صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دعای ششم صحیفه سجادیه: (دعا هنگام صبح و شام)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دعای ششم صحیفه سجادیه: (دعا هنگام صبح و شام)




    باسمه تعالی

    امام سجاد علیه السلام در این دعا ضمن برشمردن مزایای افرینش هر یک از روز و شب به نحو مشروع به وظایف مومن در ان دو پرداخته و دقیقا ریز تکالیف هر فرد را در طول شبانه روز گوشزد فرموده است، تا خواننده ضمن قرائت آن در هر صبح و شام ، در آغاز هر روز و شب یک بار بایدها و نبایدها را مرور کند و در طول شبانه روز دچار غفلت نگردد.


    فراز اول:

    «الْحَمْدُ لِلّهِ الّذِي خَلَقَ اللّيْلَ وَ النّهَارَ بِقُوّتِه، وَ مَيّزَ بَيْنَهُمَا بِقُدْرَتِه ، وَ جَعَلَ لِكُلّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَدّاً مَحْدُوداً، وَ أَمَداً مَمْدُوداً، يُولِجُ كُلّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي صَاحِبِهِ، وَ يُولِجُ صَاحِبَهُ فِيهِ بِتَقْدِيرٍ مِنْهُ لِلْعِبَادِ فِيمَا يَغْذُوهُمْ بِهِ، وَ يُنْشِئُهُمْ عَلَيْهِ، فَخَلَقَ لَهُمُ اللّيْلَ لِيَسْكُنُوا فِيهِ مِنْ حَرَكَاتِ التّعَبِ وَ نَهَضَاتِ النّصَبِ، وَ جَعَلَهُ لِبَاساً لِيَلْبَسُوا مِنْ رَاحَتِهِ وَ مَنَامِهِ، فَيَكُونَ ذَلِكَ، لهُمْ جَمَاماً وَ قُوّةً، وَ لِيَنَالُوا بِهِ لَذّةً وَ شَهْوَة» ‏

    «ستایش خدایی را که به قدرت خود شب و روز را آفرید و هریک را از دیگری ممتاز ساخت و برای هر یک حد خاصی را معلوم ساخت و مدت معینی را تعیین فرمود، در فصول مختلف مدتی از روز را با شب جابه جا می کند[در زمستان از روز می کاهد و به شب اضافه می کند و در تابستان از شب کاسته و به روز می افزاید.] و این خود تقدیری الهی است که در تغذیه مناسب و پرورش بندگان ضروری است. بدین ترتیب شب را آفرید تا از حرکات رنج آمیز و خستگی آور روز آرامش یابند و هم چون پوشش آرام بخشی است که به راحتی می خوابند و موجب رفع خستگی و بازیافت قدرت از دست رفته است و نیز بدین وسیله به لذت ها و خواسته های خود می رسند.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    رابطه مستقیم قدرت و عظمت خداوند با جهان آفرینش:


    امام سجاد علیه السلام در این دعا قدرت خداوند متعال و رابطه مستقیم او با جهان آفرینش را بیان کرده و تمامی موجودات را در پناه قدرت و عظمت خداوند می داند و این توهم خام را که پیشرفت علم و کشف روابط موجودات و قوانین جاری در طبیعت ،جایی برای روی آوردن به مذهب نمی گذارد، زیرا در این صورت ما همه چیز را می دانیم و فقط در محیط مسجد و محراب و مراکز دینی باید خدا را خواند و خدا و دستورهای او را باید در چهارچوب مساجد و کلیساها محصور نمود مردود می شمرد؛ چه اینگونه اندیشیدن محدود و کوچک بودن فکر و ذهن آنان را نشان می دهد نه واقعیت عالم را. در واقع در یک کشف طبیعی آن چه را یک محقق به دست می اورد یکی از آیات و نشانه های حضرت حق است و چه بسیار رازهای عظیم که در کتاب آفرینش موجود است و بشر پس از قرن ها سطرهایی از اوراق این کتاب را در می یابد.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تجلی معصومین علیهم السلام به تمام حقیقت در دعاهای وارده:

    دعاهایی که از معصومین علیه السلام به ما رسیده است، با روایات فرق مهمی دارد، زیرا در دعا مخاطب فقط خدا است و معصوم علیه السلام با تمام حقیقت در آن تجلی کرده و حقایق و معارف بسیار زیادی را در آن به ودیعه گذارده است. بدین ترتیب دعاها در بردارنده رازهای زیادی بوده و بر محققان است که در کشف این معارف بکوشند اما در روایات مطلب به گونه ای دیگر است، چرا که محدوده فهم مخاطب که شخص راوی است، حتما در جواب ملحوظ گردیده است.

    حضرات معصومین علیهم السلام با زبان دعا حقایق بسیاری را برای امت بازگو کرده اند که با روش های علمی و فلسفی فرق بسیار دارد.

    مثلا در فلسفه و بسیاری از علوم رسمی و متداول در مراکز علمی، فعل و انفعال ها و علت ها و معلول های بسیاری دیده می شود که هر یک اثری خاص دارد و تمامی فرایندهای علمی را در ارتباط با همان فعل و انفعال ها می بینند. حتی یک فیلسوف نیز وسایط را بر حسب چهارچوب فلسفی خود موثر می داند، ولی در مکتب دعا گر چه همه این واسطه ها و فعل و انفعال ها و پیدایش طبایع موجود را در جای خود صحیح دانسته اما استقلال در تاثیر را از آنها می گیرد و تاثیر علت و موثربودن همه موثرها را مخلوق خدا می داند و به موثر و صاحب اصلی که خدا است نسبت داده و حکومت مطلق بر عالم را از آن یگانه ای متعال که هیچ گونه حد و نقصی ندارد می داند یعنی به طور دقیق تصویر می کند که هستی را خدا آفریده و آثار هستی قایم به خواست اوست.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    البته در میان علوم مختلف، تنها عرفان نظری است که رابطه میان مخلوق و خالق را بدون واسطه دیده و هر چیزی را همانند جدول هایی که دارای ارتباطی تنگ با اقیانوس عظیم است و همه از آن نشات گرفته و عاقبت هم به طرف آن بر می گردد در ارتباطی مستقیم با مبدا می داند و بر آن باور است که هر موجودی دارای وجهی خاص بوده که با آن وجه خاص با خداوند متعال پیوند دارد.


    در نامه ای که دکارت فرانسوی به یکی از دوستان خود به نام مرسن می نویسد، از رمز بسیار جالبی پرده برداشته و می گوید: «تمامی حقایق ریاضی را که شما ان را ازلی و ابدی می خوانید خداوند مقرر کرده است و آنها مانند تمام مخلوقات دیگر تابع خداوند هستند.


    و قول به این که حقایق تابع خدا نیست مثل این است که خداوند بزرگ را همانند خدایان یونان تابع قضا و قدر سابق و سلسله امور دیگر بدانیم. خواهش می کنم بیم نداشته باشید از این که همه جا بگویید و منتشر کنید که خداوند همانند امپراطوری که قوانین را در مملکت برقرار می سازد و مملکت را با آن قوانین مدیریت می کند تمام قوانین طبیعی و ریاضی را نیز او در این عالم برقرار کرده است و اگر به شمابگویند که آیا خداوند می تواند قوانین خود را همانند حکمرانان تغییر دهد؟

    در جواب بگویید: آری چنین است اگر اراده خداوند تغییر کند آنها نیز تغییر خواهند کرد خواهند گفت: ما این حقایق و قوانین را نامتغیر می دانیم جواب بگویید من هم معتقدم اراده خدا لایتغیر است که این قوانین لایتغیر است و اگر خدا بخواهد هر کاری می تواند بکند و ما آن قدر دانسته ایم که خداوند قادر است و آن چه را می فهیم انجام می دهد و نمی توانیم بگوییم آن چه را ما نمی فهیمیم او نمی تواند انجام دهد، زیرا این یک گستاخی و ادعای بی دلیل است که ما دامنه تخیل خود را به اندازه وسعت قلمرو الهی بدانیم.[1]



    بنابراین خداوند متعال «فعال لما یرید؛ هر چه را بخواهد بکند.» است و تمامی آزمایشگاه ها و مراکز علمی عالم گواه بر نظام توحیدی و بازگوکننده عظمت صنع و تصویر کننده حکمت و تدبیر حضرت حق متعال هستند.

    پی نوشت:
    [1].فلسفه عمومی، ص204و 205




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فواید تعدد فصول و خواص شب:

    امام سجاد علیه السلام در این فراز از دعا فرمود: « وَ جَعَلَ لِكُلّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَدّاً مَحْدُوداً، وَ أَمَداً مَمْدُوداً،» و برای هر یک از شب و روز حد و مدت معینیقرار داد یعنی تنظیم حرکات و گردش افلاک بر حسب شرایط زندگی ادمی است. اگر شب طولانی تر می بود خستگی آور می شد چنان که اگر روز نیز طولانی تر می شد انسان فوق توان خود تلاش می کرد و در این صورت برای بقای نوع زیان بار بود و لذا هر یک از شب و روز را محدود و از همدیگر متمایز کرد. گذشته از آن که در این تنوع ها و پدیده ها اسرار و حکمت های مهم دیگری نهفته است که باید فکر کرد و بهره برد.

    با اشاره به همین حکمت امام معصوم علیه السلام در ادامه می فرماید:
    « يُولِجُ كُلّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي صَاحِبِهِ، وَ يُولِجُ صَاحِبَهُ فِيهِ بِتَقْدِيرٍ مِنْهُ لِلْعِبَادِ فِيمَا يَغْذُوهُمْ بِهِ، وَ يُنْشِئُهُمْ عَلَيْهِ، »


    یعنی در تمام طول سال شب و روز گاهی کوتاه و گاهی ممتد می شود و پیوسته در این نوسان هر یک با حساب دقیقی به جای دیگری گمارده می شود و در این شب و روز بسیاری از امور بندگان تقدیر و اندازه گیری شده و پرورش بندگان نیز انجام می پذیرد.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آن چه از جمله های اخیر امام در این فراز از دعا به دست می اید آن است که خلقت شب و روز و کوتاه شدن شب و ممتد گردیدن آن و یا بالعکس در موجود شدن و روزی گرفتن بندگان تاثیر تمام دارد. خداوند متعال می فرماید: «وَ قَدَّرَ فيها أَقْواتَها في‏ أَرْبَعَةِ أَيَّام»[1]؛ «خداوند روزی مخلوقات را در چهار دوره که فصول اربعه است تقدیر فرمود.»

    در این فصول چهارگانه، گاهی قوس شب از دو طرف روز را پیوسته می کاهد تا این که به کوتاه ترین زمان خود می رسد و گاهی قوس روز از دو طرف شب را احاطه کرده و از آن می کاهد و این جریان با حرکات شمالی و جنوبی خورشید انجام می گیرد و در هریک از رفت و برگشت خورشید دو فصل طی می شود که در مجموع رفت و برگشت شمالی و جنوبی آن چهار فعل بر حسب آن چه ظاهر محسوس است انجام می پذیرد و این فرمایش امام سجاد علیه السلام « يُولِجُ كُلّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي صَاحِبِهِ،» تا آن جا که می فرماید: « فِيهِ بِتَقْدِيرٍ مِنْهُ لِلْعِبَادِ فِيمَا يَغْذُوهُمْ بِهِ، وَ يُنْشِئُهُمْ عَلَيْهِ، »برگرفته از مضمون همین آیه شریفه است.

    در حقیقت اندازه گیری روز و شب و پرورش بندگان در این چهار فصل انجام می گیرد و فراز اخیر دعا به طرز جالبی جریان پرورش انسان ها را به تصویر فرموده است:

    «، فَخَلَقَ لَهُمُ اللّيْلَ لِيَسْكُنُوا فِيهِ مِنْ حَرَكَاتِ التّعَبِ وَ نَهَضَاتِ النّصَبِ، وَ جَعَلَهُ لِبَاساً لِيَلْبَسُوا مِنْ رَاحَتِهِ وَ مَنَامِهِ، فَيَكُونَ ذَلِكَ، لهُمْ جَمَاماً وَ قُوّةً، وَ لِيَنَالُوا بِهِ لَذّةً وَ شَهْوَة»

    این قسمت از دعا در خواص شب است و فراز قبل مربوط به اختلاف زمان در شب و روز می باشد.

    پی نوشت:
    [1].فصلت، 10


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۲/۱۴ در ساعت ۱۱:۴۶


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام علیه السلام به چند مورد از ویژگی های شب که از مهم ترین مسائل در زندگی بشر می باشد اشاره می فرماید که هر یک را برای حیات بشری ضروری می داند.


    1-شب انسان را از جنب و جوش های خسته کننده و دشواری های روز آرامش می بخشد.


    2-گویی شب لباسی از آرامش به انسان ها می پوشاند که آسایش پیدا کنند و نیروی از دست رفته را مجددا باز یابند و نیز در پناه آن خوشی و لذت در کام آنان فرو ریزد. آیه شریفه نیز که که می فرماید:

    «وَ هُوَ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِباسا»[1]؛
    «و او است خدایی که شب را لباس و مایه پوشش شما قرار داد.»

    شب را به دلیل تاریکی آن به لباس تشبیه نموده است که خود نوعی پوشش دارای آرامش و لذت است.


    نکته دیگر ان که کلمه شهوت در این فراز به معنای غرایز جنسی نیست بلکه مراد هر گونه میل و رغبتی است که طبع انسان به آن علاقه مند است.

    پی نوشت:
    [1].فرقان، 47



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز دوم:

    وخَلَقَ لَهُمُ النّهَارَ مُبْصِراً لِيَبْتَغُوا فِيهِ مِنْ فَضْلِهِ، وَ لِيَتَسَبّبُوا إِلَى رِزْقِهِ، وَ يَسْرَحُوا فِي أَرْضِهِ، طَلَباً لِمَا فِيهِ نَيْلُ الْعَاجِلِ مِنْ دُنْيَاهُمْ، وَ دَرَكُ الْ‏آجِلِ فِي أُخْرَاهُمْ‏

    «و روز را برای ایشان روشن افرید تا از روشنایی آن استفاده کنند و در زمین گردش نموده و در جست و جوی فضل و احسان خدا برآیند و در تامین دنیا و آخرت خود بکوشند.

    منافع و فرآورده ها، تفضل الهی

    این فراز از دعا اشاره به آیه شریفه زیر و در بردارنده نکات بسیار جالبی است که به طول اجمال به آنها اشاره می کنیم. خداوند متعال می فرماید:

    «جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ لِتَسْكُنُوا فيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ»[1]؛ «خداوند شب و روز را قرار داد تا درشب بیارامید و در روز از فضل الهی بهره برداری نمایید.»

    تمام آن چه انسان در روز کسب می کند تفضلی است که خداوند به او عنایت فرموده است و هرگز نباید آن را به خود نسبت داد زیرا مثلا کشاورزی که گمان می کند رنج برده و باغ را به ثمر رسانده است باید بداند که هزاران هزار علت و سبب با یکدیگر دست به دست هم داده اند تا کم ترین و ساده ترین موجودی که مورد عنایت و توجه نیست پیدا شود، چه رسد به پیدایش یک خوشه گندم و یا یک دانه گیاهی که اگر فضل و لطف الهی نبود کشاورز نمی توانست حتی یک برگ را به دست آورد.

    پی نوشت:
    [1].قصص، 73





  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شاید بعضی گمان کنند که مثلا آزمایشگاه ها قادر به تجزیه و ترکیب هستند و چه بسا بتواند الگو برداشته و بعضی از فرآورده ها را به طور مشابه بسازند و در برابر خالقیت حضرت حق قد علم کنند اما این توهم اشتباهی بسیار روشن است زیرا اولا: ایشان الگو را از خارج برداشته اند و ثانیا: از موادی که مخلوق الهی است استفاده کرده اند و ثالثا: خواص عناصر که در ساخت و سازها نقش دارد فقط به اذن الهی پیدا شده است. در دعای سمات اشاره به همین مضمون آمده است:

    «وَبِحِكْمَتِكَ ‏الَّتِي‏ صَنَعْتَ بِهَا الْعَجَائِبَ وَ خَلَقْتَ بِهَا الظُّلْمَةَ وَ جَعَلْتَهَا لَيْلًا وَ جَعَلْتَ اللَّيْلَ مَسْكَناً- وَ خَلَقْتَ بِهَا النُّورَ وَ جَعَلْتَهُ نَهَاراً وَ جَعَلْتَ النَّهَارَ نُشُوراً مُبْصِرا»[1]؛

    «خدایا از تو درخواست می کنم به حکمت تو که عجایب و تاریکی را که سبب پیدایش شب شد با آن آفریدی و شب را موجب آرامش آدمیان قرار دادی و به حکمت خود نور را نیز خلق فرموده و آن را آماده حرکت و فعالیت انسان ها قرار دادی.»

    اسلام به طور دقیق و هماهنگ با نظام تکوینی عالم زندگی طبیعی انسان ها را مورد کاوش قرار داده و با این همه به او هشدار داده که در ادامه زندگی طبیعی او گونه ای دیگر از حیات انسانی قرار دارد که در امتداد حیات طبیعی او و نامتناهی است که پیوندی ناگسستنی با حیات طبیعی او دارد.


    اسلام نظام تعاون را در زندگی انسان از نظر دور نداشته و بشر را مکلف به هماهنگی با دستگاه طبیعی آفرینش کرده است به گونه ای که هرگز به کسانی که دنیا را با معیارهایش نادیده گرفته و می خواهند یک باره به سوی آخرت حرکت کنند نظر مثبت ندارد و رهبانیت و کناره گیری از مردم در زندگی اجتماعی را حرام می داند چنان که حرص زدن و فرو رفتن در دنیا و فراموش کردن آین آخرت را نیز جایز نمی داند و حریصان و بی دینان را بندگان طاغوت و شرالواب (بدترین جنبندگان)می خواند.[2]


    بر این اساس از دیدگاه اسلام دنیا و آخرت هر دو مد نظر بوده و باید بدان توجه شود و اگر دین، ما را به اعتدال و صراط مستقیم دعوت نموده است معنای آن همین است و روش پیامبران علیهم اللسام در زندگی چنین بوده است.

    پی نوشت:
    [1].بحارالانوار، ج 87، ص97
    [2].ر.ک . انفال، 22 و 55



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز سوم:


    بِكُلّ ذَلِكَ يُصْلِحُ شَأْنَهُمْ، وَ يَبْلُو أَخْبَارَهُمْ، وَ يَنْظُرُ كَيْفَ هُمْ فِي أَوْقَاتِ طَاعَتِهِ، وَ مَنَازِلِ فُرُوضِهِ، وَ مَوَاقِعِ أَحْكَامِهِ، لِيَجْزِيَ الّذِينَ أَسَاءُوا بِمَا عَمِلُوا، وَ يَجْزِيَ الّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى

    خداوند متعال با این تدابیر (آفرینش شب و روز و فصول چهارگانه و کوتاه و بلند شدن روزها و شب ها و آسایش شب و فعالیت روز) زندگی مردم را سامان می دهد و رفتار و کردار آنان را می آزماید تا معلوم شود که اینان در اوقاتی که طاعت الهی واجب است و مواردی اکه می بایست به تکالیف عمل کنند و امتثال امر نمایند و در مورد احکام الهی که باید اهمیت به آنها دهند چگونه عمل می نمایند بنابراین تمامی این اعمال زیر نظر دقیق خداوند است تا نیکوکاران را به پاداش و بدکاران را به کیفر رساند.



صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود