جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زمین مفسر قر ان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    زمین مفسر قر ان




    وَ إِنْ كانَ كَبُرَعَلَيْكَ إِعْراضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَبْتَغِيَ نَفَقاً فِي الْأَرْضِ أَوْ سُلَّماً فِي السَّماءِ فَتَأْتِيَهُمْ بِآيَةٍ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدى فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْجاهِلِينَ

    سوره مبارکه انعام آیه 35

    گر چه اعراض آنان بر تو خيلى گران مى آيد، و ليكن تو چه مى توانى كرد؟ آيا مى توانى زمين را سوراخ كرده و يا نردبانى بر آسمانگذاشته از آسمان و يا از شكم زمين آيه اى برايشان بياورى ؟ (حاشا) خدا است كه اگربخواهد همه آنان را بر هدايت مجتمع مى سازد، پس زنهار كه از جاهلان نباشى (35)تنهاكسانى دعوت تو را مى پذيرند كه داراى گوش شنوا باشند،
    درمعنای این آیه دقت بفرمایید.ونقشه زمین راوارونه مشاهده کنید تامتوجه بشویدکه پیامبردرمعراج چه دیده :تمام آیات خدارادرروی زمین نقش بسته دیده ولی برای امت خودنمیتواندنردبانی بسازدتاآنهارابه بالابرده تاچیزی راکه خوددیده به آنهانشان بدهند.ونمیتوانسته درزمین سوراخی حفرکندتاجهنم رانشان بدهندمواد مذاب ذرزیرزمیناست امابشریت ازنردبان ترقی بالاآمدوحالاما میتوانیم تفسیرقرآن رادرروی زمین ببینیم


    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۳/۰۳/۱۹ در ساعت ۰۹:۴۴ دلیل: تصحیح املائی
    قرآن وزمین

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فریادزمین




    كَأَنَّهُ جِمَلَتٌ صفْرٌ(33)مرسلات
    33 - گوئى (در سرعت و كثرت ) همچون شتری زرد رنگ است
    چرادراین آیه جهنم به شتری زردرنگ تشبیه شده
    سوره تكوير مكى است وبيست و نه آيه داردبِسمِ اللَّهِالرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِذَا الشمْس كُوِّرَت (1)وَ إِذَا النُّجُومُ انكَدَرَت(2)وَ إِذَا الجِْبَالُ سيرَت (3)وَ إِذَا الْعِشارُ عُطلَت (4)وَ إِذَا الْوُحُوشحُشِرَت (5)وَ
    به نام خداوند بخشندهبخشايشگر. زمانى كه آفتاب درهم پيچيده مى شود (1)و آن روز كه ستارگان سقوط مى كنند(2).و وقتى كه كوهها از شدت زلزله به راه مى افتند (3).و هنگامى كه شتران رهاشوند(4).درقیامت وقتی که کوههااززمین جدامیشودچیزی که میماندهمان جهنم است که مانندشتری زردرنگ است .یادرآیه40سوره مبارکه اعراف میفرماید:واردشدن جهنمیان به بهشت محال است همانطورکه شترازسوراخ سوزن خیاط ردنمیشود.چرادراین آیه شتررامثال زده .وآیه 15سوره ملک که زمین رابرای شمارام کردیم مانندذلول که به معنی شتراست .
    (الغاشية/20)-------------------------------------------------------------متن قرآن-------------------------------------------------------------وَ إِلَى الْأَرْضِكَيْفَ سُطِحَتْترجمه فارسى(فولادوند)‏-------------------------------------------------------------«20»و به زمين كه چگونه گسترده شده است؟دراین آیه ازماخواسته که به زمین نگاه کنیم ومخاطبش ماانسانهای این زمان هستیم پس بیاید به نقشه زمین نگاه کنیم آیاقارههای افریقاوآسیاواروپابصورت برعکس مانندشترنیست %آيه: (الدخان/58)
    )فَإِنَّمَا يَسرْنَهُ بِلِسانِك لَعَلَّهُمْ يَتَذَكرُونَ(58)
    ).ما این قرآن را به سادهترین زبان نازل کردیم تا شايد متذكر شوند اولین وساده ترین زبان زبان شکلها بوده یعنی شکل آن رامیکشیدندمثلا شکل کوه درخت رودخانه و...تامفهوم خودرابرسانند.پس
    اگر آنچه روى زمين ازدرختان است قلم شوند، و دريا براى آن مركب گردد، و هفت دريا به آن افزوده شود،اينها همه تمام مى شوند اما كلمات خدا پايان نمى گيرد، خداوند عزيز و حكيم است .





    قرآن وزمین

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    میشوداین گونه تفسیرکرد




    هُوَ الَّذِي جَعَلَلَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولاً فَامْشُوا فِي مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَإِلَيْهِ النُّشُورُترجمه فارسى(فولادوند)‏-------------------------------------------------------------«15»اوست كسى كه زمين را براى شما رام گردانيد، پس در فراخناى آن رهسپار شويد و ازروزى (خدا) بخوريد و رستاخيز به سوى اوست.
    شهید مطهری درباره ذلول درآیه 15سوره ملک به نکات خوبی اشاره کرده که درکتاب آشنایی باقرآن آمده معنى‏«ذلول‏»

    قرآن كريم در اين آيه كلمه‏اى به كار برده است كه قدما در درك لطفش تاحد زيادى عاجز بودند.«ذلول‏»در اصل لغت عرب به معنى شتر رام است(حيوان رام،مخصوصادرباره شتر زياد گفته مى‏شود).ذلول من،يعنى حيوان رام من.البته كلمه‏«ذلول‏»كه بهمعنى رام است گو اينكه در اصل به معناى شتر رام است،ولى اين كلمه را در غير موردشتر هم به كار بردن و معناى مطلق يك شى‏ء رام را قصد كردن مانعى ندارد.اما دراينجا قرينه‏اى هست كه نشان مى‏دهد تشبيه بيش از اين حرفهاست.مى‏فرمايد:زمين رابراى شما ذلول قرار داد.معلوم مى‏شود تشبيه به همان خود ذلول و به همان حيوان استكه مى‏گويد: فامشوا فى مناكبها .«منكب‏»آن قسمت از روى شانه انسان و حيوان رامى‏گويند كه استخوان دست و بازو با پشت متصل مى‏شود.اين است كه در فقه مثلامى‏گويند:مردمى كه در شمال و شرق ايران هستند،براى قبله،ستاره جدى را(كه به آن مى‏گويند«جديد»)،ستارهقطب را روى منكب راست قرار بدهند،يعنى اگر طورى بايستند كه آن ستاره به اين نقطهبخورد،رو به قبله ايستاده‏اند.قرآن در اينجا زمين را به يك حيوان رام و شتر رامتشبيه كرده و مى‏گويد:روى منكبهاى اين حيوان راه برويد.اين دليل است بر اينكه تشبيهمخصوصا به همين حيوان شده است چون كلمه فامشوا فى مناكبها آمده است.مقصود اين است كه از زمين خدا استفاده كنيد. و كلوا من رزقه و از رزقپروردگار كه در اين زمين قرار داده است[بهره ببريد.] و جعلنا لكم فيها معايش (2)(در سوره اعراف است)ما در زمين براى شما اسباب معيشت و زندگى را قرارداده‏ايم،استفاده كنيد از آنچه كه در زمين مايه معيشت و روزى براى شما قرارداده‏ايم.و بدانيد كه اينها همه كارهاى حساب شده است، تصادفى و اتفاقى نيست كه بهموجب يك علل اتفاقى قضايا به اينجا رسيده باشد(افكار ماديين):يك امر تصادفى و اتفاقىسبب شد كه زمين از خورشيد جدا شد،بعد يك امر تصادفى و اتفاقى سبب شد كه حيات درروى زمين پيدا شد،بعد امر تصادفى ديگر و امر اتفاقى ديگر،بالاخره مجموع اينتصادفات و اتفاقات نتيجه‏اش اين شده كه حالا ما مواجه شده‏ايم با يك سلسلهاشياء،اين درختها،اين ميوه‏ها،اين مايه روزى‏هاى ديگر،اين كشتها،گندمها،جوها،خرماها و امثال اينها.اگر ما به صورت يك موجودى خلق شده‏ايم كه داراىدندان و معده هستيم،و اگر اين ميوه‏ها و ساير مواد زمين با ذائقه ما جور درمى‏آيد،همه اينها يك سلسله تصادفات است.ولى يك نفر موحد كه مى‏گويد: تبارك الذىبيده الملك و هو على كل شى‏ء قدير به آنها مى‏گويد به نظر شما اينها تصادف و يككار حساب نشده مى‏آيد،از نظر شما جدا شدن زمين از خورشيد يك امر تصادفى و اتفاقىاست،ولى از نظر خالق كل،همان چيزى كه در چشم شما يك امر تصادفى و اتفاقى است،هيچگونه تصادف و اتفاق نيست،غايت و هدف و غرض[دارد،]يعنى اشياء به سوى يك مقصد حركتمى‏كنند.پس اصل مقصد آيه اين است كه آنچه پيش آمده است به تدبير آن كسى پيشآمده است كه بيده الملك (چون اول،بحث روى اين قضيه بود: تبارك الذى بيده الملك وهو على كل شى‏ء قدير و او اينها را خلق كرده است كه شما هم در روى زمين از هميننعمتها استفاده كنيد،اما بدانيد كه پايان كار اين نيست،[اين دنيا]براى شما يك منزلاست،يك مدرسه است،يك جايگاه آزمون است ليبلوكم ايكم احسن عملا .و اليه النشور با توجه به اينكه به سوى او نشر و حشر و بازگشت هست،پسبرنامه بايد بر اين اساس تنظيم بشود،يعنى همان مساله ايكم احسن عملا .نكته‏اى كه علماى عصر جديد از اين آيه استفاده كرده‏اند اين است كهمى‏گويند:چرا قرآن زمين را به ذلول و حيوان رام تشبيه كرده و بعد هم مى‏گويد:روىشانه‏هاى اين حيوان حركت كنيد؟از نظر قدما معنى ذلول در اينجا اين بود كه رام استبه معنى اينكه ساكن است.با هيئت قديم ناچار بودند اين جور بگويند كه‏«خدا زمين راذلول قرار داد»معنايش اين است كه خدا زمين را براى شما ساكن قرار داد.قهرا اينسؤال باقى مى‏ماند كه براى تشبيه كردن زمين به يك امر ساكن و آرام، آيا چيز ديگرىنبود كه بيايند به شتر رام و راهوار تشبيه كنند؟... (3) خداست كه اينزمين را براى شما يك مركب سائر و در حال حركت قرار داد،اما رام و هموار،مثل يكقطار(البته در مقايسه با مركوبهاى ديگر خودمان)كه در حالى كه دارد حركت مى‏كند،شمادر آن حركت مى‏كنيد.يك هواپيما در يك شرايط خاصى،وقتى كه روى خط افقى حركتمى‏كند،انسان حس نمى‏كند كه اصلا حركت مى‏كند،شما در آن حركت مى‏كنيد در حالى كهآن هم حركت‏خودش را دارد انجام مى‏دهد.گفته‏اند اين(تشبيه زمين به ذلول)اشاره بهحركت زمين است.خوب اگر نقشه زمین را برعکس نگاه کنیم قاره های آسیا افریقا واروپا مانند شترنیست

    قرآن وزمین

  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود