صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا در قران اشکالات صرف و نحوی هست؟؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا در قران اشکالات صرف و نحوی هست؟؟!




    با درود.
    دوستان و کارشناسان محترم لطفا این موارد را بررسی کنید:
    وَلاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ
    اینجا رحمت مونث است پس چرا قریب که خبر رحمت است مونث نیامده؟؟
    كَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ كَانُواْ أَشَدَّ مِنكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَالاً وَأَوْلاَدًا فَاسْتَمْتَعُواْ بِخَلاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُم بِخَلاَقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ بِخَلاَقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِي خَاضُواْ أُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الُّدنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
    اینجا هم فعل خاضوا جمع است پس چرا کالذین نیاورده!!؟؟؟
    فعلا اینها باشد تا بعد.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    873
    صلوات
    142
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    344 پست
    حضور
    288 روز 12 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    76



    با نام الله

    ایا در قران اشکالات صرف و نحوی هست؟؟!





    کارشناس بحث: استاد میقات



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و درود

    خیر، نقص و عیبی ـ حتی از نظر ادبیات عرب ـ در قرآن نیست و قرآن به زبان عربی فصیح و آشکار، نازل شده است: «وَ هذا لِسانٌ عَرَبِيٌّ مُبينٌ» (نحل، 103)

    اما آیه شریفه «إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَريبٌ مِنَ الْمُحْسِنينَ» (اعراف، 56)

    این که چرا «قریب» مذکر آمده، چند وجه دارد:

    1. «رحمت» مونث حقیقی نیست بلکه مؤنث مجازی است لذا مذکر آمدن «قریب» (بدون تاء تانیث) اشکال و منعی ندارد.

    2. مذكر آورده شده تا ميان «قريب» كه از قِرابت است و «قريب» كه از قُرب است فرق باشد.

    3. از آن جهت که صفت براى موصوف محذوف است مذكر آورده شده، و تقدير جمله "شى‏ءٌ قريب" یا "امرٌ قریب" است.

    4. ... (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏4، ص 661؛ أنوار التنزيل و أسرار التأويل، ج ‏3، ص 16)


    اما آیه شریفه «وَ خُضْتُمْ كَالَّذي خاضُوا» (توبه، 69)

    «الّذى» در این جا اسم موصول و جارى مجرا و بدل از «مَن» و «ما» است كه هم مفرد و هم جمع برایش آورده می شود. (ر.ک: روض الجنان و روح الجنان في تفسيرالقرآن، ج ‏9، ص 288؛ الفرقان في تفسير القرآن بالقرآن، ج ‏13، ص 212؛ أنوار التنزيل و أسرار التأويل، ج ‏3، ص 88)

    در این جا تشبيه شخص به شخص نيست كه ناچار شويم «الذى» را به معنى «الذين» (يعنى مفرد را به معنى جمع) بگيريم، بلكه تشبيه عمل به عمل است. (تفسير نمونه، ج ‏8، ص 33)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با درود و سپاس از پاسختان.
    لطفا این موارد رو توضیح بدید:
    فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَآنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ
    اینجا اشاره به یک شجر هست پس چرا نگفته تلک بلکه گفته تلکما که به معنی اندو درخت هست؟
    وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ وَقَالُواْ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللّهُ لَقَدْ جَاءتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ وَنُودُواْ أَن تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
    تلکم برای جمع بکار میرود ولی جنه مفرد است توضیحش چیست؟
    وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
    طایفتان تثنیه هست پس چرا فعل جمع اقتتلوا اورده؟؟؟
    وَقَطَّعْنَاهُمُ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أَسْبَاطًا أُمَمًا وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ وَظَلَّلْنَا عَلَيْهِمُ الْغَمَامَ وَأَنزَلْنَا عَلَيْهِمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
    طبق قاعده عربی اسمی که بعد از 10 به بالا بیاید مفرد است یعنی باید میگفت سبطا ولی گفته اسباطا چرا؟؟


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    با درود و سپاس از پاسختان.
    لطفا این موارد رو توضیح بدید:
    فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَآنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ
    اینجا اشاره به یک شجر هست پس چرا نگفته تلک بلکه گفته تلکما که به معنی اندو درخت هست؟
    با سلام و درود

    «وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَكُما عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَة»؛ و پروردگارشان آنها را نداد داد كه آيا شما را از آن درخت نهى نكردم‏؟ (اعراف، 22)

    کاف در «تلکما» کاف خطاب است و چون آن ها دو نفر هستند، «کما» به علامت تثنیه آمده است.‏(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏4، ص 629؛ إعراب القرآن الكريم، دعاس ـ حمیدان ـ قاسم، ج ‏1، ص 355؛ التبيان في إعراب القرآن، عکبری، ص 161)


    وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ وَقَالُواْ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللّهُ لَقَدْ جَاءتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ وَنُودُواْ أَن تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
    تلکم برای جمع بکار میرود ولی جنه مفرد است توضیحش چیست؟
    «وَ نُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوها» (اعراف، 43)

    لام در «تِلْكُمُ» برای بعید است و کاف حرف خطاب است و ميم برای جمع بودن است زیرا خطاب به جمع مؤمنان است. (إعراب القرآن الكريم، ج ‏1، ص 363؛ الجدول في إعراب القرآن، صافی، ج ‏8، ص 414)


    وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
    طایفتان تثنیه هست پس چرا فعل جمع اقتتلوا اورده؟؟؟
    «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما» (حجرات، 9)

    چون دو طائفه چندين نفر هستند، از حيث نفرات جمعند، لذا «اقتتلوا» و به صورت جمع آمده است.(ترجمه الميزان، ج ‏18، ص 469)

    برخی می گویند در «اقتتلوا» كه ضمير جمع برگردانده، دو طائفه در حال جنگ، يک طائفه مخلوط به هم هستند، و چون جمعيتى هستند، ضمير جمع به آن ها بر مى ‏گردد، و در «بینهما» كه ضمير تثنيه برگردانده، به اين جهت است كه در آن حال صلح، دو طائفه جدا از همند.(روح المعانی فی تفسير القرآن العظيم، آلوسی، ج ‏13، ص 301)


    وَقَطَّعْنَاهُمُ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أَسْبَاطًا أُمَمًا وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ وَظَلَّلْنَا عَلَيْهِمُ الْغَمَامَ وَأَنزَلْنَا عَلَيْهِمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
    طبق قاعده عربی اسمی که بعد از 10 به بالا بیاید مفرد است یعنی باید میگفت سبطا ولی گفته اسباطا چرا؟؟
    «وَ قَطَّعْناهُمُ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أَسْباطاً أُمَما» (اعراف، 160)

    «اسباط» (جمع سبط) است، و اگر تمییز برای عدد (اثْنَتَيْ عَشْرَةَ) بود باید مفرد می آمد؛ ولی در این جا بدل از عدد (اثْنَتَيْ عَشْرَةَ) است و به همین خاطر جمع آمده است؛ و تمییز عدد، حذف شده و در واقع چنین بوده: "اثنتی عشرة فرقة أسباطا". (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏4، ص 752؛ إعراب القرآن و بيانه، درویشی، ج ‏3، ص 475؛ التبيان في إعراب القرآن، عکبری، ص 172؛ أنوار التنزيل و أسرار التأويل، ج ‏3، ص 38)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۳/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۱:۵۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    64
    صلوات
    28
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 16 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    3



    سلام دوست عزیز
    از آنجایی که قرآن معجزه پیامبر عظیم الشأن ماست و نکته مهمتر اینکه قرآن به لحاظ متنی و محتوایی معجزه محسوب می شود،
    پس هرگز نمیتوان در قرآن اشکال و اشتباهی بیابید،

    مخصوصا اشکالات صرف و نحوی! قرآن کلام خداوند است و حتی تک تک کلماتی که در آن بکار رفته اند معنا و مفهوم خاصی دارند. اینکه چرا از کلمات هم معنا یک کلمه خاص در قرآن استفاده شده، اینکه کدام یک از آرایه های ادبی در آن بکار رفته و اینکه کجاها چه کلماتی آمده همه و همه بر مبنای دقیق به لحاظ ادبی می باشد و همینها هستند که قرآن را از کلام انسانها جدا کرده و کلام الهی بودنش اثبات می شود.

    اما با بررسی نکاتی این چنینی که شما به بعضی از آنها اشاره کرده اید و نیز توجه به آرایه های ادبی (که مخصوص زبان عربی هستند) به نکات بسیار جالب دیگری هم میشود دست پیدا کرد که علاقه و شیرینی قرآن را برای ما دو بلکه صدها برابر بیشتر می کند.

    پس بجای اینکه با این نگاه که اشکالات صرف ونحوی قرآن را بیابید آن را بخوانید، با این نگاه که نکات جدیدی از نحوه استفاده از نکات صرف و نحوی در قرآن یاد بگیرید این کتاب عظیم را مطالعه بفرمائید. البته انشاءالله در مورد شما همچنین است!

    کارشناس محترم بنده هم سؤالی داشتم
    ممنون میشوم به این سؤال هم جواب بدهید:
    48 10 إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
    چرا ضمیر هاء مضموم است؟!


  8. تشکرها 3


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,634
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    سلام
    جناب عمار جواب این سوال رو قبلا در جای دیگه داده اند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست
    با سلام و ادب
    خدمت شما عرض کنم اصل عليه علي هو بوده كه پس از حذف واو از هو ه به حالت مضموم باقي مانده است.
    بدين ترتيب اصل بر آن است كه هنگام تركيب علي با ه (مضموم)خوانده شود عليه همانطور كه در تركيب عن با ه (مضموم )خوانده مي شود عنه.
    اما علت اينكه در اغلب موارد عليه (به كسر هاء ) خوانده شده به جهت رعايت تناسب كسره با ياء قبل از هاء مي باشد .مانند آيه شريفه :من المومنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه ...
    اما در مورد ياد شده ( ومن اوفي بما عاهدوعليه الله ...)هر چند تناسب كسره با ياء قبل ازهاء موجود است لكن به لحاظ واقع شدن لفظ الله بعد از هاء (عليه الله ) و رعايت تناسب ضمه با تفخيم لام در لفظ الله ،ترجيح به جانب ضمه هاء داده شده است .
    بنا براين ،هريك از دو وجه در جاي خودش صحيح است و توجيه ادبي دارد.

    ویرایش توسط رحیل : ۱۳۹۳/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۵:۵۶

  10. تشکرها 3


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    64
    صلوات
    28
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 16 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط kobra نمایش پست
    سلام
    جناب عمار جواب این سوال رو قبلا در جای دیگه داده اند.
    تشکر از شما
    اما منظور بنده از این سؤال این بود که چرا در اینجا به صورت خاص حالت مضمومه ترجیح دارد؟ آیا خارج از قوانین صرفی مرجحی برای این موضوع وجود دارد؟


  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,634
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    به خاطر این که بعد از اون لفظ جلاله «الله» وارد شده و باید عظمت در لفظ نمایان بشه. با تناسب ایجاد شده یک حالت (شاید بشه اسمشو گذاشت) اوج ایجاد می شه و این سمت از آیه ارتفاع می گیره


    منظورتونو درست متوجه شدم؟

  14. تشکرها 3


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    64
    صلوات
    28
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 16 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط kobra نمایش پست
    به خاطر این که بعد از اون لفظ جلاله «الله» وارد شده و باید عظمت در لفظ نمایان بشه. با تناسب ایجاد شده یک حالت (شاید بشه اسمشو گذاشت) اوج ایجاد می شه و این سمت از آیه ارتفاع می گیره


    منظورتونو درست متوجه شدم؟
    بله درست متوجه شدید و ممنون از پاسختان. اما این حالت در جاهای دیگری هم میتواند باشد! البته نه با کلمه «علیه»


  16. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ✿^؟؟^✿بیت المال را جــدی بگیرید!✿^؟؟^✿
    توسط neginsabz در انجمن اخلاق
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲, ۱۴:۰۸
  2. جمع بندی قیامت چه زمانی رخ می دهد؟؟!!
    توسط taslim در انجمن قیامت
    پاسخ: 41
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۸:۱۹
  3. سجده به غیرخدا حرام نیست؟؟(سجده برادران به یوسف)
    توسط منتقد کوچولو در انجمن آیات الاحکام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۷:۵۱
  4. در خدا باوری و دین داری عقل مقدم است یا ایمان؟؟
    توسط paul در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۴, ۲۲:۰۷
  5. چرا افضل اعمال ؟؟
    توسط حکمتی فرد در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۴, ۱۱:۰۷

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود