صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: از کجا می دانیم که زنجیره علت و معلول به خدا ختم می شود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    از کجا می دانیم که زنجیره علت و معلول به خدا ختم می شود؟




    با سلام خدمت کارشناسان محترم سایت
    احتراماً به سوالی در زمینه برهان علیت بر خورده ام:

    ببینید، در برهان علیت به این نتیجه می رسیم که یک زنجیره علت و معلول وجود دارد که به یک جایی ختم می شود.
    حال ا کجا می دانیم که پایان این زنجیره خداست؟ چرا این زنجیره نمی تواند به ماده ختم شود؟
    ممنون


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله

    از کجا می دانیم که زنجیره علت و معلول به خدا ختم می شود؟


    کارشناس بحث: استاد رئوف


  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست
    با سلام خدمت کارشناسان محترم سایت
    احتراماً به سوالی در زمینه برهان علیت بر خورده ام:

    ببینید، در برهان علیت به این نتیجه می رسیم که یک زنجیره علت و معلول وجود دارد که به یک جایی ختم می شود.
    حال ا کجا می دانیم که پایان این زنجیره خداست؟ چرا این زنجیره نمی تواند به ماده ختم شود؟
    ممنون

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    براهین مختلفی وجود دارد که هر کدام از جنبه ای و با مقدماتی بحث اثبات را پیش می برند. بر اساس برهان علیت، باید به علتی برسیم که خود معلول علت دیگر نباشد زیرا دچار دور یا تسلسل می شویم که هر دو باطل است.
    آن موجودی که علت العلل است و معلول امر دیگری نیست، نباید متاثر از موجودات دیگر باشد. این در حالی است که ما شاهد آن هستیم که ماده متغیر و منفعل است و این نشانگر آن است که خود معلول امر دیگری واقع می شود. بنابراین آن علت العلل نمی تواند ماده باشد بلکه باید امری فراتر از ماده باشد که خود ماده نیز متاثر از او است.

    موفق باشید



  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت کارشناسان محترم سایت
    احتراماً به سوالی در زمینه برهان علیت بر خورده ام:

    ببینید، در برهان علیت به این نتیجه می رسیم که یک زنجیره علت و معلول وجود دارد که به یک جایی ختم می شود.
    حال از کجا می دانیم که پایان این زنجیره خداست؟ چرا این زنجیره نمی تواند به ماده ختم شود؟


    دوست بزرگوار، اگر ما بر فرض زنجیره علت و معلول را پی گرفتیم و به ماده رسیدیم، به نظر شما آن ماده می تواند علت نخستین برای همه عالم باشد؟

    اگر به خصوصیات ماده دقت شود، خود ماده اولیه اصلاً قابلیت علت نخستین بودن را ندارد.

    خصوصیات ماده: فضا اشغال می کند. جرم و حجم دارد. لازمه جسم و ماده بودن، این است در زمان و مکانی خاص، قرار گرفته باشد.

    اصلاً ماده و جسم بودن یعنی محدودیت. محدودیت زمانی و مکانی و جرمی و حجمی

    آیا شما علت نخستین را با این محدودیت ها می پسندید؟ و آیا این چنین ماده ای، می تواند علت نخستین و جایگزین خداوند متعال باشد؟

    البته در این جا دو مبحث است : 1_ علت نخستین ( علت العلل) و فاعل اصلی همه معلول ها و ممکن الوجود ها را بخواهیم پیدا کنیم. 2_ دیگری

    این که بگردیم دنبال این که این جهان مادی که در آن زندگی می کنیم، ابتدا چه بوده است و خلق او به چه صورت بوده است.( الان بحث ما در مبحث اول است

    و الا اگر بحث کنیم این جهان مادی و این عالم دنیا به چه صورت به وجود آمده است و همه این عالم از ماده اولیه ای تشکیل می شود و یا نه ؟

    این محل بحث ما نیست.

    ویرایش توسط خاتم : ۱۳۹۳/۰۳/۲۹ در ساعت ۱۴:۳۳

  8. تشکرها 3


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت استاد رئوف و خاتم گرامی

    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست


    ...
    آن موجودی که علت العلل است و معلول امر دیگری نیست، نباید متاثر از موجودات دیگر باشد. این در حالی است که ما شاهد آن هستیم که ماده متغیر و منفعل است و این نشانگر آن است که خود معلول امر دیگری واقع می شود. بنابراین آن علت العلل نمی تواند ماده باشد بلکه باید امری فراتر از ماده باشد که خود ماده نیز متاثر از او است.

    موفق باشید
    دوست گرامی، تغییرات ماده را نمی توان خارج از چرخه علت و معلول بررسی کرد. وضعیت ماده در هر زمان معلول وضعیت ماده در یک لحظه قبل است. هر تغییر در ماده یک حلقه از زنجیره علت و معلول را تشکیل می دهد که شامل وضعیت فعلی (معلول) و وضعیت قبلی (علت) است.
    (منظورم از وضعیت ماده: مکان ذرات ماده، انرژی ذرات و نیروهای وارد بر ذرات و ... است)

    حال اگر ما این زنجیره علت و معلول را دنبال کنیم و به عقب بر گردیم، بایستی به لحظه شروع زمان برسیم. اگر ما زمان را دارای یک لحظه شروع بدانیم (مثل فرضی که در تئوری "انفجار بزرگ" در نظر گرفته می شود)، بنابراین سوال کردن از وضعیت ماده قبل از شروع زمان بی معنی است. چون چیزی به اسم "لحظه قبل از شروع زمان" نداریم. اینجاست که زنجیره علت و معلول به پایان می رسد.

    ممنون


    ویرایش توسط Mostafa4 : ۱۳۹۳/۰۳/۳۰ در ساعت ۱۸:۳۰

  10. تشکرها 3


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست
    با سلام خدمت استاد رئوف و خاتم گرامی


    دوست گرامی، تغییرات ماده را نمی توان خارج از چرخه علت و معلول بررسی کرد. وضعیت ماده در هر زمان معلول وضعیت ماده در یک لحظه قبل است. هر تغییر در ماده یک حلقه از زنجیره علت و معلول را تشکیل می دهد که شامل وضعیت فعلی (معلول) و وضعیت قبلی (علت) است.
    (منظورم از وضعیت ماده: مکان ذرات ماده، انرژی ذرات و نیروهای وارد بر ذرات و ... است)

    حال اگر ما این زنجیره علت و معلول را دنبال کنیم و به عقب بر گردیم، بایستی به لحظه شروع زمان برسیم. اگر ما زمان را دارای یک لحظه شروع بدانیم (مثل فرضی که در تئوری "انفجار بزرگ" در نظر گرفته می شود)، بنابراین سوال کردن از وضعیت ماده قبل از شروع زمان بی معنی است. چون چیزی به اسم "لحظه قبل از شروع زمان" نداریم. اینجاست که زنجیره علت و معلول به پایان می رسد.

    ممنون


    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    دو مطلب:

    - نخست آنکه لازمه سخن شما این است که قائل به تصادف باشید زیرا وقوع عالم را مبتنی بر یک انفجار تصویر می کنید که آن انفجار علتی ندارد. پذیرفتن تصادف به معنای انکار قانون علیت است زیرا بر اساس قانون علیت، هر معلولی علت دارد و نمی تواند بدون علت باشد.

    - مطلب دیگر اینکه هر تغییر رو به کمالی از آن رو اتفاق می افتد که نقص و عدمی به وجود تبدیل شود. اگر ماده دچار تغییر و تبدل می شود به معنای آن است که دارای نقص است و این نقص با این تغییر و تبدل در حال از بین رفتن است. این در حالی است که علت العلل بایستی بدون نقص باشد و از این رو خداوند متغیر نیست زیرا نقصی ندارد که نیازمند اصلاح آن باشد. اگر علت العلل دارای نقص باشد، خود نیازمند خواهد بود به امر دیگری و دیگر نمی تواند علت العلل باشد.

    موفق باشید



  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام مجدد خدمت شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست

    نخست آنکه لازمه سخن شما این است که قائل به تصادف باشید زیرا وقوع عالم را مبتنی بر یک انفجار تصویر می کنید که آن انفجار علتی ندارد. پذیرفتن تصادف به معنای انکار قانون علیت است زیرا بر اساس قانون علیت، هر معلولی علت دارد و نمی تواند بدون علت باشد.

    در واقع ادعا بر این است که وجود یک "ماده اولیه" علت این انفجار است.
    بله، هر معلولی علتی دارد و از این برهان نتیجه می گیریم که بایستی چیزی وجود داشته باشد که معلول نباش و علتی نداشته باشد. حال در ادامه دلایل این را بررسی می
    کنیم که چرا این
    "علت اولیه" نمی تواند ماده باشد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست

    ... هر تغییر رو به کمالی از آن رو اتفاق می افتد که نقص و عدمی به وجود تبدیل شود. اگر ماده دچار تغییر و تبدل می شود به معنای آن است که دارای نقص است و این نقص با این تغییر و تبدل در حال از بین رفتن است.
    در شرایطی که هنوز ماهیت ماده، فضا، زمان و ... مورد بحث دانشمندان است و به طور یقین به آن پی نبرده ایم، نمی توان به طور قطعی در مورد ماهیت تغییرات ماده اظهار نظر کرد.

    توجه داشته باشید که امروزه درک ما از تغییرات ماده با چند صد سال پیش متفاوت است. به طور مثال مولکولهای گاز را در نظر بگیرید به طور پیوسته در حال حرکتند. به نظر شما در روند این حرکت چه نقصی از میان می رود و چه کمالی پدید می آید؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست

    ... اگر علت العلل دارای نقص باشد، خود نیازمند خواهد بود به امر دیگری و دیگر نمی تواند علت العلل باشد.
    قاعیت علیت در مورد "به وجود آمدن" موجودات است، نه در مورد رفع نقصشان.
    به طور مثال شما می توانید به دوستتان برای رفع نقایصش کمک کنید و او هم می تواند به شما در کاملتر شدنتان کمک کند و این یک چرخه علت و معلول را تشکیل نمی دهد. در این روند، شما یا دوستتان، علت یکدیگر نمی شوید، بلکه "عمل شما" علت "کاملتر شدن دوست شما" می شود.
    به طور خلاصه خدمت شما عرض کنیم که اگر موجود "الف" برای کاملتر شدنش نیارمند موجود "ب" باشد، موجود "ب" لزوماً علت موجود "الف" نیست.
    علاوه بر این لزومی هم ندارد که نقایص یک موجود ناکامل حتماً رفع شود و به کمال برسد. جهان می تواند از ابتدا محدود و ناکامل بوده باشد و همچنان ناکامل مانده باشد.

    ممنون

    ویرایش توسط Mostafa4 : ۱۳۹۳/۰۴/۰۳ در ساعت ۱۰:۱۲

  13. تشکرها 2


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    خوشحال میشم اگه بحث ادامه پیدا کنه.
    موفق باشید


  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    چه دلیلی هست که قانون علت و معلول در مورد خدا برقرار باشد؟

    یعنی خدایی که فراتر از مخلوقات است چه لزومی دارد که از قانون این جهان پیروی کند؟

  17. تشکرها 2


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام vivaziba گرامی
    ممنون که در بحث شرکت فرمودید
    از این برهان نتیجه می شود که قاعده "هر چیزی علتی دارد" نمی تواند در مورد همه چیز صادق باشد. بنابراین همان طور که فرمودید، این قاعده باید استثنا یا استثنائاتی داشته باشد. ما اسم اون استثنائات رو می تونیم بگذاریم "خدا".

    مسئله بعدی اینه که اثبات کنیم که این استثنا، همان ویژگیهایی را دارد که مورد نظر ادیان و مکاتب است. مثلاً باید اثبات کنیم کنیم که این استثنا نمی تواند از جنس ماده باشد.

    ویرایش توسط Mostafa4 : ۱۳۹۳/۰۴/۰۸ در ساعت ۱۴:۰۳


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود