جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دعای هفتم صحیفه سجادیه (دعای هنگام گرفتاری و ناراحتی)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دعای هفتم صحیفه سجادیه (دعای هنگام گرفتاری و ناراحتی)




    باسمه تعالی

    این دعا بیانگر وضع روحی بنده مخلص خداوند سبحان است هنگامی که دچار بلا و گرفتاری و ناملایمات و نابسامانی ها در زندگی می شود، به خدای خود پناه می برد و تنها با تکیه گاه خود نجوا می کند. امام سجاد علیه السلام در این دعا به طور ضمنی وظایف بنده در هنگام پیش آمد بلایا را نیز گوشزد کرده است.


    فراز اول:


    يَامَنْ‏تُحَلُ‏ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ.ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَاب‏


    ای خدایی که پیچیدگی ناگواری ها فقط به وسیله تو حل می گردد و ای خدایی که برندگی سختی ها را می شکنی و ای کسی که روی آوردن به سوی آسایش را از تو تمنا می کنیم فقط به قدرت تو هر دشواری هموار است و تنها سبب ساز، لطف عام تو می باشد.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بندگان صالح انسان های بی بن بست

    عقده های روحی انسان آن چنان پیچیده است که در روان شناسی جدید بعضی را غیر قابل حل و بعضی را بسیار مشکل تشخیص داده اند.و توان علاج آنها تنها از عهده اندکی از متخصصین بر می آید. پیچیدگی بسیاری از گرفتاری ها در اثر پیچیدگی نظام روحی افراد است ولی خداوند متعال گره های کوری را که به دست هیچ کس باز نمی شود به آسانی می گشاید و می داند که چگونه باید بندگان مبتلا و گرفتار را به سامان برساند.

    این جا است که یاس و نا امیدی انسان زایل می شود زیرا با کرم او همه چیز حل می گردد و کم ترین نگرانی در کار نخواهد بود چرا که کلید همه اسرار گره خورده جهان با تدبیر حکیمانه خداوند ارتباط دارد.


    این دل غمدیده حالش به شود دل بد مکن / وین سر شوریده باز آید به سامان غم مخور
    ای دل از سیل فنا بنیاد هستی بر کند / چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور[1]


    بنابراین گذشته از آن که گشایش هر در بسته ای به دست قدرت او است شکنندگی و حاد بودن مصیبت ها نیز در برابر قدرت و پشتیبانی او کند گردیده و انسان از کنار زندگی بدون هیچ مشکلی عبور خواهد کرد به همین دلیل حضرت سجاد علیه السلام فرمود: «فقط به وسیله تو خروج از وادی غم میسور است و هیچ چیز برای تو مشکل نیست.»


    عبارت آخر این فراز دعا جالب ترین قسمت آن است که می فرماید: « وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَاب» یعنی نظام جبری علت و معلولی در سلطه قدرت تو ضرورت و جبر پیدا کرده و همه سبب ها و علت ها به تو باز می گردد به دیگر بیان خداوند متعال خود سبب ساز است یعنی علت و معلول و رابطه میان این دو در قبضه قدرت او است و هیچ چیز یا کس دیگر بر آن حاکم نمی باشد و تنها او است که محکوم هیچ ضرورتی نخواهد بود چنان که قرآن کریم می فرماید:


    «و انا فوقهم قاهرون»[2]؛ «ما بر فراز آنها هستیم و بر آنان چیره ایم.»

    این جاست که در قلب و خاطر بندگان صالح خدا یاس و نومیدی از بن و ریشه خشکیده و بن بست در زندگی آنها بی معنا می شود.



    پی نوشت:
    [1].حافظ
    [2].اعراف، 127


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز دوم:


    وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ.، فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ.أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْت‏


    تنها به قدرت و حاکمیت تو همه چیز برقرار است و با اراده تو تمام موجودات در مجاری خود جای دارند و در صورت اراده تو همه آنها بدون آن که نهی شان کرده باشی از کار باز می ایستند و در امر مهم زندگی و گرفتاری های درد آور فقط تو فریاد رس آنها هستی و تنها آن چه را که تو دور می کنی و موانعی را که تو برطرف کنی رهایی از آنها حاصل می شود.

    لازمه توجه به حتمی بودن نظام موجود و نظام احسن:


    قضا در اصطلاح علم کلام یعنی حتمیت نظام موجود عالم و امری است که باید باشد و تخلف ناپذیر است و با احکام و روابط و قواعد قطعی ان نمی توان به مبارزه و مقابله پرداخت و هر گونه مبارزه ای با واقعیات آن محکوم به شکست است بنابراین موجودان و جریان های گوناگون و روابط بین آنها حتمی و به دست خداوند متعال است و هیچ کس دیگری را در این فعل و انفعال های تکوینی سهمی نیست.


    اراده خدا نیز عبارت از مبدا بودن برای موجودات است که دارای نظام اصلح می باشد و غیر اصلح برای موجودات را اراده نمی کند بنابراین وجوب و حتمی بودن موجودات عالم از سوی حضرت حق با عمل به نظام احسن آنها ایجاد و یکایک در مجرای اصلی خود قرار داده می شود و به عبارت دیگر موجودات به محض وجوب مصلحت در خارج موجود می شوند بی آن که نیازی به سخن باشد و با نداشتن مصلحت لازم متحقق نمی شوند بدون این که نیاز به نهی و بازدارندگی باشد.


    بر این اساس اصول زندگی ما دارای امتیازها و مصالحی است که با نبودن هر کدام جز پریشانی چیز دیگری نصیب ما نخواهد بود و بر این پایه در امور مهم زندگی جز به او نیاز نداریم. اگر انسان این واقعیت را بشناسد در برطرف شدن نابسامانی ها جز به مبدا متعالی به کس دیگری متوسل نمی گردد.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز سوم:

    وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ.

    خدایا گرفتاری های وارد شده بر من سخت مرا به زحمت انداخته و باری که بر دوشم فرود آمده وامانده ام ساخته و تو با تمام قدرت و تسلط خود آنها را متوجه من ساخته ای و آن چه را که تو اراده فرمایی هیچ کس نمی تواند از آن جلوگیری کند و هر دری را که تو بسته ای هیچ کس نمی تواند بگشاید و هر چه را تو آسان فرمایی مشکل نباشد و هر فردی که تو پریشان سازی یاری نخواهد داشت.

    برخورد متفاوت انسان های مومن و غیر مومن در برابرگرفتاری ها و حوادث:

    سختی ها و گرفتاری ها و حوادث ناگوار گاهی چنان انسان را خسته و ناتوان می کنند که تمام توان خود را از دست داده و تحمل کم ترین فشار درونی و بیرونی را ندارد و در مسیر زندگی جز تاریکی و یاس و نا امیدی چیزی نمی بیند و درهای نجات را بر خود بسته می انگارد و گاه بدان جا می انجامد که کسانی که به خدا ایمان ندارند و یا توکل در خور در آنان نیست دست به خودکشی می زنند و ترک زندگی را بر زندگی ترجیح می دهند.


    ولی آنان که به خدای متعال یعنی قدرت حکیمانه برتر و نیروی لایزال غیر متناهی امیدوارند سختی های زندگی هرگز بر آنان غالب نمی گردد. از این رو به هر مقدار که حوادث ناگوار آنان را احاطه کند، نه تنها امیدشان به یاس تبدیل نمی شود بلکه قدرت فوق العاده ای از ایمان به دست آورده و آن را سپر حوادث قرار می دهند و حوادث ناگوار سبب تقویت ضریب نیروی ایشان می شود. چنانکه قران کریم می فرماید:

    «.....إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ....»[1]؛
    «نیروی بیست نفر انسان مومن متوکل بیش از نیروی دویست نفر و غالب بر آنان خواهد بود.»

    اینان مومنانی هستند که در مکتب اهل بیت علیه السلام تربیت یافته اندو چنان که امام سجاد علیه السلام در این فراز می فرماید معتقدند که آن چه را که خداوند متعال به سویی حرکت دهد هرگز مانعی بر سر راه آن نخواهد بود و دری را که او ببندد هرگز کلیدی نخواهد داشت و هر کس که در حریم نصرت و یاری او قرار نگیرد هرگز یاوری نخواهد داشت

    چنانکه قرآن کریم می فرماید:
    «إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ »[2]؛ «اگر خدا شما را یاری کند هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد و اگر یاری نکند چه کسی می تواند به جز خدا به شما یاری رساند.:


    پی نوشت:
    [1].انفال، 65
    [2].آل عمران، 160

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۲/۱۴ در ساعت ۱۸:۰۹

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز چهارم:

    فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي‏ مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً.

    خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و به قدرت خود گشایش را نصیبم فرما و فراگیری پریشانی و غم را در هم شکن و به شکوه های من حسن نظر بفرما و شیرینی اجابت درخواست هایم را به من بچشان و از درگاه منیع خود رحمت و گشایش گوارایی نصیب من فرموده و گشایش دشواری ها را بر من سریع و آسان بگردان.

    سرّ درود بر محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم

    سرّ درود بر محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم آن است که خداوند متعال حتما درود برپیامبر را به اجابت می رساند زیرا قابلیت از طرف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت آن بزرگوار علیهم السلام تمام است و فاعلیت نیز در خداوند متعال کامل. از این رو اجابت حتمی خواهد بود و خداوند متعال اجل و اکرم از آن است که میان دو سوال یکی را مقرون به اجابت و دیگری را مردود فرماید. از این رو بسیاری از دعاها همراه با درود بر پیامبر و آل او علیهم السلام می باشند.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۲/۱۴ در ساعت ۱۸:۱۲

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    علت تعبیرهای مختلف در طلب برطرف شدن گرفتاری ها:


    امام علیه السلام رهایی از گرفتاری ها را با تعبیرات مختلفی درخواست نموده است. از قبیل فتح باب، فرج و شکستن سلطه هم و غم، طلب حسن نظر جناب حق، چشیدن شیرینی رحمت و گشایش گوارا و برون رفت سریع از گرفتاری ها. بعید نیست که هر یک از این عنوان ها با نوع ویژه ای از گرفتاری ها در ارتباط باشد

    خروج از بعضی مصیبت ها، شکستن سلطه هم و غم است مانند فقر و قرض و دشمن غدار و مکار و بعضی دیگر مانند چشیدن شیرینی است مانند عافیت از دردها و بیماری ها که پس از بهبودی آرامش پیدا شده و بسیار لذت آور است. طلب حسن نظر در مواردی است که تقاضای نعمت بیشتر و لطف افزون است و گشایش گوارا مانند نجات از غربت و یافتن راه گم کرده و یا باز یافتن دوست از دست رفته خروج سریع از گرفتاری در مواردی هم چون در بند دشمن افتادن و به همدم ناجنس مبتلا گردیدن مصداق دارد که در حقیقت امام معصوم علیه السلام به خوبی همه آنها را آموزش داده که چگونه در موارد مختلف از خداوند متعال درخواست یاری کنیم.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز پنجم:

    وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ.


    خدایا به سبب دشواری های زندگی مرا از به جای آوردن تکالیف واجب و دستورهای مستحب باز مدار که اکنون گرفتاری طاقتم را از دست برده و دل و جانم آکنده از غم و اندوه گشته است و تو توانایی که تمام ناگواری ها و غم های مرا برطرف کنی. تقاضایم آن است که با لطف خود مرا به عافیت برسانی اگر چه لایق فضل و عنایت تو نیستم، ای صاحب عرش بزرگ.

    نقش عافیت در صعود به کمالات والای انسانی

    در این فراز امام علیه السلام از خداوند متعال عافیتی را می خواهد که در پناه آن بتواند به عهد بندگی پایبند باشد و آیین عبودیت را چنان که باید انجام دهد و تکالیف خود را به انجام رساند ، چه شرط اول در رسیدن به نقطه مقصود عافیت است شرطی که با نبود آن حرکت به طرف مطلوب میسور نیست از این رو تا زمانی که یک فرد همدم رنج و تعب و مرض و آفت است، نمی تواند کمتر قدمی برای پیشرفت خود بردارد و به خوبی روشن است کسی که گرفتاری ها طاقتش را طاق کرده و قلب و خاطرش مالامال از غم و غصه است نمی تواند به وظایف خود به درستی عمل کند زیرا توان او در مقابله با گرفتاری ها به صفر رسیده و از کار و عمل به تنگ خواهد آمد و به قول شاعر:

    به گرداگرد خود چنادان که بینم / بلا انگشتری و من نگینم

    البته عده ای در شرایط دشوار با وجود امتحان های سخت سربلند بیرون آمده اند اینان بهترین زمینه رشد را در هنگام گرفتاری های متعدد یافته اند.

    من از درمان و درد و وصل و هجران / پسندم آن چه را جانان پسندد[1]

    چنین افرادی پیوسته درد را بهتر از عافیت و فقر را بهتر از غنا می دانند چرا که یگانه عامل رشد خود را در این ورطه هولناک و سهمگین دیده اند البته چنین اشخاصی بسیار اندکند و از نوادر روزگار به شمار می آیند همانند حضرت زینب سلام الله علیها که پس از جریان عاشورا با کمال قدرت در مقابل یاوه گویی های ابن زیاد خبیث فرمود: «ما رایت الا جمیلا؛ جز زیبایی چیز دیگری ندیدم.»[2]


    پی نوشت:
    [1].باباطاهر
    [2].بحارالانوار، ج45، ص115


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۲/۱۴ در ساعت ۱۸:۴۶

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود