جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند سئوال در باب نماز خواندن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    730
    صلوات
    21262
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چند سئوال در باب نماز خواندن




    باسلام و عرض خسته نباشید خدمت همگی
    دوتا سئوال مدتیه که فکرم رو مشغول کرده ممنون میشم جوابش رو اگه کسی میدونه بگه":

    شنیده ام که در نماز فقط قسمت هایی که در ان اخلاص باشد پذیرفته میشود حال اگر این اخلاص اینگونه باشد که در باره ی کارهای فکر کنیم که در راه خدا باشد و چگونه انجامشان دهیم باز هم به عنوان اخلاص به حساب می آید؟

    دعا کردن بعد از نماز خیلی خوبه. اگر دعا را به صورت فارسی از یک نوشته روخوانی کنیم از ثوابش کم میشه؟

    الهی ، همنشین از همنشین رنگ می گیرد ،خوشا آنکه با تو همنشین است . . .(صلوات بر محمد و ال محمد)
    فکر کنم باز گم شدم خدایا...
    صبرم از کاسه دگر لبریز است...
    اگر این جمعه نیاید چه کنم؟!
    آنقدر من خجل از کار خویشم
    اگر این جمعه بیاید چه کنم؟!
    یا اباصالح ادرکنی...



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    312
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    7 روز 1 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط fatemeh2 نمایش پست
    شنیده ام که در نماز فقط قسمت هایی که در ان اخلاص باشد پذیرفته میشود حال اگر این اخلاص اینگونه باشد که در باره ی کارهای فکر کنیم که در راه خدا باشد و چگونه انجامشان دهیم باز هم به عنوان اخلاص به حساب می آید؟
    برای روشن شدن پاسخ به چند نکته مقدماتی توجه کنید :
    1. منظور از اخلاص اين است كه انسان در تمام كارها انگيزه اش تنها خدا باشد. اخلاص امري قلبي و وجداني است. و به معنای پاك كردن نيّت از شرك و ريا و خالص کردن نیت و عمل برای خدا است. " إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يَنْظُرُ إِلَى صُوَرِكُمْ وَ لَا إِلَى أَمْوَالِكُمْ وَ لَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ وَ أَعْمَالِكُم؛ (1) خداوند متعال به اموال و صورت هاي شما نگاه نمي كند، بلكه به قلوب و اعمال شما نگاه مي كند".
    اخلاص گران بهاترين گوهري است كه در خزانه قلب و روح انسان پيدا مي شود و از مهم ترين گام ها و اساسي ترين پايه هاي تهذيب نفس و سير و سلوك الي الله است. آن چه آدمي را وارد اين دانشگاه مي كند و در مسير سعادت و صراط مستقيم قرار مي دهد، "يقين" است. اميرمؤمنان علي عليه السلام فرمود: "الإخلاص ثمرة اليقين؛ اخلاص ثمره يقين است". (2)

    2. از آیات و روایات استفاده می شود که نماز کامل و حقیقی نمازی است که با حضور قلب و خلوص نیت و همراه با یقین باشد. از امام رضا (ع) نقل شده است :
    "لا صلاة الا باسباغ الوضوء و احضار النیة و خلوص الیقین و افراغ القلب و ترک الاشتغال و هو قوله"فاذا فرغت فانصب و الی ربک فارغب"؛(3) نماز کامل باید با وضوی کامل ، با حضور قلب و خلوص یقین و خالی بودن فکر و ذهن و قلب از توجه و اشتغال به دنیا باشد، همان طور که خطاب به پیامبر آمده است : "هنگامی که فارغ شدی، به نماز بایست و به سوی پروردگارت بشتاب".

    اما این بدان معنا نیست که اگر نماز با این ویژگی ها نبود، باطل است ، بلکه می توان مراتب متعددی برای نماز و نمازگزار تصور کرد. مسلماً هر چه درجه و مرتبه کمال معنوی بالاتر باشد، نماز بهتر و از درجه ای بالاتر برخوردار خواهد بود.
    اگر انسان بخواهد به مرحله ای از خلوص برسد که همه کارهای او برای خدا باشد، بسیار دشوار می‌باشد و هر کس نمی‌تواند به راستی چنین ادّعایی نماید ، البته نباید انسان مأیوس شود. بلکه در این مسیر هر مقدار که بتواند اخلاص در اعمال را به دست آورد ، نیکو و ارزشمند است ، یا حتی بتواند به آن نزدیک شود . باید تمرین کرد، چرا که خودسازی و ریاضت نفسانی همانند ورزش جسمانی است. همان طور که در تربیت بدن، باید از کم شروع کرد و به تدریج بالا رفت تا به مرحلة قهرمانی رسید، در تهذیب روح نیز باید از کم شروع کرد و به تدریج بالا رفت و هر مقدار که حاصل شود ، ارزشمند است. آنان که به مراحلی از کمال رسیده اند، بدون زحمت و رنج بدین مقام نایل نشده اند، بلکه سال‌ها زحمت کشیده و با هوای نفس مبارزه کرده و کوشیده اند نیت خود را خالص کنند و برای جلب رضایت پروردگار وظایف خویش را انجام دهند.

    پي نوشت ها:
    1. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 هجرى قمری، ج 74 ،ص 90.
    2. عبدالواحد بن محمد تميمى آمدى، غرر الحكم و درر الكلم، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى قم، 1366 هجرى شمسی، ص 197 .
    3. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 81، ص 243.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    312
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    7 روز 1 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط fatemeh2 نمایش پست
    دعا کردن بعد از نماز خیلی خوبه. اگر دعا را به صورت فارسی از یک نوشته روخوانی کنیم از ثوابش کم میشه؟
    دعا، یعنی ارتباط قلبی بنده با خالق خود و در هر زمان و هر مکان و به زبانی می تواند باشد و ضرورت ندارد که همه دعاهای ما به زبان عربی باشد و در بسیاری از موارد مناسب است که در دل و به زبان مادری باشد اما خواندن دعاهایی که از امامان معصوم(ع) و پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده نیز بسیار مفید و لازم است؛ زیرا این دعاها، دارای نورانیت و رموز و اسراری است که در قلب و روح انسان اثر می گذارد و در اجابت خواسته های ما نیز تاثیر قوی خواهد داشت. بنابراین مناسب است که ما این دعاها را به همان الفاظی که از معصومین(س) صادر شده بخوانیم و به معنای آنها هم توجه شود، زیرا با دانستن و توجه داشتن به معنای دعاها اثرات آنها بسیار زیاد می شود.
    موفق باشید و التماس دعا؛




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    730
    صلوات
    21262
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون
    الهی ، همنشین از همنشین رنگ می گیرد ،خوشا آنکه با تو همنشین است . . .(صلوات بر محمد و ال محمد)
    فکر کنم باز گم شدم خدایا...
    صبرم از کاسه دگر لبریز است...
    اگر این جمعه نیاید چه کنم؟!
    آنقدر من خجل از کار خویشم
    اگر این جمعه بیاید چه کنم؟!
    یا اباصالح ادرکنی...



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    941
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    هر در که زنم صاحب آن خانه تویی تو
    هر جا که روم پرتو کاشانه تویی تو

    در میکده و دیر که جانانه تویی تو
    مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو

    مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه
    بلبل به چمن زان گل رخسار نشان دید
    پروانه در آتش شد و اسرار عیان دید


    عارف صفت روی تو در پیر و جوان دید
    یعنی همه جا عکس رخ یار توان دید

    دیوانه منم من که روم خانه به خانه



    ------------------
    أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؟
    أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ؟
    أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟
    أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدينَ؟
    اَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ؟

    ================
    "اگر با آمدن خورشــید بیدار شویم ؛ ‌نمازمــان قضاســت"

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    312
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    7 روز 1 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11

    جمع بندی




    پرسش:

    شنیده ام که در نماز فقط قسمت هایی که در آن اخلاص باشد پذیرفته می شود. عباداتمان را چگونه انجام دهیم که با اخلاص باشد؟


    پاسخ:
    برای روشن شدن پاسخ به چند نکته مقدماتی توجه کنید :
    1. منظور از اخلاص اين است كه انسان در تمام كارها انگيزه اش تنها خدا باشد. اخلاص امری قلبی و وجدانی است. و به معنای پاك كردن نيّت از شرك و ريا و خالص کردن نیت و عمل برای خدا است. "إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يَنْظُرُ إِلَى صُوَرِكُمْ وَ لَا إِلَى أَمْوَالِكُمْ وَ لَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ وَ أَعْمَالِكُم؛ خداوند متعال به اموال و صورت های شما نگاه نمی كند، بلكه به قلوب و اعمال شما نگاه می كند.(1)
    اخلاص گرانبهاترين گوهری است كه در خزانه قلب و روح انسان پيدا می شود و از مهم ترين گام ها و اساسی ترين پايه هاي تهذيب نفس و سير و سلوك الی الله است. آن چه آدمی را وارد اين دانشگاه می كند و در مسير سعادت و صراط مستقيم قرار می دهد، "يقين" است. اميرمؤمنان علی (عليه السلام) فرمود: "الإخلاص ثمرة اليقين"؛ اخلاص ثمره يقين است.(2)

    2. از آیات و روایات استفاده می شود که نماز کامل و حقیقی نمازی است که با حضور قلب و خلوص نیت و همراه با یقین باشد. از امام رضا (ع) نقل شده است :
    "لا صلاة الا باسباغ الوضوء و احضار النیة و خلوص الیقین و افراغ القلب و ترک الاشتغال و هو قوله: فاذا فرغت فانصب و الی ربک فارغب"؛ نماز کامل باید با وضوی کامل، با حضور قلب و خلوص یقین و خالی بودن فکر و ذهن و قلب از توجه و اشتغال به دنیا باشد، همان طور که خطاب به پیامبر آمده است: "هنگامی که فارغ شدی، به نماز بایست و به سوی پروردگارت بشتاب".
    اما این بدان معنا نیست که اگر نماز با این ویژگی ها نبود، باطل است، بلکه می توان مراتب متعددی برای نماز و نمازگزار تصور کرد. مسلماً هر چه درجه و مرتبه کمال معنوی بالاتر باشد، نماز بهتر و از درجه ای بالاتر برخوردار خواهد بود.

    اگر انسان بخواهد به مرحله ای از خلوص برسد که همه کارهای او برای خدا باشد، بسیار دشوار می‌باشد و هر کس نمی‌تواند به راستی چنین ادّعایی نماید، البته نباید انسان مأیوس شود. بلکه در این مسیر هر مقدار که بتواند اخلاص در اعمال را به دست آورد، نیکو و ارزشمند است، یا حتی بتواند به آن نزدیک شود. باید تمرین کرد، چرا که خودسازی و ریاضت نفسانی همانند ورزش جسمانی است. همان طور که در تربیت بدن، باید از کم شروع کرد و به تدریج بالا رفت تا به مرحلة قهرمانی رسید، در تهذیب روح نیز باید از کم شروع کرد و به تدریج بالا رفت و هر مقدار که حاصل شود، ارزشمند است. آنان که به مراحلی از کمال رسیده اند، بدون زحمت و رنج بدین مقام نایل نشده اند، بلکه سال‌ها زحمت کشیده و با هوای نفس مبارزه کرده و کوشیده اند نیت خود را خالص کنند و برای جلب رضایت پروردگار وظایف خویش را انجام دهند.

    ___________
    (1) علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 هجرى قمری، ج 74 ،ص 90.
    (2) عبدالواحد بن محمد تميمى آمدى، غرر الحكم و درر الكلم، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى قم، 1366 هجرى شمسی، ص 197 .
    (3) علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 81، ص 243.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۰۵ در ساعت ۱۷:۵۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود