جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ناچیزی موجودات در برابر وجود بی نهایت مبدا متعالی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ناچیزی موجودات در برابر وجود بی نهایت مبدا متعالی




    هر چیز را که با بی نهایت بسنجند نه تنها محدود و ضعیف است بلکه نودی در حد صفر بیش ندارد. آرزوهای محدود و خواسته های کوچک ما با کم ترین عنایت و توجه حضرت حق، با تمام ظرفیت خود جواب مثبت می گیرند صفات و کرامت های وجودی خداوند جل جلاله بی نهایت است و با نیازها و خواسته های ما قابل مقایسه نیست

    از این رو هر جلال و جمالی و هر گونه علو و برتری را که بنگریم در مقابل جلال و جمال حضرت حق صفر است و با آن قابل ملاحظه نیست. از نگاه دیگر ما سوی الله قابل تصور نیست، زیرا هر چه هست تلالو و درخشش همان ذات بی همتا است و درخشش بدون تصور درخشان، بی معنا است بلکه اول درخشان، به نظر جلوه می کند، سپس درخشش او.

    از این رو جلوه های حضرت حق آن چنان با عظمت و بی پایان است که هر جلوه و عظمتی به هر مقدار چشم گیر باسد در آن اقیانوس نامتناهی مستغرق و قابل مقایسه و محاسبه نیست بلکه در قبال جلوه نامتناهی او به تصور نمی آید.


    سعدس شیرازی چنین می سراید:


    ره عقل جز پیچ بر پیچ نیست / بر عاشقان جز خدا هیچ نیست
    توان گفتن این با حقایق شناس / ولی خرده گیرند اهل قیاس
    که پس آسمان و زمین چیستند؟ / بنی آدم و دام و دد کیستند؟

    تا این که می گوید:


    عظیم است پیش تو دریا به موج / بلند است خورشید تابان به اوج
    چو سلطان عزت علم بر کشد / جهان سر به جَیب عَدم در کشد.

    معناس «سر به جیب عدم بردن» معدود و نابود شدن نیست اگر مثلا به شعاع آفتاب عالم تاب مستقلا بنگریم دید ظاهری آن است که شعاع واقعیتی در خارج دارد غافل از آنکه با مشاهده قرص خورشید و عظمت جمال آفتاب هیچ چیز نه قابل تصور است و نه بدون درخشش خورشید موجود می باشد و این به معنای معدوم شدن شعاع های خورشید نیست بلکه به معنای اندکاک شعاع ها و محو شدن آنها در مبدا است

    از این رو در قرآن کریم آمده است:
    «ُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه»[1]؛ «به هر گوشه بنگرید آن جا وجه الله است.»

    وجه به معنای آن مرتبه از هر چیز است که در اولین نظر پیدا و به چشم می خورد و اگر به صورت وجه می گویند از آن رو است که در مواجهه با یکدیگر اولین چیزی را که از طرف مقابل می یابیم صورت او است و معلوم است که وجه هیچ گونه استقلالی بدون ذوالوجه(صاحب صورت)ندارد.
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۱۹ در ساعت ۱۹:۲۹

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود