صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اهمیت نامگذاری کودک در اسلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13

    اهمیت نامگذاری کودک در اسلام




    یکی از سنتهای اسلام نامگذاری است. در آموزه های اسلامی، انتخاب نام نیک از حقوق کودک دانسته شده است. از آیات قرآنی برمی آید که اسم باید به گون های انتخاب شود که موجب تمسخر نشود، از این رو از هر گونه لقب گذاری زشت پرهیز داده شده است، چه رسد که برای شخص نام زشتی انتخاب شود که موجب تمسخر او شود.
    نویسنده در این مطلب بر آن است تا نقش نامگذاری را در تعیین شخصیت و هویت و شاکله انسان براساس آموزه های وحیانی اسلام تبیین کند. اهمیت نامگذاری کودک در اسلام

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقش نامگذاری در شخصیت انسان
    انسان موجودی است که ویژگی بیان، از مهمترین و اصلی ترین صفات او دانسته شده است به طوری که خداوند در هنگام یاد کرد از نعمتهای بزرگ، به تعلیم بیان به انسان اشاره می کند؛(الرحمن، آیه ۴) چرا که انسان با داشتن توانایی بیان از اموری بهره مند می شود که بیان مبتنی بر آن شکل می گیرد. از مهم ترین بسترهای دستیابی به بیان می توان از علم و دانش خاص یاد کرد. شناخت اسمی اشیاء در حقیقت شناخت حقیقت آنهاست. اینکه خداوند در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره بقره در هنگام بیان خلافت انسان از دانش اسمایی او سخن می گوید، به معنای شناخت حقایق آنهاست. از این رو فرشتگان نیز ناتوان از پاسخگویی می شوند و به محدودیت علم خود در این زمینه توجه یافته و بدان اقرار می کنند.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    بنابراین، توانایی انسان در بیان و شناخت حقایق، ارتباط تنگاتنگی با شناخت اسمی آنان دارد و همین توانایی است که انسان را برتر از دیگر موجودات هستی از جمله فرشتگان الهی قرار داده و خلافت، از ایشان و دیگرانی که در مرز انسانیت بودند چون جنیان سلب شده و به انسان داده شد.
    از آموزه های وحیانی اسلام این معنا به دست می آید که انسان برای بیان شناخت خود از حقایق به نامگذاری آنها اقدام می کند
    و با این روش می کوشد تا هم شناخت خود را به حفظ و ضبط، صیانت کند و هم امکان بیان و تعلیم آن را به دیگران ولو به شکل انبایی و علم حصولی داشته باشد.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    اینکه انسان عادت دارد برای هر چیزی اسم و نامی بگذارد ریشه در همه توانایی خاص انسان در فهم و درک حقایق هستی و تعلم و تعلیم او دارد. انسان با نامگذاری اشیاء در نقش خلافت الهی ظاهر می شود و توانایی بازی در نقش مظاهر الوهیت و ربوبیت را می یابد.
    انسانها همان گونه که برای همه چیز دنیا، اسمی می گذارند، هم چنین برای فرزندان خود نامی می گذارند تا افزون بر امکان ایجاد ارتباطی، به گونه ای شخصیت آنان را نیز تحت تاثیر قرار دهند و آرزوها و آرما نهای خود را این گونه به نمایش بگذارند.
    در میان اقوام و ملل گوناگون در طول تاریخ، نام های برگرفته از نام پدیده ها، اسطوره ها، الهه ها و سپس چهره ها و شخصیت های برجسته قبیله و ملت برای نامگذاری بر کودکان مطرح بوده است.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    در ایران باستان نام ستارگان، ناهید یا آناهیتا (زهره)، ماه، خورشید، فصول و ماههای سال مانند: بهار، مهر، آذر و هم چنین نام گلها و درختها مانند: سوسن، سرو و گاه به صورت ترکیبی: مهرنوش، مهرداد و گلناز و… برای نامگذاری به کار می رفت
    در فرهنگ برخی جوامع، نامها براساس ویژگی موجودات انتخاب می شد و شخص با این نامگذاری بر آن بود تا قدرت و توانایی برجسته آن موجود در شخصیت کودک خودنمایی کرده و از طریق نامگذاری منتقل شود. از همین رو با توجه به تفاوت
    فرهنگها و درک آنان نسبت به توانایی موجودات، اختلافاتی در انتخاب اسم پدید آمده که گاه متفاوت با جامعه های دیگر بوده است؛ چرا که در یک فرهنگ، آن موجود، دارای بار مثبت و در فرهنگ دیگر، دارای بار منفی بوده است. احمد بن هیثم از حضرت امام رضا(ع)سؤال کرد که چرا اعراب فرزندان خود را کلب (سگ)، فهد (یوزپلنگ) و نمر (پلنگ) و مانند آن نامگذاری می کردند؟

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    حضرت در پاسخ فرمود: عر بها مردان رزم و نبرد بودند و این نام ها را بر فرزندان خویش می نهادند تا در صحنه جنگ با صدا زدن آنها، دل دشمن را از هراس و ترس لبریز کنند.
    از این حدیث و مانند آن این معنا به دست می آید که نام ها در تکوین شخصیت انسان تاثیری شگرف و انکارناپذیر دارد. نام نیکو می تواند انگیزه نیکوکاری و گرایش به سمت الگوهای مطلوب را در فرد ایجاد کند؛ چنان که نام های زشت و نکوهیده و نامگذاریهای تحقیرآمیز ممکن است منجر به گرایشهای منفی، انزوا، انتقام و پرخاشگری در شخص و شخصیت او شود.
    در بیان تاثیر نام خوب بر شخصیت کودک، امام صادق(ع) سخنی دارد که می طلبد انسان مسلمان با توجه بیشتری در نامگذاری اقدام کند. ابن حمید با امام صادق درباره نام فرزندش مشورت کرد، امام به او فرمود: سمه اسما من العبودیه فقال: ای الاسماء هو؟ قال: عبدالرحمن؛ یکی از نامهای بندگی را بر او انتخاب کن. پرسید: منظور شما کدامیک از نامها است؟ امام فرمود: عبدالرحمن.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    این بدان معناست که نمی توان در نامگذاری بی دقتی کرد و هر نامی را گذاشت؛ زیرا آثار آن در شخصیت کودک در دنیا و بلکه آخرت نیز نمودار می شود؛ چنان که خواهد آمد. با نگاهی به آیه ۱۱ سوره حجرات که مسلمانان را از خواندن یکدیگر با القاب زشت و فسوق بازداشته می توان دریافت که صدا کردن یکدیگر با نام و لقب زشت و فسق نارواست؛ چه رسد که انسان بخواهد نام زشتی را بر فرزند بگذارد که بیانگر شخصیت اوست و او را در جامعه به آن خواهند شناخت. از نظر اسلام هرگونه
    رفتار تحقیرآمیز و تمسخرآمیز جایز نیست. (حجرات، آیه ۱۱ ) پس چگونه اجازه داده می شود که شخص نام زشتی بر کودک خود بگذارد که همواره مورد تمسخر و تحقیر او شود. بنابراین چنین رفتاری در نامگذاری ناروا و گناهی زشت است؛ زیرا با این کار شخصیت و آینده فرزند تباه می شود و در جامعه تحقیر می گردد.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نام خوب و نیک از حقوق کودک
    از آنجایی که نام در تشکیل هویت و شخصیت انسان تاثیر شگرفی دارد و می تواند شاکله وجودی و شخصیتی افراد را تحت تاثیر شدیدی قرار دهد، اسلام از حقوق فرزندان بر والدین را انتخاب نامهای خوب و نیک دانسته است. در روایت است که مردی نزد پیامبر(ص) آمد و عرض کرد: حق این فرزند بر من چیست؟ پیامبر فرمودند: خوب خوب برایش انتخاب کنی، به اسم او را تربیت نمایی و به کاری مناسب و پسندیده بگماری. (عده الداعی، ص ۷۶ )
    پیامبر اکرم(ص) بارها به اشکال گوناگون بر این حق تاکید داشته و می فرمود: و حق الولد علی الوالد ان یحسن اسمه، و یحسن ادبه؛ حق فرزند بر پدر آن است که نام خوبی بر او بنهد و به بهترین شکل تربیتش کند. (کنزالعمال- جلد ۱۶ )

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    از علی(ع)و دیگر امامان معصوم(ع)نیز این حق بارها تکرار می شود تا همه مسلمانان افزون بر درک جایگاه نام و نامگذاری در شخصیت کودک بدانند که چگونه و چه نامهایی را بر کودکان خود بگذارند.
    پیامبر اکرم(ص) نام نیک را اولین هدیه پدر به فرزند می داند و می فرمایند: اولین هدیه ای که هر یک از شما به فرزندش می بخشد نام خوب است. پس بهترین نام را برای فرزند خود انتخاب کنید (وسائل الشیعه جلد ۱۵ )
    این روایات و مانند آن بیانگر این معناست که همان اندازه که ادب و تعلیمات دینی در شک لگیری شخصیت کودک نقش دارد، نام نیز نقش بنیادین و تاثیرگذاری دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    جالب اینکه اسالم از مسلمانان می خواهد که پیش از آنکه دیگران برای فرزندان شما کنیه و لقب انتخاب کنند، غیر از اسمهای خوبی که برای فرزندان خود برمی گزینید، کنیه ها و لقبهای خوبی را نیز انتخاب کنید و ایشان را با آن کنیه ها و القاب نیک بخوانید تا شخصیت آنان اینگونه تحت تاثیر خطابات نیک شما شکل مناسب و خوبی بگیرد و اجازه ندهید دیگران در این کار پی شدستی کنند و لقب و کنی های بگذارند که موجب شرمساری و تحقیر و تمسخر شود.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود