت به زنان شمرد که از خطرهای تماس مردان با زنان آگاه باشند. امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام به فرزندش امام مجتبی علیه‏السلام چنین توصیه می‏فرماید: «واکفف علیهن من ابصارهن بحجابک ایاهن، فإن شده الحجاب ابقی علیهن و لیس خروجهن بأشد من ادنالک علیهن من لا یوثق به علیهن و ان استطعت این لا یعرفن غیرک فافعل»؛ یعنی تا می‏توانی کاری کن که زن تو با مردان بیگانه معاشرت نداشته باشد. هیچ چیز بهتر از خانه، زن را حفظ نمی‏کند؛ همان‏طور که بیرون رفتن آنان از خانه و معاشرت با مردان بیگانه در خارج خانه برایشان مضر و خطرناک است، آوردن مرد بیگانه به داخل خانه و اجازه معاشرت در داخل خانه به او دادن نیز مضر و خطرناک است. اگر بتوانی کاری کنی که [همسرت] جز تو مرد دیگری را نشناسد، چنین کن» (رضی، 1379، ص 319).

    با توجه به این روایت و روایات دیگر می‏توان دریافت که آنچه اسلام دست‏کم به صورت یک امر اخلاقی توصیه می‏کند، این است که تا حد ممکن اجتماع مدنی غیر مختلط باشد.
    جامعه امروز زیان‏های اجتماعی مختلط را به چشم خود می‏بیند. اثر دوش به دوشی‏ها این است که هر دو همدوش را از کار باز می‏دارد و هر یک را به جای توجه به کار، متوجه همدوش می‏کند تا آنجا که غالبا این همدوشی‏ها به هماغوشی منتهی می‏گردد.

    حدیثی نیز از حضرت زهرا علیهاالسلام وجود دارد که می‏توان آن را نیز همین‏طور تفسیر کرد و آن چنین است: روزی رسول خدا از مردم پرسیدند: چه چیزی برای زن از هر چیز بهتر است؟ کسی نتوانست پاسخ بگوید. حسن بن علی علیه‏السلام کودک و در مجلس حاضر بود. قصه را برای مادرش زهرا علیهاالسلام نقل کرد. زهرا فرمود: از همه چیز بهتر برای زن این است که مرد بیگانه‏ای او را نبیند و مرد بیگانه‏ای هم او را نبیند. این حدیث نیز ترجیح دور بودن زن و مرد را بیان می‏کند (حرعاملی، 1375، ج 3، ص 9 / قزوینی، 1377، ص 330 / روحانی علی‏آبادی، 1378، ص 755).


  11. تشکر


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    رسول اکرم به علی علیه‏السلام فرمود: «یا علی اول نظره لک و الثانیه علیک لا لک؛ یعنی اولین نگاه از آنِ تو است، اما نگاه دوم به زیانت می‏باشد نه به سودت» (حر عاملی، 1370، ج 20، ص 194).

    این حدیث در مقام توصیه ترک نظر شهوانی و کامجویی‏ای است که قطعا حرام است. امام صادق علیه‏السلام فرمود: «النظر سهم من سهام ابلیس مسموم و کم نظره اورثت حسره طویله»: نگاه کردن تیری است زهرآلود از ناحیه شیطان
    (حر عاملی، 1370، ج 3، ص 24).

    در حدیث دیگر آمده است:
    «زنا العینین النظر»: زنای دو چشم، نگاه است(کلینی، 1381، ج 5، ص 559 / حرعاملی، همان).

    این دو حدیث نیز ناظر به نگاه‏های شهوت‏آلود است و ممکن است توصیه اخلاقی باشد به احتیاط. پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «ایها امراه وضعت ثیابها فی غیر بیت زوجها فقد هتکت ستر ما بینها و بین‏الله عزوجل»: هر زنی که لباس خود را جز در خانه شوهر بیرون آورد، پرده‏ای را که میان او و خداست پاره کرده است.

    در حدیث دیگر می‏فرماید:
    «الا لا یخلقون رجل بامرأه الا کان ثالثهما الشیطان»: بدانید که هیچ مردی با زن نامحرم خلوت نمی‏کند، جز آنکه سومی آنها شیطان است (فرید تنکابنی، 1376، ص 348ـ349).

    پیامبر می‏فرماید:
    «لعن‏الله عزوجل یلبسه المرأه و المرأه یلبس یلبسه الرجل»: خداوند مردی را که چون زن لباس پوشد، و زنی را که چون مرد لباس پوشد، لعنت کند (همان، ص 352).

    پیامبر صلی ‏الله‏ علیه ‏و‏آله فرمودند:
    «عفوا عن نساء الناس تعف نساءکم تعف نساءکم و بروا آباءکم تبرکم ابناؤکم و من أتاه أخوه. متنصلا فلیقبل ذلک محقا کان او مبطلا، فان لم یفعل لم یرد علی الحوض»: نسبت به زنان مردم عفت کنید تا زنانتان عفیف بمانند. با پدران خویش نیکی کنید تا فرزندانتان با شما نیکی کنند. هر کس برادرش به‏عذرخواهی پیش وی آمد، باید عذر وی را حق باشد یا باطل، بپذیرید و اگر نپذیرد بر سر حوض به نزد من نیاید (همان، ص 357).

    پیامبر صلی ‏الله‏ علیه ‏و‏آله :
    «النظره سهم مسموم من سهام ابلیس»: نگاه بد تیری زهرآگین از تیرهای شیطان است (همان، ص 631). پیامبر خدا صلی‏ لله ‏علیه ‏و‏آله می‏ فرمایند: «دو گروه از دوزخیان را [هنوز] من ندیده‏ام: گروهی که تازیانه‏ هایی مانند دم گاو در دست دارند و مردم را با آن می‏زنند و [گروه دیگر] زنانی که پوشش دارند، اما برهنه‏ا ند، کجراهه می‏روند و دیگران را نیز به کجروی تشویق می‏کنند، سرهایش همچون کوهان شتر خراسانی فروهشته است. اینان به بهشت نمی‏روند و بوی بهشت را نیز استشمام نمی‏کنند» (ری‏شهری، 1377، ص 995). از فتنه دنیا و فتنه زنان بپرهیزید زیرا اولین فتنه بنی‏اسرائیل از جانب زنان بود (بشر، 1380، ص 220).



  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    فواید حجاب
    1. حجاب و مسئولیت‏های اجتماعی
    «هر فردی در برابر جامعه خود مسئول است. این مسئولیت، عام است؛ یعنی هم شامل زن‏ها می‏شود و هم شامل مردها.

    پاره‏ای از مسئولیت‏های زنان به حجاب آنان بستگی دارد. زن اگر حجاب داشته باشد، بار این‏گونه مسئولیت‏ها را بر دوش می‏گیرد و شخصیت و عظمتش بالا می‏رود؛ اما اگر جامه مقدس حجاب را از تن بدرد، از عهده انجام این‏گونه مسئولیت‏ها، برنمی‏آید»
    (مصطفوی، 1369، ص 45).



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود