-
۱۳۸۷/۰۵/۲۴, ۰۱:۰۵ #1
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 26,365
- مورد تشکر
- 68,356 پست
- حضور
- 22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
- دریافت
- 26
- آپلود
- 0
- گالری
-
8953
نعمت انتظار
بنام تو اي آرام جان
انسان در زندگي اجتماعي و فردي، مرهون نعمت انتظار است و اگر از انتظار بيرون بيايد و اميدي به آينده نداشته باشد، زندگي برايش مفهومي نخواهد داشت و بيهدف ميشود.
حرکت و انتظار، در کنار هم ميباشند و از هم جدا نميشوند؛ انتظار علت حرکت و تحرک بخش است. آنچه مورد انتظار است، هرچه مقدستر و عاليتر باشد، انتظارش نيز ارزندهتر و مقدستر خواهد بود و ارزش مردم را بايد از انتظاري که دارند شناخت:
يکي انتظارش اينست که پايان سال شود و حقوقش زيادتر گردد.
يکي ديگر انتظارش اينست که پايان سال تحصيلي برسد، مدرکي بگيرد و بوسيله آن شغل مناسبي تهيه کند.
يکي منتظر است که وضعش روبه راه شود تا خانواده تشکيل دهد و همسري اختيار کند و از تنهايي خود را خلاص سازد.
يكي منتظر است درآمدش بيشتر شود، خانه شخصي، ماشين سواري و ... خريداري کند، يا اگر همت و نظرش بلند باشد، بيمارستان، مسجد، مدرسه، کتابخانه و ... تاسيس کند.
يکي انتظار دارد در فلان مناقصه و يا مزايده برنده شود.
خلاصه همه منتظرند، کاسب، صنعتگر، کشاورز، باغدار، معلم، پدر و مادر همه منتظرند، بلکه ملتها و جامعهها و حکومتها نيز منتظرند.
لذا قرآن کريم نيز ميفرمايد:
«قل کل متربص فتربصوا ؛ بگو همه منتظرند، پس منتظر باشيد.» (طه/135)
اگر انتظار در اين دنيا از بشر گرفته شود، ديگر ادامه حيات برايش بيلذت و بيمعني است. انتظار است که زندگي را لذت بخش، با روح و بامعني ميسازد و شخص را به زندگي علاقهمند مينمايد. پس همه جهان، همه مردم و افراد، تا هستند و در سراشيبي سقوط و انقراض و فنا و مرگ و نيستي وارد نشدهاند، منتظرند و بايد منتظر باشند.
اسلام و انتظار:
اسلام که تعليمات و هدايتهايش بر اساس فلسفه عميق و صحيح اجتماعي و واقعي قرار دارد، اصل انتظار و نگاه به سوي آينده را پشتوانه بقاي جامعه مسلمان و محرک احساسات و مهيج روح فعاليت قرار داده است و انتظار آينده بهتر و عصر فتح و گشايش و فرج را برترين اعمال شمرده است و رهبر عظيمالشان آن، انتظار فرج را افضل اعمال امت خود معرفي فرموده است.
فلسفه انتظار به عنوان يک عامل و ماده حياتي مهم در تمام اديان آسماني وجود داشته و رمز بقا و موجوديت آنها بوده است.
اين انتظار، شخص را محکم و مقاوم، با اراده و نفوذ ناپذير، مستقل و شجاع و بلند همت ميسازد.
اين انتظار لفظ نيست، گفتن نيست، عمل است، حرکت است، صبر و شکيبايي و مقاومت است.
--------------------------------------------------------------------------------
آيت الله العظمي صافي گلپايگاني؛ کتاب امامت و مهدويت ؛ با اندکي تصرف
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۹/۰۷/۰۲, ۱۸:۲۰ #2
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,446
- مورد تشکر
- 3,325 پست
- حضور
- 7 ساعت 58 دقیقه
- دریافت
- 20
- آپلود
- 0
- گالری
-
69
بسم رب المهدی
أفضل العبادة إنتظار الفرج
برترين عبادتها انتظار فرج است
-
تشکر
-
۱۳۸۹/۰۷/۰۲, ۱۸:۲۱ #3
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,446
- مورد تشکر
- 3,325 پست
- حضور
- 7 ساعت 58 دقیقه
- دریافت
- 20
- آپلود
- 0
- گالری
-
69
در اين مقاله موضوع بحث، فضيلت انتظار، معنى انتظار و شرايط انتظار است. اولاً اين عقيده و ايده شيعه است كه منتظر حضرت بقيةاللَّه، روحى له الفداء، است. رواياتى در اين زمينه هست كه چند نمونه را خدمت شما عرض مىكنم. مجموع رواياتى كه از نبىاكرم(ص(تا امام حسن عسكرى(ع) راجع به انتظار و فضيلت انتظار و اجر و ثواب منتظران رسيده 99 روايت است. در يكى از اين روايات كه از حضرت امام صادق(ع) نقل شده چنين آمده است: »المنتظر لأمرنا كالمتشحطّ بدمه فى سبيلاللَّه« كسى كه منتظر فرج امام زمان(عج(باشد مثل كسى است كه در راه اسلام در خون خودش غلتيده است. كسى كه در راه اسلام به شهادت برسد چه اجر و مقام و ثوابى دارد؟ كسانى هم كه منتظر امام زمان(عج) هستند همين اجر و ثواب را دارند.
روايت ديگرى نيز از حضرت صادق(ع) نقل شده كه مىفرمايد: »إعلموا أنّ المنتظر لهذ الأمر له مثل اجر الصائم القائم.«كسى كه منتظر امام زمان باشد اجر و مزدش همانند اجر و مزد كسى است كه هميشه در حالت صيام مشغول نماز باشد؛ يعنى روزها روزه و شبها مشغول عبادت باشد.
در روايت ديگرى امام جواد(ع) مىفرمايد: »أفضل أعمال شيعتنا انتظار الفرج« بهترين اعمال شيعه ما انتظار فرج امام زمان(عج) است.
روايت ديگرى است از رسول اكرم(ص). براساس اين روايت آن حضرت روزى در حالى كه در بين جمعى از اصحاب نشسته بودند، فرمودند: »أللّهم لقّنى إخوانى«؛ خداوندا، برادران مرا به من برسان! عرض كردند: »يا رسولاللَّه! برادران شما چه كسانى هستند؟« حضرت فرمودند: »برادران من آن كسانى هستند كه در زمان خليفه دوازدهمى من حضرت بقيةاللَّه قرار مىگيرند و منتظر آن آقا هستند.« عرض كردند: »يا رسولاللَّه! ما در برابر شما شمشير مىزنيم، قرآن در بين ما نازل شده است، ما برادران شما نيستيم و آنهايى كه صدها سال يا هزارها سال ديگر مىآيند، آنها برادران شما هستند؟« حضرت فرمودند: »شما مرا مىبينيد، معجزات مرا مىبينيد، در جلسات من حاضريد و حرفهاى مرا مىشنويد ولى آنها در حالى به من ايمان مىآورند كه مرا نديده اند. آنها برادران من هستند لكن شما اصحاب من هستيد.« و اين بزرگترين مقام است براى شيعهاى كه حالت انتظار در وجودش باشد
-
تشکر
-
۱۳۸۹/۰۷/۰۲, ۱۸:۲۱ #4
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,446
- مورد تشکر
- 3,325 پست
- حضور
- 7 ساعت 58 دقیقه
- دریافت
- 20
- آپلود
- 0
- گالری
-
69
روايت ديگرى است از حضرت على(ع). ايشان مىفرمايد: »أفضل عبادة المؤمن إنتظار فرجاللَّه« برترين عبادتى كه از مؤمن صادر مىشود، انتظار فرج است.
انتظار امام زمان(عج) افضل همه عبادات است، خواه عبادت اعتقادى باشد خواه عبادت با اركان و اعضاء بدن.
حضرت سجاد(ع) نيز درباره فضيلت انتظار مىفرمايد: »إن أهل زمان غيبته القائلون بإمامته المنتظرون لظهوره أفضل من أهل كلّ زمان« كسانى كه در زمان غيبت قائل به امامت حضرت بقيةاللَّه و منتظر ظهور آن حضرت هستند، از اهل همه زمانها افضل هستند.
بعد مىفرمايد: »لأن اللَّه تعالى ذكره أعطاهم من العقول والأفهام والمعرفة ما صارت به الغيبة عندهم بمنزلة المشاهدة«اين طايفه افضل از همه هستند؛ زيرا خداوند عقل و فهم آنها را كامل كرده است به گونهاى كه غيبت و ظهور نزدشان مساوى است؛ يعنى جداً به وجود مقدس حضرت بقيةاللَّه و عدم مصلحت در رؤيت و شناخت حضرت معتقدند.اگر چه آن حضرت در بين اجتماع هستند و ما ايشان را مىبينيم و ايشان ما را مىبيند، لكن ما ايشان را نمىشناسيم؛ مانند برادران حضرت يوسف(ع) كه آن حضرت را مىديدند اما نمىشناختند كه اين برادرشان است و بعد از كشف حجب معلوم شد كه برادرشان است.
در روايت آمده است كه: »مثل شما با امام زمان مثل برادران يوسف با برادرشان است.«7 نه اينكه امام زمان در پس پردهاى باشد يا يك جاى مخفى باشد و كسى ايشان را ملاقات نكند. اين حسابها نيست. حضرت در اجتماعات هستند و كسى آن بزرگوار را نمىشناسد. معناى غيبت، عدم حضور نيست. معناى غيبت، عدم شناخت است. غيبت در لغت به هر دو معنا آمده است؛ هم به معناى عدم حضور و هم به معناى عدم شناخت، اما غيبت آن حضرت به معناى عدم شناخت ايشان است و گرنه آن حضرت در بين ما هستند.
در روايتى كه از نايب امام زمان(ع) محمد بن عثمان عمرى نقل شده، آمده است: »واللَّه إنّ صاحب هذا الأمر ليحضر الموسم كل سنة، يرى الناس و يعرفهم و يرونه ولا يعرفونه.« حضرت صاحبالامر هر سال در اجتماع حج حضور مىيابد. آن حضرت مردم را مىبيند و مىشناسد اما مردم او را مىبينند و نمىشناسند.
روايت ديگرى است از معصوم(ع) كه مىفرمايد: »المنتظر للثانى عشر كالشاهر سيفه بين يدى رسولاللَّه يذبّ عنه«كسى كه منتظر امام دوازدهم باشد مثل كسى است كه شمشير دست بگيرد و از نبىاكرم(ص) دفع دشمن بكند. كسى كه شمشير داشته باشد و از نبىاكرم(ص) دفع دشمن بكند چه ثواب و اجر و مقامى دارد؟ كسانى كه منتظر امام زمان هستند، چنين اجر و مقامى برايشان هست.
-
تشکر
-
۱۳۸۹/۰۷/۰۲, ۱۸:۲۱ #5
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,446
- مورد تشکر
- 3,325 پست
- حضور
- 7 ساعت 58 دقیقه
- دریافت
- 20
- آپلود
- 0
- گالری
-
69
امام محمد باقر(ع) نيز در اينباره مىفرمايند: »ما ضرّمن مات منتظراً لأمرنا ألاّ يموت فىوسط فسطاط المهدى و عسكره« كسى كه منتظر ظهور امام زمان(ع) و قبل از ظهور از دنيا برود ضرر نكرده كه در خيمهگاه مهدى و سپاهيان او از دنيا نرفته است؛ زيرا همين انتظارشان براى فرج امام زمان(ع) داراى اجر و مقام است.
امام صادق(ع) در روايتى مىفرمايد: »إذا قام أتى المؤمن فى قبره فيقال له: يا هذا إنّه قدظهر صاحبك! فإن تشأ أن تلحق فالحق، و إن تشأ أن تقيم فى كرامة ربّك فأقم« بعد از اينكه حضرت تشريف آوردند به مؤمنانى كه در قبرند گفته مىشود: »صاحب شما آمد، مىخواهى بلند شو؛ رجعت كن، بيا محضر حضرت، مىخواهى هم استراحت كن؟ اختيار با شماست.« يكى از عقايد شيعه اين است كه بعد از اينكه حضرت آمدند رجعتى خواهد بود. اصل رجعت دو قسم است: يكى رجعت صغرى و ديگرى رجعت كبرى. رجعت صغرى در زمان بقيةاللَّهالاعظم(ع) است؛ يعنى در زمان حضرت عده اى زيادى از انبيا و مؤمنان زنده مىشوند و در پيشگاه آن حضرت شمشير مىزنند. رجعت كبرى در زمان رجعت حضرت اميرالمؤمنين(ع) است. موقعى كه حضرت على(ع) و بعد از حضرت بقيةاللَّه آمدند رجعت كبرى شروع مىشود و اينكه چند سال طول مىكشد، بماند13.
روايت ديگرى است از امام صادق(ع) ايشان مىفرمايد: »من دين الائمة الورع والعفة والصلاح و انتظار الفرج« مؤمن كسى است كه با ورع باشد، واجبات را انجام دهد و محرمات را ترك كند؛ تقوى داشته باشد؛ عفت داشته باشد؛ نجابت داشته باشد و هم منتظر امام زمان(عج) باشد. يكى از علائم و مشخصات مؤمن انتظار فرج امام زمان(عج) است.
روايتى است از امام حسن عسكرى(ع) مىفرمايد: »مثله فى هذه الأمّة مثل الخضر، عليهالسلام، و مثله كمثل ذىالقرنين«؛ مثل امام زمان(عج) در زمان غيبت مثل خضر است. حضرت خضر(ع) الآن موجودند ولى نمىدانيم كجا هستند. امام زمان(عج) هم همينطور هستند. همانطور كه معتقديم حضرت خضر(ع) زنده و حاضر است؛ امام زمان(عج) هم به همين نحو زنده هستند و در اجتماع هستند. بعد حضرت مىفرمايند: »واللَّه ليغيبنّ غيبة لاينجو فيها من التهلكة إلاّ من يثبته اللَّه علىالقول بامامته و وفّقه للدعاء بتعجيل فرجه« قسم به ذات احديت، فرزند من غيبتى خواهد داشت كه در آن نجات پيدا نمىكند از هلاكت مگر كسى كه تقوى پيشه كند و قائل به امامت آن حضرت باشد و دعا براى تعجيل فرج بكند. اگر اين سه حالت و اين سه بعد در وجودش بود، اين شخص اهل نجات است.
روايتى است از حضرت رسول اكرم(ص) كه مىفرمايند: »أفضل العبادة إنتظار الفرج« برترين عبادتها انتظار فرج است. اگر حالت انتظار در كسى باشد ثواب عبادت در نامه اعمال وى ثبت مىشود. مثل كسى كه با وضو مىخوابد. اين شخص خواب است اما ثواب عبادت برايش مىنويسند. حالت انتظار داشتن هم همينطور است.
در روايت ديگرى است كه حضرت فرمودند: »أفضل أعمال أمّتى إنتظار الفرج« بهترين اعمال امت من منتظر فرج امام زمان(عج) بودن است.
در روايت ديگرى هم داريم: »افضل العبادة الصمت و انتظار الفرج« بهترين عبادات اين است كه انسان زبانش را كنترل كند؛ مراقب زبانش باشد. فكر كند بعد سخن بگويد و منتظر فرج باشد.
-
تشکر
-
۱۳۸۹/۰۷/۰۲, ۱۸:۲۲ #6
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,446
- مورد تشکر
- 3,325 پست
- حضور
- 7 ساعت 58 دقیقه
- دریافت
- 20
- آپلود
- 0
- گالری
-
69
روايت ديگرى است كه حضرت رسول اكرم(ص) فرمودند: »سيأتى قوم من بعدكم الرجل منهم له أجر خمسين منكم«؛ قومى پس از شما مىآيد كه اجر يك نفر از آنها با اجر 50 نفر از شما كه اصحاب من هستيد برابر خواهد بود. يك عدهاى در آخر الزمان مىآيند كه اجر و مزد اعمال آنها مطابق 50 نفر از شما است. عرض كردند، »يا رسولاللَّه، نحن كنّا معك ببدرٍ و أحدٍ...«؛ يا رسولاللَّه! ما در جنگ بدر واحد كمك شما و قرآن بوديم و يارى مىكرديم، آن وقت يك عدهاى در آخرالزمان مىآيند كه اجرشان با اجر 50 نفر ما برابر است؟« حضرت فرمودند: »بله، اگر شما در ناراحتيها و فشارهايى كه آنها واقع مىشوند واقع مىشديد، تحمل نداشتيد20. در آخرالزمان فشارها و ناراحتيها شديد است. اينان در برابر اين فشارها و ناراحتيها صبر و تحمل مىكنند و دست از عقايدشان برنمىدارند.
روايت ديگرى است از امام سجاد(ع). آن حضرت مىفرمايند: »من ثبت على ولايتنا فى غيبة قائمنا أعطاه اللَّه أجر ألف شهيد مثل شهداء بدر و أحد«؛ كسى كه در زمان غيبت كبرى و آخرالزمان، ثابت قدم باشد اجر و مزدش برابر اجر و مزد هزار شهيد است روايت معتبر است. كسى كه در زمان غيبت عمل به وظيفه بكند واجباتش را انجام دهد و محرمات را ترك كند و ظواهر شرع را - كما هوحقّه - طبق وظائفش انجام دهد اجر هزار شهيد در نامه عملش ثبت مىشود. روايات در اين زمينه زياد است. ديگر روايات هم به همين مضامين و منوال است.
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۹/۰۷/۰۲, ۱۸:۲۲ #7
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,446
- مورد تشکر
- 3,325 پست
- حضور
- 7 ساعت 58 دقیقه
- دریافت
- 20
- آپلود
- 0
- گالری
-
69
اَللهُمَّ عَجِّل لِوَليِّکَ الفَرَج
-
تشکرها 2
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری