صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا در سفر الی الله راه میان بر وجود دارد؟ اگر هست کدام است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا در سفر الی الله راه میان بر وجود دارد؟ اگر هست کدام است؟




    باسمه تعالی
    با سلام:

    می دانیم که این پرسش برای همه جذاب است، زیرا در سرشت آدمی آسایش طلبی و شتاب زدگی ذیشه دارد. خداوند می فرماید: «ِ وَ كانَ الْإِنْسانُ عَجُولاً»[1]؛ «انسان همواره شتابزده است.» و نیز «خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَل»[2]؛ «آدمی از شتاب آفریده شده است.»


    البته عجله کار خوبی نیست ولی در کار خیر خوب است. به تعبیر بزرگان: خیر الخیر ما کان عاجله، «بهترین کار خیر باشتابش می باشد.»


    خداوند در قرآن گاه از این گونه شتاب ها درباره انبیا حکایت می کند. مثلا خطاب به موسی علیه السلام که پیش از قومش به کوه طور رفته بود فرمود: «وَ ما أَعْجَلَكَ عَنْ قَوْمِكَ يا مُوسى* قالَ هُمْ أُولاءِ عَلى‏ أَثَري وَ عَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضی»[3]؛ «و ای موسی چه چیز تو را وا داشت که از قومت پیشی بگیری و عجله کنی؟ گفت اینان در پی من اند و من ای پروردگارم به سویت شتافتم تا خشنود شوی.»


    همچنین خطاب به پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى‏ إِلَيْكَ وَحْيُه»[4]؛ «در خواندن قرآن پیش از آنکه وحی آن بر تو پایان یابد شتاب مکن.»


    حال چه کار خوبی و چه عمل خیری برتر از سیر الی الله و راه یافتن به حرم الله و نشستن در مقعد صدق عندالله؟


    استاد می فرمود: سالک باید آن قدر امیدش به پروردگار زیاد باشد که هر شب که می خوابد امید داشته باشد صبح کامل شده و شاهد وصل را در آغوش کشیده بر می خیزد.»[5]


    به تعبیر حافظ:
    من این مراد بینم به خود که نیم شبی
    به جای اشک روان در کنار من باشی.


    بلکه باید گفت: به امید وصال روی دلبر / سرم هر شب نهم بر روی بستر


    پی نوشت:
    [1].اسراء، 11
    [2].انبیاء، 37
    [3].طه، 83 و 84
    [4].طه، 114
    [5].سیر و سلوک، طرحی نو در عرفان عملی شیعی، ص544
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۲/۲۰ در ساعت ۱۲:۱۵

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیا راه میان بر همان سرعت سیر است؟


    این پرسش مطرح است که آیا مقصود از راه میان بر در سیر الی الله همان سرعت سیر است؟ شکی نیست که بعضی راه خدا را سریع طی می کنند و ره صدساله را یک شبه می پیمایند. اما آیا مقصود از راه میان بر سرعت سیر است؟ پاسخ این است که میان این دو ملازمه و نه تلازم، یعنی از راه میان بر رفتن سرعت سیر را به دنبال دارد، ولی سرعت سیر با راه میان بر پیوندی ندارد یعنی ممکن است سالکی از راه غیر میان بر به سرعت سلوک کند و به مقصد برسد.


    سه گونه سرعت سیر در سلوک:


    1-پیمودن ذاه خدا از راه میان بر که توضیحش می اید.
    2-پیمودن راه خدا با جذبه. جذبه در راه شهود همانند حدس در طریق تفکر است.
    3- پیمودن راه خدا از راه غیر میان بر و بدون جذبه، ولی با سرعت.


    تعابیر صحیح در این بحث:

    در مناجات هشتم از مناجات های پانزده گانه منسوب به امام سجاد علی بن الحسین علیه السلام که مناجات مریدین نام گرفته و خواندنش همیشه و به خصوص در روزهای جمعه مستحب آمده است:


    « فاسلك ‏بناسبل‏ الوصول‏ إليك و سيرنا في أقرب الطرق للوفود عليك قرب علينا البعيد و سهل لدينا العسير الشديد.»[1]؛ «ما را در راه های رسیدن به خودت سیر ده و ما را در نزدیک ترین راه ها برای حضور به خدمتت سیر ده. دور را بر ما نزدیک ساز و سخت و دشوار را بر ما آسان فرما.»


    پی نوشت:
    [1].بحارالانوار، ج91، ص147


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در دعای دیگری که مرحوم مجلسی در بحارالانوار از کتاب العتیق الغروی نقل کرده آمده است:


    « ءٌاللَّهُمَ‏ صَلِ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍوَآلِ ‏مُحَمَّدٍوَيَسِّرْلِيَ‏ الْأَعْمَالَ الَّتِي تُحِبُّهَا وَ تُحِبُّ الْعَامِلِينَ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَيْهَا وَ اصْرِفْ عَنِّي الْأَعْمَالَ الَّتِي تَكْرَهُهَا وَ تَكْرَهُ الْعَامِلِينَ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَى تَرْكِهَا اللَّهُمَّ أَوْصِلْنِي إِلَيْكَ مِنْ أَقْرَبِ الطُّرُقِ إِلَيْكَ وَ أَسْهَلِهَا عَلَيَّ اللَّهُمَّ أَعِزَّنِي بِالانْقِطَاعِ إِلَيْكَ بِلَا ضَرُورَةٍ وَ أَحْسِنْ لِيَ الْأَدَبَ بِلَا عُقُوبَةٍ وَ أَجْزِلْ لِيَ الثَّوَاب‏ بِلَا مُصِيبَةٍ وَ أَحْسِنْ لِيَ الِاخْتِيَارَ بِلَا كَرَاهِيَةٍ اللَّهُمَّ خِرْ لِي بِمَيْسُورِ الْأُمُورِ لَا بِمَعْسُورِهَا وَ اجْعَلْ لِي فِي ذَلِكَ مَا تُحِبُّ اللَّهُمَّ وَجِّهْنِي لِلْخَيْرِ وَ يَسِّرْنِي لَهُ وَ أَعِنِّي عَلَيْهِ وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِهِ وَ ارْزُقْنِي حُسْنَ الْأَدَبِ فِيمَا تَوَجَّهْتُ إِلَيْكَ فِيهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي لَكَ شَاكِراً وَ لَكَ ذَاكِراً وَ لَكَ حَامِداً وَ إِلَى طَاعَتِكَ عَامِداً وَ بِقَضَائِكَ رَاضِياً وَ عَنْ سَخَطِكَ نَائِياً يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ »[1]


    «بار پروردگارا بر محمد و آل محمد درود فرست و برایم کارهایی که تو آنها و عاملان به آنها را دوست می داری آسان ساخته و مرا بر انجامش کمک نما و کارهایی را که تو آنها را و عاملان به آنها را ناپسند می شماری از من دور ساخته و مرا بر ترکش کمک نما بار پروردگارا مرا از نزدیک ترین راه ها (راه میان بر) به سویت و آسان ترین راه ها برایم برسان.


    بار پروردگارا مرا به اینکه نه در اضطرارها که همیشه فقط به سوی تو متوجه و منقطع باشم عزت بخش و بدون مجازات نیکو ادبم فرما و بدون ابتلا به مصیبت ها ثوابم را بزرگ گردان و به دور از ناخشنودی و ناپسندی گزینشم نیکو گردان.‏
    بار پروردگارا برایم کارهای آسان و نه سخت و دشوار اختیار کرده و مقدر فرما و در میان کارها آنچه تو دوست داری قرار ده.
    بار پروردگارا به سوی خیر و نیکی راهی ام کن و آن را برایم آسان ساز و بر انجامش یاری ام ده و مرا از اهل خیر قرار ده و در راهی که به سویت می پیمایم ادبی نیکو روزی ام ساز.


    بار پروردگارا مرا برای خودت سپاسگزار، ستایشگر و یادآور قرار ده و به سوی طاعتت قاصد، به قضا و قدرت راضی و از ناخشنودی ات دور گردان. ای ارحم الراحمین.


    این دعا را کامل آوردیم زیرا علاوه بر تصریح به مقصود ما مشتمل بر مطالبی عالی بود و در دسترس نیز کمتر بود.
    در این دو دعا تصریح شده که در میان راه های به سوی خدا راهی است که اقرب الطرق است ما از این راه با نام راه میان بر سفر الی الله یاد کردیم.


    در عبارت عارفان هم چنین تصریحاتی داریم. استاد در جایی فرموده اند: «نفی خواطر در ضمن ذکر و با حربه ذکر عبادت است و ممدوح شرح و بهترین طریق آن توجه به نفس است که اسرع طرق است برای نیل به مقصود.»


    پی نوشت:
    [1].بحارالانوار، ج92، ص407
    [2].محمد حسین حسینی طهرانی، لب اللباب، ص153


  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تعابیر قابل انطباق بر این بحث


    شاید بتوان عبارات زیر را بر وجود راه میان بر در سفر سلوکی شاهد گرفت:


    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به علی علیه السلام فرمود: «ای علی ان گاه که مردم به سوی آفریدگارشان با گونه هایی از نیکوکاری تقرب جستند تو با عقل به سویش تقرب جو که از همه پیشی می گیری.»[1]


    در روایت امام جواد علیه السلام است: « الْقَصْدُإِلَى‏ اللَّهِ‏ تَعَالَى بِالْقُلُوبِ أَبْلَغُ مِنْ إِتْعَابِ الْجَوَارِحِ بِالْأَعْمَالِ.»[2]؛ «ره سپردن به سوی خداوند با دل ها از به زحمت انداختن اعضا و جوارح به اعمال رساننده تر است.»

    امام سجاد علیه السلام می فرماید: « وَأَنَ‏الرَّاحِلَ‏ إِلَيْكَ قَرِيبُ الْمَسَافَة»[3]؛ «به یقین کوچ کننده به سوی تو را، مسافت نزدیک است.»


    تعداد مناجات خمسه عشر که دارای عناوین مختلف است همانند مناجات توبه کنندگان، اهل خوف، عارفان، اهل ارادت، اهل شکایت، و... شاید اشاره ای به بحث ما داشته باشد.


    روایاتی که عبادت کنندگان را به سه دسته آزادگان، بردگان، و سوداگران و یا عبادت را به سه دسته شاکرانه، تاجرانه، و برده وار تقسیم می کند گواه بر این مطلب است، زیرا به یقین عبادت شاکرانه سریع تر به حق می رسد و می رساند.


    مرحوم سید هاشم حداد خطاب به مرحوم حاج محمد حسن بیات فرموده بود:


    «مرحوم آیة الله انصاری سالکان راه خدا را از یک طریق می برد اما من از سه طریق می برم.»[4]


    پی نوشت:
    [1].الوافی، ج1، ص102
    [2].بحارالانوار، ج67، ص60
    [3].اقبال الاعمال، ج1، ص68
    [4].سید محمد حسین حسینی طهرانی، روح مجرد، ص305


  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیا راه میان بر همان صراط مستقیم است؟


    هر مسلمان ملتزم به احکام دینی ، روزانه دست کم در نمازهای یومیه ده بار این دعا را تکرار می کند: «اهدنا الصراط المستقیم، پروردگارا ما را به راه راست هدایت فرما.»


    و سپس چنین ادامه می دهد: «صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین؛ راه آنان که مشمول نعمت خود ساختی، نه کسانی که بر آنان غضب کردی و نه گمراهان.»


    علامه طباطبایی در شرح این آیات مطالب بدیعی دارند که به پاره ای از آنها اشاره می کنیم:


    1-در زبان عربی واژگان صراط، سبیل، و طریق قریبالمعنی هستند.


    2-در این آیات صراط به مستقیم وصف شده است یعنی راه راست و راه راست راه کسانی دانسته شده است که مشمول نعمت الهی قرار گرفته اند.


    3-صراط با این اوصاف مورد تقاضاست، یعنی مسلمان می خواهد که خداوند او را بدان هدایت کند و عبادات خالصش در آن مسیر قرار گیرد.
    4-همه موجودات و از آن جمله انسان راهی را به سوی خداوند می پیمایند.


    5- راه به سوی خداوند دو گونه است، مستقیم و نامستقیم. راه مستقیم راهی نزدیک و راه نامستقیم راهی دور است.


    6-راه مستقیم راه مومنان و به سوی تکامل است و در مقابلش دو راه دیگر است: راه مشرکین که مورد غضب پروردگارند و راهشان به سوی سقراط است و راه گمراهان که در تحیر به سر می برند. پس ما سه گونه راه داریم: راه مستقیم که راه مومنین است و راه مغضوب علیهم و راه ضالین.


    7-صراط مستقیم خود دارای درجات است، به دلیل آیه 11 از سوره مجادله: « يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ؛ خداوند رتبه انان را که از میان شما ایمان آورده و کسانی که بدان ها دانش بخشیده شده است بر حسب درجات بلند می گرداند.»


    8-شرک و ظلم و گمراهی اگر چه از نظر مفهوم گوناگون اند، ولی از نظر مصداق متحدند.


    9-راه راست که راه غیر گمراهان است راهی است که هیچ گونه شرک و ظلم و گمراهی در آن نیست، نه در درون دل همانند کفر و خطورات ناپسند و نه در اعضا و جوارح همانند معصیت یا کوتاهی در طاعت و این یعنی توحید حقیقی و حق توحید هم در ساحت علم و اندیشه و هم در ساحت عمل این یکی از ویژگی های راه راست است.



  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    10-اصحاب صراط مستقیم از نعمتی برخوردار هستند که برترین و ارزشمندترین نعمت است نعمتی که از نعمت ایمان کامل برتر است. آنان عبارت اند از پیامبران، صدیقین، شهدا، صالحین که جلوداران و مقتدایان و راهبران اند و مومنین تام الایمان تابعان و همراهان آنان هستند.

    11-برای اینکه مومنین به صف اصحاب راه راست بپیوندند به نوعی معرفت نیاز دارند این مطلب از آیه 11 سوره مجادله که گذشت فهمیده می شود این ویژگی دیگری از ویژگی های راه راست است.

    12- خداوند در قرآن صراط مستقیم را یکی می داند ولی سبُل به سوی خود را متعدد می شمارد نیز صراط را جز در وره حمد به غیر خود نسبت نمی دهد و همه جا به خود منسوب می سازد ولی سبل را به دیگران هم نسبت می دهد.


    13-سبل سلام عین صراط مستقیم اند ولی صراط مستقیم عین هر یک از آنها نیست بلکه محیط بر آنها و جامع آنها است.


    14-هر یک از سبل سلام به مقداری که از صراط مستقیم دارد راه به سوی خداست ولی صراط مستقیم بدون هیچ قید و شرطی راه به سوی خداست.


    15-معنای لغوی صراط و مستقیم دلالت دارد بر اینکه صراط مستقیم همیشه و بدون حتی یک مورد استثنا و بی هیچ قید و شرطی راه به سوی خداست.


    16-راه ها به سوی الله از نظر کمال و نقص و ارزش گوناگون اند این گوناگونی از این ناشی می شود که این راه ها نسبتشان به صراط مستقیم یک سان نیست هر راهی به مقدار اشتمالش بر صراط مستقیم از کمال برخوردار است و در مقابل هر راهی به مقدار دوری اش از صراط مستقیم نقص دارد.


    17- اسلام، ایمان، عبادت، اخلاص، اخبات، و...از سبل سلام اند و به قدر نسبتشان به صراط مستقیم از کمال بهره مندند. کفر، شرک، جحود و انکار، طغیان و سرکشی ، گناه و....به قدر دوری از صراط مستقیم در درجات نقص قرار می گیرند.


    18-همان گونه که صراط مستقیم بر همه راه ها به سوی الله محیط است اصحاب صراط مستقیم بر صاحبان دیگر راه ها برتری معنوی و هیمنه دارند.


    19- اصحاب صراط مستقیم کسانی هستند که متمکن و ثابت قدم در آن اند و خداوند متولی امور آنهاست و امر هدایت بندگانش را به ایشان سپرده است.


    20- اولین گشاینده درب هدایت از راه صراط مستقیم در امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام است.»


    21-چون صراط مستقیم در همه راه های سالم به سوی الله حضور دارد انسان در راه خدا می تواند از خدا بخواهد او را در راه قرار دهد یعنی از راهی به راهی بهتر.


    22- مزیت اصحاب صراط مستقیم بر دیگران در معرفت است نه عمل، یعنی انان معرفتی به حق دارند که دیگران فاقد آن معرفت اند زیرا در برخی راه های غیر مستقیم عمل کامل وجود دارد پس مزیت باید در محور علم و معرفت باشد این مطلب از آیه 11 سوره مجادله فهمیده می شود.


    23-در روایات شیعه آمده که مراد از صراط مستقیم، ائمه اطهار علیهم السلام و به ویژه علی علیه السلام است. این از باب جری یعنی ذکر مصداق است.»


    پی نوشت:
    المیزان، ج1، ص26-40


  13. تشکرها 2


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نتیجه بحث و پاسخ پرسش پیشین:


    از مجموع بیانات علامه طباطبایی به دست می آید که صراط مستقیم و راه راست نزدیک ترین راه به سوی خداست. راه راست درجاتی همانند اسلام؛ ایمان؛ تقوا؛ اخلاص؛ یقین؛ و.... را فرا می گیرد که این درجات همان سبل سلام اند.

    سبل سلام می توانند همراه با ناخالصی هایی باشند، مثلا ایمان به همراه شرک خفی باشد. صراط مستقیم خالص از سبل است یعنی اسلام خالص، ایمان خالص و ...



    بنابراین اگر کسی در سیر الی الله در درجات تکامل، ناب گرا بود و با توفیق الهی در هر درجه از ناخالصی ها به دور ماند در صراط مستقیم است که هم «اقرب طرق» و «راه میان بر» است و هم رسیدن و رساندش به مقصود تضمین شده است. در متون دینی و به خصوص در دعاهای معصومین علیهم السلام بر این ناب گرایی تاکید فراوانی شده است.



    امام سجاد علیه السلام در دعای عالی المضمون مکارم الاخلاق می فرماید: « اللَّهُمَ‏ صَلِ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍوَآلِهِ‏، وَبَلِّغْ‏ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ، وَ اجْعَلْ يَقِينِي أَفْضَلَ الْيَقِينِ، وَ انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ، وَ بِعَمَلِي إِلَى أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ. اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي‏»[1]؛

    «بار پروردگارا بر محمد و آل محمد درود فرست و ایمان مرا به کامل ترین درجات ایمان برسان و یقین مرا برترین یقین قرار ده و نیت مرا به بهترین نیت ها و عمل مرا به نیکوترین اعمال برسان.بار خدایا به لطف خودت نیتم را پربار گردان و به رحمت خاصه ات یقینم را استوار گردان و فسادم را با قدرتت به صلاح بدل نمای.»



    پی نوشت:
    [1].صحیفه سجادیه، دعای، 20


  15. تشکرها 2


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پیام تمامی آیات و روایاتی که ما را به ترین ها در مورد فضایل اخلاقی ، اعتقادات قلبی، ملکات نفسانی و اعمال بدنی دعوت می کنند همین است یعنی پیامشان این است که انسان باید در صراط مستقیم که نزدیک ترین راه به سوی خدا است حرکت نماید. اگر کسی در سیر و مسیر خود به سمت مبدا اسلامش برترین اسلام، ایمانش برترین ایمان، یقینش استوارترین یقین، عبادتش ناب ترین عبادت و... باشد آیا جز در صراط مستقیم سفر کرده و پیش رفته است؟


    صراط مستقیم در قرآن:


    با سیری در قرآن کریم با این معارف درباره راه راست آشنا می شویم:


    1-راه راست راه کسانی است که نه مغضوب خداوندند و نه گمراه.[1]


    2-خدا هر کس را بخواهد به راه راست هدایت می نماید.»[2]

    3-عبادت خالصانه خداوند راه راست.[3]


    4-هر کس به خدا چنگ زند به راه راست هدایت شده است.[4]


    5-انبیا و بعضی خویشاوندانشان به دست پروردگار به راه راست هدایت شده اند.[5]


    6-هر کس را خداوند بخواهد هدایت کند دلش را به پذیرش اسلام می گشاید و این راه راست پروردگار است.[6]


    7-ایین حضرت ابراهیم که خود حق مدار بود و دینش پایدار راه راست است.»[7]


  17. تشکرها 2


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    8-از ویژگی های کسانی که در راه راست اند این است که فرمان به عدالت می دهند.[8]


    9- بی شک خداوند مومنان ثابت قدم را به راه راست هدایت می نماید.[9]


    10-پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بی شک مردم را به راه راست هدایت می نماید.[10]و به سوی ان می خواند.[11]


    11-پیروی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم صراط مستقیم و راه راست است.[12]


    12 تسلیم اوامر الهی ودن هدایت خداوند به سوی راه راست را به دنبال دارد.[13]


    13- شرک نورزیدن به خدا، احسان به والدین، نکشتن اولاد به خاطر فقر مالی، دوری از کارهای زشت علنی و مخفی پرهیز از قتل نفس ، نخوردن مال یتیم و محافظت از آن تا زمان رشدش ، حق گرایی در داوری و شهادت گرچه درباره خویشان و وفای به پیمان های الهی از مصادیق حرکت در صراط مستقیم و راه راست است.[14]


    انچه گفته آمد برداشت های مستقیم از ایات درباره صراط مستقیم بود و اگر به اینها برداشت های نامستقیم را که بخشی از انها در عبارات نقل شده از المیزان گذشت بیفزاییم معارف بیشتری دستگیرمان می شود حال باید سیری هم در روایات داشته باشیم تا به برکت ثقلین بتوانیم راه راست را شناسایی کنیم.


    پی نوشت:
    [1].فاتحه، 7
    [2].بقره، 142
    [3].آل عمران، 51
    [4].آل عمران، 101
    [5].انعام، 83-87
    [6].انعام، 125
    [7].انعام، 161
    [8].نحل، 76
    [9].حج، 54
    [10].شورا،52
    [11].مومنون، 73
    [12].زخرف، 61
    [13].نساء، 65-68
    [14].انعام، 151-153


  19. تشکرها 2


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    صراط مستقیم در روایات:


    در روایات امده که قرآن صراط مستقیم یا همان راه راست است. از پیامبر ارکم روایت است که در فتنه ها به قرآن تمسک کنید که راه راست است.[1].


    همچنین در روایات فراوانی از اهل بیت علیه السلام آمده است که ما راه راست هستیم.[2]؛ این روایات درباره امیرالمومنین علیه السلام بیشتر است.[3]


    در زیارت جامعه کبیره که شناسنامه مقام ولایت و خاندان عصمت علیهم السلام است می خوانیم: انتم الصراط الاقوم، شما استوارترین راه به سوی خدا هستید.[4]و نیز می خوانیم: و ادلاء علی صراطه، شما راهنمایان به سوی راه خدا هستید.


    از طرفی دیگر امام صادق علیه السلام در تفسیر اهدنا الصراط المستقیم می فرماید:


    « يَقُولُ‏: أَرْشِدْنَا لِلصِّرَاطِ الْمُسْتَقِيمِ، أَرْشِدْنَا لِلُزُومِ الطَّرِيقِ الْمُؤَدِّي إِلَى مَحَبَّتِكَ، وَ الْمُبَلِّغِ إِلَى جَنَّتِكَ وَ الْمَانِعِ مِنْ أَنْ نَتَّبِعَ أَهْوَاءَنَا فَنَعْطَبَ، أَوْ أَنْ نَأْخُذَ بِآرَائِنَا فَنَهْلِكَ.»[5]؛

    این آیه می گوید: «بار پروردگارا ما را به سوی راهی هدایت فرما که به محبتت می رساند و دستاورش خشنودی و بهشت خاص توست همان راهی که ما را از پیروی هواهای نفسانی مان که نتیجه اش هلاکت است و یا خود محوری در نظراتمان که پاِانش نابودی است باز می دارد.


    در تفسیر فرات کوفی از رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم روایت شده که مقصود از صراط مستقیم دین محمد است.[6]


    پی نوشت:
    [1].مستدرک الوسائل، ج4، ص240
    [2].بحارالانوار، ج24ف ص12
    [3].کافی، ج1، ص432
    [4].زیارت جامعه کبیره
    [5].وسائل الشیعه، ج27ف ص49
    [6].تفسیر فرات کوفی، ص51


  21. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود