جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حضرت موسی (س) چه ویژگی و برتری نسبت به سایر پیامبران داشت؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حضرت موسی (س) چه ویژگی و برتری نسبت به سایر پیامبران داشت؟




    با سلام . سوال بنده این است که حضرت موسی (س) چه ویژگی و برتری نسبت به سایر پیامبران داشت که خداوند با وی بدون واسطه تکلم کرد و سخن گفت . ممنون.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,614
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    794 پست
    حضور
    118 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام الله




    حضرت موسی (س) چه ویژگی و برتری نسبت به سایر پیامبران داشت؟




    کارشناس بحث: استاد کریم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    حضرت موسی (س) چه ویژگی و برتری نسبت به سایر پیامبران داشت؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط س م ح نمایش پست
    با سلام . سوال بنده این است که حضرت موسی (س) چه ویژگی و برتری نسبت به سایر پیامبران داشت که خداوند با وی بدون واسطه تکلم کرد و سخن گفت . ممنون.
    سلام علیکم
    در آیه 51سوره مبارکه شوری خداوند متعال به انواع وحی اشاره کرده است:
    وما کان لبشر أن یکلمه الله إلّا وحیا أو من وراء الحجاب أو یرسل رسولا فیوحی بإذنه ما یشاء.
    وهیچ بشری را نرسد که با خدا سخن گوید جزء از طریق وی یا از فراسوی حجاب، یا فرستاده ای بفرستد وبه اذن او(خدا) فروفرستاد هر چه می خواهد...
    أن یکلمه الله إلا وحیا یعنی ملکی بفرستد وصدای او را بشنود ویا اینکه بر قلب او الهام شود. أو من وراء الحجاب، یعنی از طریق مانعی یا بواسطه چیزی با پیامبر(ص) سخن بگوید مثل ماجرا ی حضرت موسی که با واسطه آتش با او سخن گفت. صدا را می شنود ولی کسی را نمی بیند. أو یرسل رسولا فیوحی... این وحی مستقیم است که خداوند به پیامبر خود می گوید واو به مردم ابلاغ می کند.
    لذا وحی یا مستقیم است که بخش سوم آیه اشاره دارد، یا به واسطه چیزی(مثل آتش، درخت) است که بخش دوم اشاره دارد، یا به واسطه فرشته وحی است که بخش اول آیه شریفه اشاره دارد.(فیض کاشانی، تفسیر صافی، ج4، ص381)
    آنچه از وحی برای انبیاء اولوالعزم بوده تقریبا از هر سه نوع وحی بوده است، وانبیاء اولی العزم که دارای شریعت هستند نسبت به بقیه انبیاء فضیلت دارند وحضرت موسی نیز یکی از این انبیاء بوده است. وحیی هم که در قرآن اشاره شده برای ایشان از طریق آتش بود ومستقیم وبلاواسطه نبود.
    إذ رأی ناراً فقال لأهله امکثوا إنّي انست ناراً لعلّي اتیکم منها بقیس أو أجد علی النار هدی، فلمّا أتاها نودی یا موسی، إنّي أنا ربّک فأخلع نعلیک... (طه/10-12) زمانی که موسی آتش را دید به خانواده خود گفت: من آتشی دیده ام کمی صبر کنید شاید بتوانم مقداری از آن را برای شما بیاورم یا زا طریق آن راه را پیدا کنم، وقتی به آتش رسید ندا آمد که ای موسی همانا من پروردگار تو هستم پس کفشهایت را در بیاور...
    در اینجا خداوند مستقیم با حضرت موسی حرف نزد بلکه بواسطه آتش بر او وحی فرستاد.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    حضرت موسی (علیه السلام) چه فضیلتی بر دیگر انبیاء داشت که خداوند مستقیم با او حرف زد؟


    پاسخ:
    انبیاء اولی العزم که دارای شریعت هستند نسبت به بقیه انبیاء فضیلت دارند و حضرت موسی نیز یکی از این انبیاء بوده است. اما وحی یا همان سخن گفتن خداوند متعال با انبیاء الهی به سه طریق می تواند باشد که آیه شریفه زیر به آن اشاره دارد.

    «و ما کان لبشر أن یکلمه الله إلّا وحیا أو من وراء الحجاب أو یرسل رسولا فیوحی بإذنه ما یشاء»؛ و هیچ بشری را نرسد که با خدا سخن گوید جزء از طریق وحی یا از فراسوی حجاب، یا فرستاده ای بفرستد و به اذن او (خدا) فرو فرستاد هر چه می خواهد ... .(1)

    تنها کسانی که بر آنها وحی نازل می شود انبیاء الهی هستند به معنایی که در آیه شریفه وجود دارد، بغیر حضرت مریم (سلام الله علیها) که فرشته الهی بر او نازل شده و بشارت ولادت حضرت عیسی را داد.
    البته تنها آیه ای که در قرآن کریم می توان به آن برای سخن گفتن مستیقم خداوند متعال با حضرت موسی استناد کرد آیه شریفه زیر است.
    «وَ لَمَّاجاءَ مُوسى‏ لِميقاتِنا وَ كَلَّمَهُ رَبُّهُ قالَ رَبِّ أَرِني‏ أَنْظُرْإِلَيْكَ قالَ لَنْ تَراني‏ وَ لكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّمَكانَهُ فَسَوْفَ تَراني‏...»؛ و چون موسى به ميعاد ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، عرض كرد: «پروردگارا، خود را به من بنماى تا بر تو بنگرم.» فرمود: «هرگز مرا نخواهى ديد، ليكن به كوه بنگر؛ پس اگر برجاى خود قرار گرفت به زودى مرا خواهى ديد.(2)

    اما این خصیصه تنها برای آن حضرت نیست و این طور نیست که سایر پیامبران اولی العزم وحی مستقیم و سخن گفتن مستقیم با خداوند نداشته باشند از جمله رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که بارها از جمله در معراج مستقیم با پروردگار خود سخن می گفت. لذا در قبال سایر پیامبران اولی العزم این مساله فضیلت خاصی حساب نمی شود.

    _________
    (1) شوری/ 51.
    (2) اعراف/ 143.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۲۶ در ساعت ۲۱:۴۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود