جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برخی صفات جمالی حضرت حق

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    برخی صفات جمالی حضرت حق




    باسمه تعالی

    امام سجاد علیه السلام در دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه در فراز اول می فرماید:


    يامَنْ‏يَرْحَمُ‏ مَنْ لَا يَرْحَمُهُ الْعِبَادُ يَا مَنْ يَقْبَلُ مَنْ لَا تَقْبَلُهُ الْبِلَادُ وَ يَا مَنْ لَا يُحْتَقَرُ أَهْلُ الْحَاجَةِ إِلَيْهِ وَ يَا مَنْ لَا يُخَيِّبُ الْمُلِحِّينَ عَلَيْهِ وَ يَا مَنْ لَا يَجْبَهُ بِالرَّدِّ أَهْلَ الدَّالَّةِ عَلَيْهِ يَا مَنْ يَجْتَبِي صَغِيرَ مَا يُتْحَفُ بِهِ وَ يَشْكُرُ يَسِيرَ مَا يُعْمَلُ لَهُ وَ يَا مَنْ يَشْكُرُ عَلَى الْقَلِيلِ وَ يُجَازِي بِالْجَزِيلِ يَا مَنْ يَدْنُو إِلَى مَنْ دَنَا مِنْهُ يَا مَنْ يَدْعُو إِلَى نَفْسِهِ مَنْ أَدْبَرَ عَنْهُ وَ يَا مَنْ لَا يُغَيِّرُ النِّعْمَةَ وَ لَا يُبَادِرُ بِالنَّقِمَةِ وَ يَا مَنْ يُثْمِرُ الْحَسَنَةَ حَتَّى يُنْمِيَهَا وَ يَا مَنْ يَتَجَاوَزُ عَنِ السَّيِّئَةِ حَتَّى يُعْفِيَهَا


    ای خدایی که رحمتت فراگیر است و آنان را که مورد رحمت و شفقت هیچ کس نیستند با رحمت خود نوازش می کنی و کسانی را که رانده می شوند می پذیری و هرگز حاجت مند را خوار نمی کنی و آنان را که در سوال اصرار می ورزند نومید نمی کنی

    و ای خدایی که آنانی را که به رحمت تو مغرورند محروم نمی کنی و ناز انها را می خری و ای خدایی که تحفه های ناچیز را می پذیری و اعمال اندک را قبول می کنی و در برابر اطاعت اندک سپاس گزاری می کنی و پاداش بسیار عطا می کنی و ای خدایی که به کسانی که به درگاه تو تقرب می جوویند نزدیکی و ای خدایی که فراریان از درگاهت را به سوی خود می خوانی و هرگز نعمت خود را از آنها باز نمی ستانی و به عذاب و سختی مبادرت نمی کنی و ای کسی که اعمال نیک را به ثمر می نشانی و بلکه به رشد می رسانی و از بدی ها می گذری و آنها را نابود می کنی.



    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۱۹ در ساعت ۱۹:۲۲

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برخی صفات جمالی حضرت حق


    سراسر این دعا صفات جمالی جناب حق به شمار آمده است: خدایی که مربی بندگان است و در این ویژگی با بندگان خود حکیمانه و عالمانه معامله می کند خوبان را بهترین پاداش عطا می کند و با گناه کاران مدارا می فرماید و انتقام جویی در ساحت او راه ندارد و اگر در برخورد با یاغیان و طغیان گران و مفسدان و تباه کاران با اسم «منتقم» تجلی می فرماید این اسم او نیز از اسم «ارحم الراحمین» سرچشمه یافته است زیرا مجازات ستمگر خود از تدبیر حکیمانه و عادلانه حضرت حق حکایت می کند چنانکه بازگشت اسم شدید العقاب به اسم غفور و رحیم بهترین تدبیر برای هدایت و رشد بسیاری از مردم است تا از خوف عقاب به ناروا مبتلا نشوند چنان که تهدید و سرزنش پدر مهربان ریشه در عطوفت و شدت محبت او دارد و ترس از تنبیه پدر فرزند را از بسیاری از لغزش ها در ایام کودکی و نوجوانی نگاه می دارد.



    هم چنین در این فراز گذشته از آن که به صفات جمالی بسیار از قبیل پذیرش بی پناهان، قبول کردن همه رانده شدگان جامعه پذیرش شکرانه کم ترین اطاعت و اعطای عظیم ترین پاداش و دعوت از گناه کاران و متمردان اشاره شده است به نکته ای بسیار لطیف و ظریف اشاره دارد که در تربیت مردم و پرورش روحی بندگان اثری به سزا دارد گر چه تمامی آن چه را که امام علیه السلام در این جا بیان فرموده جنبه عاطفی و احساسی مردم را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد

    ولی نکته لطیفی که ظرافت فوق العاده دارد این است که می فرماید:
    «ای کسی که هرگز دست رد به سینه آن گروه از بندگان که کرشمه و ناز نمی کنند نمی زنی.»



    شبیه این بیان در دعای افتتاح نیز آمده است:



    «خدایا با کمال انسی که به تو دارم بدون خوف و ترس حاجت خود را از تو طلب می کنم در حالی که گویی بر خدای خود ناز دارم.»


    این دلیل بر لطف نامتناهی حضرت رب العزه جل جلاله است که اجازه می دهد از او سوال کنند و سر بر بالین مهر و محبت خدای خود گذارند و با زبانی که مهر خدای متعال آن را گشوده به مناجات با محبوب خود بپردازند خدایی که چنان در ذیل این فراز امده است آن چنان با عزت و رحمت بنده پروری می کند که نه تنها نیکی های ما را به ثمر می نشاند بلکه آنها را با رشد بیشتر پاداش می دهد

    چنان که قرآن کریم می فرماید:
    «لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فيها وَ لَدَيْنا مَزيدٌ»[1]؛ «آنچه بهشتیان بخواهند آماده بوده و نزد ما افزون بر آن فراهم است.»



    پی نوشت:
    [1].ق، 35


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۱۹ در ساعت ۱۹:۲۶

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود