صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بانک و بانکداری و ربا

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    703 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611

    بانک و بانکداری و ربا




    بانک و بانکداری و ربا


    قسمت اول

    ریشه بانکداری
    به معنای امروزی این کلمه، می‌توان در دوره رنسانس ایتالیا و در شهرهای ثروتمند آن درشمال مانند فلورانس، ونیز و ژنووا یافت. خانواده‌های باردی و پروزی در ۴ میلادی بانکداری را در فلورانس با توضیع شعبات در بسیاری از بخشهای دیگر اروپا گسترش دادند. و شاید مشهورترین بانک ایتالیا، بانک
    medici، باشد که توسط جیووانی مدیسی در سال ۱۳۹۷ تاسیس شد. اولین بانک سرمایه گذاری ایالتی شناخته شد،بانک سنت جورج (به ایتالیاییBanco di san Giorgio) در ژنواا ایتالیا در سال ۱۴۰۷، تاسیس شد.از بانكهای قدیمی می‌توان به بانك آمستردام تاسیس 1609 میلادی، بانك ونیز، بانك انگلستان 1694 نام برد؛ البته بانكهای اولیه بیشتر به منظور نزول دادن به عموم (مانند بانك ونیز) ایجاد می‌شدند؛ كه برخی نیز مثل بانك آمستردام فقط سپرده می‌پذیرفتند.





    واژهٔ بانک


    در زبان انگلیسی میانه از زبان فرانسوی میانه
    (banque)، و آنهم از واژه ایتالیایی قدیمی banca، و آن نیز از واژه آلمانی بسیار قدیمی banc،bank،"bench.counter" گرفته شده‌است.بانكو (banco) یا بنچ (bench) از معنی صندلی گرفته شده است. در آیین یهود، ربا دادن حرام است. اما یک راهی برای ربا دادن وجود دارد و آن راه ربا دادن به فرد غیر یهودی است. در آن زمان یهودیانی که شغلشان این بود(ربا دادن به غیریهودی ها)، برای اینکار روی همان صندلی های معروف می نشستد (بَنک bank) و نزول می دادند و بعد ها که از این شغل درآمد خوبی کسب کردند به جای اینکه در کنار خیابان روی آن صندلی هایشان بنشینند و ربا بدهند، برای خودشان ساختمانی درست کردند که همان نام صندلی را روی ساختمانشان گذاشتند، نامش بنک (bank) شد.



    ابتدایی‏ ترین شکل بانکداری
    در واقع توسط یهودیان و زرگرهاپدید آمد. تجار و بازرگانان پول و نقدینگی مازاد خود را به زرگرها امانت می‏دادند تا از آن مراقبت کنند. تاجر در مقابل پرداخت پول، رسیدی از زرگر دریافت می‏کرد. زرگر این پول را به عنوان وام و یا نزول به دیگران قرض می‏داد و در مقابل از آنها سود می‏گرفت. به این ترتیب بر مقدار پول اولیه افزوده می‏شد. زرگر مقداری از این سود را نیز به صاحب اصلی پولپرداخت می‏کرد. در واقع این، آغاز نظام بانکی بود بازرگان برای پرداخت پول به دیگران، یادداشتی برای زرگر می‏نوشت و از او می‏خواست از پولی که نزدش به امانت سپرده است، مقدار معینی را به شخص حامل یادداشت بپردازد. چنین یادداشتی امروزه چک نامیده می‏شود. سیستم‏ نوین بانکی در سال 1587 میلادی در ونیز آغاز به کار کرد و بانکی به نام «بنکودی ریالتو» تاسیس شد. از آن پس، مردم می‏توانستند پول، طلاو نقره خود را نزد این بانک به امانت بسپارند و در واقع لزوم آن را دریافت کنند. بانک در مقابل دریافت پول، طلا و نقره رسیدی به مشتری ارائه می‏داد. صاحب رسید می‏توانست از آن به عنوان نوعی اوراق بهادار استفاده کند.
    بانک و بانکداری و ربا



    تاریخچه بانک در ایران




    اولین بانک در سال 1266 بدون اجازۀ رسمي از دولت ايران اقدام به گشودن شعبه و انجام عمليات بانكي كرد. اما اولين تاسيس اسمي بانك با قرارداد ننگين از طرف ناصرالدين شاه به فردي به نام بارون دورویتر Baron de Reuter کلید خورد. اين بانك، بانك شاهي ايران نام گرفت. طبق امتيازنامه آن اجازه تاسيس بانك شاهي به مدت 60 سال به بارون دورویتر اعطا می‌شد. حق انحصاري اكتشافات و بهره‌برداري از معادن آهن، سرب، جيوه، زغال سنگ و نفت، ساختن راه در كشور به مدت 60 سال و معافیت از پرداخت ماليات نيز جزء مفاد این امتیازنامه بود در قبال این امتیازنامه، روسها در سال 1285 شمسي مجوز بانك استقراض ايران را به مدت 75 سال از ناصرالدين شاه گرفتند كه به علت وضع نابسامان خزانه، دولت وقت قصد استقراض خارجي داشت. اولين بانك ایرانی بانك سپه در سال 1304 تاسيس شد. بعد از انقلاب همه بانکهای موجود در ایران با مصوبه شورای انقلاب ملی شده و به بانکهای زیر تقلیل یافتند: بانک ملی، سپه، رفاه کارگران، صادرات ایران، بانک استان، صنعت و معدن، مسکن، کشاورزی، تجارت و ملت.

    انشا الله ادامه دارد....

    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۳/۰۳/۲۱ در ساعت ۱۶:۳۲
    بانک و بانکداری و ربا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    703 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611

    بانک و بانکداری و ربا




    قسمت دوم

    راه‏هاى كسب ثروت:
    1.مضاربه:
    از جمله راه‏هاى ازدياد ثروت، مضاربه بود كه به آن قراضهم مى‏گفتند. مضاربه به اين صورت بود كه صاحب مال، سرمايه مورد نياز تاجر را تامين مى‏كرد تا وى به تجارت بپردازد و در پايان، پس از كنار گذاشتن سرمايه، در سود باقى مانده به نسبت مشخصى سهيم باشند.

    در زمان جاهليت، خسارت احتمالى - در صورتى كه شرط مى‏شد - بر عهده‏ى تاجر بود. پس از اسلام، خسارت بر عهده صاحب سرمايه قرار گرفت و سود همچنان بر حسب توافق طرفين تقسيم مى‏شد
    پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) نير قبل از بعثت، با اموال حضرت خديجه بر اساس قرار داد مضاربه تجارت كرد.


    2.ربا
    :
    ربا خوارى در عربستان شايع بود و ثروتمندان عرب با دادن قرض‏هاى ربوى، بر اموال خويش مى‏افزودند. آنان علاوه بر نيازمندان كه جهت تامين مايحتاج زندگى وام مى‏گرفتند، به بازرگانى هم كه سرمايه كافى در اختيار نداشتند، قرض مى‏دادند. اين افراد به طمع اينكه از راه بازرگانى مى‏توانند به سودى بيشتر از بهره پول دسترسى پيدا كنند، وام مى‏گرفتند



    3.معاملات نسيه
    :
    خريد و فروش نسيه در ميان اعراب رايج بود. بيشتر بازرگانانى كه سرمايه كافى براى تجارت نداشتند، نسيه خريد مى‏كردند. برخى از افرادى كه خودشان تجارت مى‏كردند و يا در كاروان ديگرى حضور داشتند، بخشى از سرمايه خويش را به طور نسيه و به قيمت بالاتر، به فردى ديگرى مى‏فروختند و مشترى اميد داشت تا سررسيد بيع نسيه، كالاها را به قيمتى بالاتر خواهد فروخت. نظير همين معادلات نسيه، امروزه بين موسسات عمده فروشى و خرده فروشى رايج است‏


    4.معاملات سلف
    :
    راه ديگر، معامله سلم يا سلف بود. ثروتمندان محصولات كشاورزى و دامى را پيش از به دست آمدن محصول مى‏خريدند و از اختلاف قيمت معاملات نقد و سلف سود مى‏بردند. اين نوع معاملات در مدينه بيش از جاهاى ديگر رواج داشت. وقتى پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) به مدينه آمد، مشاهده فرمود كه باغ داران، ميوه‏هاى باغ‏هايشان را يك ساله و دو ساله به عقد سلف مى‏فروشند. آن حضرت (صلى الله عليه و آله و سلم) پس از قبول اصل اينگونه معاملات،

    فرمودند: افرادى كه معامله سلف مى‏كنند، بايد زمان تحول، پيمانه و وزن كالاى مورد معامله را معين نمايند

    ربا در جزيره‏العرب:
    بعد از جنگ‏هاى داخلى يمن، گروهى از يهوديان يمن به شهرهاى مركزى عربستان، مانند طائف، مدينه و مكه مهاجرت كردند. نا آرامى‏هاى فلسطين و شام نيز باعث كوچ يهوديان شمال به اين شهرها گرديد. يهوديانى كه ثروتمند بودند، به دادن قرض‏هاى ربوى اقدام كردند و در معاملات نسيه و سلف وارد شدند. زرنگى يهوديان در مال اندوزى و سادگى اعراب، كار را به آنجا كشاند كه در مدت زمان كوتاهى، يهوديان به قطب‏هاى ثروت شهرهاى مهم جزيره العرب تبديل شدند و از جهت اقتصادى، بر اعراب تسلط يافتند. مردم مكه نيز كه افرادى تاجر پيشه بودند، دست كمى از يهوديان نداشتند.

    يهوديان، كالا و درهم و دينار به اعراب قرض مى‏دادند و براى اطمينان از بازپرداخت، مطالبه رهنمى‏كردند و اگر وام گيرنده وثيقه معتبرى نداشت، زنان و فرزندان او را به رهن مى‏گرفتند. اگر وام گيرنده در موعد مقرر قادر به پرداخت اصل و فروغ نمى‏شد، يهوديان زنان و فرزندان وى را به عنوان برده مى‏فروختند.

    معناى لغوى ربا:
    رَبَا
    رِبَاءً و رُبُوّاً [ ربو ] المالُ : مال و سرمايه افزون شد
    -
    على كَذَا : بر چيزى افزون شد ؛ « ما يَربُو عَلَى المِئة »: چيزى بر صد افزون است
    -
    الرَّابِيَة : بر بالاى تپه رفت
    -
    رَبْواً و رُبُوّاً الولدُ : آن پسر بزرگ شد و پرورش يافت
    -
    رَبْواً الفرسُ : اسب دچار تنگى نفس شد ، باد كرد
    رِبَا
    فزونى ، افزايش ، سود يا ربح كه رباخور از بدهكار مى گيرد


    ربا اصطلاحی در شریعت اسلامی به معنی گرفتن یک مال در عوض پرداخت مالی از همان جنس است بطوریکه میزان یکی زیادتر از دیگری باشد. گرفتن ربا در فقه اسلامی به شدت نهی شده، بطوریکه گناه یک درهم ربا را بیشتر از هفتاد بار زنای با محارم دانسته‌اند.[۱] قوانین موضوعه ایران ربا را جرم محسوب می‌کنند.[۲] ربا به نص قرآن کریم، حرام و رباخواری اعلان جنگ با خدا و رسولش شمرده شده است.
    معنای دیگر:

    واژه ربا در زبان فارسى به معناى بيشى، افزون شدن، نشو و نما كردن؛ سود يا ربحى كه داين از مديون مى‏ستاند و نسيه خريدن و فزون گرفتن آمده است‏(117)از آنجا كه ربا واژه عربى است، با استفاده از كتاب‏هاى لغت عربى، اين واژه را بررسى مى‏كنيم.

    ريشه اصلى كلمه ربا كه در قرآن كريم نيز به كار رفته، رب است. عرب‏ها هنگامى كه چيزى زياد مى‏شود و رشد مى‏كند، مى‏گويند: ربا الشى‏ء. به همين دليل، زمانى كه مال افزون مى‏گردد، گفته مى‏شود: ربا المال. اين تعبير هنگامى كه پهلوى‏هاى اسب از دويدن بسيار آماس مى‏كند، نيز به كار مى‏رود: ربا الفرس. به بلندى‏ها و برجستگى‏هايى كه بر روى زمين مشاهده مى‏شود، نيز ربوه مى‏گويند.
    در قرآن، مشتقات واژه ربا به معناى فزون شدن و بالا آمدن آمده است:
    فاذا انزلنا عليها الماء اهتزت و ربت؛ و چون آب را فرو فرستاديم، زمين جنبش گرفت و (به سبب رشد گياهان) بالا آمد.
    يحمق الله الربوا و يربى الصدقات؛ خداوند ربا را از بين مى‏برد و صدقات را مى‏افزايد.
    فاحتمل السيل زبدا رابيا؛ سيل، كفى را بر بالاى سر خود برداشت.
    فاخذهم اخذه رابيه‏ (عذاب خدا) آنان را با سختى بسيار زياد فرو گرفت.
    ان تكون امه هى اربى من امه؛ به گمان اينكه امتى از امت ديگر (از جهت تعداد نفرات و ميزان اموال) افزون ترند.
    وءاوينهما الى ربوه‏ آنها را در زمينى بلند جاى داديم.
    در قرآن، كلمه ربا به معناى فزون شدن مال از سرمايه اوليه است:
    و ذروا مابقى من الربوا ان كنتم مومنين فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله و ان تبتم فلكم رءوس اموالكم؛ آنچه را از ربا باقى مانده است، رها كنيد. اگر چنين نمى‏كنيد، بدانيد به جنگ با خدا فرستاده وى برخاسته‏ايد. اگر توبه كنيد (اصل) سرمايه‏هاى شما از آن شماست.
    قرآن نوع حاصى از زياد شدن مال را نفى مى‏كند. فزون شدن مال در اثر تجارت نه تنها از آن نهى نشده، بلكه مورد تشويق شارع مقدس نيز قرار گرفته است. عرب‏ها پيش از اسلام، تفاوتى بين ربا - كه نوع خاصى از معاملات رايج در بين آنان بود - و خريد و فروش قائل نبودند و آنها را همانند هم مى‏دانستند. در زمان حاضر نيز بسيارى بر همين عقيده‏اند؛ اما شريعت اسلام بين بين بيع و ربا تفاوت گذاشته است:
    ذلك بانهم قالوا انما البيع مثل الربا و احل الله البيع و حرم الربا؛ و آن به اين دليل بود كه مى‏گفتند: به راستى كه بيع همچون رباست، در حالى كه خداوند بيع را حلال دانسته و ربا را حرام كرده است.

    ربا در حقوق کیفری
    ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی ایران ربا را جرم و برای آن مجازات در نظر گرفته است: «مرتکبین اعم از ربا دهنده، ربا گیرنده و واسطهٔ بین آنها علاوه بر ردِ اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز معادل مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم می‌گردند

    انشا الله ادامه دارد....
    بانک و بانکداری و ربا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    703 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611




    عبارت قرض الحسنه در قرآن وارد شده‌است و در مورد قرض‌دادن به خداوند است که قرآن آن را در مورد صدقه به‌کار برده‌است و منظور از آن قرضی است که چند برابر خود نزد خدا ثواب دارد."کیست که خدا را وام (یعنی قرض الحسنه) دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟".سوره بقره آیه245
    در قرآن، سیزده بار با واژه های گوناگون، سخن از قرض به میان آمده و به آن تأكید شده است. در هر جا كه كلمه «قرض» آمده به دنبال آن كلمه «حَسناً» نیز آمده است.از این رو در اسلام به وام بی بهره «قرض الحسنه» می گویند.
    واژه «قرض» در ریشه لغوی به معنی بریدن است. از این رو اعراب به قیچی كه برّنده است، مقراض می گویند. استعمال این واژه در وام بدون بهره، از این رو كه انسان وقتی می تواند به چنین كار نیكی توفیق یابد كه دلبستگی به مال و ثروت را از خود ببرّد و قطع كند، وگرنه به چنین توفیقی نخواهد رسید. و معنی دیگر بریدن این است كه قرض دهنده قسمتی از اموالش را جدا كرده و به قرض گیرنده می دهد.
    بنا بر این قرض دادن به قرض پول، منحصر نیست. بلكه شامل قرض كالاهای مختلف نیز می شود. مثلاً همسایه ای می خواهد عروسی كند و نیاز به فرش و ظرف دارد، شما به مدّت یك هفته یا یك ماه، مقداری ظرف و فرش به او قرض می دهید. این كار نیز قرض الحسنه است
    قرض الحسنه نوعی قرض است که در آن بهره‌ای در کار نباشد
    رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:

    شبی که به معراج رفتم بر در بهشت دیدم که نوشته شده بود: صدقه ده برابر و قرض، هیجده برابر پاداش دارد! به جبرئیل گفتم چرا قرض الحسنه برتر از صدقه است؟ گفت: چون قرض گیرنده همیشه به خاطر نیازش قرض می کند ولی سائل درخواست کمک می کند هر چند بی نیاز باشد.
    رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه به برادر مومن خود قرضبدهد، در برابر هر درهمي كه قرض داده هم وزن كوه اُحد، رضوان و طور سينا،حسنات خواهد داشت و اگر براي باز پس گيري آن مدارا كند، از پلِ صراط همچون برق جهنده، بدون حساب و عذاب خواهد گذشت. (ثواب الاعمال، ص 414) امام علي - عليه السّلام - در وصيت به فرزندشان امام حسن - عليه السّلام - فرمود: اگر كسي در حال بي نيازي ات از تو قرض خواست، آن را غنيمت بشمار تااينكه در روز تنگدستي و احتياج، او نيز قرض تو را جبران نمايد. (نهج البلاغه، نامه 31)

    انشا الله ادامه دارد

    بانک و بانکداری و ربا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    703 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    بهره چیست
    پولی که وام‌گیرنده از بابت استفاده کردن از پول‌های وام‌دهنده به او پرداخت می‌کند را بهره می‌گویند. به بیان دیگر، "بهره" بهای پول وام گرفته شده است.[۱] اگر وام‌گیرنده (فرد یا بنگاه اقتصادی) مبلغی پول برای مدتی معین وام بگیرد، مبلغی را که در آینده باید به وام‌دهنده بازپرداخت کند، معمولا بیش از مبلغ دریافتی نخستین خواهد بود. این پرداخت اضافی، "بهره" نام دارد که می‌توان آن را به صورت نسبت "تفاوت مبلغ دریافتی و مبلغ بازپرداخت شده در پایان یک دوره معین" به "کل مبلغ دریافتی" بیان کرد. بدین‌سان که اگر مبلغ ۱۰۰ ریال وام داده شود و در پایان سال ۱۰۵ ریال دریافت گردد، نرخ بهره سالانه برابر با ۵ درصد خواهد بود نرخ بهره

    عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. همچنین در شرایط متعارف بازار، به منظور جبران فرصت‌های سرمایه‌گذاری وام‌دهنده، ممکن است مبلغی به عنوان حداقل سود مورد انتظار وام‌دهنده به این نرخ اضافه گردد. اما فیشر نرخ بهره را اینطور تعریف می‌کند: نرخ بهره درصد پاداش پرداختی بر روی پول، برحسب پول در تاریخ معین که معمولاً یکسال بعد از تاریخ معین است، می‌باشد. نرخ بهره در واقع هزینه ایست که باید برای دریافت اعتبار بپردازید کارمزد چیست
    حق الزّحمه اى است که به کارمندان بانک یا صندوق قرض الحسنه به عنوان حقوق در مقابل زحماتى که جهت حفظ حسابها و سایر خدمات بانکى انجام مى دهند داده مى شود وکارمزد متعلّق به آنهاست(سود 4 درصد)



    انشا الله ادامه دارد...

    بانک و بانکداری و ربا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    703 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    قسمت پنجم
    نظر مراجع درباره شرایط وام

    حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی

    بطور کلی گرفتن اضافه از گیرندگان وام و لو بعنوان کارمزد جایز نیست. سعی شود که قرض الحسنه بمعنای واقعی به اشخاص داده شود تا اجر عظیمی که بر آن وعده داده شده نصیب قرض دهنده شود و بکوشید تا انگیزه های معنوی در بین مردم تقویت گردد خداوند تأیید فرماید

    آیت الله العظمی بهجت:
    (مسأله2281) وام گرفتن از بانك در صورتي كه در آن شرط سود شده باشد، جايز نيست و ربا و حرام است.
    آیات اعظام : خوئی و وحید خراسانی

    سؤال 398: آیا وام گرفتن از بانک یا قرض الحسنه های امروزی مشروع است؟
    پاسخ: وام گرفتن از بانکهای اسلامی و وام دادن به آنها که در آن شرط سود و فایده باشد ،ربا و حرام است
    آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
    سؤال: اگر در بازپرداخت وامى که از بانک گرفته شده است تأخیرى صورت بگیرد، آیا بانک تحت عنوان جریمه و خسارت تأخیر انجام تعهد مى تواند پولى را دریافت کند؟
    پاسخ: جایز نیست.
    بانک و بانکداری و ربا

    امام حسين(ع) در روز عاشورا، -«هركس از من اطاعت كند از رشد يافتگان و هر كس با من مخالفت كند از نابود شدگان است؛ ولى همه شما با من مخالفت مى كنيد و به سخن من گوش نمى دهيد؛ زيرا شكم هاى شما از حرام انباشته شده و بر دل هاى شما مهر زده شده است، واى بر شما! چرا ساكت نمى شويد؟چرا گوش نمى دهيد؟
    رسول اکرم (ص) :خداوند ربا خوار و ربا ده و نویسنده سند آن و شاهد معامله اش را لعنت نماید. نهج الفصاحه حدیث 2231
    بانک و بانکداری و ربا

    سخنان امام خامنه‌ای در دیدار خبرگان رهبری در 17/6/90
    مثلاً ما بانکدارى اسلامى را به وجود آورده‌ایم. امروز مسائل تازه‌اى در زمینه‌ى پول و بانکدارى وجود دارد؛ اینها را بایستى حل کرد؛ باید اینها را در بانکدارى اسلامى – بانکدارى بدون ربا – دید. کى باید اینها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من همین‌جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسى‌هاى بحث آزاد فقهى در حوزه‌ى قم – که مهمترین حوزه‌هاست – برآورده نشده است.

    در عین حال مسائل جدیدى وجود دارد. در زمینه‌ى اقتصاد، مسائل تازه‌اى وجود دارد. مثلاً ما بانکدارى اسلامى را به وجود آورده‌ایم. امروز مسائل تازه‌اى در زمینه‌ى پول و بانکدارى وجود دارد؛ اینها را بایستى حل کرد؛ باید اینها را در بانکدارى اسلامى – بانکدارى بدون ربا – دید. کى باید اینها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من همین‌جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسى‌هاى بحث آزاد فقهى در حوزه‌ى قم – که مهمترین حوزه‌هاست برآورده نشده است

    آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی
    در حال حاضر ۸۰ درصد مردم با وام و ربا بسر می‌برند و باید برای اقتصاد ربا فکری شود.
    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۳/۰۴/۱۲ در ساعت ۲۰:۳۶
    بانک و بانکداری و ربا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  7. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    703 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    بانک و بانکداری و ربا


    قسمت ششم




    سوالات مهم :


    1-آیا وام هایی که امروزه تحت عنوان های مختلف به مردم داده میشود قرض الحسنه است؟
    2-سود و دیر کرد که در بانکها داده و گرفته میشود حکمش چیست؟
    3-قرض الحسنه مد نظر قران چیست و در بانکها اجرا میشود؟
    4-آیا بانکداری در ایران اسلامی است؟
    5-واژه مناسب جایگزین بانک چیست؟


    پایان


    با سلام لطفا کارشناسان به این سوالات پاسخ بدهند
    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۳/۰۴/۱۲ در ساعت ۲۱:۰۹
    بانک و بانکداری و ربا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271



    با سلام

    می خواستم بپرسم سودی که در قبال پول های سپرده ی بلند مدت از طرف بانک پرداخت میشود چه حکمی دارد ,با تشکر.


    بانک و بانکداری و ربا


  9. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    703 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    سلام کسی نیست جواب بده
    بانک و بانکداری و ربا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    941
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از مقام معظم رهبری سؤال شده:

    آیا سپرده‌گذاری در بانک به قصد به کارگیری آن در یکی از معاملات حلال و بدون تعیین دقیق سهم سپرده‌گذار از سود، به این شرط که بانک هر شش ماه سهم او را از سود بپردازد، جایز است؟
    ایشان جواب داده‌اند:
    اگر سپرده‌گذاری در بانک به این صورت باشد که سپرده‌گذار همه اختیارات را به بانک داده باشد، حتّی انتخاب نوع فعالیت و تعیین سهم سپرده‌گذار از سود هم به عنوان وکالت در اختیار بانک باشد، این سپرده‌گذاری و سود حاصل از به کارگیری پول در معامله حلال شرعی، اشکال ندارد و جهل صاحب مال به سهم خود در زمان سپرده‌گذاری ضرری به صحت آن نمی‌زند1.

    همچنین ایشان در پاسخ به سؤال دیگری که "سپرده‌های دراز مدت که درصدی سود به آن‌ها تعلق می‌گیرد، چه حکمی دارند"؟ جواب داده‌اند: "سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها به قصد به کارگیری آن در یکی از معاملات حلال و همچنین سود حاصل از آن، اشکال ندارد2".

    از آیت‌الله مکارم شیرازی سؤال شده:
    شخصی پولی را به صورت سپرده کوتاه‌مدّت و یا بلندمدّت در بانک می‌گذارد و هر ماه، بانک به نسبت مقدار پول، طبق شرایط خاصّی مبلغی به صاحب حساب می‌پردازد. آیا می‌شود این پول را قبول کرد؟
    پاسخ:
    چنانچه آیین‌نامه بانکی مربوط به عقود شرعیه، عمل بشود، حلال است و اگر مسئولان بگویند عمل می‌کنیم و دلیلی بر خلاف آن نباشد، کافی است3".

    از آیت‌الله صافی گلپایگانی سؤال شده:
    در جمهوری اسلامی ایران که وضع بانک‌ها تغییر کرده، گذاشتن سپرده و گرفتن ماهیانه مبلغی چه صورت دارد و نیز گرفتن وام از بانک و دادن مبلغ به عنوان کارمزد یا چیزی دیگر، چه صورت دارد؟
    پاسخ:
    اگر بانک با آن پول معاملات شرعی انجام دهد و شرایط آن معاملات را هم رعایت کند و مراجعه‌کننده هم بانک را وکیل در انجام آن معاملات کند، اشکال ندارد و اگر به شرط سود قرض بدهد، ربا و حرام است. واللّه العالم4"

    از نظر آیت‌الله شبیری زنجانی، سپرده‌گذاری در بانک در قالب یک قرارداد شرعی، مثل مضاربه و مانند آن، اشکال ندارد و سودش حلال است5".

    از نظر آیت الله سیستانی، سپرده‌گذاری در بانک در قالب یک قرارداد شرعی، اشکال ندارد؛ با این توضیح که اگر بانک خصوصی باشد، در همه سود می‌تواند تصرف کند و حلال است و اگر بانک دولتی باشد، نصف سود را باید به فقیر بدهد و نصفش را خودش بردارد6".

    پی‌نوشت‌ها:

    1. آیت‌الله خامنه‌ای، اجوبة الاستفتائات، سؤال 1925.
    2. همان، سؤال 1934.
    3. مکارم، استفتائات، ج 1، سؤال 1379.
    4. صافی گلپایگانی، جامع الاحکام، ج 2، سؤال 1991.
    5. سؤال از دفتر آیت الله شبیری زنجانی.

    6. سؤال از دفتر آیت الله سیستانی.
    *مرکزملی پاسخگویی به سوالات دینی


    ------------------
    أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؟
    أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ؟
    أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟
    أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدينَ؟
    اَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ؟

    ================
    "اگر با آمدن خورشــید بیدار شویم ؛ ‌نمازمــان قضاســت"


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    941
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام خمینی(ره):


    گرفتن بهره پول جایز نیست.
    (استفتائات، ج 3، ص 567 س 11 و ج 2، ص 132 و 131 و 130 ، س 134 ، 138، 135، 139 و 142)

    آیة الله اراکی(ره):

    اگر به بانک، وکالت نامه یا حق وکالت در توکیل بدهد که به هر نحو صلاح می داند پول را مصرف کند یا به دیگری بدهد یا خود قرضاً تملک کند و سرمایه گذاری کند، به صورت مشارکت در کارهای کشاورزی و صنعتی و تجارتی وکالت داشته باشد در مصالحه سود حاصله اگر مجهول باشد به هر مقدار که صلاح بداند و در صورت قرض شرط سود نکرده باشد و به دلخواه خود چیزی بدهد ظاهراً مانعی ندارد.
    (توضیح المسائل، 1372، ص554 بخش استفتائات، سر سطر)

    آیة الله بهجت(ره):

    سود سپرده ربا و حرام است، مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین.
    به این صورت که با سود یک معامله شرعیه انجام دهد، مثلاً یک خودکار را از بانک بخرند به مبلغ سود، به شرط آن که بانک فلان مبلغ وام به او پرداخت کند، مانعی ندارد.
    (استفتائات، ج 3، ص192، س 3993 و ص193 ، س4005)

    آیة الله تبریزی(ره):

    در صورتی که به صورت مضاربه و جعاله و امثال آن از عقود شرعیه با بانک قرارداد کنند و اطمینان داشته باشند که به آن عقود عمل می شود جایز است. در غیر این صورت باید شرط سود نکنید و با سودی که بانک خودش می پردازد معامله مجهول المالک بکنید.
    (استفتائات جدید 1، ص 478 س 2100)

    آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

    سوال: سودی که بانک ها می پردازند چه حکمی دارد؟ مثلاً هر 100000 تومان 20000 تومان سود.
    عملیات بانکی که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان رسیده اشکال ندارد.
    (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

    آیة الله خویی(ره):

    گذاشتن پول در بانک دولتی یا غیردولتی به شرط انتفاع چه به عنوان بهره باشد یا غیر آن حرام است ولی بدون شرط و قرار به طوری که اگر به او ندهند مطالبه نخواهد کرد جایز است ولو بداند که نفعی عاید او خواهد شد بلکه به امید نفع هم باشد حرام نیست و اگر بانک دولتی باشد آن نفعی که به هر طور به او داده می شود باید برای جواز تصرّف و اصلاح آن رجوع به حاکم شرع یا وکیل او نماید بلکه اصل پول خود را هم که پس می گیرد چون حکم مجهول المالک را دارد باید در آن هم رجوع به حاکم شرع یا وکیل آن کند که ما اجازه داده ایم به شرط آنکه در حرام صرف نکند و زیادی آن را در آخر سال تخمیس کند.
    (استفتائات، ص 395 و 396 س 1267)

    آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

    اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله ای باشد که به حسب موازین فقهی صحیح باشد و احتمال عمل به آن معاملات در حق بانک ها داده شود اشکال ندارد و تصرف در کلّ ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعی که با اموال دولتی صورت می گیرد.
    (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

    آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

    اگر پرداخت سود تحت عنوان یکی از معاملات شرعی با مراعات شرایط شرعی آن باشد مانعی ندارد والا جایز نیست.
    (جامع الاحکام، ج 2، ص 305 س 1994)

    آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

    سوال: سودی که بانک ها می پردازند چه حکمی دارد؟ مثلاً هر 100000 تومان 20000 تومان سود
    اگر کاملاً طبق ضوابط و مقرّرات بانکی عمل شود اشکال ندارد.
    (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

    آیة الله گلپایگانی(ره):

    اگر پول را در اختیار بانک بگذارید تا به وکالت از طرف شما معاملات مشروعه از قبیل مضاربه و شرکت (با رعایت شرایط شرعیه به معامله) انجام دهد و درصدی از سود آن را به شما بپردازد مانعی ندارد. لکن قرض به شرط زیاده، ربا و حرام است. والله العالم
    (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

    آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):

    با توجه به اینکه سپرده ها به عنوان مضاربه گذارده می شود، سود مضاربه اشکالی ندارد.
    (استفتائات، ج 3، ص 498 و 499، س1335)

    آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

    اگر متصدیان بانک ها را وکیل کنند که از آن پول ها در فعالیت های اقتصادی به کار گرفته شود و مبلغی از منافع را به صاحبان پول بدهند مانعی ندارد.
    (هزار و یک مساله فقهی ج2، ص135، س 465 قسمت ج)

    آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

    وام دادن به بانک ها که در آن شرط سود و فایده شده باشد ربا و حرام است ولی می تواند به راه هایی از ابتلاء به ربا پرهیز کرد به این که مثلاً بانک کالایی را به بیشتر از قیمت بازار از شخص بخرد، و یا کالایی را به کمتر از قیمت بازار به او بفروشد و شرط کند مبلغی را تا مدت معینی آن شخص به بانک قرض دهد. و فرق نمی کند پولی که به بانک داده می شود به نحو سپرده ثابت باشد یعنی صاحب پول بر حسب قرارداد تا مدت معینی نمی تواند از پول خود استفاده نماید- یا به نحو حساب در گردش باشد- که هر موقع بخواهد می تواند از پول خود استفاده کند ولی چنانچه شرط سود نشود و خود را طلبکار نداد- اگر چه بانک به او سود بدهد- گذاشتن پول نزد آن بانک جایز است.(توضیح المسائل، ص 746، 747، م 2849 و 2850)


    بخش احکام اسلامی تبیان


    ------------------
    أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؟
    أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ؟
    أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟
    أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدينَ؟
    اَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ؟

    ================
    "اگر با آمدن خورشــید بیدار شویم ؛ ‌نمازمــان قضاســت"


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود